Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Træk vejret – Sådan bekæmper du træthed med vejrtrækningsøvelser

Kvinde trækker vejret for at bekæmpe træthed

Træk vejret i tre minutter og få det straks bedre.

På en rigtigt træt dag, hvor du er så træt at du næsten ikke kan overskue dagen, skal du ikke kæmpe med dig selv om at burde træne bækkenbund eller ordne det ene eller det andet. Du kan måske finde 3 minutter til en vejrtrækningsøvelse? Det giver med det samme behag og det er den bedste støtte til din bækkenbund og din mave!

Her følger en ganske enkel guide i at få sikret at du ilter dit blod ordentligt, afspænder alt det der spænder for meget og mærker at du findes.

Læg dig på gulvet på et tæppe eller en måtte.

-Først skal du blot bemærke din vejrtrækning. Du skal ikke rette på noget og du kan ikke gøre det forkert!

Mærk om ryggen automatisk nærmer sig gulvet på en indånding. Mærk om dine ribben hæver sig. Hvad med maven? Hæver den sig når du trækker vejret ind?

Er der nogle steder du kan slippe musklerne lidt? Kan du lade gulvet ”gribe” dig?

-Nu skal du tilføje et dybt suk når du ånder ud. Du behøver ikke lægge kræfter i. Blot suk med lyd. Kan du lade udåndingen vare 3-4 sekunder?

Når du har sukket, vent da et lille øjeblik før du ånder ind igen. Når du har trukket ny luft ind, da hold det et øjeblik før du sukker.

-Prøv nu om du kan gøre din brystkasse endnu større når du trækker ind. Kan du få ryggen til at blive bredere?

Lig nu blot et minut og træk vejret. Husk den lange udånding med dybt suk. Husk pauser inden du ånder ind eller ånder ud.

Hvis du kan gøre det behageligt, da brug 3 sekunder både på indånding, pause, udånding og pause.

Hvis tankerne begynder at flyve, vend da blot tilbage til at bemærke kroppen mod gulvet og sæt måske dybere lyd på dit suk.

Har du lyst til mere nu du ligger godt, kan du fortsætte med bækkendræning. Bøj benene. Sæt fødderne i gulvet. Læg armene langs siden og løft langsomt dit underliv op. Find en position, hvor du kan ligge afslappet og nærmest lade numsen hænge. Tag igen de dybe vejrtrækninger. Svaj langsomt fra side til side med underlivet. Læg langsomt underlivet i gulvet igen. Gentag hvis det er rart.

Har du gennemført øvelsen, kan du rose dig selv enten i tanken eller ved at sige det højt ”Hvor var jeg god! Jeg fik trukket vejret så jeg og mit barn kan have det godt!”

Hvis du fortsat er træt (og dit barn sover) tag da en lur nu.

Jeg håber du må få behagelige vejrtrækninger!

Del