Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Uge 14+4 – Guide til spinning for gravide

gravid i uge 14+4 dyrker spinning

Hvis du er vant til at dyrke spinning, kan du roligt fortsætte, og blot sætte tempoet ned, når du kan mærke, at det begynder at blive for hårdt for dig.

Har du ikke dyrket spinning tidligere, eller er det længe siden, får du her nogle forholdsregler, du bør overholde.

 

10 tips til sikker spinning under graviditet

#1 Fortæl instruktøren, at du er gravid, også hvis man ikke kan se det på dig endnu – uanset om du er øvet eller ej.

#2 Hvis du er nybegynder, så lad instruktøren vide det inden timen starter, og begynd ud med at træne i helt ned til 5 minutter ad gangen, og øg langsomt til du kan følge en hel time.

Man har en tendens til at presse sig selv hårdere, når instruktøren råber ad en. Og det er ikke altid hensigtsmæssigt, når man er gravid.

#3 Den generelle regel for, om man presser sig selv for hårdt, er, at man skal kunne føre en let samtale.

Det holder dog ikke rigtigt under spinning. Din nye tommelfingerregel bør derfor være, at du ikke må puste og hive efter vejret – så presser du dig selv for hårdt.

#4 Som gravid bør du blive siddende på spinningscyklen. Det er hårdere, når man står op, og det kan være et for hårdt pres på dine, i forvejen, mere fleksible led.

#5 Justér på cykelstyret, så du får det tættere på dig. På den måde sidder du mere oprejst og mindsker presset på din ryg.

Læs også: Sådan finder du en træningsmakker

#6 Lad være med at træne i længere tid, end du kan holde til. Prøv evt. en kortere time og kombinér med styrketræning eller yoga.

#7 Dehydrering kan give plukveer. Du bør derfor drikke masser af vand; både før, under og efter træningen.

#8 Nogle træningscentre har introduceret spinningscykler, der bevæger sig med dig, hvis du læner dig til siden. Dem bør du holde dig fra som gravid, da du kan få problemer med balancen.

#9 Aktivér dine mavemuskler mens du træner. Den ekstra støtte, det giver, vil skåne din ryg. Det skal føles som om, du giver dit barn et knus med maven.

#10 Den vigtigste regel er, at du skal lytte til din krop. Nogle dage vil du kunne træne mere end andre, men det er vigtigt, at du mærker efter, og ikke presser dig selv for hårdt under graviditeten.

Læs også: Pas på dine mavemuskler som gravid

 

Uge 14+4 – Baby sutter på fingre

Diameteren på barnets hoved (målt fra øre til øre) er ca. 2,7 cm.

Vægten vil i denne uge være ca. 80 g.

Mens dit barn ligger i maven, vil det ofte sutte på hænder og fingre.

Efter fødslen vil mange børn fortsætte med at sutte på hænder og fingre – dette er måske for at søge tryghed og genkendelse fra fosterlivet.

scanning-14+4

 

Tips til øvelser

Få tips til øvelser, du kan lave, selv når fødslen er lige oppe over.

Alle børn udvikler sig forskelligt og alle graviditeter er forskellige. Beskrivelserne i denne graviditetskalender er derfor et billede af, hvordan en graviditet og en baby KAN udvikle sig.
Hvis du har spørgsmål eller er nervøs, kontakt da din egen læge eller jordemoder.