Medlem siden:
15-04-2010
Sidst online:
07-02-2012
Kære Stelle
Hvad er det dog for en læge du har..... Han kan da godt have ret i at chancerne måske er større når man er over 35, men burde han ikke lige vente og se hvad tallene siger inden han gør dig nervøs med en moderkagebiopsi... Jeg syntes du skal vente til nakkefold og se hvad tallet siger, er det meget lavt, skal du nok overveje at få det gjort ellers ser jeg ikke nogen grund til det.
Vi har en lukket gruppe for os der er over 35, hvis du har lyst kan du melde dig ind i den
Held og lykke med det
En moderator har fjernet dette indlæg.
Medlem siden:
15-04-2010
Sidst online:
07-02-2012
Over 35
Hej,
Jeg er også ny herinde, er 39 år og venter mit 3. barn d. 16. nov (26+2). Først vil jeg lige høre, hvordan jeg kan melde mig ind i den lukkede gruppe for os over 35 år, for den vil jeg nemlig gerne være med i?
Min nakkefoldsscanning kombineret med doubletesten viste ingen øget risiko for Down Syndrom og jeg er ikke på noget tidspunkt blevet konfronteret med spørgsmål hverken vedr. fostervandsprøve eller moderkagebiopsi, så det er helt klart mit indtryk, at der kun bør foretages yderligere, hvis tallet viser sig at være lavt (med mindre man selvfølgelig selv har et ønske om det).
Mvh
Janne
Medlem siden:
15-04-2010
Sidst online:
07-02-2012
Hej begge 2
Medlem siden:
05-08-2010
Sidst online:
22-12-2011
Tak!!
Kære begge,
Tak for jeres respons og tak fordi I bekræftede mig i min beslutning. Nu har jeg meget mere ro i sjælen!! Tak for det!
Mvh
Stella
Medlem siden:
29-03-2010
Sidst online:
25-06-2011
I samme båd...og andre¨på 36 år med samme risikotal 1:804?
Jeg er 36 - i 14. uge nu... og jeg har været meget interesseret i moderkagebiopsi da jeg har så stor frygt for Downs syndrom og andre misdannelser/kromosomfejl - men det er nu ikke noget man bare lige får. Der skal være god grund til det og ikke bare fordi man "gerne lige vil"...Vi blev dog enige om at jeg venter. Nakkefold og doubletest gav mig risiko faktor 1:804 - sagde de var godt for min alder., selvom jeg synes den var høj. Nogle får jo feks 12500 - ved godt de oftest er i tyverne - men har også hørt nogle på min alder som fik over 10000...Men vi blev enige om en trippletest som ekstra sikkerhed og hvis den også indikerer alt er ok og gennemscanning i september, så gør vi ikke mere - men er tallene dårligere overvejer vi så en fostervandsprøve som gir nogenlunde samme resultat som moderkagebiopsi - kan bare tages senere og de skulle vist kunne se lidt mere der som jeg har forstået det...Men også sindsyg bange for at miste - der er jo ½-1% risiko ved enten moderkagebiopsi eller fostervands prøve - og tænker jo sæt nu det gik galt og alt viste sig at være ok osv..så virkelig svært. Men pt afventer jeg gennemscanning og trippletest og så må tiden vise om jeg tør tage en fostervandsprøve hvis risikoen er blevet højere der....Hvad har i af risikotal på double test - jer som er på min alder 36år?
Medlem siden:
05-09-2010
Sidst online:
13-09-2010
mit risikotal
jeg fik min søn som 40 årig og fik et risikotal på 1:4 - meget meget dårligt tal. jeg fik efterfølgende en moderkagebiopsi som viste at vi ventede en søn med sunde kromosomer :-)
jeg er nu 43 og gravid med en total smutter og skal lige vænnemig til tanken ,da jeg ikke skulle have haft flere børn, men jeg kan heller ikke overveje at få barnet fjernet :-( jeg har overvejet for og imod og det eneste der rigtig taler imod er min alder !!!!!
jeg er sat til at føde ca 1 maj og min datter på 21 skal føde 22 april - lige en forside til "ude og hjemme" og bestemt ikke lige det jeg havde regnet med......
Medlem siden:
12-09-2010
Sidst online:
13-09-2010
Risikotal er desværre kun en indikation
Hej Stella og I andre.
Jeg fik en søn for godt halvandet år siden, da jeg var 36. Jeg fik dengang et risikotal på 1:5000 og fik derfor ikke flere undersøgelser. Men min dreng viste sig desværre at have Downs Syndrom og en alvorlig hjertefejl, som han dog i dag er opereret og i princippet helbredt for. Ingen af delene blev altså opdaget i nakkefoldsscanning, doubletest eller gennemscanning, men først da han kom ud. Kromosomfejlen endda først efter en uge.
Nu er jeg gravid igen, uge 34 + 4, og fik tidligt lavet en moderkagebiopsi, som jeg fik at vide var den allermest sikre prøve. Jeg synes ikke, det var et voldsomt indgreb, og det gjorde kun lidt ondt på mig den samme dag. Så.... jeg ville selvfølgelig til enhver tid vælge en forstervandsprøve eller moderkagebiopsi, hvis dit tal viser sig at være lavt. Men min historie er jo også lidt et skræmmeeksempel.. ;-(
Vh Mette
Medlem siden:
12-09-2010
Sidst online:
13-09-2010
risikotal... med barn nr.4.
Hej Stella.
Mit risikotal hed 1:79. Jeg er 35 år, har 3. børn og sidste gang valgte jeg nk scanning fra. Men jeg er selv pædagog og arbejder med udviklingshæmmede, og så synes ikke vi havde overskudet til et udviklingshæmmet barn, eller at det er rimeligt over for vores andre børn. Så når nu jeg kunne få foretaget den...., men jeg havde ikke tænkt tanken, at tallet blev lavt.
Jeg fik foretaget en moderkagebiopsi, og var selvfølgelig nervøs over det uvisse. Men det gjorde ikke ondt, jeg kiggede ikke på nålen, men på et billede i loftet, og så var det hurtigt overstået! Både lægen og jordemoderen var meget professionelle og utrolig forstående og venlige, så jeg følte mig i gode hænder. Ventetiden den var laaang. Men heldigvis var svaret værd at vente på. Jeg tænkte også en del over risikoen for abort, men skulle jeg igen (mod forventning) blive gravid, ville jeg nok foretrække at få den igen. Hvis ikke gennem det offentlige, så ville jeg betale for den selv.
Håber det bedste for dig!
Medlem siden:
03-09-2010
Sidst online:
07-02-2012
Abortrisiko
Faktisk er risikotallene for abort efter moderkagebiopsi lidt misvisende. Det er nemlig sådan, at enhver spontan abort der sker mellem moderkagebiopsien og normalt fødselstidspunkt, vil tælle som "abort efter moderkagebiopsi" - også selvom den sker så længe efter biopsi'en, at det ingen relation har til denne. Så det er altså ikke helt så risikofyldt som tallene kunne indikere.
Medlem siden:
17-04-2011
Sidst online:
02-06-2011
1:67
Jeg skal have taget en moderkagebiopsi på tirsdag. chancen er 1:67 og jeg er 33 år. Jeg håber mine odds er lige så gode som "risiko tal 4" Efter en lang behandling igennem fertilitetsbehandling er det bare ikke det man kan overskue når man endelig er gravid og venter tvillinger og er 12 uger henne i morgen,så jeg håber hvis der er nogle derude med nogenlunde samme tal, der vil være søde at skrive.