Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

ANNONCE

Jern og graviditet – Alt du bør vide

Kvinde med sundt barn har spist jern

Du har sikkert hørt, at du skal tage et jerntilskud fra 10. uge af din graviditet – men vidste du, at der findes forskellige former for jern, og at det ikke er alle typer jern, der bliver lige let optaget i din krop, eller tåles lige godt?

Eller vidste du, at jernmangel er den hyppigste årsag til træthed og mangel på overskud hos kvinder?

Det kan altså virkelig betale sig at have styr på sit jernbehov!

 

Hvad er jern og hvad bruger kroppen jern til?

Jern er et vigtigt stof, fordi det indgår i hæmoglobin, der binder ilt til de røde blodlegemer.

Vores celler har brug for ilt for at overleve, og den eneste måde de kan få det på, er ved at blodet transporterer ilten fra lungerne og via blodbanerne ud i kroppen.

Jern bidrager til at mindske træthed og udmattelse, da den indgår i kroppens energiproduktion.

Derfor er det vigtigt, at vi får nok jern, men vi må ikke bare spise jern i meget store mængder, for et stort overskud af jern kan skade leveren, nyrerne og hjernen, og derfor er det vigtigt at tage jerntilskud i tilpassede mængder.

 

Gravide har et øget behov

Nogle mener, at gravides trang til chokolade i virkeligheden er et tegn på jernmangel. Det er dog ikke videnskabeligt bevist. Derimod er det videnskabeligt bevist, at gravide har et markant øget behov for jern.

Børn, mænd og kvinder efter menopause har brug for 10-15 mg jern dagligt, mens kvinder i den fødedygtige alder, skal have ca. 18 mg. jern.

Under graviditeten stiger jernbehovet yderligere,

  • fordi moderkagen vokser,
  • dit foster har brug for jern og
  • din blodmængde øges med ca. 30-50%.

Derfor er jernbehovet som minimum fordoblet under graviditeten, og Sundhedsstyrelsen anbefaler et dagligt jerntilskud på 40-50 mg dagligt fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Her er tale om almindelig uorganisk jern (f.eks. ferrosulfat).

De fleste vælger i dag et mere naturligt og letoptageligt organisk bundet jernprodukt. Så kan man nemlig nøjes med mindre og dermed også reducere risikoen for gener.

Hvis du planlægger at blive gravid, så få tjekket, om du har jernmangel og om du eventuelt har brug for at tage et tilskud, allerede inden du bliver gravid.

Kroppen kan oparbejde et lille lager af jern, som kroppen kan tære af under graviditeten, så man slipper for at tage meget store doser for at opretholde en passende blodprocent.

 

Hvad er jernmangel eller anæmi?

I Danmark udvikler ca. en femtedel af gravide kvinder jernmangel under graviditeten. Men problemet starter allerede inden graviditeten, da 75 % af alle kvinder i den fødedygtige alder får for lidt jern (Kilde: Danskernes kostvaner).

Jernmangel fører til blodmangel og giver træthed, i svære tilfælde også svimmelhed.

Hvis du har svært ved at komme ud af sengen, bliver hurtigt træt eller meget let forpustet under fysisk aktivitet, er det en god idé at få tjekket, om du har jernmangel hos lægen.

Du kan også tage et tilskud af letoptageligt, flydende jern dagligt, som fx Floradix Kräuterblut for at forebygge jernmangel. Kräuterblut er baseret på naturens egne råvarer og indeholder ingen tilsætningsstoffer.

Læs også: Er du altid træt? Sådan får du energien tilbage på få dage.

 

Jern kan afhjælpe symptomer på stress

En undersøgelse offentliggjort i British Medical Journal viser, at mange kvinder, der tror at deres træthed skyldes stress på arbejdet eller følelsesmæssig belastning, faktisk mindsker symptomerne ved at tage et jerntilskud.

I undersøgelsen deltog 139 raske kvinder i alderen 18-55 år. De havde en normal blodprocent, men led alligevel af træthed. De kvinder der tog jerntilskud fik efter få dage mere overskud.

 

Kroppen skal have lidt hjælp til at optage jern

Kroppen har svært ved at optage jern, og en del ryger videre i fordøjelseskanalen uden at blive optaget af kroppen.

Af den jern vi indtager, er det kun ca. 10 % der rent faktisk optages i kroppen.

Derfor anbefales det, at jerntilskud indtages imellem måltiderne med et lille tilskud af C-vitamin eller andre naturligt sure ting – fx juice.

Undgå at:

  • indtage jern sammen med mælkeprodukter.
  • drikke koffeinholdige drikkevarer i forbindelse med måltiderne og når du indtager dit jerntilskud.
  • indtage jern sammen med antibiotika og kolesterolsænkende medicin. Snak med din læge, hvis du indtager nogle af disse stoffer.

 

Jern fra kød eller grønt

Hovedparten af det jern, vi får i kosten, kommer fra kornprodukter og andre vegetabilske kilder og kun omkring 20 % kommer fra fisk og kød.

Vi har lettest ved at optage jern fra kød og fisk (hæm-jern), men der kan være andre grunde til at begrænse indtagelsen af kød.

 

Fødevarer med højt jernindhold

De bedste naturlige kilder til jern er blandt andet spinat, lever og hjerte.

Nogle andre fødevarer, der er gode kilder til jern, er angivet her med jernindhold i mg pr. 100 gr. i parentes:

  • sesamfrø (15 mg)
  • svinelever (13 mg)
  • musling (8 mg)
  • cashewnød (6 mg)
  • fuldkornsknækbrød (5 mg)
  • havregryn (4 mg)
  • bælgfrugter (3 mg)
  • oksekød (2 mg)
  • rugbrød (2 mg)

Husk, at selvom der er langt mindre jern i oksekødet, så optages det bedre, end den jern der findes i fx sesamfrø.

Se den fulde liste her over jernholdige fødevarer.

 

Bivirkninger ved jerntilskud

Jerntilskud kan give træg mave med bivirkninger som oppustet mave og hård afføring, som kan være ubehageligt for den gravide.

Nogle jerntilskud er mildere ved maven end andre. Det er velkendt, at jerntilskud i flydende form optages lettere.

 

Sådan afhjælper du bivirkningerne

En hård mave forårsaget af jerntilskud, kan være svær at afhjælpe fuldstændig, men her er et par tips.

 

Forebyggelse

Det bedste råd er at sørge for at spise jernholdig mad og eventuelt supplere med et mildt jernholdigt kosttilskud, så dine jerndepoter er fyldte, når du menstruerer eller bliver gravid. På den måde slipper du for at tage så store doser, og dermed er bivirkningerne mindre.

 

Når du tager jerntilskud

Du kan afhjælpe hård mave ved:

  • at drikke rigeligt med vand.
  • at motionere regelmæssigt.
  • at spise fiberholdigt mad og grove grøntsager.

 

Det skriver Min-Maves brugere om jerntilskud

”Er et helt nyt menneske… er begyndt på et nyt jern-tilskud der hedder Floradix Kräuterblut (urte-jern eliksir) og som overskriften siger er det nærmest et mirakel for mig. Allerede første dag jeg tog det, forsvandt hovedpinen (som jeg ellers har haft dagligt på det sidste) og jeg følte mig frisk som en havørn – næsten som at være tilbage til sit gamle jeg. Det er i flydende form og så er det også mildt mod maven, er ikke blevet forstoppet (ikke mere end jeg plejer i hvert fald) Så ville bare lige dele det med jer andre der kæmper mod træthed og hovedpine, det er måske et forsøg værd, for jer andre at prøve det…..” BabyOB

 

”Jeg har været helt forstoppet de sidste par dage pga af jeg tager jernpiller.. så har ikke taget dem de sidste par dage da jeg simpelthen har haft så ondt i maven..” KylleMor

 

 Video: Sådan optages jern i blodet

 

Del