Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Udvid dine horisonter under barselsorloven

barselsorlov,barsel,yoga,mor,baby,seng,sove

Udvid dine horisonter under barselsorloven

Det er forskelligt, hvordan vi hver især oplever en barselsorlov. For mange gælder det dog, at en barselsorlov ikke kun er en dans på roser.

Det er hårdt arbejde at være fuldtidsmor; udover at skulle passe, nusse om og pleje den lille, nye guldklump, så er der også opvask og vasketøj, der ikke ordner sig selv, og måske er der ældre søskende, som også har brug for store mængder af kærlighed, anerkendelse og omsorg. Lige toppet med en masse hormoner og søvnunderskud.

Derfor er det også vigtigt, at man som Mor giver sig selv lov til at slappe af, når baby sover i dagtimerne.

Vi giver derfor her tre aktiviteter, som kan hjælpe den nybagte Mor med at koble af – og undgå at få barselsstress.

Nogle oplever en form for zen, når hele verdenen drejer sig om det lille, nye vidunder, som har meldt sin ankomst, og føler sig ret afklaret med, at det næste års tid udelukkende skal handle om nærvær med baby, samvær med mødregruppe, gåture med barnevognen og babysnak.

Derimod er der også mødre, som bliver relativt rastløse, og har svært ved at overskue, at hele verdenen udelukkende skal dreje sig om bleer, sundhedsplejersker og amme- og soverutiner.

Det kan være, at der opstår nogle tidspunkter i din barsel, hvor du har mulighed for at skabe dit eget space. Om det er under middagsluren, når far går en tur med junior – eller på et helt tredie tidspunkt – er selvfølgelig op til dig selv at vurdere.

Derfor har vi fundet nogle eksempler, som eventuelt kunne skabe nye horisonter for dig, og hjælpe dig til at koble af under din barsel.

1. Yoga træning til dig og krop

Yoga er godt for kroppen og sindet, og kan skabe en balance i en måske træt og udkørt periode for dig som nybagt mor. Når man er på barsel, og måske føler, at alting er ved at gå op i en spids, så er det rigtig godt for dig, at få lov til at koble af. Også bare i en time eller to.

At kunne give slip på forventninger, på sig selv og på kontrollen, er noget som de fleste af os har rigtig godt af engang i mellem – og netop dette kan yogatræning hjælpe dig med.

Lad dig derfor endelig inspirere denne fantastiske træningsform, som skaber balance imellem krop og sind – og i sidste ende giver dig et kæmpe energi-boost til at være der for din lille guldklump.

Der findes masser af mor-barn yoga hold, hvor der netop bliver skabt et rum, hvor der både er plads til Mor og baby i rolige og behagelige omgivelser.

2. Online casino og bingo på nettet

Er der noget mere hyggeligt end at sidde derhjemme med varme sokker på fødderne og en kop varm kaffe/the/kakao på bordet og spille bingo eller online casino på nettet?

Når baby tager sin formiddagslur eller middagslur, er der mulighed for at Mor kan få lidt tid til at sætte sig foran computeren og spille casino.

Der findes flere steder på nettet, som tilbyder bonuskoder til online casino – blot for at få en ekstra god start, hvis online casino skulle være en helt ny verden for dig. For de fleste er det blot hygge, afkobling og tidsfordriv, imens baby sover – hvorimod andre selvfølgelig godt kan tjene en lille smule til en ekstra café latte eller den lækre bodystocking/sengetøj, som mor har et godt øje til.

3. Udforsk det kreative

Der er også mange, som benytter barselsorloven til at blive lidt klogere på, hvor kreativiteten kan føre dem hen. Har man først fået prikket hul på den kreative bobbel, og har oplevet, hvor mange spændende projekter, der kan komme ud af en symaskine, et par strikkepinde eller en hæklepind, er der mange, der ikke kan slippe det igen.

Har man en baby, skaber det endnu flere muligheder, fordi der findes alverdens skønne og kreative opskrifter, som kan skabes i ro og mag, når baby (forhåbentlig) sover en god middagslur.
Der findes masser af guides og spændende opskrifter på youtube.com omkring hækling.

Del