Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Søg

Frustreret ??????

07.december 2017 kl. 10:43
Luk
Medlem siden 19-07-2017
07-12-2017 10:43
Luk
Medlem siden 19-07-2017
Godt skrevet
0

Hej allesammen

Som overskriften lyder er jeg ret frustreret over at når mor er syg her, så har hun ingen ret til at ligge sig syg og komme sig. Men når det er manden kan han ligge sig i sengen i to dage uden at røre en finger, så er han frisk igen.

Jeg er en pige på 32 år, mor til 2, snart 3. Jeg har en søn på 6 år og en datter på snart 2 år og er gravid i 7 mdr. 

Sagen er at igår aftes følte jeg at jeg virkelig skulle “dø”. Jeg var svimmel, havde enorm lavt blodtryk, fik kulderystelser, feber og var tæt på at besvime, kunne ikke stå på mine ben. Manden var til fodbold med sønnen og der skulle laves aftensmad, i den tilstand for jeg mig alligevel til at lave aftensmad med besvær. Igen på grund af forpligtelse, manden og min søn kommer hjem og spiser. Han rydder så deres tallerkner af, men resten står så tilbage på bordet. Så igen er det mig der skal klare resten. Derefter, kan jeg igen ikke ligge mig til at sove får så skal min søns madpakke laves og det kan manden “ikke finde ud af”. Så er det igen mor her der er nød til det. 

Af ren frustration begyndte jeg så at tude og manden spørger hvad der er galt jeg siger at der ikke er noget. 

Jeg føler at jeg ingen ret har til at være syg og jeg er jo en voksen dame til snart 3 børn.  Det er det jeg får at vide hele tiden. Det eneste jeg har brug for er lidt forståelse og omsorg og det er der ikke noget af.

Er det bare mig der er pyldret eller er der også andre der kan genkende lidt til det? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.december 2017 kl. 10:57
Luk
Medlem siden 15-01-2017
10 startede debatter
1217 skrevne indlæg
07-12-2017 10:57
Luk
Medlem siden 15-01-2017
10 startede debatter
1217 skrevne indlæg
Godt skrevet
9

Har du sagt til ham at du er syg og har det skidt? Det fremgår nemlig ikke af din historie, og de fleste mænd er ikke tankelæser og skal have tingene skåret ud i pap. - Du må simpelthen slå i bordet og sige at nu trækker du stikket og så må han finde ud af at klare resten. Andre mænd kan, så selvfølgelig kan han også.

Jeg har heldigvis en mand der gerne tager lidt ekstra af slæbet når jeg ligger syg. Men jeg skal også gøre det klart for ham hvor skidt jeg egentlig har der, og forklare at det så betyder at han ikke skal til fodbold den aften. Det er rigeligt at jeg har stået alene med det hele hele dagen. Så bliver han da også hjemme uden brok, men han skal lige have påpeget hvad jeg har behov for. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
9
07.december 2017 kl. 11:08
Luk
Medlem siden 19-07-2017
2 startede debatter
9 skrevne indlæg
07-12-2017 11:08
Luk
Medlem siden 19-07-2017
2 startede debatter
9 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Ja jeg sagde til ham at jeg var syg og havde det ret dårligt. Og der var ingen tvivl han kunne ovenikøbet godt se det. 

Men det er ligesom om når jeg er syg bliver det ikke taget alvorligt og det er jo ikke så slemt. Og jeg kan jo stadig klare det hele jeg er jo “superwomen” ik.

Men det er slemt når jeg er syg, for jeg har en tendens til at besvime ret hurtigt. Plus jeg er højgravid, men det er ligesom om det bliver “glemt” lidt, det er jo trods alt min 3. Graviditet.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.december 2017 kl. 11:13
Luk
Medlem siden 18-03-2013
3 startede debatter
274 skrevne indlæg
07-12-2017 11:13
Luk
Medlem siden 18-03-2013
3 startede debatter
274 skrevne indlæg
Moderator
Godt skrevet
4

Har du sagt til ham at du var syg? For umiddelbart lyder det ikke som om at du har sagt det, ud fra det du skriver.

På et tidspunkt spørger din mand jo faktisk hvad der er galt, men du vælger at sige der ikke er noget galt.. Der tænker jeg det havde været en god ide at sige de ting, som du efterfølgende har skrevet her. Det burde han have noget forståelse for. 

For mig er det meget uklart, om det er din mand der mener du ikke "har ret til" at være syg, eller om det i virkeligheden er fordi i ikke rigtigt snakker om det og du egentlig ikke får det sagt. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
07.december 2017 kl. 11:15
Luk
Medlem siden 18-03-2013
3 startede debatter
274 skrevne indlæg
07-12-2017 11:15
Luk
Medlem siden 18-03-2013
3 startede debatter
274 skrevne indlæg
Moderator
Godt skrevet
0

Kan se du har svaret, mens jeg var ved at skrive :) 

Mit råd er at sætte jer ned stille og roligt en dag - hvor du ikke er syg, og forklar hvordan du har det. Sig han bliver nødt til at hjælpe til, når du er syg. Og så sæt dine egne forventninger ned. Hvis du ikke kan overkomme at lave aftensmaden, så smid ham en sms "Jeg har det dårligt. Vil du lave mad når du kommer hjem? Eller tage mad med hjem?". 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.december 2017 kl. 11:20
Luk
Medlem siden 20-06-2017
32 startede debatter
238 skrevne indlæg
07-12-2017 11:20
Luk
Medlem siden 20-06-2017
32 startede debatter
238 skrevne indlæg
Godt skrevet
5

Men hvad sker der, hvis du trækker stikket? Hvis du, når du er syg skriver til manden, at så må de altså lige kører forbi et pizzaria på vej hjem, eller at du selv ringer efter noget ultranemt mad/laver rugbrød til aftensmad? 

Hvad sker der ved, at hele opvasken ikke bliver taget lige med det samme? Og kunne man måske give ungerne penge med til mad eller sige til far, at så må han jo gøre et forsøg, det behøver jo ikke være en perfekt madpakke? 

Selvfølgelig kan du ikke trække hele stikket, når du er mor og der er nogle, der har brug for dig. Men hvis jeg var dig, så havde jeg banket i bordet og sagt, at jeg havde brug for hjælp fra min mand. Det behøver ikke være perfekt - og ja, hvis han ikke orker at lave mad og bestiller mad udefra i stedet - så må det bare være sådan. Men det kan jo ikke passe, at du skal være super woman hele tiden, selvom din mand tror, du kan klare det. smiley måske tror han også, du kan klare det, fordi du aldrig har sagt helt fra.  

Anmeld
Svar
Godt skrevet
5
07.december 2017 kl. 12:15
Luk
Medlem siden 08-04-2014
38 startede debatter
788 skrevne indlæg
07-12-2017 12:15
Luk
Medlem siden 08-04-2014
38 startede debatter
788 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Jeg tænker også, at du skal lade være med at ordne det hele alligevel når du er så syg. Det får jo også bare din mand til at tro, at det kan du sagtens. Hvad hvis du i stedet meddeler ham, at i dag er du syg og har det rigtig skidt, og derfor må I lige hjælpes ad om at få tingene til at gå op. Meddel at du ikke kan ordne de praktiske ting som du plejer. Lav en aftale om at I spiser take away eller hvad der nu skal til. Hvis han så alligevel efterlader opvask til dig, så påpeg det enten over for ham at den må han tage eller efterlad den selv til ham ud fra forudsætningen om, at den tager han selvfølgelig når du er syg. Det manglede da bare!

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
3
MinTicker.dk Ticker
07.december 2017 kl. 13:05
Luk
Medlem siden 21-08-2015
6 startede debatter
171 skrevne indlæg
07-12-2017 13:05
Luk
Medlem siden 21-08-2015
6 startede debatter
171 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Jeg kender det virkelig godt. Jeg kan ind i mellem følge mig som en husslave, og når jeg først begynder at tænke i de baner bliver det bare værre og værre og jeg glemer bare ALT om hvad han egentlig tager sig af til dagligt, som jeg ikke behøver bekymre mig om. De dage er jeg ædt op af selvpineri og jeg har SÅ let til tåre og jeg er så vred så vred.

Det hjælper rigtig meget for mig at få tudet færdig og så hanke op i mig selv for så at tage en snak med ham om, hvordan fordelingen kan være mens jeg har det dårligt/er syg/har ond eller hvad det nu er. 

En ting er dog helt sikkert og det er, at hvis du står og laver det hele uden at få kommunikeret HELT tydeligt hvad du har brug for af aflastning, så kan du ikke forvente at han kommer og tager over. Hvis du skrev til ham mens han var til fodbold "Jeg går i seng når du kommer hjem og foretager mig ikke noget før i morgen kl 10" så tænker jeg at han ville hjælpe med aftensmad, madpakker osv, eller i hvert fald prøve at finde et alternativ fx takeaway og penge med til skolens kantine eller noget i den dur. Hvis du er syg er du jo syg og så går det jo ikke at du går i gang med at lave mad. Det kan i hvertflad godt forvirre en mand, at du både siger du er syg OG går i gang med at lave mad. Ungerne tager ikke skade af havregryn til aftensmad. Prøv at mærk efter om du rent faktisk ville kunne give slip og overgive dig helt til din mands vurdering af hvad ungerne har brug for. Føler du stadig et behov for kontrol over sitautionen (hvad ungerne rent faktisk skal spise om aftenen og til frokost) så får du nok aldrig din mand til at tage over, for han ved godt, at du har det bedst med at gøre det på din egen måde. Og en opvask må altså godt stå til dagen efter, så når du begynder at tage dig af den også, så er det igen noget der kan vise din mand, at du nok ikke har det så skidt som du ellers ser ud til. 

Men bare for lige at slå det helt fast: jeg kender det her problem alt for godt. 

OG: rigtig god bedring!!!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
07.december 2017 kl. 14:24
Luk
Medlem siden 19-07-2017
2 startede debatter
9 skrevne indlæg
07-12-2017 14:24
Luk
Medlem siden 19-07-2017
2 startede debatter
9 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Pernille S skrev :

Mit råd er at sætte jer ned stille og roligt en dag - hvor du ikke er syg, og forklar hvordan du har det. Sig han bliver nødt til at hjælpe til, når du er syg. Og så sæt dine egne forventninger ned. Hvis du ikke kan overkomme at lave aftensmaden, så smid ham en sms "Jeg har det dårligt. Vil du lave mad når du kommer hjem? Eller tage mad med hjem?". 

Ja, det må vi hellere sidde og tage en snak. For når jeg er syg bliver jeg fuldstændig blokeret og kan ikke få et ord udført. Han er selvstændig og er på 12 timer hverdag næsten, men da vi bor 10 min væk fra hans arbejde kan han komme hjem, hvis der ikke er noget og lave. Efter han kom hjem med sønnen fra fodbold sagde jeg til ham at, han da ikke havde tænkt sig og tage på arbejde igen, da jeg nu havde det som jeg havde det. Men han tog afsted, med beskeden jeg bare kan ringe hvis han skulle komme. Men så er det så her jeg bliver frustreret og har ikke lyst til at bede ham om noget. 

Mig det med aftensmaden ringer han hjem og spørger om jeg er gået igang med at lave mad. Så igen føler jeg mig tvunget til at gå igang med maden.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.december 2017 kl. 14:44
Luk
Medlem siden 08-04-2014
38 startede debatter
788 skrevne indlæg
07-12-2017 14:44
Luk
Medlem siden 08-04-2014
38 startede debatter
788 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Fisken 1985 skrev :
Pernille S skrev :

Ja, det må vi hellere sidde og tage en snak. For når jeg er syg bliver jeg fuldstændig blokeret og kan ikke få et ord udført. Han er selvstændig og er på 12 timer hverdag næsten, men da vi bor 10 min væk fra hans arbejde kan han komme hjem, hvis der ikke er noget og lave. Efter han kom hjem med sønnen fra fodbold sagde jeg til ham at, han da ikke havde tænkt sig og tage på arbejde igen, da jeg nu havde det som jeg havde det. Men han tog afsted, med beskeden jeg bare kan ringe hvis han skulle komme. Men så er det så her jeg bliver frustreret og har ikke lyst til at bede ham om noget. 

Mig det med aftensmaden ringer han hjem og spørger om jeg er gået igang med at lave mad. Så igen føler jeg mig tvunget til at gå igang med maden.

Ja tag en snak med ham, og husk at du selv er med til at sætte rammerne, når du accepterer hans uretfærdigheder. Pøj pøj med det

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Nyeste videoer om børn

Stina føder: konstant smerte
Se hele Stinas fødsel og hendes meget følelsesladet reaktion på det lige her. \n\nStina: Det er noget alle kvinder i verden skal opleve - det er noget af det mest fantastiske". \n\nSe klippet fra afsnit 8 af Nyskilt lige her og følg med hver onsdag kl. 21.00 på Kanal 4."
Derfor ammer den unge mor Natali stadig efter 13 måneder
Den nye unge mor Natali ammer stadig sønnen, efter at han har svært ved at spise pga. af et snævret spiserør.
Louise er træt af sin graviditet: "Jeg vil bare gerne have ham ud nu"
Louise er træt af at være gravid, så hun tager til en jordmoder og prøver at få sat skub i veerne med en hindeløsning
Mads og Anni har to børn… i et åbent forhold
Kunne du forestille dig at leve i et forhold med to børn, og samtidig have lov til at være kærester med andre på samme tid? Det er hverdagen for Mads og Anni, som lever i et såkaldt 'polyamorøst' forhold.
Bliver mænd usexede når de får børn?
Christiane Schaumburg-Müller om mænd når de får børn.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste blogindlæg

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Din baby er mere genial end du måske tror

Hvornår kan baby inde i maven registrere omgivelserne? Nogle gravide kvinder svarede ved 2 månedersalderen. Men det er rent faktisk langt tidligere! Læs mere

Vær opmærksom på risikoen for fladt og skævt baghoved med Gratis-app'en ForMyBaby

Vær opmærksom på risikoen for fladt og skævt baghoved med Gratis-app'en ForMyBaby

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at babyer skal sove på ryggen for at forebygge vuggedød. At ligge på ryggen øger dog risikoen for skævt eller fladt baghoved. Læs mere

Vind 2 gavekort af 500 kr. til Skofus sko i Skoringen

Forkæl de små fødder med et par Skofus sko. Vind gavekort på 500 kr. til Skofus sko i Skoringen. Der gives 2 gavekort af 500 kr. Læs mere

Min-Mave.dk Podcast: Hvad er Babyblues?

Det forventes af vores kultur at man skal være lykkelig og glad, når man bliver mor. Dette er ikke altid tilfældet. 50-80% af alle mødre får 'Babyblues'. Læs mere

Derfor er tumlingealderen fantastisk

Nogle kalder tumlealderen for trodsealderen. Jeg vælger at kalde det selvstændighedsalderen. Alle aldre har sin charme - det gælder også denne❤️ Læs mere

Stokke og Min-Mave.dks adventskalender 2017

Julen 2017 er i gang, og os på Min-Mave.dk elsker denne højtid. Vi samarbejder i år med Stokke, der har sponsoreret nogle flotte adventskalendergaver. Læs mere

Nyeste artikler

Hvornår kan baby inde i maven registrere omgivelserne? Nogle gravide kvinder svarede ved 2 månedersalderen. Men det er rent faktisk langt tidligere! Læs mere

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at babyer skal sove på ryggen for at forebygge vuggedød. At ligge på ryggen øger dog risikoen for skævt eller fladt baghoved. Læs mere

Forkæl de små fødder med et par Skofus sko. Vind gavekort på 500 kr. til Skofus sko i Skoringen. Der gives 2 gavekort af 500 kr. Læs mere

Det forventes af vores kultur at man skal være lykkelig og glad, når man bliver mor. Dette er ikke altid tilfældet. 50-80% af alle mødre får 'Babyblues'. Læs mere

Nogle kalder tumlealderen for trodsealderen. Jeg vælger at kalde det selvstændighedsalderen. Alle aldre har sin charme - det gælder også denne❤️ Læs mere

Julen 2017 er i gang, og os på Min-Mave.dk elsker denne højtid. Vi samarbejder i år med Stokke, der har sponsoreret nogle flotte adventskalendergaver. Læs mere