Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Uge 12+4 – Få gang i dine knibeøvelser!

gravid i uge 12+4 laver knibeøvelser

Fra du opdager, at du er gravid, bør du begynde at lave knibeøvelser flere gange dagligt.

Knibeøvelserne træner bækkenbundens muskulatur, og mindsker risikoen for, at du får inkontinens og holder dine organer på plads.

 

Hvorfor lave knibeøvelser?

Knibeøvelser styrker bækkenet. Med en stærk muskulatur, bliver det nemmere for dig at presse dit barn ud.

Det er desuden vigtigt at lave knibeøvelser efter fødslen, så din bækkenbund kan trænes op igen efter at have været under hårdt arbejde under graviditeten og fødslen. Samtidig kan en stærk bækkenbund hjælpe mod, at underlivet synker ned efter en fødsel, hvilket kan resultere i en operation.

Det er væsentligt nemmere at lave knibeøvelserne efter fødslen, hvis du har været godt i gang under graviditeten.

Som bonus kan knibeøvelser og et stærkt underliv også give dig et bedre sexliv.

Læs også: Motion i graviditeten og efter fødslen

 

Sådan træner du din bækkenbund

Hvis du er i tvivl om, hvordan du får fat på dine muskler i bækkenbunden, så prøv i første omgang at ‘kappe strålen’, når du tisser. Det er den fornemmelse, du skal have fat i.

Prøv fx at sætte dig på en stol – og lav så denne knibeøvelse, hvor du presser endnu mere og hårdt, så du føler, at du også får fat bagtil ved anus. Prøv nu at hold denne knibeøvelse i 6-8 sekunder, og hold en pause på tilsvarende sekunder. Gentag så igen knibeøvelsen igen i 6-8 sekunder, og gør dette en håndfuld gange. Denne seance bør blive en del af din daglige bækkenbundstræning – gerne flere gange dagligt!

Måske kan du i første omgang kun holde knibeøvelsen i 3-4 sekunder – men når du så er blevet rigtig god, kan du ende med at holde dine knibeøvelser i et halvt minuts tid.

Du vil gøre dig selv og din krop i fremtiden en kæmpe tjeneste, ved at indføre dette daglige ritual, og hermed undgå skader og skavanker.

Læs også: Sådan laver du knibeøvelser

 

Knibeøvelser kan laves hvor som helst

Når du først har godt styr på, hvordan du laver knibeøvelserne, kan de laves når som helst; når du sidder på dit arbejde, når du står i køen og venter på at betale, i bussen og når du sidder derhjemme og ser fjernsyn.

Det er bedre at lave få gode knibeøvelser end at lave mange, hvor du ikke får ordentligt fat.

Læs også: 8 ugers undersøgelsen

 

Uge 12+4 – Dine nyrer arbejder for baby

Dit barn måler nu ca. 6,2 cm fra hoved til numse (det såkaldte CRL – mål).

Vægten vil i denne uge være ca. 50 g.

Dine nyrer og lever udskiller affaldsstoffer fra både dig og dit barn.

Det er først efter fødslen, at barnets egne organer begynder at udskille affaldsstoffer.

baby uge 12+4

 

Dagens video

Sex-eksperten Katrine Berling fortæller om, hvorfor det er godt at lave knibeøvelser i forhold til sexlivet.

Alle børn udvikler sig forskelligt og alle graviditeter er forskellige. Beskrivelserne i denne graviditetskalender er derfor et billede af, hvordan en graviditet og en baby KAN udvikle sig.
Hvis du har spørgsmål eller er nervøs, kontakt da din egen læge eller jordemoder.