Danmarks største site for gravide og småbørnsforældre

Derfor bør dit barn ikke græde sig i søvn. Inspiration til putterutinen

Søvn er utrolig vigtig for børn. Søvn giver energi, og når børn sover, producerer hjernen mere væksthormon og immunapparatet stimuleres. Med andre ord, så “rydder hjernen op” og har andre signalsubstanser end om dagen.

Når vi sover, hæmmes mange af kroppens impulser, og det har stor betydning for, at vi er godt tilpas, når vi er vågne. Og det gælder både voksne og børn.

Alt efter dit barns alder kan for lidt søvn resultere i irritabilitet (dit lille barn bliver “pjevset”, utilpas eller ked af det), og større børn kan få koncentrationsbesvær, dårligt humør og nedsat indlæring. Søvn er derfor en vigtig faktor for dit barns kognitive udvikling.

Så meget bør dit barn sove

Hvor lang tid dit barn bør sove, afhænger meget af alderen, og ikke mindst dit barn. I starten sover det lille spædbarn mange timer i døgnet, men langsomt bliver søvnbehovet mindre. Husk, at babyer og børn er forskellige – nedenstående er blot vejledende.

Søren Berg, der er læge på søvnmedicinsk klinik, ScanSleep, udtaler til DR Nyhederne at:

  • Børn på 0-3 måneder bør sove omkring 16-20 timer i døgnet.
  • Børn på 3-12 måneder bør sove omkring 11-16 timer i døgnet.
  • Børn på 1-3 år bør sove 12-13 omkring timer i døgnet.
  • Børn på 3-5 år bør sove 11-12 omkring timer i døgnet.
  • Børn på 5-10 år bør sove 10-11 omkring timer i døgnet.
  • Børn på 7-12 år bør sove 9-10 omkring timer i døgnet.
  • Børn på 13-18 år bør sove 8-10 omkring timer i døgnet.

 

Spædbarnet har brug for tryghed og rutiner ved putning

Man kan så småt starte på faste, kærlige putterutiner allerede fra barnet er helt spæd.

Faste putterutiner inden sengetid kan være en god investering både for jer, der samsover, og for jer, hvis barn sover i egen seng.

Dit barn føler sig trygt og sikkert, når der skabes genkendelige og rolige rammer – især ved sengetid, når der bliver gjort det samme hver aften.

Hvis dit barn sover i egen seng, bør du putte det, når det viser tegn på at være søvnig. Sæt dig på en stol ved siden af sengen, vis at du er der fysisk ved at nusse og holde i hånd. Du kan nynne eller synge stille, så dit barn kan mærke dig og høre, at du er nær. Du kan også trække vejret dybt, så dit barn kan høre din vejrtrækning.

Hvis dit barn vågner, når du går og bliver ked af det, så trøst, og giv dit barn den tryghed, det har brug for.

Du må GODT tage dit barn op fra sin seng for at trøste det – babyer (og børn i alle aldre) kan ikke få for meget omsorg, tryghed og nærvær. Igen, giv dit barn det, dit barn har brug for at nærvær og tryghed.

Vigtigst er, at du lytter til mavefornemmelse, og mærker efter babys behov. Hvis din baby har det bedst med at sove tæt ved jer, eller i jeres seng, er dette helt ok.

Hvis I samsover, så sørg for at sikkerheden omkring baby er i top, så din lille baby enten ligger i bedside-crib eller ligger væk fra sengekanten, og ikke ligger imellem jer. Vær meget opmærksom på temperaturen i rummet og på din baby – mærk efter i nakken. Hvis din baby er for varm eller er kold og klam af sved, så regulér omgivelserne. Det samme gælder, hvis din baby er for kold.

Babyer (og børn) er forskellige. Hvad, der virker for din baby, kan være, at det ikke virker for din venindes baby, og omvendt.

Og det skal også nævnes, at din baby IKKE kan få ‘dårlige vaner’ hvad angår nærvær og tryghed i forbindelse med putning og søvn, så du / I behøver ikke se det som et nederlag, hvis jeres putterutiner ikke virker. Det skal nok komme.

Læs også: God og tryg nattesøvn uden gråd

 

Tumlingens putterutine

I tumlingealderen er det vigtigt at fokusere på at skabe trygge og hyggelige stemninger omkring putterutinen.

Et eksempel på en rutine kan være aftensmad, oprydning sammen, leg / aktivitet sammen, evt. et bad, og at barnet derefter får nattøj på, børster tænder og så får læst en godnathistorie eller I synger et par sange sammen. Dit barn kan fx selv vælge 2 bøger, I skal læse. På den måde inkluderer du dit barn i putterutinen.

I kan også tale lidt om de positive oplevelser, som barnet har oplevet den dag, for at skabe en hyggelig, afslappet stemning og hjælpe barnet til at falde i søvn med positive tanker og gode følelser. Dette hjælper også sproget og dit barn rent kognitivt.

Gør dette dag efter dag efter dag, de samme rutiner om og om igen. Den faste og positive rutine vil hurtigt hjælpe barnet til at kunne falde i en god og dyb søvn på meget kort tid.

 

Ideer til dit putteritual

  • – Spil rolig musik, evt. yoga/medtiations musik, klassisk eller rolig jazz, den sidste time inden dit barn skal sove
  • – Giv dit barn et dejligt bad og massage
  • – Læs en historie
  • – Læg et puslespil
  • – Leg kildeleg/tumleleg i din seng
  • – Brug mindst en halv time på putterutinen, hvor du giver dit barn fuld opmærksomhed
  • – Snak om, hvad dit barn har oplevet i dagpleje/vuggestue/børnehave, og om, hvad I har lavet sammen
  • – Snak om de ting du glæder dig til at lave med dit barn i morgen

Nej tak til at lade baby græde!

Har du nogensinde fået råd om, at du skal ‘lære dit spædbarn/baby at sove’ ved at lade din baby græde i forbindelse med at det bliver puttet? Eller har du sågar fået af vide, at ‘din baby skal lære, hvem der bestemmer’, eller at din baby ‘bare prøver at manipulere med dig, når det græder’? Hvis ja, så er det råd, som du kraftigt bør overhøre.

Din lille baby prøver på ingen måde at manipulere med dig ved fx at græde i forbindelse med søvn. Manipulation er en evne, som spædbørn ikke besidder. Babyer kan IKKE manipulere. Dit spædbarn har behov – helt basale behov, du som forælder responderer på pr. instinkt; sult, behov for tryghed og søvn. Og din baby giver udtryk for disse behov ved at græde, for det er sådan, at babyer udtrykker sig.

Du kan få mange (sikkert velmenende) råd fra fx dine forældre, bedsteforældre og andre, der måske selv har anvendt metoden til deres børn. Det var nemlig ikke ualmindeligt, at man i ’80erne og ’90erne brugte søvntræningsmetoder, hvor baby fx skulle ‘lære at sove’, bl.a. ved at lade baby græde og ignorere gråden – såkaldt ‘Cry It Out metoder’ (CIO).

Hvorfor skal din baby ikke græde sig selv i søvn?

Forskning har vist, at babyer (og børn) absolut ikke har godt af disse CIO-søvntræningsmetoder, og at babyer kan få neurologiske mén af disse metoder. Hvis du er blevet søvntrænet ved Cry it out-metoder, har du fx lettere til stress og angst i dit ungdoms- og voksenliv grundet et forhøjet kortisolniveau (stresshormon) i kroppen, viser forskningen.

Konsekvensen ved at ignorere dit barns kald på dig – din babys gråd – er blandt andet, at baby lærer at regulere sig selv uden din hjælp. Dog er din baby stadig er stresset og utryg, og der er stadig forhøjet stresshormon (kortisol) i babys krop, selvom baby nu er stille, og ikke græder mere (kalder på dig).

Din baby vil stadig vågne op og have brug for dig – men kalder ikke længere på dig. Ikke fordi, at din baby har ‘lært at trøste sig selv’ – for den evne har spædbørn ikke, viser forskningen. Din baby giver nu op, da det har erfaret, at selvom det kalder på dig/din partner (ved at græde), så bliver behovet ikke mødt.

Vigtigt er at understrege, at spædbørn har brug for omsorg, døgnet rundt. Også selvom du måske er HELT i bund på søvnkontoen selv, og intet overskud har. Men husk: Det er en relativ kort periode af dit og dit barns liv – og en vigtig investering at fylde dem op med tryghed, og gøre putterutinen til en positiv og tryg oplevelse.

Tiderne forandrer sig, og det gør faktuel viden om babyer og søvn (heldigvis) også.

Hvordan er jeres putterutine?

Har du fundet en super hyggelig aktivitet, der gør jeres putterutine til en dejlig, intim stund, så del den med de andre brugere her.

Fortæl også gerne om de udfordringer, I har haft, og hvordan du overkom dem sammen med dit barn.

Opdateret: september 2018

Kilder:

Dansk Psykolog Forening

www.psychologytoday.com

sarahockwell-smith.com

 

Del