Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Kvinde – Genkend din krop – Med Gry Senderovitz

Når vi er gravide og føder, forandrer vi os fysisk på ganske kort tid. Det er lige så voldsomme forandringer, som i puberteten, men over en mindre periode. Det er klart at det kan være svært at genkende sig selv. For igen at kunne føle sig godt hjemme i sig selv, skal forandringerne have tid og ro til at ”falde på plads”. Nogle dele af din krop vender langsomt tilbage til at føles og se ud, som du før har været vant til. Andre ting skal du lære at holde af og med. Det er for mange meget svært at være intim med en partner når man ikke selv føler sig tryg ved sin egen krop.

Jeg vil hjælpe dig med den proces, at blive tryg ved dit krops-jeg!

Da vi alle er forskellige i udgangspunktet, altså har haft det forskelligt med vores kroppe og relationer allerede inden vi fik børn, kan man ikke lave nogle helt enkle svar på hvad der skal til for at genfinde og på ny kende sin egen krop. Dog kan det være betryggende at vide hvad der er helt normalt og at få nogle råd til hvordan man kan blive tryg ved kroppen, så der igen kan blive plads til at være nysgerrig. Har du haft nogle voldsomme oplevelser i forbindelse med fødslen, kan det være vigtigt at få sat ord på dem før du kan finde fysisk ro.

I de følgende uger vil jeg forsøge at støtte dig i at genfinde tryghed fysisk og følelsesmæssigt. Jeg vil blandt andet fortælle om de almindelige forandringer lige fra hud og hår, over kønsdele og til tanker eller bekymringer om lyst, som du måske oplever. Jeg vil også give nogle konkrete råd til hvordan du kan gøre sansningen af din krop mere behagelig, for eksempel ved at massere arvæv efter bristninger eller kejsersnit. Når du tager dig tid til det, bliver det ofte nemmere også at dele krop og følelser med en partner igen.

 

Små øer af omsorg

Det er forskelligt hvordan vi heler, både fysisk og psykisk. Husk at det skal have tid! Du er i en proces som ikke kan skyndes på. Noget vil blive meget nemmere helt af sig selv og noget skal støttes for at blive godt igen. Hvis du giver dig selv tid og omsorg i denne forandring, vil du have nemmere ved andre forandringer du skal opleve i dit liv. Små øer af omsorg til dig selv er også omsorg for dit barn. Du skal have det godt for at have overskud til at vise dit barn verden!

Noget vil vende tilbage som du kendte det før du fik barn og nogle dele af din krop og din måde at føle på, vil for altid være forandret. Så skal det elskes i den nye form af dig selv for at du kan have det godt! Det er værd at vide, at nogle føler de finder mere glæde i kroppen efter de er blevet forældre. Simpelthen fordi de bliver bedre til at mærke nydelse og måske også kan glædes over hvad kroppen egentligt har præsteret for dem!

Uanset om du har fået kejsersnit eller har født vaginalt og uanset om du ammer eller giver dit barn flaske, er det meget almindeligt at:

 

Dit hår er forandret, allerede mens du var gravid? Det er meget almindeligt at håret på hovedet bliver mere fedtet, måske også tyndere og især efter fødslen oplever mange at tabe hår når de reder sig. Der er ikke andet at gøre ved det, end at vide at det er normalt. Hvis du ammer, kan det være det først er når du trapper ned for amningen at du synes det føles normalt igen.

Håret andre steder på kroppen kan til gengæld blive kraftigere. Mange finder i graviditeten pludselig mere hårvækst på maven end de før har set. Der har faktisk været hår før (det har vi alle vegne) nu er det bare mere stridt og ses tydeligere. Hvis du tidligere har været ked af din kropsbehåring, kan det være svært at finde ro i. Igen må du vide at det er en af de ting, som efter endt amning og når din krop har fået tid, sagtens kan ”falde til ro igen”.

 

Huden forandrer sig næsten altid når vi er gravide og efter fødslen. Den bliver strukket fysisk og forandret hormonelt.

Helt almindeligt er det at få mere fedtet ansigtshud (måske du pludselig husker pubertetens trængsler?). Mange oplever at pigmentet ændrer sig så der kan opstå plamager af mørke områder, både i ansigtet og på kroppen. Tørre områder også normalt. Husk at drikke rigeligt og brug en fed creme hvis du synes det er behageligt.

Mange får pigmentforandringer i graviditeten i form af plamager i ansigtet eller på kroppen. De forsvinder som regel langsomt efter fødslen.

Du sveder sikkert mere og lugter anderledes end du plejer? Det skyldes hormonelle forandringer, som både gør at måden du udrenser på og din lugtesans ændres.

 

Strækmærkerne, de kommer ofte i løbet af graviditeten og skyldes overstrækning af fibre i huden, som normalt er elastiske, men mister deres elasticitet. Ofte vil de være blå/violette/rosa i starten. De kan også klø lidt. Selvom der findes et utal af produkter, som sælges for at afhjælpe strækmærker, findes der ikke nogen med dokumenteret effekt. Elasticiteten i vævet vender ikke tilbage, men farverne vil ofte fortage sig og blive hvidlige eller den farve din hud plejer at have. Da de ikke forsvinder, er det nødvendigt at finde fred med dem. Der kan det være godt at genskabe kontakt til nerverne i området (se råd sidst i teksten). Nogen opdager at de synes deres strækmærker er smukke nuancerede mønstre til minde om hvad kroppen har oplevet.

 

Åreknuder og andre blodåreforandringer er noget de fleste gravide oplever. Blodårerne svulmer op og poser ud. Hæmorider er et meget almindeligt eksempel på det. Sørg for ikke at blive forstoppet. Det gør hæmorideoplevelsen endnu mere irriterende og er i sig selv meget ubehageligt. Åreknuder er ufarlige, men måske synes du det ikke er pænt. Hvis du får et område som ligner en åreknude, men er meget rødt udenom og gør ondt, skal du gå til din læge. Mange af blodåreforandringerne forsvinder gradvist efter fødslen. Nogle bliver en ny del af din krop. Det kan være behageligt både for følelse i ben og i forhold til hæmoriderne at lave venepumpeøvelser. Læg dig på ryggen med bøjede ben og fødderne placeret i gulvet. Løft numsen fra gulvet så dit underliv er højere oppe end dit hjerte. Flyt eventuelt lidt på benene så du ligge afslappet lænet på skuldre, arme og fødder. Tag nogle dybe suk. Vug med numsen fra side til side – langsomt mens du sukker. Læg så atter numsen i gulvet løft det ene ben. Lav små drej og vip med foden. Sæt denne i gulvet igen og lad den anden fod få en tur. Gentag eventuelt numseløftet til sidst.

 

Et råd:

Nu har jeg nævnt nogle af de ting, som hører til normale forandringer. Det kan hjælpe på tankerne at vide at det er almindeligt. Men selvom du ved det, kan det være svært at rumme det følelsesmæssigt. Alle de sansninger du tidligere har kendt, altså måden du er vant til at mærke din krop på, er også i forandring.

Det kan være en stor hjælp at lave selv-sansnings-øvelser! Bare fem minutter hver anden dag. Hvis du kan finde tid og overskud til at berøre din krop fra top til tå, lade fingerspidserne og håndfladerne bevæge sig over hovedbund, ansigt, hals, brystkasse, bryster, arme, mave, balder, lår, ben og fødder (hvis du er utryg ved at berøre dine kønsdele så lad dem vente til jeg har gennemgået forandringer i det område med dig). Mens du berører dig selv, kan du skifte mellem at fokusere på hvordan det føles der hvor du rører ved og i de fingre, som rører. Læg mærke til om nogle områder er følelsesløse, ømme, klør eller kilder. På den måde hjælper du dit nervesystem til at skabe rolige forbindelser igen. Det kan lyde enkelt, måske oveni købet trivielt.

De fleste vil dog opleve en modstand de første gange. Nogen føler sig pludseligt meget trætte eller bliver kede af det. Andre kan føle vrede og irritation. Prøv at bemærke hvad du føler når du laver øvelsen. Prøv at lade dine følelser få plads i et øjeblik, også selvom det er følelser vi ofte prøver at få væk. Tænk det som at dit nervesystem får lov at opdage forandringerne og også skal have lov at undres eller chokeres over den store livsforandring du er på vej igennem. Måske kan du finde et sted hvor det føles rart? Så lad også den fornemmelse få plads. At mærke noget fysisk rart – også selvom det er kortvarigt – hjælper dig på vejen tilbage til at kende dig selv!

 

Så husk at give tid til forandringen. Lav øer af omsorg til dig selv, det hjælper også dit barn. Lav venepumpeøvelser. Lav selv-sansnings-øvelser 5 minutter hver anden dag. Kontakt en professionel hvis du er bekymret!

 

Om Gry Senderovitz

Jeg hedder Gry Senderovitz og er jordemoder, specialiseret i seksuel sundhed. Jeg skriver bøger, holder foredrag og har konsultationer i egen klinik. Jeg har blandt andet skrevet flere kapitler i Kvinde Kend Din Krop og skrevet bogen Mødommen sammen med en professor i retsmedicin.

Udover jordemoderuddannelsen, har jeg 7 års erfaring fra lægepraksis og utallige kurser i bagagen. Jeg har en unik blanding af klinisk viden om kroppen og samtaleteknik, blandt andet fra sexologien. Har lavet tusinder af gynækologiske undersøgelser og haft samtaler med mennesker i alle aldre om krop, følelser og intimitet. Alt hvad jeg laver drejer sig om at skabe et sprog for seksualiteten.

Seksualitet er kernen mellem krop, følelser og relationer. Sprog er noget, der skal give mening for den enkelte  og i samspil. For eksempel at forstå hvad kroppen sender af signaler, at sætte ord på det man oplever og kunne kommunikere i relationer og sætte egne grænser samt se de andres. Se mere på grysenderovitz.dk/ kontakt på [email protected]