Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

dagpleje godt/skidt

13.september 2018 kl. 22:22
Luk
Medlem siden 26-03-2014
  Online
13-09-2018 22:22
Luk
Medlem siden 26-03-2014
  Online
Godt skrevet
1

Jeg skal snart have mit barn i dagpleje og jeg ville høre hvad i synes der er det bedste ved dagpleje? Hvad laver dagplejen med jeres børn der gør i vælger dagpleje? 

Hvis i har valgt vuggestue hvorfor så det? Hvad sker der i vuggestuen som gør at i valgte vuggestue? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
13.september 2018 kl. 22:33
#1
Luk
Medlem siden 21-03-2011
20 startede debatter
2115 skrevne indlæg
  Online
13-09-2018 22:33
Luk
Medlem siden 21-03-2011
20 startede debatter
2115 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
14

Jeg valgte vuggestuen grundet fleksibilitet. Jeg kunne aflevere og hente PRÆCIS når jeg ville, der var ikke noget med, at de alle skulle afsted på tur på et bestemt tidspunkt. 

Det var også vigtigt for mig, at mit barn skulle passes af pædagoger - altså folk med uddannelse. Jeg er selv højtuddannet, og jeg satte pris på, at de voksne omkring mit barn havde en dybere forståelse af børns udvikling og psykologi. 

Derudover ville jeg ikke bryde mig om, at mit lille barn skulle et nyt sted hen ved sygdom. 

Jeg synes også, at konstellationen med kun én voksen til 4-5 små børn er meget skrøbelig. Så hellere 2-3 voksne til 8-12. 

Jeg kunne også godt bekymre mig for en meget lille børnegruppe: Hvad hvis der var 4 på næsten 3 og kun en enkelt på 10 mdr.? Det ville blive meget svært for den lille. Eller en på 2,5 og 4 på 14 mdr.? Heller ikke godt. I en større børnegruppe kan man lettere tilgode det enkelte barns behov og udviklingstrin. 

Så jeg ville aldrig vælge dagpleje. 

Anmeld
Svar
Er afslutningskommentaren "bum" den moderne udgave af børnehavens "slut-prut-finale"?
Godt skrevet
14
Er afslutningskommentaren "bum" den moderne udgave af børnehavens "slut-prut-finale"?
13.september 2018 kl. 22:33
#2
Luk
Medlem siden 14-11-2016
1 startede debatter
496 skrevne indlæg
  Online
13-09-2018 22:33
Luk
Medlem siden 14-11-2016
1 startede debatter
496 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
1

Vi har valgt den dagpleje vi har, hovedsageligt fordi der er nogle værdier der betyder noget for os

De er udenfor hver dag, nærmest hele tiden - og bliver inddraget i “den daglige drift”, dvs at de hjælper med at fodre dyrene fx og der er fokus på “fra jord til bord”. 

Derudover har vi fravalgt kommunal dagpleje, pga konceptet “gæstedagpleje” og “lukkedage”. Vi kunne nok godt have fundet på at vælge en vuggestue, men den der ligger tættest på vores bopæl, bryder vi os ikke om. 

Med andre ord, for os handler det om 3 ting: 

1) Hvilke værdier man har 

2) Kemi. Kræver at man besøger de steder man overvejer 

3) Praktik. Det er komplet ligegyldigt om man finder den perfekte pasning, hvis åbningstider, geografi eller pris ikke er til at få til at hænge sammen i hverdagen 

Anmeld
Svar
Pige 8/12 2016 Lillebror 18/9 2018
Godt skrevet
1
Pige 8/12 2016 Lillebror 18/9 2018
13.september 2018 kl. 23:21
#3
Luk
Medlem siden 21-10-2014
12 startede debatter
1917 skrevne indlæg
  Online
13-09-2018 23:21
Luk
Medlem siden 21-10-2014
12 startede debatter
1917 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
11

Nu kan dagplejemødre jo altså godt være pædagoger 😉 Mange af dem, har jo netop valgt at frasige sig job i kommunale, store institutioner, for at ønske mere tid med børnene. (Abracadabra)

Vi har klart valgt dagpleje til, pga ro og den lille børnegruppe. At de befinder sig ude dagen lang, og indgår i “hverdagsaktiviteter”, samt pasning af have, dyr osv. Vi er så også velsignet med en dp mor, der max har haft 3 børn de 11/2 år vi har været der, og som aldrig er syg. Så tror vi har brugt gæste dp 5 x på halvandet år, og gæstepladsen er en fast plads. De har jo samvær med andre børn i legestue og til fx musik, så de får hele tiden set andre børn også.

Jeg vil meget hellere have en dp med 20-25 års erfaring, end det antal af pædagogmedhjælpere og studerende jeg ser i de institutioner omkring os. Dagplejemødre er jo også på kurser og efteruddannelser som alle andre - og følingen med det enkelte barn er meget større.

Men kemi er et nøgleord - tænker det kan blive stramt, hvis man ikke er på bølgelængde med sin dp mor. Der er jo kun den ene at sparre med.

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker Endometriose, pco - skillevæg i livmoder.. Kort protokol Nov 14 - positiv bp 3/12. Endte 6/1-15 i MA uge 9+3. Marts 15,mislykket IVF, derefter fryseforsøg 28/3 med negativ bp. Maj 15`lang protokol, afbrudt. August 15, kort protokol, negativ bp, Oktober 15´, kort protokol, 15æu - 2 æo 23/10-15 positiv bp 3/11-15 - termin 10/7.16 Min datter kom til verden via aks 33+1 23.05.16 Blasto frys nov 16 = negativ. Operation i livmoder dec 16, Fryseforsøg Feb 17 aflyst. Operation i livmoder igen maj 17. Fryseforsøg *Jun 17, Neg. , fryseforsøg afbrudt Aug 17, Fryseforsøg Sept 17, Neg. Kort ivf okt 17 - æo 5/11,Neg 4 blasto på frys, nedreguleres mod ny æo 18.Har ramt besøg nr 100 på fertilitetsklinik.....Æo 3/3 - BP 13/3, neg Æo 4/4 to fryseblastoer, neg. PGS ægscreening April 18” -24 æg ud 28/4, 1 frisk blasto lagt- 6 blatoer på frys til ægscreening. Bp negativ- venter på resultat af screening. Æo 4/7, negativ, Æo 6/9, presnisolon, hjertemagnyl og priming, bp 17/9
Godt skrevet
11
MinTicker.dk Ticker Endometriose, pco - skillevæg i livmoder.. Kort protokol Nov 14 - positiv bp 3/12. Endte 6/1-15 i MA uge 9+3. Marts 15,mislykket IVF, derefter fryseforsøg 28/3 med negativ bp. Maj 15`lang protokol, afbrudt. August 15, kort protokol, negativ bp, Oktober 15´, kort protokol, 15æu - 2 æo 23/10-15 positiv bp 3/11-15 - termin 10/7.16 Min datter kom til verden via aks 33+1 23.05.16 Blasto frys nov 16 = negativ. Operation i livmoder dec 16, Fryseforsøg Feb 17 aflyst. Operation i livmoder igen maj 17. Fryseforsøg *Jun 17, Neg. , fryseforsøg afbrudt Aug 17, Fryseforsøg Sept 17, Neg. Kort ivf okt 17 - æo 5/11,Neg 4 blasto på frys, nedreguleres mod ny æo 18.Har ramt besøg nr 100 på fertilitetsklinik.....Æo 3/3 - BP 13/3, neg Æo 4/4 to fryseblastoer, neg. PGS ægscreening April 18” -24 æg ud 28/4, 1 frisk blasto lagt- 6 blatoer på frys til ægscreening. Bp negativ- venter på resultat af screening. Æo 4/7, negativ, Æo 6/9, presnisolon, hjertemagnyl og priming, bp 17/9
14.september 2018 kl. 01:55
#4
Luk
Medlem siden 18-08-2018
2 startede debatter
18 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 01:55
Luk
Medlem siden 18-08-2018
2 startede debatter
18 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Vuggestue var det eneste rigtige valg for os. Jeg bryder mig slet ikke om konceptet med en dagplejer. Uddannelse betyder også meget her og også det, at de er en del af en personalegruppe. En vuggestue er mere professionel og ofte også i sammenhæng med børnehaven så barnet ikke oplever det som et stort skift når den selv skal i børnehave. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.september 2018 kl. 06:54
#5
Luk
Medlem siden 06-12-2012
20 startede debatter
116 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 06:54
Luk
Medlem siden 06-12-2012
20 startede debatter
116 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
4

Vi har valgt dagpleje fordi det er i hjemmelige rammer, og der er en nær tilknytning til én voksen, som it barn er helt tryg ved. Jeg ville helst have passet mit barn hjemme længere end 1 år, men det var ikke muligt. Dagplejen i et hyggeligt, kærligt hjem med en fantastisk dagplejer med gode værdier var det, vi syntes var den blideste overgang fra hjemmet til det kommende "institutionsliv"... Vores dagplejer deler vores syn på børn og opdragelse... En meget kærlig og positiv tilgang...

Vi har en dagplejer med kun 3 faste børn, og så har hun 1-2 gæstepladser. Det betyder at min datter får lært de andre af byens børn og det er dejligt. I vores by er der legestue hver uge og dagplejerne er meget gode til at besøge hinanden, så børnene kender hinanden og de forskellige dagplejere. Vores dagplejemor laver bevidst legesaftaler med den plejemor vores barn skal i gæstedagpleje hos, så hun kender hende og stedet. Det er ikke et problem for os med gæstedagpleje... Nogle gange får vores datter en dag med bedsteforældrene i stedet for gæstedagpleje, men det er for hyggens skyld og ikke af nød... 

Jeg ville aldrig vælge vuggestue... 

Anmeld
Svar
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Breastfeeding tickers
Godt skrevet
4
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Breastfeeding tickers
14.september 2018 kl. 06:56
#6
Luk
Medlem siden 16-12-2016
8 startede debatter
42 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 06:56
Luk
Medlem siden 16-12-2016
8 startede debatter
42 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
2

Min pige skal starte i dagpleje i december og er slet ikke itvivl om jeg har valgt rigtigt!. 

Vi blev tilbudt en kommunal plads, men valgte den fra fordi de er ikke alle lige aktive unge friske mennesker🙈. Vi valgte derimod en ung frisk privat som er ude hele tiden og modsat til de kommunale tager hun toget udenbys med børnene. Lækkert sted og en god dagpleje mor. Hun er meget fleksibel med tiderne, da hun kan disponere sin tid lidt anderledes end en kommunal og ja så er hun endda også biliigere. Derudover bager hun sammen med børnene og laver lækkert hjemmelavet mad til dem. :-) kan hvertfald anbefales at vælge en privat dagplejer 🤣

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
14.september 2018 kl. 07:17
#7
Luk
Medlem siden 06-05-2015
12 startede debatter
79 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 07:17
Luk
Medlem siden 06-05-2015
12 startede debatter
79 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
1

Jeg valgte vuggestue.

I min omgangskreds var der mange dårlige oplevelser med dagplejere - sygdom, manglende rengøring, dovne dagplejemødre osv.

Jeg valgte en idræts vuggestue. Min søn var barn nr 13, da han startede. De bagte boller et par gange om ugen. De var altid ude og meget aktive. Enten gik de ture, cyklede ture (de havde Christiania cykler) eller tog bussen. Da min søn ikke ville spise rugbrød i starten, lavede de havregrød til ham i stedet (der var ikke madordning).

Vi var SÅ glade for vuggestuen og også børnehaven senere hen (integreret institution).

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.september 2018 kl. 07:28
#8
Luk
Medlem siden 09-08-2015
8 startede debatter
62 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 07:28
Luk
Medlem siden 09-08-2015
8 startede debatter
62 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
1

Vi har valgt privat dagplejemor

og hun er nok lidt “ud over det sædvanlige”  i og med, at ved sygdom eller andet, kommer enten hendes mand eller en anden pensioneret/tidligere dagplejer og passer ungerne i hjemmet - dvs folk de har mødt før

prisen var også afgørende for os, det koster ca 1000kr mindre end kommunal

vuggestue skulle vi udenbys for, så det var slet ikke en mulighed, og heller ikke noget vi egentlig kunne tænke os

vores dagplejemor er ude stort set hver dag, og har så meget læring, aktivitet og kærlighed og give af

Og nu skriver en anden at aldersmæssigt kan det være et problem: det oplevede vi slet ikke

vores datter startede da hun var 8 måneder - den yngste af de 3 andre der var der var 2 (de to andre gik ud efter få måneder) og så kom der to andre små

vores datter nød at være blandt de store børn og lærte rigtig hurtigt mange ting - og da der så var 3 små og kun 1 stor gik det så fint - den store viste så meget omsorg og var god til at lege med de små

vores dagplejemor besøger også børnehaven flere gange inden børnehavestart så de kender det når de skal starte

Vi er ikke et sekunder i tvivl om at det er det rigtige for os, og vi glæder os i hvert fald til at lillebror skal starte om 1,5 måned - og det bliver spændene hvordan den store tager det (vores datter er lige pt den ældste indtil hun går ud til april)

😊

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.september 2018 kl. 07:44
#9
Luk
Medlem siden 01-08-2017
1 startede debatter
303 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 07:44
Luk
Medlem siden 01-08-2017
1 startede debatter
303 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
4

Åh ts - det er noget af en debat, du har startet her ;) Det bliver næsten et religionsspørgsmål om man er til det ene eller det andet. 

Jeg har ikke en hverken eller tilgang. Det hele afhænger for mig af, hvordan mit barn er og hvordan kvaliteten af pasningsmulighederne er i vores område. Min søn var skrevet op til vuggestue. Der var en plads i én vuggestue i vores område og der skulle han simpelthen ikke gå. Jeg ku ikke stå inde for deres pædagogik eller normering. 

Vi valgte derfor dagpleje og det er fantastisk! Min søn elsker at komme der og er tryg og glad. Hun laver alt muligt med dem. De går i skoven, laver håndaftryk af mudder, samler æbler til æblegrød, besøger de andre dagplejere, går i spejderhytten og laver aktiviteter. Hun fortæller altid en masse om deres dag og hun sender sms’er ved fødselsdag i huset, spørger ind til hvordan det går, når min søn er syg. Hun har endnu ikke selv været syg og hvis hun bliver det, så er vi heldige her i huset at vi kan indrette os meget fleksibelt. Holde flex, arbejde hjemme mv., så han ikke behøver gæstedagpleje. Og skulle han nu i gæstedagpleje så vil det være et sted, han er vant til at komme med vores dagplejemor. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
14.september 2018 kl. 09:23
#10
Luk
Medlem siden 23-07-2015
33 startede debatter
640 skrevne indlæg
  Online
14-09-2018 09:23
Luk
Medlem siden 23-07-2015
33 startede debatter
640 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
1

Det er jo forskelligt.. Vi havde først skrevet op til vuggestue, på grund af at det var samme hus som børnehave, ingen gæstedagpleje ved sygdom og ferie, kendte ansigter osv..

Der var ingen pladser og dagpleje kunne vi heller ikke få i det kommunale..

Så vi fandt en privat og har aldrig fortrudt og lillebror er ingen gang skrevet op til det kommunale.!

Vores DP er fantastisk.. 20 års erfaring, godt nok ikke uddannet, men det er bestemt ikke nødvendigt for at passe børn.. De er ude hver dag med meget få undtagelser.. De cykler, er i anlægget, mødes med den anden DP i byen, er på legepladsen ved vuggestuen/børnehaven.. Sund mad.. Hun har haft en eneste sygedag på to år..

Tilgengæld har vi fundet udad at de kommunale tilbud er skod.. De er sjældent ude, ved sygdom i DP bliver ungerne tilbudt pasning i børnehaven.! Den ene DP er syg ofte, den anden langtidssygemeldt.. 

Så ingen tvivl herfra.. Privat dagplejer er vejen frem i vores tilfælde..

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Nyeste videoer om børn

7-årig lider af sjælden sygdom: Fod større end en fodbold
En 7-årig dreng i Indien lider af en meget sjælden sygdom. Hans højre ben bliver ved med at vokse og blive tungere.
Ung mor uenig med lægerne: Rygning er ikke så skadeligt under graviditeten
Princess Natascha Ellen skal have begge sine børn til ørelægen, da de har døjet meget med væske i ørerne. Lægerne mener, at dette kan skyldes rygning under graviditeten, men det er den unge mor ikke helt enig i. Se De unge mødre tirsdag kl. 20:00 på Kanal 4 eller stream nu på Dplay.dk
Nadia Shila og hendes mor i skænderi: ’’Jeg tilgiver hende ikke’’
Nadia-shila og hendes mor har altid haft en turbulent men alligevel tæt forhold. Det tyder på at være ved sin ende da Nadia-Shila ikke længere tilgiver sin mor, men holder kun kontakten grundet familie relationen. Se sæsonpremieren på De unge mødre tirsdag d.14/8 kl.20:00 på Kanal 4 eller stream på Dplay.dk.
Videoen der går lige i hjertet – døve får hørelsen igen
I en gribende og livsbekræftende reportageserie følger man otte døve danskeres utrolige og bevægende vej ud af stilheden, og ind i en verden hvor de kan høre igen. De følges før, under og efter en operation, som forandrer deres liv og giver dem hørelsen tilbage. Men vejen til at leve med hørelse er benhård.
Er hun mon verdens mindste pige?
Denne 5-årige pige lider af en sjælden sygdom som gør, at hun altid vil være meget lille.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

  • Mor og far med ... - 18-09-2018

    blog nr: DIY Med en klat ler ;)
  • Mortilminimøf - 17-09-2018

    Romantisk middag, forældreudgaven
  • MamasVerden - 17-09-2018

    Mor er højgravid og træt
  • Camilla Skyum - 13-09-2018

    Så skulle det være!

Nyeste blogindlæg

  • Mor og far med ... - 18-09-2018

    blog nr: DIY Med en klat ler ;)
  • Mortilminimøf - 17-09-2018

    Romantisk middag, forældreudgaven
  • MamasVerden - 17-09-2018

    Mor er højgravid og træt
  • Camilla Skyum - 13-09-2018

    Så skulle det være!
 

Nyeste artikler

Spørg Jordemoderen: Strækmærker der klør - nogle gode råd?

Spørg Jordemoderen: Strækmærker der klør - nogle gode råd?

Strækmærker i graviditeten, der klør. Hvad kan man gøre? Hør nogle gode råd fra Stine og Maja om, hvad der kan hjælpe på kløen fra strækmærkerne. Læs mere

Derfor bør dit barn ikke græde sig i søvn. Inspiration til putterutinen

Derfor bør dit barn ikke græde sig i søvn. Inspiration til putterutinen

Forskning har vist, at babyer og børn ikke har godt af Cry It Out søvntræningsmetoder, og at babyer kan få neurologiske mén af disse metoder. Hvis du er blevet søvntrænet ved Cry it out metoder, har du fx let til stress og angst i dit ungdoms- og voksenliv. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Afsnit 9

Spørg Jordemoderen: Afsnit 9

Denne video er hele Afsnit 9 samlet, og varer 29 minutter. Så smid stængerne op eller tag headset på, og lyt med! Chefredaktør Maja Wesselhoff interviewer den dygtige og empatiske Privatjordemoder Stine Roswall.   Læs mere

Spørg Jordemoderen: Wellness og spa ophold i graviditeten - er det ok?

Spørg Jordemoderen: Wellness og spa ophold i graviditeten - er det ok?

Må man tage på wellnessophold, når man er gravid? Må man gå i boblebad osv.? Se med her, hvad du skal være opmærksom på, hvis du skal på wellness. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Kan fødevarer booste min mælkeproduktion?

Spørg Jordemoderen: Kan fødevarer booste min mælkeproduktion?

Boost af mælkeproduktion. Kan man spise noget specielt for at booste sin mælkeproduktion? Er der nogle fødevarer, der kan sætte gang i det? Denne video er en del af Afsnit 9, hvor Chefredaktør Maja Wesselhoff interviewer Privatjordemoder Stine Roswall. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Plukkeveer

Spørg Jordemoderen: Plukkeveer

Plukkeveer - hvordan bør du forholde dig, når du får plukkeveer? Skal du fx. stoppe den aktivitet, du er i færd med? Min-Mave.dk Spørger Jordemoderen. Læs mere

Nyeste artikler

Spørg Jordemoderen: Strækmærker der klør - nogle gode råd?

Spørg Jordemoderen: Strækmærker der klør - nogle gode råd?

Strækmærker i graviditeten, der klør. Hvad kan man gøre? Hør nogle gode råd fra Stine og Maja om, hvad der kan hjælpe på kløen fra strækmærkerne. Læs mere

Derfor bør dit barn ikke græde sig i søvn. Inspiration til putterutinen

Derfor bør dit barn ikke græde sig i søvn. Inspiration til putterutinen

Forskning har vist, at babyer og børn ikke har godt af Cry It Out søvntræningsmetoder, og at babyer kan få neurologiske mén af disse metoder. Hvis du er blevet søvntrænet ved Cry it out metoder, har du fx let til stress og angst i dit ungdoms- og voksenliv. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Afsnit 9

Spørg Jordemoderen: Afsnit 9

Denne video er hele Afsnit 9 samlet, og varer 29 minutter. Så smid stængerne op eller tag headset på, og lyt med! Chefredaktør Maja Wesselhoff interviewer den dygtige og empatiske Privatjordemoder Stine Roswall.   Læs mere

Spørg Jordemoderen: Wellness og spa ophold i graviditeten - er det ok?

Spørg Jordemoderen: Wellness og spa ophold i graviditeten - er det ok?

Må man tage på wellnessophold, når man er gravid? Må man gå i boblebad osv.? Se med her, hvad du skal være opmærksom på, hvis du skal på wellness. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Kan fødevarer booste min mælkeproduktion?

Spørg Jordemoderen: Kan fødevarer booste min mælkeproduktion?

Boost af mælkeproduktion. Kan man spise noget specielt for at booste sin mælkeproduktion? Er der nogle fødevarer, der kan sætte gang i det? Denne video er en del af Afsnit 9, hvor Chefredaktør Maja Wesselhoff interviewer Privatjordemoder Stine Roswall. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Plukkeveer

Spørg Jordemoderen: Plukkeveer

Plukkeveer - hvordan bør du forholde dig, når du får plukkeveer? Skal du fx. stoppe den aktivitet, du er i færd med? Min-Mave.dk Spørger Jordemoderen. Læs mere