Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Uge 17+4 – Få en god kropsholdning under graviditeten

gravid i uge 17+4 har en god kropsholdning

Det er altid bedst for kroppen at have en god kropsholdning.

Når du er gravid, gavner det dig kun endnu mere, da det er med til at mindske risikoen for, at du får ondt i ryggen.

I denne uges motionsråd får du derfor 5 tips til, hvordan du får en god kropsholdning.

 

5 tips til en god kropsholdning

#1 Hold dit hoved i direkte linje over hjerte. For hver 2,5 cm dit hoved “hænger” er der et øget pres på ca. 4,5 kg på din øvre ryg.

#2 Hold dine skuldre lige ud fra din krop. Dit må hverken runde forover eller presses bagover.

#3 Når du er gravid, vil dine ribben rykke sig, hvis du ikke sørger for at holde dem på plads. Bruge dine mavemuskler til at hive dine ribben ind på plads.

Hold din øvre ryg rank, så det nederste af dine ribben peger direkte ned.

#4 Aktivér dine baller for at støtte din bækkenbund. Når du spænder op i ballerne, bliver din hofte holdt inde, så den ikke “vælter” ud til siden, og det styrker din bækken bund.

#5 Placér dine fødder i hoftebredde, med dine tæer pegende fremad. På denne måde arbejder dine fødder, knæ, hofte og rygrad mere smidigt.

Få inspiration og støtte: Debat om kost og motion

 

Uge 17+4 – Baby har ikke fingeraftryk

Diameteren på barnets hoved (målt fra øre til øre) er ca. 3,8 cm. Mavens omkreds er ca. 12,9 cm, og lårbenet er ca. 2,4 cm.

Vægten vil i denne uge være ca. 180 g.

Dit barns hud er meget blød og glat, og der er endnu ingen rynker eller tegn på fingeraftryk.

baby uge 17+4

 

Dagens video

Få inspiration til en sund kropsholdning

 

Alle børn udvikler sig forskelligt og alle graviditeter er forskellige. Beskrivelserne i denne graviditetskalender er derfor et billede af, hvordan en graviditet og en baby KAN udvikle sig.
Hvis du har spørgsmål eller er nervøs, kontakt da din egen læge eller jordemoder.