Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

9 husmorråd mod morgenkvalme

B87848503

Vi har samlet de bedste ”husmorråd” til at takle din kvalme – ikke nogen mirakler, men det hjælper!

 

Hvad er morgenkvalme?

Morgenkvalme er faktisk et lidt misvisende navn, da kvalmen kan forekomme på alle tidspunkter af dagen, og ofte strækker sig langt op af formiddagen og måske også eftermiddagen.

For nogle forvandler det de første 3 måneder af deres graviditet til et mareridt – måske især hvis du forsøger at holde graviditeten skjult for omverdenen, i den første tid. At rende på toilettet og kaste op hvert femte minut, kan nok godt få kollegaer og familie til at undre sig lidt.

For langt de fleste er graviditetskvalme helt uskadeligt, men i sjældne tilfælde kan kvalmen være så alvorlig, at du overhovedet ikke kan holde mad og drikke nede i flere dage.

I sådanne tilfælde er det vigtigt, at du kontakter din læge, da du så skal have hjælp til at indtage væske og føde, for ikke at dehydrere, og for at sikre, at din baby får den næring, den skal have.

Læs mere: Umeboshi blommer mod kvalme i din graviditet

 

1. Spis noget så snart du vågner

Man har igennem forsøg vist en sammenhæng mellem morgenkvalme og lavt blodsukker. Det kan være en af grundene til, at kvalmen oftest kommer om morgenen, når man ikke har spist hele natten.

Spis lidt groft brød inden du lægger dig til at sove, og ha’ også en grovkiks samt lidt mandler og tørret frugt liggende ved dit natbord, så du kan spise lidt, så snart du vågner. Vent derefter i et par minutter inden du stiger ud af sengen.

Mange kvinder har sagt, at de oplever en mildere kvalme, hvis de følger dette råd, og at det kan gøre forskellen på, om man rent faktisk kaster op, eller om man bare oplever lidt ubehag.

Køb lækre produkter til din gravide mave

 

2. Spis kvalmen væk

En britisk undersøgelse viser, at et større indtag af sukker, sødemidler, koffein og kød giver mere kvalme, hvis man samtidig sænker sit indtag af grove kulhydrater (sådan som mange af nutidens slankekurer råder til).

Spis derfor sundt og sørg for at indtage frugt, grønt samt grove kulhydrater i form af fuldkornsbrød, -pasta og -ris.

Grove kulhydrater hjælper dig også med at holde blodsukkeret stabilt igennem længere tid.

Hvis du har svært ved at spise, kan du løsne en smule op for maven, ved at indtage lidt salte chips inden et måltid (ikke for mange), eller sutte på et bolsje for at lette lidt på kvalmen.

Et sidste kosttip er at spise fødevarer med B6 vitamin, som findes i fx kål, mælk og æg.

Læs mere: Bliver du svimmel?

 

3. Hvil dig når du kan

Hvis du er meget træt, bliver kvalmen ofte værre. Prøv derfor at snige dig til et par hurtige powernaps i løbet af dagen.

Tag eventuelt ørepropper og søvnmaske med på arbejdet, så du kan lukke verden ude et øjeblik.

 

4. Spil din kvalme væk

Hjernen, ører og maven er forbundet. Når du føler kvalme, er det fordi din hjerne sender beskeder til din mave via dine ører, hvor balancenerven sidder.

Nogle undersøgelser har vist, at visse lyde kan afbryde informationsstrømmen fra hjernen til ørerne og dermed lindre kvalmen.

Nu om dage sælges der musik, som spiller på kvalmenedsættende frekvenser, og i et forsøg sagde 90 % af kvinderne, at det faktisk hjalp.

Læs mere: Graviditetssymptomer fortalt af Min-Maves brugere

 

5. Træk vejret

Duft kan hjælpe mod morgenkvalme. Et forsøg viste, at nogle kvinder syntes kvalmen lettede, hvis de duftede til citroner, pebermynte eller grønne æbler.

Riv noget citronskal eller æbleskræl og hav det liggende i en skål, som du kan dufte til en gang imellem.

Du kan også finde parfumer med disse duftmolekyler, som du kan spraye på dit tørklæde.

 

6. Drik ingefær the og juice med ingefær

Forskning har vist, at ingefær kan forebygge søsyge og kvalme. Så prøv at rive noget ingefær og kom det i kogende vand, eller forkæl dig selv med en juice med blendet ingefær.

Mange steder kan man også købe smoothies med ingefær – og hvis du trænger til noget sødt, kan man købe ingefærsmåkager.

Læs også: Gravide skal ikke frygte kvalmemdicin

 

7. Drik masser af vand

Hvis man mangler væske i kroppen, kan det forværre kvalmen, og derfor anbefales det at drikke masser af vand og skære ned på koffeinholdige drikke, som kaffe, sort the og cola.

Har du meget svært ved at få væske ned, så sut på nogle isterninger, det sikrer et minimum af væskeindtag.

 

8. Put tryk på

Akupunktur kan afhjælpe kvalme, og der findes faktisk et akupunkturarmbånd, der beviseligt har lindret kvalme hos 71 % af de kvinder, der deltog i forsøget.

Armbåndende indeholder stud, der presser på håndledet, ligesom ved akupunktur bare uden nåle, og på den måde aktiverer kroppens eget forsvar.

 

9. Prøv akupunktur

Du kan også kontakte en uddannet akupunktør, der kan afhjælpe kvalme og opkast. Forsøg har også vist, at det kan lette symptomerne, hvis man har en alvorlig grad af graviditetskvalme.