Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Søg

Første lægebesøg 13+0?!

17.juli 2017 kl. 10:25
Luk
Medlem siden 05-04-2017
17-07-2017 10:25
Luk
Medlem siden 05-04-2017
Godt skrevet
0

Jeg har lige snakket med lægen, for at bestille tid..jeg er 5+4 idag.

Da jeg ventede min søn for 10 år siden, startede lægen vandrejournal op i uge 8+0..lægerne her vil ikke se mig før 13+0???  Det er ikke nødvendigt før det og der sker ik noget ved at vente fik jeg af vide..

Øh hvad så med Nf?? Hvornår får jeg så den scanning??!  Hvad hvis der er noget galt med baby til nf, så er jeg jo over abortgrænsen...

Er det ik underligt at de ik vil se mig før? Ringede endda en gang mere for at være sikker.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0

17.juli 2017 kl. 10:34
Luk
Medlem siden 16-07-2017
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
17-07-2017 10:34
Luk
Medlem siden 16-07-2017
2 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg var ved lægen i uge 9 ca. En uges tid fra eller til gør vist ikke så meget, men det giver da bestemt ingen mening at du skal vente til uge 13+0! Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til lægen igen og spørge hvorfor det kan være at du først skal til så sent. Og netop spørge hvordan det så vil fungere med NF. 

De skal da som minimum forklare sig. Eller også må du insistere på at komme til noget før. Du skal være tryg ved det hele fra start af! Har de af en eller anden grund ikke tid til dig før uge 13+0 så må du jo spørge om de kan henvise dig til en anden læge. Du har altid ret til at rådfører dig med en anden læge. Ring evt til en anden læge og spørg dem om det kan være rigtigt at du først skal tjekkes så sent. 

Anmeld
Svar
Frklund
Godt skrevet
1
Frklund
17.juli 2017 kl. 10:43
Luk
Medlem siden 12-12-2016
5 startede debatter
350 skrevne indlæg
17-07-2017 10:43
Luk
Medlem siden 12-12-2016
5 startede debatter
350 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Er det ikke noget med at blodprøven, som skal bruges til NF, skal tages indenfor et bestemt tidspunkt? Det nytter jo ikke at du først skal have taget blodprøve efter NF;-) Jeg synes bestemt også du skal have en tid tidligere.

Anmeld
Svar
PB start januar 2017 MinTicker.dk Ticker BabyGaga
Godt skrevet
0
PB start januar 2017 MinTicker.dk Ticker BabyGaga
17.juli 2017 kl. 10:49
Luk
Medlem siden 29-11-2016
6 startede debatter
80 skrevne indlæg
17-07-2017 10:49
Luk
Medlem siden 29-11-2016
6 startede debatter
80 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Du skal have taget blodprøve og opstartet vandrejournal inden nakkefoldsscanningen. Blodprøven må tidligst blive taget 8+0 ellers er den ubrugelig, så det er vigtigt at man ikke er for tidligt på den. Men nakkefoldsscanningen skal ligge mellem tidligst 11+0 og senest uge 14. Mest optimalt er NF 12+?. Så du SKAL have taget blodprøve i perioden 9+0-10+6 ellers får du problemer med nakkefoldsscanning. Derudover er det vandrejournalen som starter indkaldelse til NF. 

Ring til lægen og få tid til blodprøve og vandrejournal omkring uge 9-10. Det burde de selv vide men ellers må du insistere. 

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
17.juli 2017 kl. 11:13
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
17-07-2017 11:13
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg ringede derind 2 gange netop fordi jeg syntes det er sent.

Fik svaret at "de gør det ik ved 8 uger, fordi det jo er ret usikkert det hele endnu der, og der sker ikke noget ved at jeg først kommer til læge 13+0, og de havde ingen tider i ugen inden" 

Snakkede iøvrigt med 2 forskellige deroppe.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
17.juli 2017 kl. 11:17
Luk
Medlem siden 26-03-2014
5 startede debatter
103 skrevne indlæg
17-07-2017 11:17
Luk
Medlem siden 26-03-2014
5 startede debatter
103 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg synes det lyder meget underligt. Man skal have taget blodprøven mellem 8+0-10+(0eller6). 

Du skal jo også have din vandrejournal med til nf. Og alt afhængigt af hvor du bor er det også efter den lægeundersøgelse at din læge opretter dig og dermed sender dig videre i systemet så du kan få din indkaldelse til nf. 

Jeg ville klart ringe og bede om uddybende svar ift ovenstående. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
17.juli 2017 kl. 11:18
Luk
Medlem siden 07-08-2013
2 startede debatter
10 skrevne indlæg
17-07-2017 11:18
Luk
Medlem siden 07-08-2013
2 startede debatter
10 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det er alt for sent til første lægebesøg! Det skal ligge mellem uge 6-10. Se dette link fra sundhed.dk, der beskriver alle lægeundersøgelserne i en graviditet - det kan du evt. henvise til:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/information-til-praksis/hovedstaden/almen-praksis/patientforloeb/forloebsbeskrivelser-icpc/w-svangerskab-foedsel-svangerskabsforebyggelse/svangreomsorg/

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
17.juli 2017 kl. 12:01
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
17-07-2017 12:01
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Vægten1985 skrev :

Det er alt for sent til første lægebesøg! Det skal ligge mellem uge 6-10. Se dette link fra sundhed.dk, der beskriver alle lægeundersøgelserne i en graviditet - det kan du evt. henvise til:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/information-til-praksis/hovedstaden/almen-praksis/patientforloeb/forloebsbeskrivelser-icpc/w-svangerskab-foedsel-svangerskabsforebyggelse/svangreomsorg/

Øv hvor er det træls.

Ringede endda tilbage for at høre om det ku være rigtigt, fordi jeg sys det lå alt for sent.

Har skrevet på e-konsultation, men regner ik med at få noget ud af det, så jeg tænker at ringe til min gamle læge i morgen, og hører dem ad, der er desværre 20 km ind til dem, men den læge savner jeg godt nok.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
17.juli 2017 kl. 12:23
Luk
Medlem siden 25-03-2015
576 skrevne indlæg
17-07-2017 12:23
Luk
Medlem siden 25-03-2015
576 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Tamaya skrev :

Da jeg ventede min søn for 10 år siden, startede lægen vandrejournal op i uge 8+0..lægerne her vil ikke se mig før 13+0???  Det er ikke nødvendigt før det og der sker ik noget ved at vente fik jeg af vide..

Øh hvad så med Nf?? Hvornår får jeg så den scanning??!  Hvad hvis der er noget galt med baby til nf, så er jeg jo over abortgrænsen...

Er det ik underligt at de ik vil se mig før? Ringede endda en gang mere for at være sikker.

Det er for sent, du skal have tid før - så må de finde en tid, det er ikke dit problem, at de ikke har flere almindelige tider.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
17.juli 2017 kl. 12:31
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
17-07-2017 12:31
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Slettet bruger skrev :
Tamaya skrev :

Det er for sent, du skal have tid før - så må de finde en tid, det er ikke dit problem, at de ikke har flere almindelige tider.

Jeg gik lige ind på deres hjemmeside og bookede en tid. Godt nok bare konsultation, men der er jeg så 9+0 så tager jeg den med ham der.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
17.juli 2017 kl. 12:50
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
17-07-2017 12:50
Luk
Medlem siden 05-04-2017
8 startede debatter
26 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

SÅDAN!!!

Så skrev lægen sørme retur til mig, efer jeg havde være inde på deres hjemmeside for at bestille en tidligere tid selv (for der var tider nok, bare ik når jeg talte med sygeplejerskerne..)

meeeen hun kunne godt se, at jeg havde ret, så hun ændrede lige tiden, og jeg har nu en tid når jeg er 9+0 :)  

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

• kristinaloll - 25-07-2017

BTW #2
  • Louise Harbo - 20-07-2017

Fortrydelse og find en veninde
  • Louise Harbo - 19-07-2017

Den fede ko og sammensovning
  • Faderstuen - 19-07-2017

Sol over mørket

Nyeste blogindlæg

BTW #2

Sol over mørket

Nyeste blogindlæg

BTW #2

Sol over mørket

Nyeste artikler

Tun og graviditet

Tun og graviditet

Hvordan er det nu lige med tun og graviditet? Hvad anbefales der, og hvorfor kan det være skadeligt for det lille foster, hvis mor spiser tun? Læs mere her. Læs mere

Min Fødselsberetning: Glæder mig til at holde dig i mine arme. Andengangsfødende.

Min Fødselsberetning: Glæder mig til at holde dig i mine arme. Andengangsfødende.

Han når lige at komme tilbage da jeg får pressetrang. Jeg kommer op at stå lidt, og da jeg får mange smerter, kommer jeg ned at ligge. Nu starter det. Læs mere

Pirogger til madpakke, aftensmad eller som snacks

Hvad skal du finde på at komme i madpakken i morgen? Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål for os forældre. Pirogger er nemme at lave, og denne udgave er en sund variant til junior - og til resten af familien. De er gode at have liggende i køleskabet som en snack til mellemmåltid, og de vil sikkert være populære på en længere køretur, hvor sulten kan melde sig og blodsukkeret kan blive lavt. Læs mere

Hvad bruger I børnepengene på? Top 8 i 2017.

Undersøgelsen blev foretaget blandt Min-Mave.dks Facebookfølgere i juni 2017. Der blev stillet 8 svarmuligheder, samt en mulighed for at beskrive, hvad børnepengene, udover de 8 nævnte punkter, blev brugt på. Der var i alt 151, der deltog. Læs mere

Korma kylling - nem hverdagsret til hele familien

Indisk mad er en eksplosion af smagsindtryk og spændende krydderier. Hér er en udgave af klassikkeren, Korma Kylling, der er tilrettet hele familiens smagsløg. Opskriften er nem at lave, og så er den sund og velsmagende. Du kan selvfølgelig tilføje / udskifte krydderier og grøntsager, som du lyster :-) Læs mere

Førstegangsfødende: Da jeg uventet fødte vores søn på badeværelsesgulvet

Det jeg gerne vil med min historie er, at man virkelig skal lære at lytte til sig selv. Vi skulle bare have taget afsted efter den første time. Men sikke en oplevelse at få sammen som par. Og min kæreste var jordens bedste og sejeste jordemoder. Læs mere

Nyeste artikler

Tun og graviditet

Tun og graviditet

Hvordan er det nu lige med tun og graviditet? Hvad anbefales der, og hvorfor kan det være skadeligt for det lille foster, hvis mor spiser tun? Læs mere her. Læs mere

Han når lige at komme tilbage da jeg får pressetrang. Jeg kommer op at stå lidt, og da jeg får mange smerter, kommer jeg ned at ligge. Nu starter det. Læs mere

Hvad skal du finde på at komme i madpakken i morgen? Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål for os forældre. Pirogger er nemme at lave, og denne udgave er en sund variant til junior - og til resten af familien. De er gode at have liggende i køleskabet som en snack til mellemmåltid, og de vil sikkert være populære på en længere køretur, hvor sulten kan melde sig og blodsukkeret kan blive lavt. Læs mere

Undersøgelsen blev foretaget blandt Min-Mave.dks Facebookfølgere i juni 2017. Der blev stillet 8 svarmuligheder, samt en mulighed for at beskrive, hvad børnepengene, udover de 8 nævnte punkter, blev brugt på. Der var i alt 151, der deltog. Læs mere

Indisk mad er en eksplosion af smagsindtryk og spændende krydderier. Hér er en udgave af klassikkeren, Korma Kylling, der er tilrettet hele familiens smagsløg. Opskriften er nem at lave, og så er den sund og velsmagende. Du kan selvfølgelig tilføje / udskifte krydderier og grøntsager, som du lyster :-) Læs mere

Det jeg gerne vil med min historie er, at man virkelig skal lære at lytte til sig selv. Vi skulle bare have taget afsted efter den første time. Men sikke en oplevelse at få sammen som par. Og min kæreste var jordens bedste og sejeste jordemoder. Læs mere