Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Søg

Nu vil de have en i aktivering!

24.august 2010 kl. 16:23
Luk
Medlem siden 29-03-2010
Sidst online 14-07-2011
24-08-2010 16:23
Luk
Medlem siden 29-03-2010
Sidst online 14-07-2011
Godt skrevet
0

...gud fader bevares! Er sygemeldt på fuldtid fra arbejde pga bækkenløsning. Bliver nu kontaktet af jobcentret at de skal aktivere mig indtil 4 uger før termin! Hvor herre til hest. Er der andre der er sygemeldt? Er der nogle af jer der er blevet kontaktet?

Har forslået hende at jeg afholder alt min ferie istedet... Men det skal jeg aftale med mit arebjde.....ihhhh!

Sådan nogle idioter!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
24.august 2010 kl. 16:38
Luk
Medlem siden 27-05-2009
12 startede debatter
37 skrevne indlæg
Sidst online 30-10-2010
24-08-2010 16:38
Luk
Medlem siden 27-05-2009
12 startede debatter
37 skrevne indlæg
Sidst online 30-10-2010
Godt skrevet
0

Der er bare så stor forskel fra jobcenter til jobcenter. Da min søster blev tilmeldt for 3 mdr. siden, fik hun af vide hun kunne gå hjemme frem til fødsel... hun har termin midtoktober med en problemfri graviditet... Kan ikke forstå at folk der reelt har en grund, absolut skal ud i alle mulige tilbud, det kan da ikke være rigtigt, der må da være ens retningslinjer  uanset hvilke jobcenter man hører under.. Grr kan godt forstå din frustrationer...

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
24.august 2010 kl. 16:47
Luk
Medlem siden 19-05-2010
73 startede debatter
214 skrevne indlæg
Sidst online 29-07-2012
24-08-2010 16:47
Luk
Medlem siden 19-05-2010
73 startede debatter
214 skrevne indlæg
Sidst online 29-07-2012
Godt skrevet
0

Hej :) Nu skal jeg selvfølgelig ikke sige hvordan det er ved dit jobenter/kommune, men da jeg blev sygemeldt for et par uger siden fortalte min læge at jeg sagtens kunne blive sendt til noget aktivering. Men det ville være noget for gravide som fødselsforberedelse gravid yoga osv. Ved ikke om det passe Men kunne ikke forestille mig du blev sendt i alm aktivering, så er der da noget galt med verden.

MVH Julie

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
24.august 2010 kl. 20:18
Luk
Medlem siden 06-10-2008
104 startede debatter
783 skrevne indlæg
Sidst online 05-01-2014
24-08-2010 20:18
Luk
Medlem siden 06-10-2008
104 startede debatter
783 skrevne indlæg
Sidst online 05-01-2014
Godt skrevet
0

De ville høre om noget fys evt ville hjælpe mig, for så ville de betale for det. Så det behøver ikke være en skidt ting at de ringer/skriver.

Anmeld
Svar
pregnancy
Godt skrevet
0
pregnancy
24.august 2010 kl. 20:33
Luk
Medlem siden 17-05-2010
11 startede debatter
38 skrevne indlæg
Sidst online 12-05-2014
24-08-2010 20:33
Luk
Medlem siden 17-05-2010
11 startede debatter
38 skrevne indlæg
Sidst online 12-05-2014
Godt skrevet
0

Synes godt nok at det lyder til, at de damer og herrer i JobCentret kan være strenge!

Jeg blev opsagt 1,5 uge inden jeg fandt ud af at jeg er gravid og det er kun lykkedes mig at få nogle få timer hos en virksomhed i nærheden af hvor jeg bor. Jeg er dog blevet lovet en fuldtidsstilling efter endt barsel. 

Jeg skal til møde på JobCentret her i Århus på mandag (er der nogle, der ved, om de er strenge eller bare en smule medgørlige??) og jeg håber, at jeg kommer til at tale med én, der har situationsfornemmelse og ikke er alt for firkantet. Frygter at de sætter mig på et 6-ugers jobsøgningskursus, og det giver ingen mening i min nuværende situation.

Mulani, håber at du finder ud af at tøjle kravene fra Jobcentret på en god måde. For det er da også trælst at skulle bruge sin ferie...

Anmeld
Svar
Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
0
24.august 2010 kl. 23:56
Luk
Medlem siden 10-05-2010
21 startede debatter
624 skrevne indlæg
Sidst online 01-05-2014
24-08-2010 23:56
Luk
Medlem siden 10-05-2010
21 startede debatter
624 skrevne indlæg
Sidst online 01-05-2014
Godt skrevet
0

om folk, der blev sat til at lave tårne af spaghetti og skumfiduser i deres aktivering...eller hende der skulle møde op 4 timer hver dag for at drikke en kop kaffe... Så jo, kommunerne har mange gode (og konstruktive) idéer til hvordan man kan aktivere sygemeldte folk...

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
25.august 2010 kl. 09:41
Luk
Medlem siden 15-02-2010
290 startede debatter
788 skrevne indlæg
Sidst online 13-04-2012
25-08-2010 09:41
Luk
Medlem siden 15-02-2010
290 startede debatter
788 skrevne indlæg
Sidst online 13-04-2012
Godt skrevet
0

Jeg var i noget praktik igennem min kommune. Fordi jeg ikke helt vidste hvor mange timer jeg kunne holde til at arbejde. Jeg havde lige været sygemeldt med stress. Men da jeg blev gravid kunne jeg slet ikke overskue den praktikplads. Gik fra 16 timer til 8 timer og blev så helt sygemeldt. Men jeg har så også en søn med adfærdsproblemer. (Muligvis adhd- venter på udredning)) Så jeg får indtil videre lov til at gå hjemme. Jeg har nu gået hjemme i ca 2 mdr. Så jeg slipper da for aktivering. Men min læge er også helt enig med mig i, at jeg har nok at se til. Så går ud fra jeg er sygemeldt indtil min barsel.

Anmeld
Svar
Lilypie Kids Birthday tickersLilypie Kids Birthday tickersLilypie Fourth Birthday tickersLilypie Second Birthday tickers
Godt skrevet
0
Lilypie Kids Birthday tickersLilypie Kids Birthday tickersLilypie Fourth Birthday tickersLilypie Second Birthday tickers
25.august 2010 kl. 10:09
Luk
Medlem siden 17-03-2010
103 startede debatter
214 skrevne indlæg
Sidst online 07-04-2011
25-08-2010 10:09
Luk
Medlem siden 17-03-2010
103 startede debatter
214 skrevne indlæg
Sidst online 07-04-2011
Godt skrevet
0
dorthe-a skrev:

Synes godt nok at det lyder til, at de damer og herrer i JobCentret kan være strenge!

Jeg blev opsagt 1,5 uge inden jeg fandt ud af at jeg er gravid og det er kun lykkedes mig at få nogle få timer hos en virksomhed i nærheden af hvor jeg bor. Jeg er dog blevet lovet en fuldtidsstilling efter endt barsel. 

Jeg skal til møde på JobCentret her i Århus på mandag (er der nogle, der ved, om de er strenge eller bare en smule medgørlige??) og jeg håber, at jeg kommer til at tale med én, der har situationsfornemmelse og ikke er alt for firkantet. Frygter at de sætter mig på et 6-ugers jobsøgningskursus, og det giver ingen mening i min nuværende situation.

Mulani, håber at du finder ud af at tøjle kravene fra Jobcentret på en god måde. For det er da også trælst at skulle bruge sin ferie...

Jeg har lige været turen igennem, godt nok i norddjurs. Men er du under 30 skal du aktiveres når du har været ledig i 13 uger. Over 30 er det noget længere tid. Ellers skal du søge 2 job om ugen, også selvom man er på vej på barsel og har job bagefter. Men det hjælper alt sammen på at de nok vil lade dig være indtil barsel... Men kan jo ikke vide mig sikker. De sagde ihvertfald til mig at der ikke var de store chancer for at de sender mig ud i aktivering, da jeg faktisk ikke kunne nå at følge et forløb inden barsel.

Held og lykke.

Anmeld
Svar
babies Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Godt skrevet
0
babies Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
25.august 2010 kl. 10:18
Luk
Medlem siden 05-08-2010
129 startede debatter
831 skrevne indlæg
Sidst online 24-03-2014
25-08-2010 10:18
Luk
Medlem siden 05-08-2010
129 startede debatter
831 skrevne indlæg
Sidst online 24-03-2014
Godt skrevet
0

og er en af "dem der" (Jobkkonsulent) der arbejder på kommunens revalideringscenter og skal aktiverer sygemeldte

Jeg kan sagtens forstå de frustrationer der bliver luftet her, men loven er nu engang sådan, at man skal aktivere nysygemeldte. Det kan hverken Jobcentret eller den enkelte sagsbehandler gøre for. Vi er ansat til at udføre de love, der udstikkes fra regeringens side - bare lige for at få dét på plads

Aktivering er er virkelig negativt ord og det klinger helt forkert, for de fleste forbinder det rigtig nok med at skulle ud i et eller andet ligegyldigt og samle tøjklemmer eller lignende.

Den nye lov, der trådte i kraft i januar i år dikterer, at alle nysygemeldte skal aktiveres 10 timer ugentligt. Baggrunden for dette er flere års bekymringer, idet vi så, at folk der gik sygemeldte for længe "uden der skete noget" ofte fik det meget værre, både fysisk men ikke mindst psykisk.

For at sikre sig, at kommunerne sørger for at overholde dette, ja så vælger regeringen at bruge det "magtmiddel" der hedder refusion - altså hvis kommunerne ikke aktiverer de nysygemeldte, så får de ikke så meget refusion på udgifterne til sygedagpengene. (som der var en der nævnte)  Så det er altså ikke sån en fiks ide kommunerne har fået - det er regeringen der lægger op til det her.

Jeg er absolut ikke enig i, at ideen om aktivering af nysygemeldte er hul i hovedet - jeg synes, det er rigtig godt på mange områder. Nu har jeg så også arbejdet med det her i mange år, og set hvad der kan ske med folk, der går sygemeldt for længe, uden at de hjælpes videre. Der er dog også enkelte ting ved denne nye lovgivning som jeg synes er helt ude i hampen, og der er ingen tvivl om, at man nogen gange aktiverer "bare for aktiveringens skyld". Men det er en HELT anden snak

Jeg var en af dem der var med til at køre et forsøgsprojekt, inden selve lovgivningen trådte i kraft, og der var der rigtig nok en del frygtelige historier om folk,  der f.eks. var i behandling med Kemo, der var dødsyge, men som alligevel skulle være i gang 10 timer om ugen. Det var så langt ude, men det fik altså hurtigt en stopper! Os der arbejdede med det, var bestemt også forargede og klagede til de høje herrer - trust me!  Der findes stadig sager, hvor vi også selv ryster på hovedet og tænker, "hvad er lige meningen med det her", men sådan er det desværre bare.

De 10 timers aktivering er langt fra at "samle tøjklemmer". Her hos os skal vi som sagt også aktivere folk 10 timer om ugen, men der er stort set frit valg på hylderne, ud fra de tilbud vi har at byde ind med. Vi underviser i mange forskellige ting, og så kan folk få lagt et skema og deltage i de tilbud, som passer til dem - alt efter hvad de har behov for. For meningen med det her er altså også, at man gerne vil hjælpe folk videre og forhåbentlig undgå en længerevarende sygemelding - for det er der jo ingen parter der er interesseret i.

Her kan man vælge mellem f.eks. Yoga, Mindfulness, Afspænding, Motion, Jobcafe, Kostvejledning, Stavgang, Cykelture, Løbeture, Svømning (både i koldt og varmtvandsbassin), Livsstil, Kropsbevidsthed, Coaching m.m.

Hvor vidt man helt skal fritages for de 10 timers aktivering om ugen, er et skøn der foretages på Jobcentret, med mindre der ligger noget fra den enkeltes læge der siger, at man slet ikke kan deltage i noget som helst. Der findes ikke helt klare retningslinier for f.eks. gravide - de gravide er jo også forskellige  Én gravid kan måske ikke varetage sit arbejde, fordi det er for fysisk eller psykisk hårdt, men vil have rigtig godt af at deltage i måske motion eller afspænding. Så vidt jeg ved, så betyder bækkenløsning ikke nødvendigvis altid, at man skal holde sig helt i ro - for nogle vil det være en stor fordel at deltage i lidt motion og øvelser

Jeg ved, at i nogle Jobcentre har man valgt at "fritage" alle sygemeldte gravide fra aktivering, mens det andre steder fortsat er et individuelt skøn.

Beklager den lange smøre - fik lige sån et behov for at uddybe lidt ting

Men tag en snak med din sagsbehandler og hør lidt mere om, hvad aktiveringen går ud på? Måske vil du blive positivt overrasket og måske ligefrem opdage, at det kan være noget der gavner dig?

Hvis ikke, så snak med din læge og få hans vurdering af, om det virker uhensigtsmæssigt at du deltager i noget - så kan Jobcentret indhente oplysninger fra ham, hvor han kommer med sin vurdering

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
25.august 2010 kl. 10:28
Luk
Medlem siden 17-05-2010
11 startede debatter
38 skrevne indlæg
Sidst online 12-05-2014
25-08-2010 10:28
Luk
Medlem siden 17-05-2010
11 startede debatter
38 skrevne indlæg
Sidst online 12-05-2014
Godt skrevet
0

... Og håber på at de lader mig gå hjemme indtil barsel.

Jeg er under 30 og har d. 1. november været ledig i 13 uger. Min barsel begynder d. 18. november, så det er også begrænset hvilke kurser eller forløb jeg kan gennemføre. Nu håber jeg så bare ikke, at de aktiverer mig før de 13 uger! Nå, jeg må se tiden an. Der er vist ikke andet for :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
25.august 2010 kl. 11:02
Luk
Medlem siden 27-04-2010
78 startede debatter
413 skrevne indlæg
25-08-2010 11:02
Luk
Medlem siden 27-04-2010
78 startede debatter
413 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

hejsa vil lige sige at jeg skal også i aktivering min er lige nu at gå i fitness hverdag et par timer.

og fra i morgen gravid svømning da sagsbehandleren så det som værende det jeg havde brug for dels for ikke at gå hjemme og glo men også dels for at snakke med andre mennesker og ikke komme helt ned i kulkælderen for jeg syns virkelig det er hårdt at gå hjemme og glo på de samme vægge hver dag.

når man har været vandt til at komme ud hos folk og snakke og møde en masse mennesker

og jo jeg har masser at tage mig til men det er bare ikke det samme.

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste blogindlæg

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Efterveer - Hvorfor gør det stadig ondt?
5 Tips til barnets første klipning uden gråd
Babys første afføring

Babys første afføring

Den første afføring der kommer ud af babyen er mørkegrønt eller sort derefter bliver afføringen gul og grynet, hvis du ammer. Det er hyppigt i første uger. Læs mere

8 ugers undersøgelsen - Er alt ok efter fødslen?

I 8 ugers undersøgelsen tjekker lægen, om din livmoder har trukket sig ordentligt sammen, hvis du er blevet syet tjekkes arrene og din knibefunktion tjekkes Læs mere

Fødselsanmeldelse af barnet

Når et barn bliver født skal fødslen anmeldes til myndighederne. Det gælder uanset om barnet er født på hospital, hjemme eller for den sags skyld i udlandet Læs mere

Sådan piller du din babys bussemænd

Når baby bliver forkølet, kan der opstå hårde skorper i barnets næse, læs hvordan du fjerner din babys ubehagelige bussemænd uden at genere din baby. Læs mere

Nyeste artikler

Efterveer - Hvorfor gør det stadig ondt?
5 Tips til barnets første klipning uden gråd
Babys første afføring

Babys første afføring

Den første afføring der kommer ud af babyen er mørkegrønt eller sort derefter bliver afføringen gul og grynet, hvis du ammer. Det er hyppigt i første uger. Læs mere

I 8 ugers undersøgelsen tjekker lægen, om din livmoder har trukket sig ordentligt sammen, hvis du er blevet syet tjekkes arrene og din knibefunktion tjekkes Læs mere

Når et barn bliver født skal fødslen anmeldes til myndighederne. Det gælder uanset om barnet er født på hospital, hjemme eller for den sags skyld i udlandet Læs mere

Når baby bliver forkølet, kan der opstå hårde skorper i barnets næse, læs hvordan du fjerner din babys ubehagelige bussemænd uden at genere din baby. Læs mere