Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Søg

Barn nr 4??

14.maj 2017 kl. 20:54
Luk
Medlem siden 10-03-2016
14-05-2017 20:54
Luk
Medlem siden 10-03-2016
Godt skrevet
0

Kære alle,

jeg har brug for lidt råd til hvordan jeg kan blive mere afklaret. Min mand og jeg har tre dejlige børn på 6,4 og 1år. Jeg har altid gået og tænkt at tre børn måtte være det rigtige, men nu er jeg kommet meget i tvivl. For jeg er skruk igen! Min fornuft siger stop-stop(!), og der er mange gode grunde til at fortsætte som familie på 5. Alligevel går jeg med en lille tvivl i maven om jeg er færdig med at være gravid.

Min mand vil gerne have flere, men er også i tvivl. Vi er ved at være lidt gamle (37 og 42), sidste skud på stammen tog 1,5 år at lave og vores familie fungerer godt, om end jeg selv er noget presset arbejdsmæssigt. Måske er det panik før lukketid, måske ikke. Sagen er, at jeg ikke aner hvorledes jeg skal blive afklaret og samtidig føler uret tikker!

Er der nogle gode råd? Og den der med man ikke fortryder sine børn har jeg svært ved at bruge. det kan man måske godt lidt i den forstand, at det kan gå for meget ud over de andre børn i forhold til samlet overskud mv.

glæder mig til at høre jeres tanker!

Mvh

Hejbaby16

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.maj 2017 kl. 23:36
Luk
Medlem siden 05-06-2007
183 startede debatter
227 skrevne indlæg
15-05-2017 23:36
Luk
Medlem siden 05-06-2007
183 startede debatter
227 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hej! 

Jeg kan nok ikke hjælpe dig med afklaring, men dit indlæg ramte mig lige. Jeg har næsten lige opdaget at jeg er gravid med nr. 4. Vores børn er 9, 4 og snart 3. De to ældste er reagensglasbørn, nr. 3 og 4 er hjemmelavede overraskelser. Engang drømte jeg om to børn. Så var vi usikre på om vi overhovedet kunne blive forældre. Så fik vi ét barn - og var usikre på om vi ville få to. Det lykkedes og pludselig var nr. 3 på vej helt af sig selv. Ikke planlagt, ikke direkte ønsket, men hold op en gave at få oven på mange års fertilitetsbehandling. Og hov, kunne man pludselig være heldig at få flere, nu man alligevel godt kunne selv? Vores tanke har været at det var usandsynligt og jeg føler vores familie på 5 er hel. Men vi har også hele tiden efter nr. 3 sagt, at skulle der komme én mere ad økovejen, så er den velkommen, vi kunne ikke drømme om at vælge den fra. At den så lige kommer i en tid hvor jeg er presset på job, at det fører en del praktisk "bøvl" med sig er en anden sag. Jeg er glad, og det er min mand også. Vi er 38 og 43.

Anmeld
Svar
Lilypie Kids Birthday tickersLilypie Fifth Birthday tickersLilypie Third Birthday tickersLilypie Pregnancy tickers Fra barnløshed til "snart mor til 4" - føler mig heldig
Godt skrevet
0
Lilypie Kids Birthday tickersLilypie Fifth Birthday tickersLilypie Third Birthday tickersLilypie Pregnancy tickers Fra barnløshed til "snart mor til 4" - føler mig heldig
16.maj 2017 kl. 06:36
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
16-05-2017 06:36
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Tillykke med graviditeten, Tippi! Og tak for dit svar. Det er helt sikkert, at hvis jeg blev uventet gravid, så skulle vi også have barnet. Jeg ville være glad! Og på en eller anden måde, kunne det være dejligt hvis 'naturen' bestemte for os. 

Jeg føler dog, at vi bliver dog nød til at tage en aktiv beslutning, om hvorvidt vi skal prøve at få en 4. Jeg føler, det er et stort ansvar, vi skal tage på børnenes vejne, for går noget galt, går det ud over dem.

Jeg er nok lidt en type, der tager mange sorger på forskud. 

Hmm... det er ikke helt let det, det her:)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
16.maj 2017 kl. 10:34
Luk
Medlem siden 14-08-2016
1 startede debatter
58 skrevne indlæg
16-05-2017 10:34
Luk
Medlem siden 14-08-2016
1 startede debatter
58 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg drømmer personligt om en stor børneflok. Jeg kommer selv af en familie på 4 søskende, og synes det har været en enorm gave! 

Jeg er pt gravid med nummer 1, og som det desværre ser ud nu, så bliver han nok enebarn, da jeg gerne vil have min uddannelse færdig inden Vi skal igang med nummer 2,  og der derfor går 6 år inden vi ville kunne prøve på nummer to igen. Herhjemme er manden 8 år ældre end mig, og runder 30 til sommer - han vil ikke have flere børn, i frygt for at blive for gammel, men jeg synes personligt ikke, at det er noget, der hedder om man er for gammel eller ej! 

Er der lyst og kærlighed nok til 4, så synes jeg da bestemt man skal hoppe ud i det. Endvidere synes jeg det er fantastisk at læse om folk der har en 'større' flok børn. 

Jeg synes nemt man i dag kan blive 'for praktisk' og det hele handler om der er plads i bilen til børnene, og ikke altid om der er lyst og kærlighed til det. 

Mærk efter og følg hjertet - hvad end det måtte hælde til, og held og lykke! frown

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 15:05
Luk
Medlem siden 05-06-2007
183 startede debatter
227 skrevne indlæg
16-05-2017 15:05
Luk
Medlem siden 05-06-2007
183 startede debatter
227 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Kan godt følge dig i din bekymring. Her har jeg jo af gode grunde brugt meget tid med de to yngste de seneste år, mens manden mest har taget sig af den ældste. Men hun savner mor-tid og nyder big-time, når det bare er hun og jeg, der er afsted sammen. Nu er det endelig blevet sådan at jeg har mere frie hænder, de små er knapt så morsyge og nu bliver jeg "bundet" igen. Vi har ikke fortalt børnene noget endnu, men jeg kunne godt forestille mig at hun ikke modtager beskeden med 100% glæde. Derimod bliver hendes søster på 4 jublende lykkelig, hun er totalt i babymode pt. Og ham på 3 vil nok synes det er sejt at skulle være storebror i stedet for at være den lille. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 15:49
Luk
Medlem siden 06-04-2017
3 startede debatter
28 skrevne indlæg
16-05-2017 15:49
Luk
Medlem siden 06-04-2017
3 startede debatter
28 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hejsa

Jeg har stået lidt i den samme situation. Vi har tre børn på 8 1/2 år, 7 år og 15 mdr. Vi har besluttet at forsøge at lave en nr 4 inden for det næste år (vi er så 37 år begge to hvis det skulle lykkes).

Mine tanker var meget det praktiske også med hus, bil (har ikke selv kørekort kun manden) fritidsaktiviteter og sådan. Og selvfølgelig også tiden til det enkelte barn.

Selvfølgelig skal de deles med en mere, men de har selv givet udtryk for at ville have en søskende mere, og det har været super at have de to store tæt på hinanden, så det vil vi også gerne give de(n) mindste.

Men ja beslutningen var lidt vild synes jeg(har alrdrig tænkte over hvor mange børn jeg skulle have men havde ALDRIG troede at jeg ville planlægge at få 4. Det er dog svært at råde andre da man jo altid tager udgangspunkti sin egen hverdag mht arbejdspres, familiesammensætningen mm. 

Men er spændt på at hører hvad du beslutter ☺

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 19:47
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
16-05-2017 19:47
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Bavian17 skrev :

Jeg drømmer personligt om en stor børneflok. Jeg kommer selv af en familie på 4 søskende, og synes det har været en enorm gave! 

Jeg er pt gravid med nummer 1, og som det desværre ser ud nu, så bliver han nok enebarn, da jeg gerne vil have min uddannelse færdig inden Vi skal igang med nummer 2,  og der derfor går 6 år inden vi ville kunne prøve på nummer to igen. Herhjemme er manden 8 år ældre end mig, og runder 30 til sommer - han vil ikke have flere børn, i frygt for at blive for gammel, men jeg synes personligt ikke, at det er noget, der hedder om man er for gammel eller ej! 

Er der lyst og kærlighed nok til 4, så synes jeg da bestemt man skal hoppe ud i det. Endvidere synes jeg det er fantastisk at læse om folk der har en 'større' flok børn. 

Jeg synes nemt man i dag kan blive 'for praktisk' og det hele handler om der er plads i bilen til børnene, og ikke altid om der er lyst og kærlighed til det. 

Mærk efter og følg hjertet - hvad end det måtte hælde til, og held og lykke! frown

Tak for dit dejlige, positive svar om at være barn i en større flok! Og tillykke med graviditeten! Hos os ville det ikke være super 'praktisk' med en mere, men det er på ingen måde det, der holder mig tilbage. 

Jeg må prøve at mærke godt efter :)

Der er noget, der slår mig, når jeg læser dit svar... du vil gerne have en større børneflok og siger også, det let kan blive 'for praktisk' det hele, når man tager beslutningerne. Har du tænkt det samme om din egen situation? Altså uddannelsen og børn? Det er blot ment som et venligt spørgsmål, for jeg aner jo intet om dig og din situation og du behøver ikke at svare :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 19:56
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
16-05-2017 19:56
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Tippi skrev :

Kan godt følge dig i din bekymring. Her har jeg jo af gode grunde brugt meget tid med de to yngste de seneste år, mens manden mest har taget sig af den ældste. Men hun savner mor-tid og nyder big-time, når det bare er hun og jeg, der er afsted sammen. Nu er det endelig blevet sådan at jeg har mere frie hænder, de små er knapt så morsyge og nu bliver jeg "bundet" igen. Vi har ikke fortalt børnene noget endnu, men jeg kunne godt forestille mig at hun ikke modtager beskeden med 100% glæde. Derimod bliver hendes søster på 4 jublende lykkelig, hun er totalt i babymode pt. Og ham på 3 vil nok synes det er sejt at skulle være storebror i stedet for at være den lille. 

Ja, du rammer lige ned i nogle af mine tanker også. På den anden side tænker jeg også, at det naturligvis også er noget der kan i mødegåes, i al fald noget af vejen, hvis man er opmærksom. Men flere børn giver ikke ligefrem mere tid til det enkelte;)

Jeg overvejer også meget min arbejdssituation. Der er ikke mange deltidsstillinger i mit fag og jeg har fået nej på min nuværende arbejdsplads.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 20:02
Luk
Medlem siden 14-08-2016
1 startede debatter
58 skrevne indlæg
16-05-2017 20:02
Luk
Medlem siden 14-08-2016
1 startede debatter
58 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Ja, min graviditet kom som et kæmpe chok. Jeg mangler min ene æggeleder og den anden æggestok (den som virker) ville helst ikke frigive æg, så jeg fik at vide som meget ung, at jeg ikke kunne få børn, så jeg har aldrig været på prævention. 

Og så stod jeg, første weekend i januar, med en positiv graviditetstest, så selvom det heller ikke er vanvittigt praktisk med børn og uddannelse her, så er det en lille mirakelbaby :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 20:04
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
16-05-2017 20:04
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
mortil3×guld skrev :

Hejsa

Jeg har stået lidt i den samme situation. Vi har tre børn på 8 1/2 år, 7 år og 15 mdr. Vi har besluttet at forsøge at lave en nr 4 inden for det næste år (vi er så 37 år begge to hvis det skulle lykkes).

Mine tanker var meget det praktiske også med hus, bil (har ikke selv kørekort kun manden) fritidsaktiviteter og sådan. Og selvfølgelig også tiden til det enkelte barn.

Selvfølgelig skal de deles med en mere, men de har selv givet udtryk for at ville have en søskende mere, og det har været super at have de to store tæt på hinanden, så det vil vi også gerne give de(n) mindste.

Men ja beslutningen var lidt vild synes jeg(har alrdrig tænkte over hvor mange børn jeg skulle have men havde ALDRIG troede at jeg ville planlægge at få 4. Det er dog svært at råde andre da man jo altid tager udgangspunkti sin egen hverdag mht arbejdspres, familiesammensætningen mm. 

Men er spændt på at hører hvad du beslutter ☺

Ej, hvor må det være dejligt at være så afklaret:) Jeg har det lidt på samme måde mht aldersforskellen børnene i mellem. Men også, at skal vi have en mere, så er det snart vi skal igang. Uh... jeg tænker og tænker! Alle de følelser:)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.maj 2017 kl. 20:10
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
16-05-2017 20:10
Luk
Medlem siden 10-03-2016
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Bavian17 skrev :

Ja, min graviditet kom som et kæmpe chok. Jeg mangler min ene æggeleder og den anden æggestok (den som virker) ville helst ikke frigive æg, så jeg fik at vide som meget ung, at jeg ikke kunne få børn, så jeg har aldrig været på prævention. 

Og så stod jeg, første weekend i januar, med en positiv graviditetstest, så selvom det heller ikke er vanvittigt praktisk med børn og uddannelse her, så er det en lille mirakelbaby :)

Ej, hvor en dejlig historie! Angående uddannelse og baby, så tror jeg det er min største fortrydelse, at jeg ikke kom igang med børn tidligere i mit liv. Har også taget en lang uddannelse, og mine ambitioner holdt mig nok tilbage. Men kunne jeg gøre noget om, havde jeg helt sikkert fået et barn eller to under min uddannelse:) økonomien finder man jo nok ud af!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

• Louise Harbo - i dag

Det perfekte liv på bagsiden
  • enmorsunikkever... - 22-05-2017

Jeg kan næsten ikke tro det ...!
  • Faderstuen - 19-05-2017

Har du et grimt barn?
  • enmorsunikkever... - 19-05-2017

Blomsterdag 🌸

Nyeste blogindlæg

• Louise Harbo - i dag

Har du et grimt barn?

Blomsterdag 🌸

Nyeste blogindlæg

• Louise Harbo - i dag

Har du et grimt barn?

Blomsterdag 🌸

Nyeste artikler

Sammensæt en kuffert til dit barn fyldt med lækre produkter og mærker

Har du småbørn i hjemmet eller venter du dig - ja, så har du sikkert allerede hørt om HappyHello som tilbyder en kuffert hver måned hvor du kun betaler indkøbspris for alle dine produkter ud over medlemskabet. Læs mere

Hos Maigaard er patienten altid i fokus

Maigaard er en privat fertilitetsklinik, der er ejet af speciallægerne John Kirk og Mathilde Evaldsen. Siden starten i 1998 har fokus været at give patienterne tryghed Læs mere

Hvor længe må børn sidde foran skærmen?

I dag bruger børn smartphones, computer og iPads til alverdens ting. Og selvom vi voksne kan have en del forbehold i forhold til det høje skærmforbrug behøver det ikke være så slemt igen. Børnene er nemlig ikke kan inaktive zombier bag skærmen.. Læs resten af artiklen Læs mere

Hjælp med at opklare, hvorfor det kan være svært at blive gravid

Op mod 20% af alle par oplever perioder med nedsat fertilitet, og i en fjerdedel af tilfældene ved man ikke hvorfor. Det har fået forskere på Aarhus Universitetshospital til at undersøge, om livsstil påvirker danske pars evner til at få børn. Deltag i undersøgelserne her Læs mere

Få din baby til at sove igennem med tyngdeposen

TYNGDEPOSEN® er designet til babyer, der ikke kan sove og har mange opvågninger om natten. En baby sovepose med integreret tyngde, der virker beroligende. Opfundet af en mor til en lille pige, som ikke begyndte at sove igennem, hverken da hun var 6, 8 eller 15 mdr. Læs mere

Gode råd til at have børn med på ferie

Hvornår kan man tage på ferie med sin baby? Hvordan klarer barnet flyveturen? Hvor meget mere kræver det, og får man overhovedet holdt ferie? Der er mange spørgsmål der kan poppe op, når der nævnes ferie med helt små børn. Læs mere

Nyeste artikler

Har du småbørn i hjemmet eller venter du dig - ja, så har du sikkert allerede hørt om HappyHello som tilbyder en kuffert hver måned hvor du kun betaler indkøbspris for alle dine produkter ud over medlemskabet. Læs mere

Maigaard er en privat fertilitetsklinik, der er ejet af speciallægerne John Kirk og Mathilde Evaldsen. Siden starten i 1998 har fokus været at give patienterne tryghed Læs mere

I dag bruger børn smartphones, computer og iPads til alverdens ting. Og selvom vi voksne kan have en del forbehold i forhold til det høje skærmforbrug behøver det ikke være så slemt igen. Børnene er nemlig ikke kan inaktive zombier bag skærmen.. Læs resten af artiklen Læs mere

Op mod 20% af alle par oplever perioder med nedsat fertilitet, og i en fjerdedel af tilfældene ved man ikke hvorfor. Det har fået forskere på Aarhus Universitetshospital til at undersøge, om livsstil påvirker danske pars evner til at få børn. Deltag i undersøgelserne her Læs mere

TYNGDEPOSEN® er designet til babyer, der ikke kan sove og har mange opvågninger om natten. En baby sovepose med integreret tyngde, der virker beroligende. Opfundet af en mor til en lille pige, som ikke begyndte at sove igennem, hverken da hun var 6, 8 eller 15 mdr. Læs mere

Hvornår kan man tage på ferie med sin baby? Hvordan klarer barnet flyveturen? Hvor meget mere kræver det, og får man overhovedet holdt ferie? Der er mange spørgsmål der kan poppe op, når der nævnes ferie med helt små børn. Læs mere