Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Uge 8+4 – Kan du træne med morgenkvalme?

gravid i uge 8+4 vil træne med morgenkvalme

Det er så nemt at sige, at motion under graviditeten er godt, men det kan være rigtig svært at få trænet, især hvis man lider meget af morgenkvalme.

Selvom det kan lyde sært, kan motion faktisk medvirke til at nedsætte kvalmen – det gælder bare lige om at komme igennem øvelserne uden at kaste op eller falde i søvn midt i det hele.

 

Hvilken motion kan du dyrke?

Hvis du er så dårlig, at du knap kan stå på dine ben, er det selvfølgelig bedst, at du venter til den værste kvalme er overstået.

Det er absolut ikke fordi, at du skal køre dig selv helt ned.

En let gåtur i den friske luft kan virke godt på mange, der døjer med morgenkvalme.

Der er stor chance for, at du får det bedre efter et kvarters tid i den friske luft.

Læs også: Er det sikkert for gravide at stå på ski?

 

Det er også en god idé at tage en nem snack og en flaske vand med til din tur, så du kan stoppe en evt. kvalme, der er på vej.

Det gælder forøvrigt også, når du laver andre øvelser og dyrker andre former for motion.

Kvalmen kan komme pludseligt, så vær beredt!

 

Barnets udvikling uge 8+4

Dit barn måler nu ca. 2,1 cm fra hoved til numse (det såkaldte CRL-mål).

Dit barns nervesystem udvikles og modnes, og der dannes 100.000 nerveceller i minuttet til barnets hjerne.

baby uge 8+4

 

Dagens øvelse

Få inspiration til nemme øvelser med en yogabold.

Alle børn udvikler sig forskelligt og alle graviditeter er forskellige. Beskrivelserne i denne graviditetskalender er derfor et billede af, hvordan en graviditet og en baby KAN udvikle sig.
Hvis du har spørgsmål eller er nervøs, kontakt da din egen læge eller jordemoder.