Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

8 tricks når angsten bider under graviditet

Mange kvinder oplever angst under graviditet

Artikel af Lise Kryger, forfatter til “Mor med angst”

De fleste kvinder, som gennemgår en graviditet oplever angst nu og da. Der sker mange forandringer i graviditeten, både i kroppen og sindet, og i livet som sådan.

De mange omvæltninger kan vække bekymringer om fremtiden, pga. uvisheden om hvordan det hele nu skal gå. Det er en del af udviklingen.

For nogle fylder angsten dog så meget at det går ud over dagligdagen. Angsten kan styre dine tanker og beslutninger så meget, at din livskvalitet kan forringes betragteligt.

Din gravide krop er i en voldsom forandringsprocess. Din krop skubber, i denne periode, alt til side for at skabe barn, og krop og sind er derfor mere sårbar overfor stress og pres, end den er, når du ikke er gravid.

Læs også: Fødselsdepression – tegn og symptomer

Har du en krop og et sind, der er sårbart overfor stress, skal du stressreducere så du ikke udvikler angst.

Er du stresset igennem en længere periode, har du nemmere ved at udvikle angst end ellers.

 

Råd til at forebygge og håndtere angst

Jeg har samlet nogle af mine bedste råd, som viser dig hvordan du forebygger, og håndterer angsten mens du er gravid.

Det er råd som du kan lade dig inspirere af, og plukke i alt efter den process du befinder dig i.

Det er vigtigt, at du lytter til dig selv, og at du accepterer at din krop og dit sind, i en periode, er mere sårbar, end når du ikke er gravid.

Spil med på alle de ressourcer du har, og giv dig selv de bedste muligheder, for at få en tryg og glædelig graviditet, uanset hvilke betingelser du har med dig.

 

Du er stærk

Du har langt flere kræfter end du går og tror. Brug dem fornuftigt og bevidst!

Perioden hvor du er gravid er fyldt med forandringer, og hører du til en af mange, som oven i graviditeten kæmper med livskriser samt angst, vil jeg være varsom med at tage alt for store udfordringer i forhold til at slippe angsten.

Læs også: 4.000 mænd får årligt fødselsdepresison

Til dig, der kæmper på mange fronter ­ og er gravid ­ bær over med at angsten er der for en stund, og vid at der kommer tid senere, når du igen har fået din “krop tilbage”, har fået nattesøvnen igen, og hvor du igen kan arbejde mere effektivt og målrettet med at slippe angsten.

I graviditeten handler det om at stressreducere, og gøre dig selv det så behageligt som overhovedet muligt.

 

8 livsforbedrende råd til angst

#1. Lær angsten at kende

Søg viden om angst, og lær din angst at kende. Vær undersøgende overfor de situationer som “trigger” din angst, og anerkend at der er situationer der skal tages hånd om og handles på ­ når tid er.

 

#2 En sund sjæl i et sundt legeme

Prioriter din søvn. Spis sundt, og sørg for at din krop får det den skal bruge. Rør dig, gå ture og få frisk luft.

 

#3. Stressreducér

Jo mindre stress du føler, jo mindre risiko har du for at udvikle angst. Skær ned på opgaverne, så du kun beskæftiger dig med de opgaver og projekter, som giver dig mening.

Proioritér dine opgaver, og uddelegér dem du ikke kan nå eller overskue til andre.

 

#4. Sæt grænser

Sig til og fra. Vær tydelig og klar i dine udmeldinger.

 

#5. Øv dig med mindfulness

Med mindfulness træner du dig i at vende dine tanker tilbage til “nuet”. Gode bivirkninger ved mindfulness er, udover angst­ og stressreducering, en ofte mere afslappet krop. Øv dig så tit du kan ­ og gerne 3 gange om dagen.

 

#6. Gå til graviditetsyoga

Yogaen hjælper dig med at fokusere og være tilstede i “nuet”, frem for i angstfyldte fremtidstanker.

Derudover, er yogaens åndedrætsøvelser eminente til at slippe et angstanfald, og ikke mindst til at få dig godt igennem din fødsel.

 

#7. Sig det højt

Del angsten og dine bekymringer med din familie og venner. Du skal ikke være alene med din angst.

Skab mental “plads” og “rum”, så du kan være med uanset om du har angst eller ej.

 

#8. Søg professionel hjælp

Snak med en psykolog eller psykoterapeut, som har erfaring med at behandle angst.

Gode psykologiske metoder til angst er: Kognitiv adfærdsterapi, ACT (acceptance and commitment therapy), positiv psykologi, SE­terapi (chok og traumeterapi) og mindfulness.

 

Små tricks når angsten bider til

Det altid godt at forebygge, men når angsten bider, så er det noget andet der skal til.

Angst er en tanke, en følelse og en kropslig reaktion. Angst er ikke farligt, det er bare drøn ubehageligt, og alt i dig vil gøre hvad som helst for at undgå situationer, der kan tænde din angst.

Når angsten melder sig hos dig, så fortæl dig selv at det ikke er farligt. Det er bare virkeligt ubehageligt. Fortæl det til dig selv, og vid at det går over igen.

Din krop skal nok sørge for at angsten falder igen. Husk på dét.

 

#1. Vend fokus

Øv dig i at vende dit fokus fra angsten ­ til dét du befinder dig i “lige nu og her”. Du kan fx

vende fokus til det du ser, dét du mærker, eller dét du på anden måde sanser ­ rent fysisk. For at hjælpe dig til at holde fast i “nuet” kan du beskrive, for dig selv, farverne på de biler du ser, tælle linjerne på loftet, eller koncentrere dig hårdt og stædigt på at lytte til den du snakker med. Når du vender fokus tilbage til nuet, fordufter angsten.

 

#2. Stop tankerne

Angst er som oftest en reaktion på dine tanker om fremtiden. Prøv at stoppe dine tankerækker hvis de handler om fremtiden.

Prøv i stedet, at bemærke det du befinder dig i lige nu. Hvad sker der rundt om dig? Rejs dig, eller ryk nærmere til et sted hvor der foregår noget, der kan optage dine tanker lige nu og her.

 

#3. Fortæl det til nogen

Fortæl at du oplever angst, og fortæl hvad du har brug for. Husk, at du er ikke alene om at have angst, men du er måske den første der nævner det.

Del det og skab rum og plads til at du kan koncentrere dig om dét der virkelig giver mening lige nu, at skabe de bedste forhold for dig og din baby.

Læs mere om hvordan du slipper angsten på www.slipangsten.dk, og få gode råd til at komme gennem graviditeten med angst, i bogen “Mor med Angst” af Lise Kryger.

 

Har du oplevet angst?

Har du ikke kunnet sove fordi, du frygtede at der var noget galt, eller har du været bange for spontan abort under graviditeten?

Del