(?)
|Glemt dit password?Opret gratis profil
(3)
Seneste 30 tråde Seneste 30 indlæg

Erfaring med væksthæmning?
Favorit Del
22-08-2010 18:24:10

Medlem siden:
22-08-2010

Sidst online:
28-12-2011

Erfaring med væksthæmning?

Hej alle.

Jeg er gravid med tvillinger i uge 23+1. Har haft to af de værste uger af mit liv, sidst med indlæggelse for truende for tidlig fødsel. Det, jeg gerne vil spørge jer om er dog væksthæmning.

TIl gennemscanningen så de, at hun var for lille. Først mistænkte de en kromosomfejl, men fostervandsprøven var normal. Til næste scanning viste det sig, at hun er 40 % for lille - drengen normal størrelse. Det meste af hendes blod bliver sendt til hjernen, og trykket i hjertet er for højt. Begge ting er tegn på, at hun har det skidt.

Jeg er meget nervøs. Både for om hun klarer den, om hun bliver hjerneskadet, om jeg mister begge børn eller føder for tidligt. De siger, at jeg skal være glad, hvis jeg kan holde den til uge 32. Det er bare også utrolig tidligt for ham at komme ud.

Jeg føler mig meget alene. Alle mine veninder har haft normale graviditeter.

Kh. Den urolige tvillingegravide forhåbentlig kommende mor

22-08-2010 21:26:20

Jeg er Min-Mave PLUS+ bruger

Medlem siden:
22-11-2009

Sidst online:
07-02-2012

Fødselsdato:
04-12-1974

Kære

Pyha...Jeg kan godt forstå, at du har det skidt! Ved ikke, om du kan bruge det til noget, men min situation var lidt som din, dog var min ene pige i uge 29 33 % for lille ift. normalt. Lægerne sagde, at hun var væksthæmmet og det tydede på, at der var noget galt med hende. Jeg blev så bekymret og ked af det og var sikker på, at hun ville være udviklingshæmmet, når hun blev født. Der ud over mente lægerne også, at jeg nok skulle indstille mig på at føde for tidligt. Jeg skulle regne med uge 32 og være glad for uge 34. Åh nej, tænkte jeg - ligesom du, hvad så med den anden tvilling, den for tidlige fødsel vil jo gå ud over hende. - og selvfølgelig medtvillingen. Øv alle de dumme tanker, kunne ikke sove for dem...

Meen - da jeg fik målt flow var alt i orden, både i hjernen, hjertet og navlestrengen. Jeg blev målt hver 14. dag og de mente, at hun havde det supergodt trods den alt for lille vægt. I uge 29 opdagede de også, at mine piger var enæggede, så de skulle holdes mere øje med pga ttts. Jeg fik lov at gå til uge 36+0, så mente en læge, at det var bedst, at de kom ud, selvom de havde det godt - og det var jeg glad for, for det var hårdt at bære på og jeg var samtidig så bekymret for dem, især den lille.

Den lille vejede 2005 g og den store et halvt kg mere. Sådan er det stadig et halvt år efter. Der er 500g til forskel - meen den lille, Sofia udvikler sig hurtigst. Hun kan det hele nogle dage før søsteren, virker adræt og kvik, og de kan det, som børn på 5 måneder kan og lidt til

Jeg håber, at din pige klarer sig ligeså fint! En, jeg kender, der har tvillinger, en pige og en dreng, der vejede pigen 1,5 kg mindre end drengen ved fødslen... Jeg håber sådan for dig, at ved næste scanning viser det sig, at hun har det godt! Så du kan få lidt ro for bekymringerne!

fra Louise

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers

24-08-2010 16:18:29

Medlem siden:
22-08-2010

Sidst online:
28-12-2011

Tak for svaret

Tak for det. Dejligt at høre, at det også kan ende godt. Jeg er kommet til at læse en masse grumme historier. Rigtig rart med en solstrålehistorie.

Kh

05-09-2010 16:45:54

Medlem siden:
31-08-2010

Sidst online:
14-09-2010

Bare rolig..

Jeg havde også en veninde, som havde et barn der var mindre end det andet - og det er gået ganske fint med barnet, lige pludselig tog hun på! :)

Held og lykke!

Rikke!

08-09-2010 13:33:08

Medlem siden:
22-11-2009

Sidst online:
07-02-2012

Fødselsdato:
04-12-1974

sstine

Noget nyt?

09-09-2010 22:39:48

Medlem siden:
22-08-2010

Sidst online:
28-12-2011

Desværre går det ikke så godt...

Tak for tanken.

Ja, det går desværre ikke så godt. Pigen hænger i, men har det dårligt. Jeg har fået konstateret begyndende svangerskabsforgiftning. Er jo kun 25+6 nu, så der er lang vej igen. Har været indlagt et par gange og er rigtig bange hele tiden. Tæller dage og håber bare, at de får lov at blive derinde længe. Jeg ligger bare hjemme og aflaster, men har de sidste dage fået en masse vand i kroppen. Kan nu ikke passe mine ringe.

Du er så heldig, at du fik lov at gå til uge 36 og har to raske børn. Det må være skønt og hårdt?

Kh

12-09-2010 22:23:14

Medlem siden:
22-11-2009

Sidst online:
07-02-2012

Fødselsdato:
04-12-1974

sstine

Kære du - ej for pokker, hvor er det bare hårdt!sender lige et varmt kram...Kan såååå godt forstå, at du er bange! Jeg håber sådan for dig, at det lige pludselig vender - og at lillepigen får det godt...De skal bare lige blive derinde i nogle måneder endnu - eller uger....hver dag føles som et skridt tættere....men hvor må det være uudholdeligt for dig, når du ved, at hun har det skidt derinde..- og du kan hverken gøre fra eller til....det må da for hulan vende...

Ja, jeg er ufattelig heldig - at mine to piger klarede skærene....sådan tænker jeg da i hvert fald dagligt - troede ikke, at det var muligt! Er da også meget obs på udviklingen nu - og vægten - om de følger normaludviklingen og deres egen vægtkurve....det kan da næsten ikke være rigtigt!

Jeg håber på det bedste for dig!

Varme tanker og knus fra Louise

13-09-2010 12:13:05

Medlem siden:
29-05-2009

Sidst online:
11-10-2011

Fødselsdato:
23-09-1981

Tænker på dig

Håber alt går godt med dig og pigerne sstine. Krydser hvad jeg kan for jer, det må være ufatteligt hårdt.

Lilypie First Birthday tickers

22-09-2010 09:12:10

Medlem siden:
25-07-2010

Sidst online:
07-02-2012

Fødselsdato:
02-10-1974

Jeg håber det går dig godt

Det er jo noget siden du skrev dette indlæg og jeg håber det går dig godt.

Når jeg tænker tilbage på hvordan min graviditet var, så kan jeg sagtens forstå dine tanker og følelser. Da jeg var i uge 24 fik jeg at vide den ene pige var for lille, så jeg skulle komme igen i uge 26. Da uge 26 kom var det så helt galt. Hun havde meget dårligt flow (flowklasse 2) og var alt for lille. Jeg blev indlagt på Rigshospitalet og der var jeg så de næste 5 uger. Jeg blev scannet 2-3 gange om ugen for at holde øje med flowet.

Da jeg jo ikke var så langt henne valgte de at tage hensyn til den raske tvilling, for at der ikke skulle fødes 2 piger meget for tidligt og som måske begge ville få skader. Det var rigtig hårdt at ligge der og tænke på om der overhovedet ville komme 2 raske piger ud af det.

Ved udgangen af uge 31 blev jeg overført til Roskilde sygehus og måtte nu være hjemme, men kom til kontrol stort set hver dag. Da jeg var 33+6 valgte de at lave kejsersnit. Jeg fødte 2 skønne piger hvor den ene var 50% undervægtig og kun vejede 1125 g i uge 33+6, mens søster vejede 2100 g.

Det jeg vil sige er at det fik en lykkelig udgang selv om den ene pige havde det dårligt (hun voksede ikke i maven og havde dårligt flow).

De har ingen problemer haft efter fødslen og tager fint på og er kvikke og følger fint med i udviklingen.

Jeg håber det bedste for dig.

Opret gratis profil! Og få Gratis Babyboks fra Libero Klubben!