Medlem siden:
19-12-2011
Sidst online:
13-04-2012
Fødselsdato:
07-06-1990
Når du nu er i lønnet praktik, gælder det vel egentlig som en løn. Er du på SU kan du jo få de 12 ekstra klip, som gælder som barsel, og du kan søge om dobbelt SU-lån, men udover det er der ingen penge oveni.
Og da du ikke modtager SU under lønnet praktik tror jeg ikke der er mere at hente der. Men er selvfølgelig ikke helt sikker.
En moderator har fjernet dette indlæg.
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Men hvad så med min kæreste, der også er på SU? Får vi ik en form for forsørgertillæg når vi begge er under uddannelse?
Medlem siden:
26-09-2011
Sidst online:
22-05-2012
Fødselsdato:
14-03-1986
Forsørgertillægget er når man får su. Så det får i mens i får su. Når i får lønnen i praktik, er der ikke forsørgertillæg.
/Rina
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Jeg ved ikke, hvordan det er med lønnet praktik, men jeg ved da, at du skal søge om 12 ekstra klip og din kæreste kan søge om 6 ekstra klip, når I bliver forældre.
Omkring lønnet praktik, kan I så ikke spørge på jeres uddannelsesinstitutioner?
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Er der nogen, der gider lave et overslag over, hvad vi får i alt - sådan cirka? :-/
Mette: jo, det kan vi sikkert. Sagen er bare den, at jeg er gået hen og blevet gravid, og vi er meget i tvivl om vi skal beholde - mest af økonomiske årsager. Så jeg ville være lidt træt af at skulle spørge nogle til råds, når det stadig er så usikkert det hele :-(
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Ja, okay. Det kan jeg godt forstå er lidt en svær situation.
Det er lidt svært at give et præcis bud på, hvad I vil kunne få, for det ændrer sig også. Altså I kan få ekstra SU-klip, men det er hovedsalig ment sådan, at I så kan holde barsel. Når barslen er slut, er man tilbage på almindelig SU igen. I skal nok derfor som udgangpunkt gå ud fra jeres almindelig SU/praktikløn, når I regner på sagerne. Barselsdagpenge tror jeg ikke I kan få...
Men det jeg ved, man kan få ekstra er: forhøjet SU-lån (1500 om måneden, ved dog ikke om begge forældre kan få eller det kun er den ene), højere boligstøtte hvis i bor til leje, rabat/friplads på institution (indkomstafhængig, søg på jeres kommunes hjemmeside) og selvfølgelig børnepenge (4300 pr kvartal for børn under 3 år). Måske kan man få en ekstra ydelse fra kommunen, hvis man har lav indkomst?
Det er dyrt at have et barn, det skal der da ikke være tvivl om, men det dyreste er nok institutionen. Ellers er der jo mange måder at have barn på, og hvis man er lidt fiks på fingrene og ellers god til at købe brugt, på tilbud mv, så behøver det ikke være så slemt. Man får jo også fødselsdags- og julegaver, og nogle familier er også gode til at hjælpe til. Tror du jeres forældre vil være jer behjælpelige med en god barselsgave eller lignende?
Hvordan ser jeres økonomi ellers ud pt, hvis du vil fortælle det? Har I fx dyre lån, dyre hobbier? Hvordan bor I nu (må man fx have børn der og hvor meget plads er der?)... Vil da rigtig gerne hjælpe lidt med mine erfaringer, hvis det kan gøre jer klogere...
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Kan vi ikke få forhøjet SU, når vi begge er under uddannelse? Sådan synes jeg, det fremgår af dette link: http://www.su.dk/SaerligStoette/satser/Sider/default.aspx - går vi ikke ind under "forsørgertillæg til forsørgere, der bor sammen med en SU-modtager"? Og i så fald; får vi begge så denne sats eller kun én af os?
Vi bor i en 3-værelses lejelejlighed på 85 kvm inde midt i Aalborg. Ikke drømmestedet af have et barn, når der ikke er hverken have eller altan, men det kan sagtens lade sig gøre - i hvert fald det første stykke tid. Vi har en stor tv-stue og en forholdsvist stor spisestue. Sidstnævnte vil med tiden blive inddraget til børneværelse, hvis dette bliver aktuelt.
Mht. økonomi, så betaler vi ca. 6000 kr. for husleje og forbrug. Derudover 2800,- i alt for mad og benzin (vi bruger ikke bilen særligt meget). Bilen står i min svigerfars navn, og vi betaler derfor kun benzin og reparationer på denne. Vi sidder stramt i det, det indrømmer jeg gerne - og det er nødvendigt med enten SU-lån (pt.) eller studiejob, hvis vi vil have lidt lommepenge til os selv. Men sådan er det, og jeg er overbevist om, at der er mange, der sidder hårdere i det end os. :) Vi betaler ikke af på lån, da vi kun har SU-lån, og vi har ingen deciderede hobbyer. Ej heller dyre vaner - i hvert fald ikke i forhold til så mange andre. :)
Ang. forældre, så ja. De vil helt sikkert hjælpe rigtigt meget - det er jeg slet ikke i tvivl om. Så større ting (som f.eks. barnevogn) er jeg sikker på, at vi vil få tilskud til (ikke at jeg direkte forventer det, men jeg ved, at begge mine ældre brødre har fået hjælp til sådanne ting - også selvom de reelt set ikke har haft behov for det).
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Glad for at være til hjælp...
Det tillæg havde jeg ikke set. Men min mand havde også job, da vi fik barn, så jeg har aldrig rigtig kigget. Men hvis du kigger her: www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/duerforsoerger/medsumodtager/Sider/default.aspx, så står der mere, og jeg tolker da det sidste afsnit på den måde, at det er muligt at få forsørgertillæg BEGGE forældre.
Jeg læser også i Aalborg, så kender byen godt (bor dog nu i Århus). Det er da helt sikkert muligt at have et barn på 85 kvm, og SÅ vigtigt er det altså heller ikke fx at sætte barnet ud og sove - de kan sagtens sove inde i et veludluftet rum. Ellers er det helt sikkert muligt at finde et lignende sted i Aalborg med adgang til have eller altan for 6000 inkl., hvis I på et tidspunkt vil det. Men som udgangspunkt er det da en god start.
For mig lyder det da ikke til, at det økonomisk skulle være helt umuligt at få tingene til at hænge sammen for jer. Hvis det hænger sammen for jer nu (inkl. SUlån, selvfølgelig), så tror jeg også godt det kunne hænge sammen med de muligheder I har for forsørgertillæg, ekstra lån, børnepenge, friplads mv. Ville det være muligt for jer at spare fx. 1000 kr op om måneden fra nu af, og indtil (hvis I da vælger det) barnet kommer? Eller måske arbejde ekstra i sommerferien? For så synes jeg da personligt at man er nået rimelig langt i forhold til anskaffelserne til et lille barn (tøj, seng, puslebord, barnevogn mv.), især hvis I også kan få lidt hjælp fra jeres forældre...
Men det allervigtigste for jeres beslutning er da nok, om I har lyst, tid og kærlighed for sådan en lille størrelse
Man vælger nogle ting fra, for at få et lille barn (nattesøvn, byture, dyre ting til én selv osv), men hvis det er det man begge vil, så tror jeg på, det kan lade sig gøre!
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Jeg prøver med lidt beregninger efter hvad vi har snakket om her.
To gange forsørgertillæg efter skat: 2804 kr (2262*2*0,62) (Man får 62% udbetalt, hvis man har en skatterate på 38%)
To gange SU forsørgerlån: 2900 kr.
Børnepenge pr. måned: 1433 kr (4300/3)
Altså helt sikkert en ekstra indtægt på 7137 kr om måneden. Dét bruger jeg altså ikke på min søn om månenden, vil jeg godt sige, heller ikke selvom vi betaler hele udgiften til pasning 
Men hvis vi så løst regner med, at I hver får omkring 7500 kr. i SU om måneden, og ikke tjener noget ved siden af, så giver det en årlig husstandsindkomst på 180.000 før skat. Det burde give jer hvis ikke helt friplads, så i hvert fald rabat på institutionen ifølge dette link: www.aalborgkommune.dk/Borger/boern-og-unge/Boernepasning/Takster/Sider/Friplads-er-du-berettiget.aspx En dagplejeplads koster omkring 2500 om måneden, og det skal I helt sikkert IKKE give.
Derudover kan I sikkert få mere i boligstøtte, men hvor meget tør jeg ikke sige.
Men dette er dog udregnet efter, at I er på almindelig SU. Jeg tror ikke I kan få forsørgertillæg, mens I er i lønnet praktik, men er lønnen ikke også højere end SU? Og man kan ikke få det ekstra SU-lån, mens man er på barsel (måske heller ikke forsørgertillæget), men hvis nu, at det bare er dig, der tager 1 års barsel, så kan din kæreste bare vælge at få hans 6 klip udbetalt som mix-klip (kender du forskellene), og så får I da det oveni i de måneder...
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
TUSIND tak for din hjælp! Det betyder virkelig meget! :)
Ang. det med at spare op, så nej - desværre. Det er slet ikke en mulighed lige pt. :( Og det bliver jo alligevel opsparing for lånte penge, og så kan vi jo lige så godt få udbetalt lånet samtidig. Heldigvis har jeg også et par opsparinger, hvis det skulle "gå helt galt". Disse er dog mere tiltænkt til, hvis vi en dag skal ud at købe hus.
Men det var dejligt lige at få sat det hele lidt i perspektiv. Synes det umuligt at finde rundt i de forskellige regler mht. su og barsel, men nu har jeg da fået lidt mere ro. :) Tror dog kun, at jeg tager ½ års barsel (hvis jeg da overhovedet tager noget), for ikke at forsinke min uddannelse yderligere. Vil også være rigtigt ked af at skulle i en ny klasse og alt sådan noget. :(
Endnu engang - tak! :)
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Men tænker du, at det ville være muligt at spare op, hvis I fik udbetalt SUlån resten af året, eller det det ikke ville kunne lade sig gøre på trods af SUlån? For at springe til det andet, du skriver, så vil jeg bare tilføje, at da jeg fik min søn, holdt jeg kun 5 måneders barsel, og det vil jeg virkelig fraråde andre. Det er meget lidt :-( Og det er ikke så slemt at "skifte klasse". Der skal nok komme andre i samme situation ;-) Men du behøver ikke bekymre dig så meget om barsel og regler endnu. Hvis I vælger at beholde barnet, så har du jo masser af tid til at sætte dig ind i reglerne og beslutte dig for, hvad du vil og hvordan dine muligheder er. Og det kan du altid få rådgivning til af en studievejleder eller SU-medarbejder.
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Jeg tænker, at det ikke ville kunne lade sig gøre at spare op. Vi lever i forvejen meget stramt, og jeg vil ikke tilsidesætte alle fornøjelser :)
Var du under uddannelse, da du holdt barsel? For jeg tænker, at det ikke er så hårdt at komme tilbage på skolebænken med et barn, som hvis jeg skulle tilbage på arbejde. Det er jo også en mulighed at have et barn med i skole.. Og det er ikke fordi, vi har særlig meget undervisning på min uddannelse :)
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Det jeg tænkte på med at spare op var helt konkret, at I vil få brug for omkring 5-7-10.000 kr til indkøb af udstyr. Hvis I vælger at få barnet, må I nok overveje, hvordan I kan løse det, da de fleste tilskud jo først falder efter barnet er født. Men nu skriver du jo også lidt om opsparinger og forældrenes hjælp, så det kan I sikkert løse, hvis I vil. Ja, jeg er faktisk stadig under uddannelse (det går langsomt ;-)) Jeg var desværre syg under graviditeten, så jeg var sygemeldt i efteråret 2009 som gravid, fødte i marts 2010 og var på barsel i forårssemestret 2010. 1 september 2010 startede jeg studiet igen, denne gang på årgangen under mig (sammen med to søde veninder). På mit studie synes jeg ikke det er muligt at undgå barsel. Det er meget arbejdsintenst og min mand havde/har også et fuldtidsjob. Og man tager bestemt ikke en baby med på mit studie (kandidatgrad i sociologi), det ville være meget uvelset! Men jeg har hørt om studerende, der har fået det til at hænge sammen uden barsel, fordi de så har "dækket" hinanden. Og jeg har også hørt om barnevogne foran klasselokalerne. Men der må man nok snakke med nogle ældre studerende/studievejlederen, og ellers holde et åbent sind....
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Jeg nyder da, at jeg har været studerende. Det har givet stor frihed, og mange ting har været nemmere. Jeg har fx nemmere ved selv at passe, når han er syg eller skal til lægen. Vi bruger heller ikke gæstedagplejen så meget. Ingen dårlig samvittighed overfor nogen arbejdsgiver - bare én selv ;-) Men jeg kunne nu alligevel ikke undgå barsel, da han var lille....
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
5-10.000 kr. kan vi sagtens klare vha. opsparing og hjælp fra forældre.. :)
Jeg læser til pædagog, så børn er velkomne på skolen. Selvfølgelig skal man overveje grundigt, hvilke lektioner man tager barnet med til - både for ens egen skyld og for de øvrige studerende.
Men nu må vi se, hvad vi finder ud af. Hvis jeg reelt set er gravid (blev scannet onsdag, men de ku ingenting se - muligvis pga. at det var for tidligt eller i værste tilfælde graviditet uden for livmoderen), så tror jeg, at vi beholder det. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til en abort.
Medlem siden:
23-08-2009
Sidst online:
18-05-2012
Fødselsdato:
24-03-1984
Jamen, så kan jeg personligt ikke forestille mig, at det skulle blive økonomisk umuligt for jer! Det mener jeg virkelig helt oprigtigt.
Det lyder som en god beslutning. En abort er ikke noget, man bare gør. Det kan sagtens sætte store ar efterfølgende (siger jeg uden selv at have prøvet det, men har læst meget om det).
Held og lykke med det hele 
Medlem siden:
05-01-2012
Sidst online:
19-04-2012
Nu må du ikke hænge mig op på noget.....
Men mener "Forsørgertillæg til forsørgere der bor sammen med en SU-modtager (før skat)" kun udbetales til den ene af jer... Hvis I havde 2 børn ville i hver få udbetalt det for et barn hver. Undersøg det lige, inden du regner med, at I begge får det udbetalt.
Og som en påpeger, så er det institutionspladserne der koster, men er begge på SU (Og ikke tjener noget eller meget ved siden af), så får I friplads. Og massere af boligstøtte.
Her sidder vi og regner på om det overhovedet kan betale sig for os at have jobs ved siden af, ifald min kæreste også skal på SU (Han er pt. elevlønnet, ikke meget bedre betalt end SU), for jo mere vi arbejder, jo mere skal vi betale for plads og husleje.... (Fjollet at man er nødt til at regne på, om der er penge i at arbejde)
Ang. barsel så havde jeg det på samme måde som dig, min uddannelse starter "forfra" en gang i året, så jeg overvejede om jeg kunne skippe barsel helt, for at undgå at blive et år bagud, men nu er jeg da lykkelig for, at jeg har valgt at holde det års pause. Hvis jeg skal arbejde til jeg bliver 70, så når jeg det nok, selvom jeg bliver forsinket et år i uddannelsen... Og jeg kan rende rundt med min knægt uden at føle, at jeg går glip af en masse. Kender en, der startede skole op 1,5 månede efter fødslen og det er ikke nemt. Men sådan er vi så forskellige!
Jeg synes også I skal gøre det hvis I har mod på det - det vigtigste for et barn er jo massere af kærlighed, og det er heldigvis gratis!
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Mange tak for jeres svar! Jeg er glad for at høre, at I ikke mener, at vi er "helt på r*ven"! :) Man kan jo ikke undgå at have sine bekymringer om, om det er økonomisk forsvarligt at sætte et barn i verden..
Hopsala: Ang. det med at undlade barsel, så tror jeg da også, at det er det mest optimale. Det hele går sådan set også mest ud på, at jeg frygter at skulle i en ny klasse - ikke så meget fordi, at jeg er bange for ikke at kunne klare det. Men mere fordi jeg virkelig ikke har lyst til at skulle væk fra min nuværende klasse, da den bare fungerer SÅ godt! Jeg skal nok nå at få taget den uddannelse, det er jeg slet ikke i tvivl om. Tværtimod kan det sikkert sommetider være en fordel, at jeg er ældre, når jeg er færdiguddannet (pt. bliver jeg færdigddannet 3 mdr. før jeg fylder 24).. :)
Medlem siden:
05-01-2012
Sidst online:
19-04-2012
Det kan også nogle gange virke som om, at det koster kassen med et barn - bare i "opstartsgebyrer". Kan godt forstå det bekymrer lidt med den økonomi... Men på mit studie er det nærmest kutyme at have/få børn under studiet fremfor efter. (Og det til trods for det er en privat uddannelse, der koster ca. 2000 kr. månedeligt) Så man kan sagtens få det til at fungere, hvis man vil.
Ifht. ingen barsel, så er jeg sikker på det nok skal gå, men jeg tror eksamensperioderne kan trække tænder ud. (Men du får jo heldigvis et af de børn der er nemme og som sover igennem hele natten, og så går det nok....
)
Bare du har tænkt det godt igennem, så er det jo i virkeligheden lige meget hvad du beslutter dig for, det skal nok fungere. Jeg blev bare overrasket over, hvor hurtigt tiden egentligt går med sådan en lille en, og er nu glad for, at jeg ikke "sprang" barslen over. (Selvom jeg synes det var et fjollet råd jeg fik...)
Hilsen hende, der ikke bliver færdig med uddannelsen inden sin 30-års fødselsdag, og derfor overvejer, om man skal lave endnu en baby mens man læser.... 
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Hopsala: Tusind tak for dit indlæg. Det er dejligt at høre, at I piwer herinde ikke mener, at jeg er helt tabt bag en vogn på baggrund af mine overvejelser - skønt! :)
Nu er vi jo igang med samme uddannelse - samme sted.. Så fra aug. 2012 til feb. 2013 kommer vi til at gå i skole begge to, og der er det jo i princippet ligegyldigt, om det er mig eller min kæreste, der tager bebs med i skole.. Vi kan jo supplere hinanden lidt, hvis den ene har noget vigtigt skolemæssigt. :)
Men ja, jeg er da klar over, at det mest optimale ville være at holde barsel - og gerne et år. Jeg ville også ønske, at det var en "mulighed". Lige nu kan jeg bare SLET ikke overskue dét - men det kan jo være, at det kommer. Jeg tænker også, at det kan være ensomt at gå hjemme på barsel i et år, og at man måske godt kunne ønske sig noget andet at stå op til, bare et par gange om ugen - f.eks. skole??
Jeg har ikke prøvet det før, så det er selvfølgelig bare gisninger. :)
Medlem siden:
05-01-2012
Sidst online:
19-04-2012
Her sidder jeg og skriver så mange kloge ord (
) og så glemmer jeg at få det gemt.... Typisk.
Jeg gør det kort:
Alle dine overvejelser viser netop, at I er jeres ansvar bevidste omkring det at få børn - det er da super vigtigt! Og så kan det da ikke gå helt galt. Så længe I bare husker, at der er mange meninger om hvordan det hele bør være, når man får børn (nogle skal have hus, have, bil, fast job, mærkevarebabytøj osv), men at jeres måde at gøre tingene på er lige så gode som alle andres.
Mht. barsel - så tror jeg også det er en klar fordel for Jer, at I er det samme sted. Og det er vel hverken værre eller bedre, end skulle du fortryde, så kan du vel skifte mening efter babyen er født, og komme på barsel alligevel.
Og lige en sjov bemærkning: Min mødregruppe er kun studerende, og de fleste skulle i gang efter et halvt år - indtil deres børn blev et halvt år, de har nu alle forlænget...
Skulle du ende med at "kede" dig på barsel (For det kan man altså godt komme til) så sig til, så skal jeg komme med massere af ting man kan lave (f.eks. legestue, babybrunch, babybio, babysalmesang, tumlestik, mødregruppe, babymassage, babymusik) hvis man ikke er til at gå hjemme og gøre rent og vaske tøj hele tiden.... 
Medlem siden:
18-01-2012
Sidst online:
22-05-2012
Hvor er det dejligt at høre, at man er "ganske normal" pga. de overvejelser, man gør sig :)
Det er svært, det der med barsel. Den ene dag tænker jeg: Jeg skal bare IKKE ha' barsel. Og den næste dag glæder jeg mig til at gå og nusse om den bette i et ½ eller et helt år. Nu må vi se, hvad det bliver til. Jeg har heldigvis laaaang tid til at beslutte mig endeligt. :)
Jeg har lige et tillægsspørgsmål, der ikke har noget med barsel eller SU at gøre: Jeg har endnu ikke fået fastsat min termin, men det bliver højst sandsynligt i slutningen af september eller starten af oktober. Vi plejer at være på ferie i Italien med svigerfamilien hvert år i juli. Tror du det vil være helt dumt at satse på at skulle med i år også? Min kæreste og jeg plejer at flyve, mens mine svigerforældre + svigerinde kører med campingvogn. Vi plejer at være der ca. 12 dage, min kæreste og jeg. Vi har dog snakket om, at hvis det bliver aktuelt, så kan vi jo altid nøjes med 7-8 dage.
Vi har selvfølgelig tænkt os at bestille forsikring på flybilletterne, så vi kan få penge tilbage, hvis der skulle opstå komplikationer, der gør, at vi er nødt til at blive hjemme. :)
Medlem siden:
05-01-2012
Sidst online:
19-04-2012
med at beslutte sig for barsels-delen når man er studerende. Der skal jo være fordele ved at være studerende!
Uden at vide hvordan dit studie er bygget op, så kunne en anden mulighed være, at de første måneder følger du undervisningen, og efter eksamner i januar (her går jeg ud fra, at du skal til eksamen i januar), så står den på barsel. Mange vil mene, at starten med en nyfødt er svær, men jeg synes det er meget mere tidskrævende, jo ældre min søn bliver....
Men måske det kommer helt af sig selv det med barsel, når først der er en baby at se til... Du kan nå at skifte mening massere af gange endnu!
Mht. ferie, så kommer det meget til at afhænge af hvordan du er, og hvordan din graviditet forløber.
Er der komplikationer, f.eks. bækkenløsning, så skal du nok ikke regne med at komme på ferie, men som udgangspunkt ville jeg selv tage afsted. Men nu spørger du også en, der var på skiferie to gange i løbet af graviditeten (ja ja, det kan man ikke hvis man spørger de kloge) og utallige teltture, selv i slutningen af graviditeten. Så hvis du selv synes du kan, så kan du. Det eneste du skal være opmærksom på, er at nogle flyselskaber ikke vil flyve med gravide i slutningen af deres graviditet. (Jeg skulle ellers have været på ferie i maj, med termin i juni, men det blev der ikke noget af.) Undersøg med flyselskabet hvor langt henne de stopper med at ville tage dig med. Og kommer i afsted, så tag da afsted alle dage - man kan vel lige så vel være gravid i Italien som hjemme i lille DK.