(?)
|Glemt dit password?Opret gratis profil

Gravid med tvillinger - aflastning/sygemelding
Favorit Del
11-12-2011 11:41:12

Medlem siden:
08-04-2010

Sidst online:
21-03-2012

Gravid med tvillinger - aflastning/sygemelding

Hej piger

Jeg er gravid med tvillinger (19+4), og fik ved første jordemoderbesøg at vide, at jeg ville blive sygemeldt fra 28+0 pga. risikoen for for tidlig fødsel. Dette er simpelthen politikken på mit fødested.

Min chef er dog meget lidt indstillet på, at det skal være sådan. Hun mener ALDRIG at have hørt noget lignende, og nu har hun (åbenbart) talt med flere, der har født tvillinger, og de har altid gået helt til den dato, hvor barslen officielt skulle starte. Hun prøver i dén grad at overbevise mig om, at jeg ikke skal sygemeldes fra 28+0, og jeg fik faktisk super dårlig samvittighed overfor mine kolleger, da hun påpegede, at de altså ikke fik en vikar for mig i den måned, jeg evt. skal være sygemeldt, men først fra den dag, jeg går officielt på barsel!

Hvad har I gjort?? Har I været sygemeldt og fra hvornår?

Jeg vil jo kun det bedste for mine 2 små bebser, og er mest indstillet på en sygemelding, når det nu er politikken på fødestedet - den er vel lavet sådan af en årsag! Men samtidg føler jeg mig også ret presset af, at chefen reagerer sådan her...

Håber, I vil dele jeres historier.

Camilla

11-12-2011 11:58:19

Medlem siden:
08-05-2011

Sidst online:
20-05-2012

Hmm ja...

Jeg fik det samme at vide fra min chef, da jeg meldte det ud. Men hun blev jo nødt til at acceptere det og jeg valgte at være ligeglad og bare tænke på babyerne. Der kom lidt ud imellem sidebenene indimellem fx den klassiske sammenligning med Kronprinsesse Mary som jo kunne passe sine officielle pligter næsten til termin;-) ja hvad skal man lige sige til det!!! Jeg blev deltidssygemeldt fra uge 24 og fuldtids fra uge 28. Tro mig, du er træt på det tidspunkt, og du har brug for hvile. Og når de er født får du ikke hvilet - overhovedet;-)

Nå men din arbejdsplads får jo lønrefusion for de manglende timer. Ved ikke præcist hvordan den fungerer, men de får altså nogle penge under din sygemelding. Jeg skulle udfylde nogle papirer, så min abejdsgiver kunne få refusion. Både under deltids og fuldtids sygemeldingen.
Baby Names - BabyNamey.com Name Badge Ticker
11-12-2011 14:38:56

Medlem siden:
05-10-2011

Sidst online:
22-05-2012

Lyt til din krop

Hej :)

Altså nu har jeg ikke oplevet den situation,men jeg syns da ikke der er nogen grund til at du sygemelder dig hvis ikke du har nogle gener overhovedet,men det kommer også an på hvilket slags job du har,og om du har nogle gener i forbindelse med din graviditet.

Hvis du f.eks sidder i kassen i et supermarked burde du måske godt kunne holde helt til din barsel og omvendt,har du et hårdt fysisk arbejde skal du bare sygemelde dig og så være pisseligeglad med din chef.

Jeg syns du skal du skal lytte til din krop. Det vil fortælle dig hvad du skal gøre.

Håber alt lykkes.

:)

11-12-2011 15:27:09

Medlem siden:
30-07-2010

Sidst online:
22-05-2012

F(€%&/#€% din chef!!!

Sorry!!!

Men sådan er det!!! Du skal sygmelde dig! BASTA!! Og hvis hun stresser dig yderlig og kører "guilt trip" på dig må du overveje om du ikke er nød til at stoppe før pga dårligt arbejdsmilijø. Den må du og din læge tage i samarbejde....

Jeg og en af mine bekendte fortsatte begge efter vi skulle sygmelde os (i kbh uge 24).

Jeg blev indlagt på hospitalet med afkortet livmorhals i uge 29 til uge 34 også hjem på sofaen.

Min veninde fødte i uge 30 og en anden fra "tvillingegruppen" blev sengeliggende hjemme fra uge 22 også med afkortet livmorhals.... En fik svangerskabsforgiftning i uge 33 og en var ved at miste sin ene tvillinge allerede fra uge 18 og da hendes børn blev født i uge 36 vejede den ene 1500 og den anden 2000.... KENDER DOG INGEN HVOR BØRNE IKKE ALLE HAR DET GODT TRODS KOMPLIKATIONER UNDER GRAVIDITETEN, SÅ LAD DIG IKKE SLÅ UD!!!!

Kender da også flere der uden problemer gik hele graviditeten, men det er faktisk kun 3 af mine bekendte, så der er en overvægt af de andre historier i min omgangskreds...

Der er en grund til at man bliver sygmeldt og når det er graviditetsbetinget sygdom får hun refusion fra komunen på op til 103,51 kr i timen fra dag 1, så hun kan pakke de sure miner sammen og ansætte en vikar!!

Jeg havde så dårlig samvittighed overfor mine børn fordi jeg havde været "lidt for sej"!! (og var da også lige til eksamen den dag jeg endte med at blev indlagt, fordi det kunne jeg da sagtens tænkte jeg... Herre gud, det jo kun 3 timer)

Når du er i uge 28 er du lige så stor, som en alm højgravid kvinde... Din krop er under kosntant belastning. Begge mine drenge vejede 3 kg ved fødslen.... Ville man bede en frisør eller andre stå op hele dagen eller klare en alm. arbejdsdag med 6 kg unge i maven?!? Det tror jeg nok ikke!! Og hvis man gør, så er det fordi man ALDRIG har været gravid!!

Sygmeld dig i samarbejde med din læge! Lyt til din krop og fortæl din arbejdsgiver at den dag hun bliver uddannet fødselslæge med speciale i tvillinge graviditeter og fødsler, så skal du nok lytte til hendes råd.... Ind til da, følger du lægens anvisninger fordi det ikke er for sjovt at de har taget den uddanelse!!!

12-12-2011 20:28:35

Medlem siden:
14-06-2010

Sidst online:
22-05-2012

Tvillinger - barsel

Har selv tvillinger på 14 mdr og da de er enæggede skulle jeg sygemeldes i uge 20. Jeg syntes også det var vildt tidligt og havde dårlig samvittighed.

Men da jeg nåede uge 20 var jeg slet ikke i tvivl om at det ikke var et sekund for tidligt, jeg var frygtelig træt og kunne ikke finde hvile da de fylder så meget.

Jeg bliver faktisk provokeret af at der kommenteres at hvis du har det godt kan du fortsætte op til alm barsel. Efter min mening skal man tage alvorligt hvad hospitalet anbefaler, det er jo ikke en guideline de har lavet for sjovt. Desuden skal du tænke på at omkring uge 24 (som jeg husker det) fylder tvillingerne lige så meget som en der er gravid med et barn i uge 40.

Du blir nødt til at prioritere dine børn, dit arbejde skal sgu nok overleve, syns godt nok din chef trænger til en tudekiks :--)

14-12-2011 15:06:39

Medlem siden:
02-12-2010

Sidst online:
21-05-2012

Barsel mv.

Tillykke med graviditeten...

Jeg synes, at du skal se din chef direkte i øjnene og gøre hende klart, at ligesom kvinder med enkeltgraviditet har ret til 4 ugers barsel før fødsel, så har tvillingegravide ret til sygemelding af helbredshensyn før barsel - dengang jeg var gravid med mine drenge var det  i uge 24. Samtidig vil det være en ide stille og roligt at fortælle hende, at det stresser dig unødigt at have denne debat og at du ikke synes, at det er rimeligt, at stille dig en denne situation, da sygemeldingen udelukkende er til for at sikre, at din krop får roen til at holde de små længst muligt i maven.

Jeg har selv været selvstændig i et typisk kvindefag, og før Barsel.dk´s oprettelse kunne det skabe lidt økonomisk fustration når det glade budskab om familieforøgelse indløb. Men det er simpelthen noget svineri og mangel på anstændighed, når chefer opfører sig, som du har beskrevet. Økonomisk får man refusion fra kommunen fra dag 1 (hvis man har forsikret sig ellers dag 3) - desuden kan man søge Barsel.dk om refusion op til 142 kr. pr. time under HELE barslen. Mit umiddelbare gæt er, at hun bare synes det er træls at skal til at have ekstra arbejde med indberetninger og ansættelse af vikar mv. -  MEN det indgår i stillingen som chef, ligesom hun er forpligtiget til at sørge for, at både fysisk- og psykisk- arbejdsmiljøregler bliver overholdt. Desuden indeholder din ansættelseskontrakt helt sikkert både ret til sygemelding og barsel. Så der er ingenting at komme efter - Du har ret til din sygemelding (og meget brug for den) - og hun har PLIGT til at smile til dig og ønske dig tillykke med familieforøgelsen...og så sørge for de virksomhedsmæssige konsekvenser af dette.

Og som tidligere tvillingegravid må jeg sige...pas nu godt på dig selv,  lad være med at spille sej og lyt indgående til din krop. Din prioritet er de to små i maven og kræver det endnu tidligere sygemelding, så drop den dårlige samvittighed - og pas på med stress. Din chef får netop en højere løn, fordi det er hendes ansvar at få arbejdspladsen til at fungere...Blev forøvrigt selv sygemeldt i uge 6 - inden jeg havde nået at fortælle min arbejdsplads, at jeg var gravid.

Håber, at I finder en løsning i mindelighed - hvis ikke, så  ville jeg kontakte min fagforening.

Fortsat god graviditet - og held og lykke med de to små.

14-12-2011 16:50:14

Medlem siden:
08-04-2010

Sidst online:
21-03-2012

Tak for svar

Tusind tak for jeres svar.

Jeg kan høre på det hele, at det HELT normalt at blive sygemeldt i 20'erne, når man venter tvillinger, så jeg vil med god samvittighed holde fast på, at hvis det er lægens ordre, ja så er det sådan, det bliver!!

Mange tak for jeres opbakning

17-12-2011 22:16:03

Medlem siden:
07-08-2011

Sidst online:
22-05-2012

23. Uge på hvidovre

Jeg er selv gravid med tvil. Og på Hvidovre anbefaler de stærkt at blive sygemeldt i 23. Uge. Mine kollegaer siger også hvorfor hvis man har det godt osv. Min chef sigr ok. Men har selv dårlig samvittighed over det. Er dog kun 16 uger henne nu.
Men jeg har det altså lidt svært at skulle gøre mig klogere end hospitalet og deres anbefalinger. Ville ikke kunne tilgive mig selv at ignorere lægerne og arb. Videre og så føde før tid.
Bare en tanke der måske også kan hjælpe dig.
I andre tilfælde ville jeg også lytte mere til fagfolk end min egen chef/kollegaer... Og det ville de nok også selv.
Kh
29-12-2011 17:43:04

Medlem siden:
08-08-2010

Sidst online:
29-12-2011

Jeg har tvillinger på 2 år 3mnd.

Jeg fik også at vide at jeg skulle sygemeldes fra 28 uge. Jeg fortalte det på arbejdet og fik også mest skeptis, men dog, hvis det var det bedste, så måtte det jo være sådan. Da jeg nåede 28 uge, var det mig der ikke var klar til at gå fra. Jeg var til scanning og lægesamtale i 29 uge, og der fik jeg på det bestemteste at vide at jeg IKKE skulle arbejde mere, hvis jeg ville det bedste for mine børn. Det var bare så surt, at skulle ringe ud på arbejdet og sige, at jeg ikke kom mere. Vi var lige begyndt at tale om at jeg skulle gå ned i tid. Nu blev det så til en fuldtidssygemelding. Øv øv... 

Det viste sig så, at lægen havde ret. Begge unger tog næsten 1 kg på hver i løbet af de næste 4 uger, og jeg blev lige pludseligt meget gravid at se på. Jeg gik desuden fuldtid. Fik kejsersnit i 38 +1 og fik 2 dejlige friske unger, som er så fulde af liv og spilopper at det nogen gange næsten er for meget af det gode:-)

Så jeg kan kun tilslutte mig, hvad de andre skriver. Hold dig hjemme, nyd den sidste tid og plej dig selv. En lækker gang fodmassage eller noget andet dejligt. 

Tusind gange tillykke med dine tvillinger. 

30-12-2011 12:12:20

Medlem siden:
14-10-2011

Sidst online:
21-05-2012

Fødselsdato:
09-12-1982

Arbejder på plejehjem om aftenen, og blev sygemeldt fra uge 24. Har ikke mødt nogen sure miner over dette, har tvært i mod kun mødt stor forståelse fra både ledelse og kollegaer.

Jeg syntes også selv det var tideligt, men da jeg nåede uge 22 var jeg slet ikke i tvivl om at det var det rigtige for mig, da maven var stor og tung, og jeg hurtigt blev træt. Måtte ud og købe et aflstende mavebælte, for at kunne holde til at være på benene hele vagten.

Tror det er op den enkelte hvornår man går fra, da det har meget at sige hvilket job man har og hvor besværret man føler sig, plus evt komplikationer.

Held og lykke med graviditeten!

Lilypie First Birthday tickers
03-01-2012 21:01:43

Medlem siden:
14-05-2011

Sidst online:
21-05-2012

Jeg har tvillinger på 15 måneder, og gik sidste år på Riget til kontrol hos både jordemoder og læge + en masse scanninger. Lægen anbefalede sygemelding i uge 28 (normal anbefaling på Riget), og jeg fik en skriftlig sygemelding, som jeg kunne give til min arbejdsplads. Jeg havde en rigtig god graviditet og valgte at blive sygemeldt i uge 30, da en kollega, som er læge, sagde, at nu skulle jeg altså sygemeldes for min egen og børnenes skyld.

Jeg var ofte til scanning for at tjekke flow og vægt, og så er det næsten nødvendigt at være sygemeldt, for man kan bruge meget tid på at vente på scanning, efterfølgende svar samt besøg hos jordemoder og læge. Jeg blev sat i gang og fødte i 37+0 to skønne børn.

Held og lykke med din graviditet.

PS. Der findes en lukket gruppe for flerlingeforældre, hvor vi skriver om alt muligt forskelligt for tvillinger og trillinger. Måske den er noget for dig :-)

Lilypie Second Birthday tickers
Opret gratis profil! Og få Gratis Babyboks fra Libero Klubben!
  • Uploadet af:
    Miss_A

18:05

• Uploadet af:
    Miss_A

15:09

• Uploadet af:
    Miss_A

15:08