(?)
|Glemt dit password?Opret gratis profil

Erfaringer med livet i Holland?
Favorit Del
21-01-2012 14:20:43

Medlem siden:
07-08-2010

Sidst online:
18-05-2012

Erfaringer med livet i Holland?

Har du erfaringer med at bo i Holland? Min hollandske mand og jeg samt vores lille søn på halvandet år bor pt. i England og overvejer at flytte til Holland eller Danmark. Jeg vil helst til Danmark og han helst til Holland. Derfor undersøger vi hvad der er godt og skidt ved hvert land. Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har erfaringer med Holland. F.eks. såsom:

Hvordan er hollænderne? Er det ordentlige folk? Er de reserverede, overfladiske, søde, fjollede? 
Har du lært  hollandsk eller klarer du dig på engelsk?

Hvordan synes du kulturen er ifht. Danmark? (Jeg har indtrykket af at de er lidt poppede og overfladiske dernede... måske som hvis man sammenligner de to landes dronninger..)

Hvad med boliger - får man noget for pengene? (Vi overvejer området i nærheden af Harleem). I første omgang ville vi leje, så måske købe.

Hvordan er hospitalsvæsnet, er det godt og er de flinke og dygtige eller..? Skolesystemet? Børnepasning? Kriminalitet (og hvad med al den hash)?

Kan du lide Holland eller længes du hjem/er forlængst taget hjem igen? :)

Er der et godt danskersamfund i Holland?

Noget andet? Alt har interesse! Vil meget gerne høre fra så mange som muligt og så meget som muligt! :)

Tusind tak på forhånd... :)

21-01-2012 21:59:11

Medlem siden:
22-10-2011

Sidst online:
21-05-2012

har boet der :-)

Jeg har boet i Haag i en periode, så kender en del til Holland - delte lejlighed med to hollændere.

Hollændere generelt: Super søde, imødekommende og yderst venlige mennesker. Stort set alle taler et udemærket engelsk, da de starter med sprog meget tidligt i skolen.Hollandsk er (efter min mening) et svært sprog at lære at tale - men i skrift minder det ret meget om dansk puttet i en blender med lidt engelsk og fransk. Så har man en smule sprogøre er det ret let at klare sig ved at læse skilte osv.

Kulturen er som mange andre europæiske lande - man går ikke så meget hjem til hinanden - man ses ude. Hjemmet betyder knap så meget (mange huse ligner noget der er løgn - selv i velhaverkvarterer). Generelt minder systemet om Danmark mht. sygesikring, politi, skoler osv.

Bolig er ekstremt (!!!) dyrt i Haag, Amsterdam osv. Jeg synes ikke man får ret meget for pengene - mit værelse i centrum af Haag kostede 4200kr/mdr for 8m2 i en 85m2 lejl - og det var en special deal for ansatte på arbejdspladsen.

Langt de fleste byer kører på bygas endnu -dvs. alt i køkkenet er på gas. Jeg er vokset op med et keramisk komfur og gasblus + gasovn er bare slet ikke mig... Men det er jo en smagssag :-)

Havde en kollega der fik behandlet en brækket fod på sygehuset (det offentlige) i Haag + måtte selv en tur på skadestuen med et brandsår på hånden (yes - gasovnen...) og mit indtryk var at systemet dernede fungerer! Det sygehus jeg var på var topmoderne, personalet var super venligt og talte flydende engelsk  - lige fra receptionisten til lægerne og sygeplejerske. Ville ikke betænke mig et sekund for at lade mig indlægge der - de har styr på det.

Skolesystemet i Holland kender jeg ikke - arbejdede dernede.

Børnepasning er lidt pudsigt dernede. Mine kollegaer kunne få deres børn passet nærmest 24/7. Arbejdsugen i Holland er 40 timer (man møder kl. 9 - fri ca. 17-17.30), så institutionerne har længere åbent og der er mange af dem. Mine kollegaer med børn (de var fra andre lande end Holland) talte meget godt om institutionerne.

Kriminalitet: Hollland er mindst lige så sikkert som DK. Jeg gik ude både aften og nat og har aldrig oplevet noget. Boede godt nok i Haag der pga status som ambassadeby har meget politi - men still - havde ingen problemer. Jeg boede ved vandet (Scheeveningen) og der kunne man gå alene uden det var skummelt hele døgnet. Mit indtryk af Amsterdam var det samme (fraset Ghettoen og red light district).

Tjaa- det eneste jeg mærkede til hash var at der stank fælt foran de der coffeeshops  - men ellers fylder det ikke mere i bybilledet end i DK (synes jeg).

Jeg var glad for Holland - og det er meget lig DK på rigtig mange punkter - men for mig var der no place like home. Så selvom jeg kunne blive i en anden stilling tog jeg hjem. JEg er vokset op i DK og er vanemenneske ;-)

Der er et godt sammenhold for ex-pats i de store byer :-)

har du flere spørgsmål kan du bare skrive en PB :-)

02-02-2012 16:21:53

Medlem siden:
15-10-2010

Sidst online:
20-05-2012

Hej Hyggeluren..

Jamen, jeg tror det er mig du skal tale med...

Jeg har en 9mdr gammel søn som hedder Willem, og bor prik midt i Haarlem med min Hollandske kæreste.

Pt går jeg hjemme med Willem, jeg valgte at opsige mit job, da man kun får 3mdr barsel hernede, og jeg synes det er for tidligt at skulle have sit barn i en institution (crêche).

Institutioner hernede er dyre i forhold til DK, men måske på linie med UK? min veninde derovre betaler 10.000 pr md for børnehave, her er fuld tids pasning alt mellem 5-7000 DKK. Der er så noget skattefradrag, men det regnes i forhold til den dårligst lønnede i familien.

Grundet den korte barsel er der ingen mødregrupper i Holland, men jeg ses stadig med mit førfødsels yoga hold, og det er ret hyggeligt at ses og sammenligne, vi mødes dog kun 3-4gange årligt, men det er vel op til een selv hvormeget man vil lægge i det..

Hollænderne som folk, virker meget ærlige og åbne, men nogle gange for direkte.. Tingene bliver ikke rigtigt svøbt ind, som vi gør i DK, for exempel hører jeg ofte fra svigermor, ''nå, dit hollandske er ikke blevet bedre'' tak, mange tak.. :-S, Har mange søde veninder hernede, både kærester fra Roel (min kæreste)'s omgangskreds, men også piger som jeg har mødt igennem sprogkurset hernede. Vi ses jævnligt til kaffe, pjat og pjank.. Selvom jeg efterhånden taler et rimeligt nederlandsk foregår det mest på Engelsk.. Der føler jeg mig mest tilpas..

Boliger.... ja, der er jo lidt af hvert, det kommer jo an på i hvilken del af Haarlem du vil bo.. Jeg bor i lejlighed midt i byen, men må så give afkald på at have en have/balkon/tagterasse.. vores lejlighed vil nok koste 350.000€ og er på ca 100m2. Men den ligger også ovenpå en restaurant, og det trækker ned.

Lidt udenfor Haarlem, i f.ex Heemstede kan du finde et hus på ca 120m2 med en lille have 6x20m, for omkring 4-600.000 € alt afhængigt af hvormeget arbejde du har lyst til at lægge i. (selvfølgeligt findes de også dyrere)

Jeg fødte på Kennemer Gasthuis Zuid, som ligger her i Haarlem, de var super proffessionelle, vi havde vores egen stue med sovesofa, det var også derinde jeg fødte! Så minimalt rykken rundt, og pænt, rent og flinkt personale. Ingen indvendinger og kun positivt at sige!

Jeg længes hjem, men det er mest fordi familie og venner er i DK, specielt fordi min søster og jeg har jævnaldrende børn, og de leger så godt sammen..

Der er gode muligheder for at møde andre danskere hernede, du kan på facebook finde grupperne 'danskere i amsterdam'  som mødes en gang pr måned, men også til landskampe, koncerter med danske bands mm. danske forældre i holland (som af og til mødes på en legeplads) og den danske kirke i Rotterdam har dansk skole, og legegrupper. De har også en butik med masser af danske delikatesser yum yum.

Jeg lærte hollandsk via volksuniversiteit Haarlem, men ved ikke helt om jeg kan anbefale det.. Jeg tager nu privat timer hos en Hollandsk lærerinde sammen med en Engelsk pige, vi betaler hver €30 for ca 2 timer. Det er godt givet ud, der er ingen ekstra udgifter til bøger mm.

Lad mig vide hvis du har andre spørgsmål, du kan også finde mig i ovennævnte grupper på facebook ;-)

Mvh, Nathalia

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie First Birthday tickers
02-02-2012 16:24:37

Medlem siden:
15-10-2010

Sidst online:
20-05-2012

coffee shops..

Glemte helt at få det med..

Det er minimalt med den slags i Haarlem, men selvfølgeligt eksisterer de, det samme med red light district, der er da også et par enkelte huse i Haarlem, men SLET ikke der hvor man normalt færdes, og slet ikke 'in your face' som i Amsterdam.

Jo selvfølgeligt lugter der af og til lidt sødligt når man går ned ad gaden, men ikke mere end jeg var ude for på vesterbro..

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie First Birthday tickers
15-02-2012 22:38:03

Medlem siden:
13-03-2010

Sidst online:
21-05-2012

Fødselsdato:
01-05-1984

Min mand arbejder pt. i Rotterdam og jeg boede dernede fra Nicklas var 5 uger til han var 5½ mdr.

Vi lejer en kæmpe lejlighed på 130kvm med egen parkeringsplads i låst kælder samt fri vand, varme, el og internet for 1800 euro pr.mdr.

Jeg elsker Rotterdam og har kun godt at sige om hollænderne.

Har kun stiftet bekendtskab med tandlægerne (opereret en visdomstand ud) hernede og de er super gode og meget venlige - men sørg for at have dine forsikringer iorden.

Hvis vi havde vidst inden jeg kom derned at min nand skulle blive der i et år havde jeg bestemt gjort mere for at opsøge nye bekendtskaber, men valgte at tage hjem til dk igen da jeg drønkedede mig dernede. Så netværk er meget vigtigt at skabe sig - og ja det kan være svært da de kun har barsel i 3 mdr.

MinTicker.dk Ticker
Opret gratis profil! Og få Gratis Babyboks fra Libero Klubben!
  • Uploadet af:
    Miss_A

18:05

• Uploadet af:
    Miss_A

15:09

• Uploadet af:
    Miss_A

15:08