Kender det alt for godt!
Allerførst en stor krammer til dig!
Jeg aborterede spontant i 7. uge for 14 dage siden og var så absolut knust dagen efter. Det var lørdag det skete og af en eller anden grund var jeg underligt afklaret med at det var en abort (jeg havde ikke ondt men blødte som ved mens.) og hastede ikke afsted til læge. Jeg tror måske min reaktion skyldes en form for fornægtelse... Istedet fik jeg snakket godt med en veninde om søndagen og brugte dagen på at græde og glo fjernsyn. Mandag var jeg ved min egen læge og hun ville følge hcg tallet ved blodprøver, de to blodprøver blev taget mandag og fredag og desværre steg tallet istedet for at falde
Så blev jeg sendt til en scanning mandag, de kunne ikke se hvad de gerne ville og for at være sikre på at graviditeten ikke havde været udenfor livmoderen skulle jeg have lavet en udskrabning om tirsdagen. Jeg var chokeret da vi kørte hjem mandag, for jeg havde ikke lige forestillet mig at denne graviditet skulle ende i fuld narkose pga. en spontan abort!!
Jeg kan nu se tilbage på 14 turbulente dage og en, trods situationen, positiv oplevelse af sygehus-verdenen. Alt det personale der var omkring mig og min mand var utroligt søde og gav sig god tid til at forklare hvad der skulle ske.
Der er ikke større risiko for SA ved næste graviditet, men om risikoen er formindsket ved jeg ikke - men vælger gerne at tro det :-) Jeg har flere gange tænkt om min SA skyldes noget jeg har gjort mens jeg var gravid, men alle forsikrer mig om at det ikke har noget at gøre med mig eller det jeg har lavet, at det udelukkende skyldes at "ærten" ikke var levedygtig. Tror nu nok at jeg alligevel bliver en smule mere forsigtig næste gang der er gevinst...
Jeg er stadig ked af at det ikke blev til mere denne gang, men har besluttet mig for at jeg VIL se det positive i situationen: Nu ved vi at vi kan blive gravide og "ærten" meldte selv sin ankomst - vi skulle ikke have en træls besked ved nakkefoldsscanningen!
Jeg vil egentlig gerne være gravid hurtigt igen, men har samtidig ikke rigtig lyst... det har nok noget at gøre med en frygt for en gentagelse
Min mand er som de fleste, snakker helst ikke for meget om det - men har dog givet udtryk for at han gerne vil igang igen hurtigt.
Giv dig selv tid til at komme over sorgen! Tag fri et par dage og dag den med ro (jeg skulle holde mig i ro 2 dage efter udskrabningen). Perfekt hvis du kan arbejde hjemmefra indtil du er klar til at møde "den virkelige verden" igen.
Håber du kan bruge min beretning...

Favorit
Del
Anmeld
Facebook
Twitter

. Det har godt nok været en barsk oplevelse og det er nok endnu værre, når man er så langt hjemmefra. Jeg synes helt sikkert, at du skal arbejde hjemme nogle dage for at komme til dig selv igen og give dig tid til at sørge. Det er helt normalt, som du reagerer og du skal bare give dig selv lov til at have de følelser. Man føler sig meget tom og alle de tanker og drømme, man allerede har haft om graviditeten og sin kommende rolle som mor, braser med et sammen.. Jeg har selv skulle bruge et par måneder på at komme ovenpå igen..
! Så fat mod.., jeg er sikker på at næste gang, så bliver den lille spire der helt sikkert...
Nogle betaler selv for den scanning, mens andre får det tilbudt af deres læge.

Men bagefter har jeg tænkt det igennem mange gange - og ja, han har sgu nok ret....
Så længe jeg kan mærke at det føles dejligt i maven, så er der jo ingen grund til panik.. egentlig! Selvom jeg har taget den beslutning at vente til uge 10 med scanning, betyder så ikke at jeg ikke stadig er totalt paranoid over at der skal ske noget med bebs! Så selv de mindste jag og fornemmelser bliver analyseret til mindste detajle... - også til at bli idiot af! Men de er der - det er bedre end sidst hvor der ikke var noget at mærke efter uge 5