Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Så meget må du tage på under graviditeten

Vægt under graviditet

Det er uundgåeligt ikke at tage på I vægt, når man er gravid. Men hvor meget skal du regne med at tage på, og hvor meget er for meget?

Når det kommer til graviditet og vægtøgning, er det ikke helt så simpelt, som at beregne BMI. Hele din krop ændrer sig, du får mere vand i kroppen, brysterne vokser og meget andet. Det er altså ikke kun mavefedtet, der udgør din vægtøgning.

Nogle kvinder finder en glæde ved at se både brysterne og maven strutte, andre har det sværere med det, og det er også meget forskelligt, hvor meget man tager på. Det afhænger nemlig af faktorer som forbrænding, aktivitetsniveau og dine gener.

 

Så meget er det anbefalet, at din vægt stiger under graviditeten

Hvis du har en høj forbrænding, eller er meget fysisk aktiv, så tager du ikke så hurtigt på i vægt, og skal også indtage flere kalorier end en, der har et lavere fysisk aktivitetsniveau.

En ting gælder dog for alle: du skal tage på i vægt under din graviditet.

Ifølge Sundhedsstyrelsen skal du tage det følgende antal kilo på under din graviditet, afhængigt af din før-graviditets-vægt:

Vægt BMI Anbefalet vægtstigning
Undervægtig Under 18,5 12,5 – 18 kg.
Normalvægtig 18,5-24,9 11,5 – 16 kg.
Overvægtig 25-29,9 7 – 11,5 kg.
Svært overvægtig 30 + 5 – 9 kg.

 

Husk at maven vokser ekstra meget i det sidste trimester, så hvis du lige har testet positiv, skal du ikke styrte ud og spise flødekager, for at opnå din vægtstigning.

Den kommer for langt de fleste helt af sig selv, og for mange er det sværere at undgå at taget for meget på i vægt, end at opnå den ønskede vægtstigning.

 

Cravings

Mange gravide oplever, at hormonerne gør det svært at styre sit indtag af mad. Man kan få en nærmest ustyrlig trang til chokolade, is eller andre fødevarer med et meget højt kalorieindhold.

Læs meget mere: om cravings og hvad Min-Maves brugere cravede.

 

Motion under graviditeten

Noget der kan afhjælpe vægtøgningen en lille smule er motion, og faktisk viser den nyeste forskning også at motion er super sundt for dig og din babys udvikling under graviditeten.

Hvor meget du må motionere afhænger af hvor aktiv du var inden din graviditet, men en god tommelfingerregel er at motionerer moderat i forhold til dit tidligere niveau.

Som minimum anbefales 20 minutters motion 3 gange om ugen, da det har vist sig markant at kunne forbedre babys udvikling af hjernen.

Læs meget mere: om graviditet og motion her.

 

Hvordan har du det med din vægt?

Hvad er dine oplevelser med vægtstigning under graviditeten og at komme af med det hele igen bagefter?

 

Kilde: sundhed.dk / feb. 2018