Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

ANNONCE

Træning af bækkenbunden under graviditet

 

Bækkenbund

Hver gang du spænder dine mavemuskler, altså når du laver bevægelser som hop, løft, løb, host eller nys, øger du trykket i din bug. Bækkenbunden fungerer som stødpude for dette tryk. Det fungerer således, at når bugtrykket øges, spænder bækkenbunden imod og støtter livmoderen, blæren samt bughulen.

Det er også din bækkenbund der fungerer som lukkemekanisme for dit urinrør, din skedeåbning, og din endetarm. Det betyder dermed også, at har du en slap bækkenbund, kan du risikere inkontinens. Din bækkenbund samarbejder desuden med den muskulatur du har liggende omkring din rygsøjle, således du bevarer din stabilitet i ryggen under forskellige former for belastning.

Ikke mindst giver bækkenbundstræning et fastere underliv og øget følsomhed i skeden, hvilket forbedrer sexlivet for dig og din partner.

Det vil altså sige, at din bækkenbund har en vigtigere funktion i kroppen, end de fleste faktisk er klar over.

Hvad kan jeg så gøre for at træne min bækkenbund?

Der er forskellige måder du kan trænge din bækkenbund på. Sinful kommer i deres guide med nogle rigtig gode råd og vejledninger til hvorledes det gøres bedst, hvilket inkluderer træning med bækkenbundskugler.
Man skal dog ikke glemme, at det ikke kun er vigtigt at træne bækkenbunden til at stemme imod, altså spænde op. Især under din graviditet er det væsentligt også at lære hvorledes du får din bækkenbund til at være afspændt. Når du er gravid er der naturligvis meget tryk nedad i bugregionen, og derved vil din bækkenbund naturligt stemme imod. Dette kan medføre en for spændt bækkenbund, og det er derfor væsentligt også at lære hvordan denne afspændes. Det kan også gavne dig ekstremt under selve fødslen, at du er bevidst om din krop og ved hvornår din bækkenbund er spændt eller slapper af. Det kan medvirke at du kan forsøge også at fokusere på at afspænde din bækkenbund under graviditeten, for når baby skal ud, er det nemmere med en afslappet bækkenbund der ikke presser imod.

Sinful har skrevet en fantastisk guide om emnet, med både gode råd, men også de bedste redskaber, til hvordan du som gravid bedst muligt træner din bækkenbund både under-, men også efter endt graviditet. Se Sinful guide om træning af bækkenbunden.

 

Kilder:

https://www.sinful.dk/

https://www.sinful.dk/kvinder/baekkenbundskugler

https://www.sinful.dk/blog/slap-baekkenbund

Del