Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Søg

Att. Urge og andre med interesse for sansehave

14.september 2010 kl. 12:50
Luk
Medlem siden 28-07-2009
126 startede debatter
476 skrevne indlæg
Sidst online 15-05-2014
14-09-2010 12:50
Luk
Medlem siden 28-07-2009
126 startede debatter
476 skrevne indlæg
Sidst online 15-05-2014
Godt skrevet
0

Hej derude

Urge lavede tidligere et indlæg angående sansehave, som hun gerne ville lave derhjemme som den lille kunne få glæde af, og da jeg er gartner ville jeg lige på hendes opfordring give mit bud på gode ideer til sådan et lille hyggehjørne til de små.

Det vigtigste er planlægning! Hvor meget plads har man, hvor mange penge vil man bruge osv osv.

Men nogle ideer til hvad sådan et hjørne kan indeholde:

• Soppebasin - Man kunne fx. tage en stor murebajle og save den lavere så den evt. var 30 cm høj, og så grave den ned i jorden - rundt om kunne man plante nogle små forskellige ting - Næste sommer vil den lille kunne sidde og "bade" derude og være omgivet af dejlige planter. HUSK selvfølgelig at holde opsyn med små børn og vand :)
  • Legehus
  • Gynger - Tænkt evt. utradiotionelt hvis man ikke ønsker at købe et i plastik evt. et stort træ fx med sansegynge (Den runde)
  • Sandkasse
  • Forskellige spil - Man kan bruge muresnor (det de bruger til at lægge stenene efter) og lave små felter på græsset til hinkebane - Fastgøres med pløkker - husk de skal være helt i jorden så man ikke subler over dem. Det kan også være kroket mm - Dette er selvfølgelig til lidt ældre børn, men det er jo også rart at tænke langsigtet.
  • Hemmelig hule - kan laves af pil, men det tager lidt tid at gro op, men ellers nogle gamle bræddere og så plante evt. bambus omkring så det er en lille junglehule - Kan gøres rundt om legehuset og dette vil give det samme
  • Lille bålplads

Hvad angår giftige planter kan man rådføre sig i sit havecenter eller tjekke dette link:

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html

Hvis man har nogle af disse planter i have og det har man med garanti så synes jeg ikke i skal fare ud og grave dem op, da det er de færeste børn der spiser en hele busk :) Men bør bør være opmærksom, men sådan er det jo med alt.

Gode forslag til beplantning

• Forskellige krydderurter fx timian, citronmelisse, ananassalvie (Victor er tosset med den), merian/oregano, persille, mynte, pebermynte mm. Dem man selv kan lide at bruge og herhjemme er det bare skønt at hive lidt i bladene, men vi stikker også næsen derned og vi/jeg lugter til dem, og håber og tror at det er spændende for ham at dufte de forskellige ting. Når man planter krydderurter sammen, er det en gode ide at plante dem i en stor plastik potte i jorden da nogle af dem har udløbere fx mynte, men ellers er det jo også fint i krukker
  • Forskellige bær - Solbær, Blåbær(Der findes også nogle små skovblåbær men de kan være svære at få fat i), Skovjordbær/Månedsbær, Tyttebær, Hindbær/brombær men der kan være lidt vilde og har torne dog findes der en god tornfri brombær, ribs (Var helt vild med dem som barn)
  • Noget med vand - se evt. ovenfor med soppebad - Victor skal i hvert flad have et til næste sommer.
  • Noget lavt beplantning fx gummipuder eller trædebregner som man faktisk godt kan gå og det prikker på tæerne :)
  • Læg evt nogle løg i jorden nu som vil komme næste år så barnet også kan komme med ud og kigge tidligt på året og lære at der er forskellige årstider - Herhjemme er der blevet lagt krokus, fordi da vi kørte hjem fra sygehuset med Victor var der så mange krokus og det vil altid minde mig om dengang han kom til verden - så mit mål er at fortælle ham at de kommer op af jorden for hans skyld :) Ja lidt åndsvag er man vel....
  • Planter som føles sjove at røre ved fx lodden løvefod (En lille staude)
  • Et lille æble/pære træ evt. søjle som ikke altid bliver så stort
  • Dyr - Lav/køb et sommerfugle, tudse, pindsvine eller mariehønsebo som kan være med til at få dyr ind i haven. Ellers sæt et fuglebræt op som i kan se på indefra - Hvis man som mig selv ikke er fan af tudsebo, kan man jo plante en sommerfuglebusk som i den grad tiltrækker sommerfugle

Uhh der er så mange ting som kan nævnes som kan være med til at gøre det sjovt i have for børn - Hmm måske man skulle lave en bog :)

Med alle de forslag er det også vigtig at tænke på at planter vokser og bliver større, så man skal nok begrænse sig med evt. store frugtbuske og i dag fåes bærbuske som selvbestøvende og man behøver derfor ikke to forskellige sorter.

Tænk også over at det er fint hvis der er noget til de forskellige årstider - Løg i foråret, blomster i løbet af sommeren og sensommere, gode høstfarver og noget stedsegrønt i løbet af vinteren..

Hvis nogen synes det er helt vildt og uoverskueligt, så vil jeg gerne give mere vejledning (Hjerne skal stimuleres!) :)

Bor ved Århus og hvis nogle vil have et besøg og få råd osv så gør jeg det gladeligt...

Anmeld
Svar
Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
0
14.september 2010 kl. 14:20
Luk
Medlem siden 09-09-2009
81 startede debatter
1731 skrevne indlæg
Sidst online 05-05-2014
14-09-2010 14:20
Luk
Medlem siden 09-09-2009
81 startede debatter
1731 skrevne indlæg
Sidst online 05-05-2014
Godt skrevet
0

Hvor lyder det spændende... Sikke en masse tanker og ideer!

Ja udgiv du bare en bog, gerne en "how to" til folk som jeg der intet aner om haver. Jeg ved fx kke hvad tid på året man planter hvad.

Anmeld
Svar
Lilypie Pregnancy tickers Lilypie Second Birthday tickersLilypie Fourth Birthday tickers
Godt skrevet
0
Lilypie Pregnancy tickers Lilypie Second Birthday tickersLilypie Fourth Birthday tickers
14.september 2010 kl. 15:10
Luk
Medlem siden 28-07-2009
126 startede debatter
476 skrevne indlæg
Sidst online 15-05-2014
14-09-2010 15:10
Luk
Medlem siden 28-07-2009
126 startede debatter
476 skrevne indlæg
Sidst online 15-05-2014
Godt skrevet
0

Som udgangspunkt kan man plante så længe der ikke er frost og jorden er til at komme til, men jeg vil personlig mene at plante om efteråret sep/okt og marts/april er rigtig godt - selvfølgelig er det svært at komme i jorden i marts med den vinter vi har haft..

Men jeg er stor tilhænger af at man gøre det inden der bliver for varmt, da det kræver rigtig meget vanding sommeren over, og da man ofte er på ferie kan der nemt gå noget til...

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.september 2010 kl. 18:33
Luk
Medlem siden 24-09-2009
145 startede debatter
606 skrevne indlæg
Sidst online 27-03-2014
14-09-2010 18:33
Luk
Medlem siden 24-09-2009
145 startede debatter
606 skrevne indlæg
Sidst online 27-03-2014
Godt skrevet
0

Du har da potentiale til en havebørnebog. Jeg vil smadder gerne købe den  Jeg tager alle ideerne til mig og vil huske dit tilbud vedrørende en haveinspektion, hvis jeg må have invitationen liggende til næste år. Du skal selvfølgelig nok få betaling for det, hvis det bliver aktuelt! Super indlæg!

Anmeld
Svar
Vores lille menneske blev født den 31. marts 2010 - velkommen ind i mors og fars lykkeboble! Mit hjerte vælter rundt i kærlighed!
Godt skrevet
0
Vores lille menneske blev født den 31. marts 2010 - velkommen ind i mors og fars lykkeboble! Mit hjerte vælter rundt i kærlighed!
14.september 2010 kl. 22:02
Luk
Medlem siden 23-07-2009
169 startede debatter
2228 skrevne indlæg
14-09-2010 22:02
Luk
Medlem siden 23-07-2009
169 startede debatter
2228 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg er selv stor haveentusiast. Hold da op, hvor klør det bare i fingrene, når jeg læser det, du skriver. Desværre har jeg allerede næsten fået ind-/tilrettet hele haven, så det bliver lidt svært at få en sansehave passet ind. Men der er stadig et stort bed, der måske skulle lade livet for en sansehave. Tak for inspirationen og hvis løgene ikke lige kommer til tiden, så kan du jo altid sige, at det er Forsythiaen, der springer ud for Victors skyld(hvis du altså har en sådan - den er ret pålidelig ang. blosmtringstidspunkt, synes jeg) Vores Forsythia springer i hert fald ud for Peters skyld

Hmm måske skulle man lige tjekke, om der var nogle af min haves planter på listen

Anmeld
Svar
Lilypie Second Birthday tickers
Godt skrevet
0
Lilypie Second Birthday tickers
15.september 2010 kl. 13:32
Luk
Medlem siden 28-07-2009
126 startede debatter
476 skrevne indlæg
Sidst online 15-05-2014
15-09-2010 13:32
Luk
Medlem siden 28-07-2009
126 startede debatter
476 skrevne indlæg
Sidst online 15-05-2014
Godt skrevet
0

Ja de er ret pålidelige, men ejer ikke den Forsythia, men finder nok på en god historie :)

Men er super glad for at i kunne bruge indlægget til noget :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.september 2010 kl. 17:03
Luk
Medlem siden 07-06-2010
37 startede debatter
601 skrevne indlæg
Sidst online 29-06-2013
15-09-2010 17:03
Luk
Medlem siden 07-06-2010
37 startede debatter
601 skrevne indlæg
Sidst online 29-06-2013
Godt skrevet
0

Tak for inspiration! Hvor har du mange gode idéer

Kom frisk med en masse idéer til, hvad man gør ved resten af sin have  (som i mit tilfælde er hhv øde og overgroet alle de forkerte steder )

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste blogindlæg

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

5 hyppige symptomer på 3. trimester

Mange vil begynde at være langt mere trætte når de når 3. trimester - det er hårdt arbejde, at have så stor en baby i maven. Se 5 hyppige symptomer. Læs mere

Sikkerhed i bilen – med ISOFIX, antivip-system og topsele (TopTether)

Sikkerhed i bilen med ISOFIX, antivip-system og TopTether. Læs her, hvad det betyder og hvordan forskellige teknologier gør det sikkert at have børn i bilen Læs mere

Slimproppen løsner sig - Fødslen nærmer sig

Slimproppen dannes allerede tidligt i graviditeten, og danner en beskyttenden prop. Den løsner sig ved sammentrækninger i livmoderen når fødslen nærmer sig. Læs mere

Bliver du lettere gravid med orgasme?

Lave-baby-sex ugen er endelig kommet, med masser af erotik og forhåbentligt befrugtning. Måske håber også på at få nogle fantastiske orgasmer med i købet? Læs mere

Mellisa - Økologisk cremedronningen fra Hørsholm

I Hørsholm rører Louise Mellisa Klinder økologiske cremer fra bunden af urter, planter og naturlige olier, som har vundet ”bedst i test” et utal af gange. Læs mere

9 Sjove fakta om sæd

9 Sjove fakta om sæd

Imens kvindens krop arbejder på at modne et æg om måneden, så knokler manden konstant for at producere millioner af bitte små sædceller, der gør dig gravid. Læs mere

Nyeste artikler

Mange vil begynde at være langt mere trætte når de når 3. trimester - det er hårdt arbejde, at have så stor en baby i maven. Se 5 hyppige symptomer. Læs mere

Sikkerhed i bilen med ISOFIX, antivip-system og TopTether. Læs her, hvad det betyder og hvordan forskellige teknologier gør det sikkert at have børn i bilen Læs mere

Slimproppen dannes allerede tidligt i graviditeten, og danner en beskyttenden prop. Den løsner sig ved sammentrækninger i livmoderen når fødslen nærmer sig. Læs mere

Lave-baby-sex ugen er endelig kommet, med masser af erotik og forhåbentligt befrugtning. Måske håber også på at få nogle fantastiske orgasmer med i købet? Læs mere

I Hørsholm rører Louise Mellisa Klinder økologiske cremer fra bunden af urter, planter og naturlige olier, som har vundet ”bedst i test” et utal af gange. Læs mere

9 Sjove fakta om sæd

9 Sjove fakta om sæd

Imens kvindens krop arbejder på at modne et æg om måneden, så knokler manden konstant for at producere millioner af bitte små sædceller, der gør dig gravid. Læs mere