har boet der :-)
Jeg har boet i Haag i en periode, så kender en del til Holland - delte lejlighed med to hollændere.
Hollændere generelt: Super søde, imødekommende og yderst venlige mennesker. Stort set alle taler et udemærket engelsk, da de starter med sprog meget tidligt i skolen.Hollandsk er (efter min mening) et svært sprog at lære at tale - men i skrift minder det ret meget om dansk puttet i en blender med lidt engelsk og fransk. Så har man en smule sprogøre er det ret let at klare sig ved at læse skilte osv.
Kulturen er som mange andre europæiske lande - man går ikke så meget hjem til hinanden - man ses ude. Hjemmet betyder knap så meget (mange huse ligner noget der er løgn - selv i velhaverkvarterer). Generelt minder systemet om Danmark mht. sygesikring, politi, skoler osv.
Bolig er ekstremt (!!!) dyrt i Haag, Amsterdam osv. Jeg synes ikke man får ret meget for pengene - mit værelse i centrum af Haag kostede 4200kr/mdr for 8m2 i en 85m2 lejl - og det var en special deal for ansatte på arbejdspladsen.
Langt de fleste byer kører på bygas endnu -dvs. alt i køkkenet er på gas. Jeg er vokset op med et keramisk komfur og gasblus + gasovn er bare slet ikke mig... Men det er jo en smagssag :-)
Havde en kollega der fik behandlet en brækket fod på sygehuset (det offentlige) i Haag + måtte selv en tur på skadestuen med et brandsår på hånden (yes - gasovnen...) og mit indtryk var at systemet dernede fungerer! Det sygehus jeg var på var topmoderne, personalet var super venligt og talte flydende engelsk - lige fra receptionisten til lægerne og sygeplejerske. Ville ikke betænke mig et sekund for at lade mig indlægge der - de har styr på det.
Skolesystemet i Holland kender jeg ikke - arbejdede dernede.
Børnepasning er lidt pudsigt dernede. Mine kollegaer kunne få deres børn passet nærmest 24/7. Arbejdsugen i Holland er 40 timer (man møder kl. 9 - fri ca. 17-17.30), så institutionerne har længere åbent og der er mange af dem. Mine kollegaer med børn (de var fra andre lande end Holland) talte meget godt om institutionerne.
Kriminalitet: Hollland er mindst lige så sikkert som DK. Jeg gik ude både aften og nat og har aldrig oplevet noget. Boede godt nok i Haag der pga status som ambassadeby har meget politi - men still - havde ingen problemer. Jeg boede ved vandet (Scheeveningen) og der kunne man gå alene uden det var skummelt hele døgnet. Mit indtryk af Amsterdam var det samme (fraset Ghettoen og red light district).
Tjaa- det eneste jeg mærkede til hash var at der stank fælt foran de der coffeeshops - men ellers fylder det ikke mere i bybilledet end i DK (synes jeg).
Jeg var glad for Holland - og det er meget lig DK på rigtig mange punkter - men for mig var der no place like home. Så selvom jeg kunne blive i en anden stilling tog jeg hjem. JEg er vokset op i DK og er vanemenneske ;-)
Der er et godt sammenhold for ex-pats i de store byer :-)
har du flere spørgsmål kan du bare skrive en PB :-)

Favorit
Del
Anmeld
Facebook
Twitter