Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Modermælkserstatning / Tilskudsblanding

10.september 2019 kl. 23:33
Luk
Medlem siden 21-10-2017
10-09-2019 23:33
Luk
Medlem siden 21-10-2017
Godt skrevet
0

Hej piger , er der nogen der har erfaring med Arla baby and me 2 tilskudsblanding, jeg opdagede lige da jeg kom hjem at det var en tilskudsblanding og ikke en modermælkserstatning?

hvad er forskellen på tilskudsblanding og modermælkserstatning ? Er helt rundforvirret ??

bør jeg skifte til baby and me 1 0-6 mdr til min søn på 8 mdr

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.september 2019 kl. 23:48
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
10-09-2019 23:48
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
Godt skrevet
0

Som folk også skrev i din forrige tråd, så er det hårdt for de små maver at skifte mme, og derfor en dårlig idé hvis de trives på dét de får. Jeg synes virkelig ikke du skal gøre det hvis han trives og gider drikke mælken. 

Jeg har selv undret mig over hvorfor Baby and me organic 2 kaldes for tilskudsblanding, men nu googlede jeg lige 1'eren, og kan se at den kaldes for modermælkserstatning. Måske er 2'eren ikke sammensat på en måde der svarer til modermælk? Der er jo i hvert fald ingen tvivl om at den er anderledes sammensat end 1'eren. Og i og med at fuldamning anbefales til barnet er 6 måneder, så tænker jeg det giver mening at den der er til børn mellem 0 og 6 måneder minder meget om modermælk, og at den der ikke er måske ikke gør. Men jeg synes også det er virkelig underligt.

Sundhedsplejersker plejer at sige at man ikke behøver skifte fra 1 til 2 hvis barnet trives med at drikke 1'eren. Jeg synes du skal fokusere mere på at trappe din søns mælk ned end på om han får den rigtige mælk. Om få måneder er det jo slet ikke relevant for jer længere. I øvrigt har jeg selv brugt Baby and me organic 2, og kan fortælle at mit barn flere gange er blevet forstoppet af den. Ikke oftere end hvad man kan forvente, men nok til at jeg ikke som sådan kan anbefale den. Ville klart have valgt den grønne allomin hvis den havde været økologisk smiley

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 00:05
Luk
Medlem siden 21-10-2017
76 startede debatter
154 skrevne indlæg
11-09-2019 00:05
Luk
Medlem siden 21-10-2017
76 startede debatter
154 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Ulle8 skrev :

Som folk også skrev i din forrige tråd, så er det hårdt for de små maver at skifte mme, og derfor en dårlig idé hvis de trives på dét de får. Jeg synes virkelig ikke du skal gøre det hvis han trives og gider drikke mælken. 

Jeg har selv undret mig over hvorfor Baby and me organic 2 kaldes for tilskudsblanding, men nu googlede jeg lige 1'eren, og kan se at den kaldes for modermælkserstatning. Måske er 2'eren ikke sammensat på en måde der svarer til modermælk? Der er jo i hvert fald ingen tvivl om at den er anderledes sammensat end 1'eren. Og i og med at fuldamning anbefales til barnet er 6 måneder, så tænker jeg det giver mening at den der er til børn mellem 0 og 6 måneder minder meget om modermælk, og at den der ikke er måske ikke gør. Men jeg synes også det er virkelig underligt.

Sundhedsplejersker plejer at sige at man ikke behøver skifte fra 1 til 2 hvis barnet trives med at drikke 1'eren. Jeg synes du skal fokusere mere på at trappe din søns mælk ned end på om han får den rigtige mælk. Om få måneder er det jo slet ikke relevant for jer længere. I øvrigt har jeg selv brugt Baby and me organic 2, og kan fortælle at mit barn flere gange er blevet forstoppet af den. Ikke oftere end hvad man kan forvente, men nok til at jeg ikke som sådan kan anbefale den. Ville klart have valgt den grønne allomin hvis den havde været økologisk smiley

Hmm, grunden til at jeg skiftede MME’en var at den skummede meget og da jeg hældte resten af mælken i vasken kunne jeg se at der var klumper i flasken og flaskesutten og derfor gad min søn ikke have mere mælk da han kunne ligge mærke til at der ikke kom noget ude af sutten? 

Men han kan ikke rigtig lide og drikke den grønne alomin så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gør op på det end at skifte mælk ?😩

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 00:13
Luk
Medlem siden 30-01-2017
738 skrevne indlæg
11-09-2019 00:13
Luk
Medlem siden 30-01-2017
738 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Den generelle anbefaling i DK er at blive på mme 1 uanset mærket :) Så det er bare med at finde en 1’er som din søn kan lide.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.september 2019 kl. 07:04
Luk
Medlem siden 24-02-2015
8 startede debatter
280 skrevne indlæg
11-09-2019 07:04
Luk
Medlem siden 24-02-2015
8 startede debatter
280 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Vi har ved begge børn skiftet til nummer 2(Vi har altid givet baby and me). Vi har skiftet ved de 6/7 mdr. Dette er sket med råd fra sp. For som de sagde(2 forskellige), så er der ikke meget forskel fra etteren til toeren, og det er kun fordi at EU kræver at de laver en 1 og en 2, fordi det bruges i andre europæiske lande. Vi har ikke oplevet mere forstoppelse på mme2 i forhold til mme1.

Anmeld
Svar
Mor til lille Mille født den 12/10-15. Mor til dejlige Luna født den 15/07-18. Vores guldklumper og meningen med livet.
Godt skrevet
0
Mor til lille Mille født den 12/10-15. Mor til dejlige Luna født den 15/07-18. Vores guldklumper og meningen med livet.
11.september 2019 kl. 07:15
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
11-09-2019 07:15
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
Godt skrevet
0
MS95 skrev :
Ulle8 skrev :

Hmm, grunden til at jeg skiftede MME’en var at den skummede meget og da jeg hældte resten af mælken i vasken kunne jeg se at der var klumper i flasken og flaskesutten og derfor gad min søn ikke have mere mælk da han kunne ligge mærke til at der ikke kom noget ude af sutten? 

Men han kan ikke rigtig lide og drikke den grønne alomin så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gør op på det end at skifte mælk ?😩

Gad han godt at drikke det inden du havde problemer med at det klumpede? For hvis ja synes jeg bare du skal prøve at ryste det lidt mere. Hvis det ikke får klumperne til at gå væk, så prøv at putte pulveret i flasken med ca en skefuld vand, rør det rundt med en ske til det har en tyk ensartet konsistens, og så kom resten af vandet i, luk flasken og ryst. Det har altid virket her når der var nogle klumper der bare ikke ville lade sig ryste væk. Men hvis han helt generelt er træt af den grønne allomin, klumper eller ej, så skal du selvfølgelig skifte. Jeg ville i så fald prøve den blå hvis jeg var dig. Det er vist noget med at den har en smag som de godt kan lide. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 09:44
Luk
Medlem siden 21-10-2017
76 startede debatter
154 skrevne indlæg
11-09-2019 09:44
Luk
Medlem siden 21-10-2017
76 startede debatter
154 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hmm, det ville jeg prøve ihvertfald er det den blå alomin du snakker om eller ?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 10:22
Luk
Medlem siden 25-11-2014
2 startede debatter
864 skrevne indlæg
11-09-2019 10:22
Luk
Medlem siden 25-11-2014
2 startede debatter
864 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg har brugt arla 2 til to af mine børn uden at se hvad det reelt hedder åbenbart . Men det har virket helt uden problemer 😆

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.september 2019 kl. 12:21
Luk
Medlem siden 21-10-2017
76 startede debatter
154 skrevne indlæg
11-09-2019 12:21
Luk
Medlem siden 21-10-2017
76 startede debatter
154 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
mill skrev :

Jeg har brugt arla 2 til to af mine børn uden at se hvad det reelt hedder åbenbart . Men det har virket helt uden problemer 😆

Det gør mig bare lidt i tvivl at det er en tilskudsblanding og ikke en modermælkserstatning? Mætter det egentligt ?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 12:57
Luk
Medlem siden 05-09-2019
4 skrevne indlæg
11-09-2019 12:57
Luk
Medlem siden 05-09-2019
4 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Ifølge medicin.dk er tilskudsblandinger ikke egnede til ørn under 6 måneder (og det må næsten gælde at de heller ikke er egnede til ældre børn, hvis de stadig primært ernæres af mælk) da de ikke er fuldgyldige måltider (men netop tilskud til øvrig kost). Der kan i øvrigt være forskel på mængden af protein og mineraler ift modermælkserstatning.

https://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/317701

Din søn er 8 måneder og hvis han ikke alene skal ernæres med mælk, så burde det være fint at du bruger tilskudsblanding. Men lige så fint at bruge modermælkserstatning. Man skal bare ikke bruge tilskudsblandinger til børn under 6 måneder, den anden vej rundt er det mere ligegyldigt.

Normalt når man skifter MME bør man lave en gradvis overgang - det er i hvert fald den rådgivning jeg har fået undervejs.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
11.september 2019 kl. 13:32
Luk
Medlem siden 15-01-2018
2 startede debatter
212 skrevne indlæg
11-09-2019 13:32
Luk
Medlem siden 15-01-2018
2 startede debatter
212 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Forskellen på 1 og 2 er generelt, at 1 kan bruges i al tiden, der gives flaske. Nr 2 er præcis som et slags vitamintilskud. Det er sammensat, så børn der ikke drikker mere end et par flasker mælk og også drikker vand osv, stadig får vitamintiskud. 

Nr 2 har et højere indhold af mineraler og vitaminer, da det er tilsigtet at give børn, der ikke får mere end ca 2-3 flasker om dagen. (Det vil sige, et barn som spiser meget mad og drikker vand ved siden af). 

Får dit barn mere end 2-3 flasker om dagen, så skal du bruge 1. Det er netop fordi, der er tilsat ekstra vitaminer og mineraler.

Så derfor kan du give dit barn for mange vitaminer, hvis du bruger nr 2 til mere end 2-3 flasker.

Og du kan sagtens bruge nr. 1 i al tiden, du giver flaske, hvis barnet trives :) Men nr 2 har for højt et indhold af vitaminer til at bruge til mere end 2-3 flasker om dagen, da det er sammensat efter tanken om vitamintilskud.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere