Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Søg

Influenza Vaccine

09.oktober 2017 kl. 07:32
Luk
Medlem siden 13-10-2016
09-10-2017 07:32
Luk
Medlem siden 13-10-2016
Godt skrevet
0

Hejsa

jeg er nu 22.2 henne og jeg har ingen mening om influenza vaccine til gravid. Jeg fik den for en del år siden, da den blev tilbudt igennem arbejde. Jeg var ikke sådan vildt wauw overrasket det år blev jeg faktisk syg et par mdr efter.

når det er sagt er jeg aldrig syg i forvejen højest en lettere forkølelse og noget nyseri.

Men hvis det kan hjælpe baby bedre når han kommer imod diverse influenza ? Men tænker er der bivirkninger for ham at jeg tager den, kan jeg risikere at skade endnu mere, hvis vaccinen giver bagslag ? Min termin er i februar så det er jo lige der, hvor det er koldest og sæson for influ. 

Hvad tænker i ? For eller imod ? Skal jeg bare lade naturens gang styre det? 

Mvh den forvirrede uden mening om det 

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker

09.oktober 2017 kl. 08:14
Luk
Medlem siden 15-01-2017
10 startede debatter
1201 skrevne indlæg
09-10-2017 08:14
Luk
Medlem siden 15-01-2017
10 startede debatter
1201 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg har valgt ikke at få den, både i graviditeter og de gange jeg har været på en arbejdsplads der har tilbudt den.

Jeg har aldrig haft influenza. Har kun været forkølet, så jeg har aldrig kunnet se hvorfor jeg skulle have den. Kan dog godt se at det bestemt ikke må være sjovt at have i influenza som gravid - bare de forkølelser jeg har haft som gravid har været et mareridt. Så har fuld forståelse for at folk får den.

I følge statens serum institut er der ingen bevirkninger eller risiko for fosteret hvis mor får vaccinen under graviditeten. På deres hjemmeside kan du også læse mere om vaccinen. Fx falder indholdet af antistoffer i den med tiden, og efter 6 måneder er du kun 50% beskyttet. Hvorvidt vaccinen også dækker barnet når det er født, skal jeg ikke kunne sige. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
09.oktober 2017 kl. 08:20
Luk
Medlem siden 04-10-2017
28 skrevne indlæg
09-10-2017 08:20
Luk
Medlem siden 04-10-2017
28 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Der er en artikel om det her på siden. 

Jeg har aldrig fået en influenzavaccine. Den dækker jo ikke over alle slags influenza. Da jeg var gravid med nr.1 fik jeg en influenzalignende sygdom. Det skadede ikke babyen, men måske var jeg heldig...

Hvis jeg var i tvivl ville jeg tage den. Man skal vist være tolv uger henne, men det er du jo...

Anmeld
Svar
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers
Godt skrevet
0
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers
09.oktober 2017 kl. 08:40
Luk
Medlem siden 23-01-2017
13 startede debatter
214 skrevne indlæg
09-10-2017 08:40
Luk
Medlem siden 23-01-2017
13 startede debatter
214 skrevne indlæg
Godt skrevet
32

Jeg har fået influenzavaccinen af følgende årsager:

1) Den er ufarlig!! Vacciner er noget af det mest gennemprøvede i den medicinske verden, da den påføres ellers raske mennesker (profylakse).
Nej, den dækker ikke alle influenzavira, men så absolut de fleste. Hvorfor skal mangel på 100 % beskyttelse retfærdiggøre at man ikke vil opnå 80% beskyttelse? Det har jeg aldrig forstået.

2) Som gravid er man i øget risiko for abort og for tidlig fødsel, hvis man får influenza. Desuden er man i øget risiko for at få lungebetændelse som følge af influenzaen. Bliver man alligevel smittet trods vaccinen, så bliver man mindre syg af infektionen.
Man bryder smittekæden, fordi mor ikke smitter barnet efter fødslen, da hun selv er vaccineret. Desuden overfører mor antistofferne til barnet, så barnet er beskyttet ved fødslen. Der er lavet undersøgelser, som viser, at der er lavere sygelighed og dødelighed blandt nyfødte af vaccinerede mødre.

4) Influenza er ikke en forkølelse..! At have 37,5-38,5 i feber, snot, hoste osv. i omkring 4-5 dage er IKKE influenza; det er en forkølelse. Ved influenza har man 39-40 i feber, svære generelle muskelsmerter, massiv hovedpine, er udpræget træt og man er syg 7-14 dage. Folk forveksler tit de to ting, hvilket gør, at man tager beslutninger på forkert grundlag.

5) Jeg er normalt helt sund og rask, men sidste år blev jeg for første gang i mit liv ramt af influenza. Jeg var lagt fuldstændig ned! Ud over at tabe mig 5 kg, så fik jeg en massiv højresidig lungebetændelse og blev indlagt. Almindelig pencillin kunne ikke slå lungebetændelsen ned. Den medicin som endte med at hjælpe må ikke gives under graviditet pga. risiko for misdannelser. Det varede i alt 3 uger, før jeg var nogenlunde ovre på den anden side og herefter tog det et par uger mere, førend alt var som vanligt. Jeg har aldrig været så syg, og vil aldrig nogensinde byde mit ufødte barn den risiko.

6) Jeg er godt klar over, at der altid er historier om "min moster havde influenza under graviditeten og der skete ingenting" - den form for lomme-videnskab giver jeg ingenting for. Det svarer lidt til at sige "Nu har jeg kørt med 200 km i timen på motorvejen to gange og har da endnu ikke været involveret i et uheld" - okay, jamen så synes jeg vi allesammen skal køre med 200 km i timen...!

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
32
MinTicker.dk Ticker
09.oktober 2017 kl. 08:52
Luk
Medlem siden 20-06-2017
32 startede debatter
236 skrevne indlæg
09-10-2017 08:52
Luk
Medlem siden 20-06-2017
32 startede debatter
236 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Jeg har fået vaccinen I sidste uge - selvfølgelig har jeg det!

Der er allerede nævnt flere gode grunde til at få den, en anden grund er, at den er fuldkommen gratis for alle gravide efter 12. Uge. 

Jeg er typen, som altid er syg, og jeg har haft flere omgange af influenza i livet - og også lungebetændelse. Hvis jeg på nogen måde kan beskytte min datter for at blive syg, og mig selv for at blive mindre syg, hvis jeg alligevel fanger en virus, så skal jeg selvfølgelig gøre det.

Jeg kan sige oveni hatten, at der intet er sket med mig. Jeg blev stukket og var lidt øm i armen resten af dagen, mere skete der altså ikke ved det... sad

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
09.oktober 2017 kl. 09:04
Luk
Medlem siden 01-10-2017
7 skrevne indlæg
09-10-2017 09:04
Luk
Medlem siden 01-10-2017
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Hej, 

Jeg planlægger vaccination i dag - det er sundhedsstyrelsens anbefaling: 

https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/vaccinationer/~/link.aspx?_id=4E8A9CC516CE403CB0D46F10D71F2D42&_z=z

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
09.oktober 2017 kl. 09:04
Luk
Medlem siden 02-04-2016
2 startede debatter
81 skrevne indlæg
09-10-2017 09:04
Luk
Medlem siden 02-04-2016
2 startede debatter
81 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg tilslutter mig denne kommentar!

Jeg har fået Influenzavaccinen på samme grundlag smiley

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
09.oktober 2017 kl. 10:06
Luk
Medlem siden 04-11-2015
14 startede debatter
657 skrevne indlæg
09-10-2017 10:06
Luk
Medlem siden 04-11-2015
14 startede debatter
657 skrevne indlæg
Godt skrevet
7

Jeg skal have den til 2. graviditetsundersøgelse hos lægen om 3 uger. Jeg har kun haft influenza 2 gange i mit liv, men de 2 gange har jeg været syg i 14 dage med høj feber, ømme muskler, voldsom hovedpine, besvimelse og ekstrem træthed. Den ene gang blev jeg hentet i ambulance, da jeg var hos lægen, fordi jeg var ved at besvime bare af at sidde i venteværelset. På sygehuset fik jeg væske, fordi jeg var voldsomt dehydreret, og da jeg endelig kom på benene igen, havde jeg tabt 10 kg i løbet af de 14 dage. Det skal jeg IKKE udsættes for som gravid - og slet ikke med en toårig, jeg også skal være der for.

Jeg ved godt, at man ikke er 100% dækket, men som en anden siger, så giver det i mit hoved ingen mening at fravælge delvis dækning, bare fordi man ikke kan opnå fuld dækning. Og så er der også en chance for, at selve sygdomsforløbet bliver lettere, hvis man alligevel er uheldig at blive smittet.

Jeg kan ikke forstå folks holdning til sundhedsstyrelsen. På den ene side oplever man gang på gang, at de bliver brugt i hele amme-/flaske-/grødopstartssnakken: “Sundhedsstyrelsen anbefaler jo, at man fuldammer til 6 måneder, så du skal endelig ikke begynde på grød, når Baby er 5 1/2 måned”. Men på den anden side sidder de samme kvinder og fraråder andre at blive vaccineret - på trods af at det er at råde direkte imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger crying

Anmeld
Svar
 BabyFruit Ticker
Godt skrevet
7
 BabyFruit Ticker
09.oktober 2017 kl. 10:22
Luk
Medlem siden 09-08-2017
2 startede debatter
66 skrevne indlæg
09-10-2017 10:22
Luk
Medlem siden 09-08-2017
2 startede debatter
66 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Der er bivirkninger ved al medicin og lige ved denne er der faktisk alvorlige bivirkninger (rammer dog kun meget få). 

Indlægsseddel:

http://xnet.dkma.dk/indlaegsseddel/PdfFileServlet?formulationid=926&lang=da

Vaccinen dækker over få virus og virus ændrer sig konstant, derfor har jeg valgt ikke at få den + jeg sjældent er syg (som i ekstremt sjældent). 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
09.oktober 2017 kl. 11:34
Luk
Medlem siden 03-01-2015
21 startede debatter
264 skrevne indlæg
09-10-2017 11:34
Luk
Medlem siden 03-01-2015
21 startede debatter
264 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg arbejder i en børnehave så fik den selvfølgeligt så snart jeg kunne. Immunforsvaret er jo svækket når man er gravid.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
09.oktober 2017 kl. 12:06
Luk
Medlem siden 04-11-2015
14 startede debatter
657 skrevne indlæg
09-10-2017 12:06
Luk
Medlem siden 04-11-2015
14 startede debatter
657 skrevne indlæg
Godt skrevet
8
mylittleone skrev :

Der er bivirkninger ved al medicin og lige ved denne er der faktisk alvorlige bivirkninger (rammer dog kun meget få). 

Indlægsseddel:

http://xnet.dkma.dk/indlaegsseddel/PdfFileServlet?formulationid=926&lang=da

Vaccinen dækker over få virus og virus ændrer sig konstant, derfor har jeg valgt ikke at få den + jeg sjældent er syg (som i ekstremt sjældent). 

Som du selv siger, så er der bivirkninger ved al medicin. Har du prøvet at læse om bivirkningerne ved almindelig penicillin, som blandt andet ordineres til gravide med gruppe b streptokokker?

https://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/2890

Men man bliver bare nødt til at holde risikoen for de alvorlige bivirkninger ved medicinen op mod risikoen for alvorlige bivirkninger ved sygdommen (ligesom man i øvrigt gør, når man vælger, om ens barn skal vaccineres). Når Sundhedsstyrelsen anbefaler en vaccination, gør de det fordi, fagfolk har vurderet, at der er større risiko for mors helbred ved ikke at blive vaccineret end der er ved at blive det.

Anmeld
Svar
 BabyFruit Ticker
Godt skrevet
8
 BabyFruit Ticker
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Nyeste videoer om børn

Mads og Anni har to børn… i et åbent forhold
Kunne du forestille dig at leve i et forhold med to børn, og samtidig have lov til at være kærester med andre på samme tid? Det er hverdagen for Mads og Anni, som lever i et såkaldt 'polyamorøst' forhold.
Bliver mænd usexede når de får børn?
Christiane Schaumburg-Müller om mænd når de får børn.
Baby griner af træt far efter helvedsnat
De fire fædre vågner op til en ny dag i Sverige. Tommy, Gert og Nikolaj har sovet dejligt, hvorimod Scott har været mindre heldig - Mace har nemlig holdt ham vågen hele natten.
20% af alle graviditeter ender tidligt. Hør hvorfor her
De færreste ved, at 20% af alle graviditeter ender tidlige. Hør i klippet her hvad man som forælder kan gøre, og hvad oddsene er fremadrettet efter en spontan abort.
Sabrina blev mor som 19-årig
Sabrina er ny ung mor og bor i Nykøbing F. Hun kæmper for at være en god mor for sin to-årige søn på trods af, at hun lider af den alvorlige sygdom sklerose.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

• En lillemors ta... - 10-12-2017

Den savnede jul
  • Mor til 3 prins... - 10-12-2017

Julekalender d. 8. December
  • Mor til 3 prins... - 09-12-2017

5., 6. og 7. December

3. og 4. December

Nyeste blogindlæg

Den savnede jul

5., 6. og 7. December

3. og 4. December

Nyeste blogindlæg

Den savnede jul

5., 6. og 7. December

3. og 4. December

Nyeste artikler

Vind gavekort på 500 kr. til Skofus sko i Skoringen

Forkæl de små fødder med et par Skofus sko. Vind gavekort på 500 kr. til Skofus sko i Skoringen. Der gives 2 gavekort af 500 kr. Læs mere

Min-Mave.dk Podcast: Hvad er Babyblues?

Det forventes af vores kultur at man skal være lykkelig og glad, når man bliver mor. Dette er ikke altid tilfældet. 50-80% af alle mødre får 'Babyblues'. Læs mere

Derfor er tumlingealderen fantastisk

Nogle kalder tumlealderen for trodsealderen. Jeg vælger at kalde det selvstændighedsalderen. Alle aldre har sin charme - det gælder også denne❤️ Læs mere

Stokke og Min-Mave.dks adventskalender 2017

Julen 2017 er i gang, og os på Min-Mave.dk elsker denne højtid. Vi samarbejder i år med Stokke, der har sponsoreret nogle flotte adventskalendergaver. Læs mere

Tex-membraner – vandtætte og åndbare

Tex-membraner bliver brugt i meget fodtøj for at gøre det åndbart og samtidigt vand- og vindtæt. Membranen ligger typisk mellem et ydre materiale og foret, der begge beskytter den mod slid. Læs mere

Min-Mave.dk Podcast: Hvad er ammehjerne?

Hvad er ammehjerne? Lyt med i Min-Mave.dks podcast, når Min-Mave.dks ekspert, Jordemoder og hormonekspert PiaMaria, fortæller om fænomenet 'Ammehjerne'. Læs mere

Nyeste artikler

Forkæl de små fødder med et par Skofus sko. Vind gavekort på 500 kr. til Skofus sko i Skoringen. Der gives 2 gavekort af 500 kr. Læs mere

Det forventes af vores kultur at man skal være lykkelig og glad, når man bliver mor. Dette er ikke altid tilfældet. 50-80% af alle mødre får 'Babyblues'. Læs mere

Nogle kalder tumlealderen for trodsealderen. Jeg vælger at kalde det selvstændighedsalderen. Alle aldre har sin charme - det gælder også denne❤️ Læs mere

Julen 2017 er i gang, og os på Min-Mave.dk elsker denne højtid. Vi samarbejder i år med Stokke, der har sponsoreret nogle flotte adventskalendergaver. Læs mere

Tex-membraner bliver brugt i meget fodtøj for at gøre det åndbart og samtidigt vand- og vindtæt. Membranen ligger typisk mellem et ydre materiale og foret, der begge beskytter den mod slid. Læs mere

Hvad er ammehjerne? Lyt med i Min-Mave.dks podcast, når Min-Mave.dks ekspert, Jordemoder og hormonekspert PiaMaria, fortæller om fænomenet 'Ammehjerne'. Læs mere