Login
Opret bruger

De nemmeste boller!

01-07-2009 13:42:08

Medlem siden:
Ukendt

Sidst online:
Ukendt

Synes godt om:
+ Besvar tråd

De nemmeste boller!

Her er lige en opskrift på boller jeg tit bager til sønnike og mig selv.

De bliver meget bløde og ikke seje at tygge i, så de er nemme for små børn at spise.

1 portion giver 16 boller.

1 pk. gær
2 dl. kærnemælk
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
1 æg
25 g. margarine
500 g. mel

Smulder gæret ud, kom den lunede mælk i (jeg luner mælk med margarinen i), tilsæt salt og sukker og 1 æg, bland melet i lidt ad gangen.

Form bollerne med det samme og sæt dem til hævning på en plade.
Tænd ovnen på 200 g. og lad bollerne hæve til ovnen er klar. Pensles med æg, kold kaffe, smag og behag!

bages 8-10 min. i varmluft eller 10-12 min. i alm. ovn.

Når jeg laver dejen, kommer jeg enten revet gulerod og solsikkekerner i, eller hvad jeg ellers har hjemme. De er også gode med revet æble i stedet for sukker, hvis man gerne vil udelade det.

Kun fantasien sætter grænser.
Bollerne får en let syrlig smag af kærnemælken, ligesom hvis man laver surdejsboller/brød.

:-)

Vil man lave nemme fødselsdagsboller ud af dejen, så erstat kærnemælken med sødmælk, tilsæt 3 spsk. sukker i stedet for 1 tsk. lad dem hæve lidt længere. Ellers samme fremgangsmåde. Vupti, super bløde vamsede fødselsdagsboller til hele familien.

04-07-2009 15:46:09

Medlem siden:
06-11-2008

Sidst online:
15-02-2013

Fødselsdato:
12-08-1984

Synes godt om:
+ Besvar

Mmm.. Har prøvet opskriften..

Hej Zandersmor..

Jeg har prøvet din opskrift her den anden dag, og mums hvor de smager.. Det er første gang jeg laver boller, der ikke er hårde, og nærmerst kan side fast i døren, hvis man kyler dem i den retning. Hi hi.. Før i tiden hvis jeg skulle bage boller, så blev det quick boller, og det er jo sjovere når det er helt fra bunden, men lige meget hvor meget eller lidt mel jeg brugte, så blev de hårde.. Men ikke denne gang... Vildt optur...!!! Så tusind tak for din opskrift!!! Skal vist snart bage igen til fryseren, så jeg bare kan tage boller op til besøg, når jeg har født.. Ps. jeg puttede lidt rosiner i.. Mums!!

Christina..

24-08-2009 20:43:58

Medlem siden:
02-08-2009

Sidst online:
18-01-2010

Fødselsdato:
05-12-1956

Synes godt om:
+ Besvar

Boller

Hej                                                                                                                                     

Har lige bagt boller,jeg har forskellig nødder rosiner tranebær gulerødderog solsikkekærner i

de blev virkeligi gode og mætter da det ikke er luft boller

Hej fra friis

04-03-2010 12:17:22

Medlem siden:
08-08-2006

Sidst online:
11-04-2014

Fødselsdato:
23-09-1978

Synes godt om:
+ Besvar

Zandersmor....hvis jeg kunne....

fik du et KÆMPE smækkys !!!!

F..., hvopr blev de boller bare gode og nøj, hvor smager de bare godt !!!

Godt der er flere af dem, for eller så fik Cecilie ikke mulighed for at smage dem... 

MinTicker.dk Ticker

MinTicker.dk Ticker

Christina - mor til Emma og Cecilie