Login
Opret bruger

Hvad man må og hvad man ikke må?

10-10-2006 17:53:52

+ Besvar tråd

Hvad man må og hvad man ikke må?

Hej alle

Jeg er en pige på 23, der i går fik den dejlige nyhed om, at jeg var en måned henne. Hvor er det skønt og skræmmende på samme tid:-) Jeg skal til min første læge-konsultation den 10 november, og da min læge desværre ikke havde tid til at svare på de 20000 spørgsmål der melder sig, ville jeg lige høre alle jer andre piger med jeres erfaringer om hvad man må og hvad man ikke må under en graviditet. Jeg ved at der ikke er alkohol, rygning, osv, men er der andet man absolut bør undgå? Solarie? Kaffe? Stærk mad? Motion?Jeg synes det er en labyrint at finde ud af alle de ´gode´ råd på nettet, så hvis der er nogle der har gode råd så modtages de med kyshånd! Også gerne hvis der er noget man kan gøre for at få en bedre eller sunderer graviditet.

Kærlige hilsner fra Lise

11-10-2006 13:18:00

Medlem siden:
26-07-2006

Sidst online:
09-09-2012

Synes godt om:
+ Besvar

Tillykke!

Hej Lise,

Mange gange tillykke med graviditeten . Kan godt forstå, at der er mange spørgsmål, der melder sig! Sådan har jeg det også selv, men har efterhånden fået styr på i hvert fald lidt af al den information, der i dag er til rådighed!

Man råder i dag gravide til ikke at ryge eller drikke alkohol, som du selv skriver (heller ikke en gang imellem eller en lille smule), og derudover skal man også helst undgå passiv rygning.

Koffein i for store mængder menes at kunne have forskellige skadevirkninger - bl.a. øge risikoen for tidlig abort. Jeg har læst mig til, at man højst må drikke, hvad der svarer til tre kopper kaffe om dagen, men jeg ville nok holde mig et stykke under denne grænse, hvis jeg var kaffedrikker. Husk at der også er koffein i te, cola, opkvikkende læskedrikke og vist nok også enkelte typer almindelig sodavand (udover cola).

Der er en del forskellige fisk, hvori kviksølvniveauet kan være for højt (kan skade babys hjerne), og har lige læst på netbaby.dk, at det også gælder nogle typer dåsetun. Har ikke helt styr på 'sikre' og 'usikre' fiskearter, da jeg selv slet ikke spiser fisk - men hvis du er glad for fisk, så ville jeg undersøge det.

Mht. motion har jeg fået at vide, at man faktisk helst skal dyrke noget motion (ligesom ikke-gravide jo helst skal), og at man i de fleste tilfælde kan dyrke motion på det niveau, man plejer. - Man skal bare ikke gøre noget, der giver ubehag, og man skal stoppe, hvis man får smerter. Hvis man skulle få komplikationer i graviditeten (fx blødning) er det dog vigtigt at tale med sin læge om, hvilken motion, man eventuelt må dyrke.

Der er vist ikke noget i vejen for at spise stærk mad, så vidt jeg ved

Solarie ved jeg ikke noget om!

Hvis du er interesseret i også at beskytte dig selv og barnet mod allergifremkaldende og hormonforstyrrende stoffer, kan du se nogle gode råd på www.babykemi.dk - det handler blandt andet om at undgå for meget parfume og cremer indeholdende såkaldte parabener.

Puha, det var en ordentlig smøre! Jeg håber ikke, at det virker for overvældende! Jeg tror det er vigtigt at finde sine egne grænser for, hvilke råd man vil og kan følge, og hvilke man ikke vil/kan. - Der er så megen information i dag, at det kan være helt uoverskueligt at følge med - specielt når forskerne indimellem er uenige! - Men personligt synes jeg, det er meget rart at vide nogenlunde, hvad man i dag ved om sundhed i graviditeten, uden at jeg dog følger alle rådene slavisk!

Held og lykke med graviditeten

Mange hilsener fra

Gitte.

Lilypie First Birthday tickers

18-10-2006 15:33:11

Gæst
+ Besvar

Lidt må/må ikke

Hejsa!

- drik ikke mere end 3 kopper kaffe dagligt (eller cola. Koffein mistænkes for at fremprovokere abrot tidligt i graviditeten)

- spis varieret, selvom du ikke plejer. Ned med nogle grøntsager, noget frugt og FISK!

- tag et tilskud på 400 my-gram folinsyre om dagen. Tager du multivitaminpiller er der allerede 200 i dem, resten køber du i et glas hos fx. Matas.

- solarie er ikke skadeligt for barnet, men da huden forandrer sig meget under en graviditet, kan du ende med at få store mørke pletter på huden.

- du må gerne gå i svømmehal og bade i havet lige indtil du føder.

- du må ikke farve hår eller permanentes. Og SLET IKKE de første 4 måneder (pga. kemikalierne i farven/permanentvæsken - de kan skade barnet).

- tjek dine skønhedsprodukter (ALT, også shampoo, mascara...) for parabener. De hedder fx. methylparaben, phenylparaben osv. De er meget hormonforstyrrende og bør faktisk undgås om man er gravid eller ej.

- Man skal tænke over, hvad man tager af piller. Tag ingenting, før du har spurgt lægen. Også selvom det er i håndkøb. Som gravid er det OK, engang imellem at tage en Panodil (og maks 4 i døgnet). Men har man vedvarende hovedpine, skal man søge læge.

- kodimagnyl er STRENGT forbudt.

Der er sikkert rigtig mange andre ting, men det var lige, hvad det faldt mig ind, Men man skal også passe på med ikke at blive FOR hysterisk. Nogle gange er det jo utroligt, at vi selv er li live, med alt det man ikke må nu, men som de ikke kendte til i 1980èrne:D

Dit barn dør med garanti ikke af, at du engang imellem bruger et produkt med parabener fx. Det handler bare om at begrænse det til et minimum (måske kan du ikke finde en mascara uden, og så må du jo bruge, hvad du har, hvis ikke du vil rende rundt uden (gør jeg nu selv, men mere pga. manglende overskud).

Husk: Hvis man selv har det godt, så har baby det også godt.

Tillykke med maven og held og lykke i junglen.

Christina

Lilypie First Birthday tickers

Gwyneth Paltrow har udgivet super sund kogebog
Supersunde, smækre Gwyneth Paltrow har lavet en smuk kogebog fyldt med opskrifter, der er målrettet familier med sundhedshensyn.Læs mere
Hver femte forælder får behov for førstehjælp
Her får du de fire vigtigste råd i forbindelse med førstehjælp til børn fra Børneulykkesfonden og Falck, for en undersøgelse viser at for få kan yde hjælp.Læs mere

Nyttige værktøjer