Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

sundhedsplejersken

05.april 2020 kl. 00:52
Luk
Medlem siden 21-07-2017
05-04-2020 00:52
Luk
Medlem siden 21-07-2017
Godt skrevet
1

Hej

Er der nogen der har oplevet at jeres sundhedsplejerske kritiserede alt hvad i gør og i så fald hvordan kommer man igennem det? 

Jeg blev mor for første gang for 8 uger siden og min sundhedsplejerske har været efter mig fra starten. Der er intet af det jeg gør der er godt nok og jeg er nu nået dertil hvor jeg frygter besøgende af sundhedsplejersken. Jeg føler mig som verdens dårligste mor der ingenting kan finde ud af og egentlig er ved at nå dertil at det er synd for min søn at han har fået mig som enlig mor. Jeg elsker min søn overalt på jorden og han er et kæmpe ønskebarn, men jeg gør åbenbart ikke tingene godt nok. Min egen læge siger at mit barn stor trives på trods af det har kolik.

eksempler på Sundhedsplejerskens kritik:

Mit barn ligger ikke nok på maven. Jeg skal lade ham ligge på maven selvom han gylper og skriger. Det sker der ikke noget ved.

Mit barn vil kun kigge til den ene side, selvom jeg har masser af optaget videoe der viser det modsatte.

Mit barn vil ikke følge legetøj med øjnene, selvom jeg har videoer der viser det modsatte.

Mit barn smilede ikke ved sidste sundhedsplejerskekontrol, men gør det normalt mange gange om dagen. 

Hvordan stopper jeg med at være den fiasko som mor og lever op til de krav sundhedsplejersken stiller og hvordan undgår jeg at knække psykisk på alt den kritik jeg får hver gang sundhedsplejersken kommer

Jeg ønsker virkelig kun det allerbedste for min søn og er ulykkelig over at jeg ikke gør det godt nok. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
05.april 2020 kl. 01:18
Luk
Medlem siden 10-09-2011
90 startede debatter
2570 skrevne indlæg
05-04-2020 01:18
Luk
Medlem siden 10-09-2011
90 startede debatter
2570 skrevne indlæg
Godt skrevet
14

Få en ny sp. Nogle gange fungerer man ikke med en person - og det er ok. Hendes fornemste opgabe er at få dig til st føle, at du lymkes. Selv hvis de ting su skriver passer, altså det sp mener - ja så bliver intet bedre af at få dig til st føle dig som en lortemor. Tværtigmld er det meget ukonsteuktivt enlightened

Anmeld
Svar
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Premature Baby tickers >
Godt skrevet
14
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Premature Baby tickers >
05.april 2020 kl. 05:21
Luk
Medlem siden 08-11-2019
9 startede debatter
106 skrevne indlæg
05-04-2020 05:21
Luk
Medlem siden 08-11-2019
9 startede debatter
106 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Bed om en ny sundhedsplejerske, - alternativt frabed dig helt og allier dig med din læge for at få lidt ekstra mål og vejninger der.

Sundhedsplejersken er kun et tilbud, det er ikke obligatorisk. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
05.april 2020 kl. 06:17
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
05-04-2020 06:17
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Tak for svar. Jeg troede ikke man måtte skifte sundhedsplejerske. Det vil jeg helt klart overveje at gøre. Jeg er bare bange for om det betyder at jeg får kommunen på nakken hvis jeg vælger at skifte sundhedsplejerske. De er i hvert fald ikke til min søns bedste at jeg skal være bange og ked af eet her dag over hendes kritik

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
05.april 2020 kl. 06:53
Luk
Medlem siden 02-01-2017
2 startede debatter
669 skrevne indlæg
05-04-2020 06:53
Luk
Medlem siden 02-01-2017
2 startede debatter
669 skrevne indlæg
Godt skrevet
8

Hvordan har du det ellers når du ser bort fra alt det rod med sp?

I ville nok aldrig havde haft en fantastisk kommunikation men jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeres kommunikation er blevet direkte forfærdelig som nu fordi du er ekstra sårbar og dermed ikke kan fortolke kommunikation, som den er ment fra afsenderen. Det er jeg selv ret ramt af når jeg er presset.

Under alle omstændigheder så kan det ikke blive ved som det er nu. Jeg vil anbefale at du tager kontakt til sundhedsplejerskernes leder og beder om en anden sp på baggrund af dårlig kommunikation. Det sker langt oftere end du tror.

Og så skal du snakke med nogle sundhedsfaglige om hvordan du har det. Om det er en ny sp eller din egen læge er lige gyldigt. For dem jeg kender der endte ud med at få en efterfødselsreaktion har haft nogle af de samme følelser og træk du fortæller om. Det er ikke sikkert at det er det men det ville være for dumt ikke at fange det i opløbet 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
8
05.april 2020 kl. 07:29
Luk
Medlem siden 29-06-2016
21 startede debatter
191 skrevne indlæg
05-04-2020 07:29
Luk
Medlem siden 29-06-2016
21 startede debatter
191 skrevne indlæg
Godt skrevet
4

Du kan sagtens bede om en anden sundhedsplejerske. Jeg bad om en anden fordi den første der kom hos os var fuldstændig ligeglad med at jeg sad opløst i gråd og havde havde klare tegn på fødselsdepression, og hun var ligeglad med mit ønske om at amme, vente med sut indtil amningen var etableret og en masse andre ting. Hun lyttede slet ikke men var der som om det var bare var fordi hun skulle. Jeg ringede og sagde at vi ikke var et match, og så fik jeg en anden som var helt fantastisk støttende og omsorgsfuld. Så skynd dig at ringe! Jo før desto bedre! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
05.april 2020 kl. 08:11
Luk
Medlem siden 11-12-2017
2 startede debatter
118 skrevne indlæg
05-04-2020 08:11
Luk
Medlem siden 11-12-2017
2 startede debatter
118 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Du kan overvejet at skifte sundhedsplejerske men du kan også overveje helt at droppe det. Prøv at undersøge om din kommune har en åbent-hus ordning hvor man kan komme forbi uden at have en aftale, og tale med en sundhedsplejerske. Jeg fravalgte sundhedsplejersken da jeg fik mit 4. barn (delvist fordi jeg var provokeret over denne artikel https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-12-smaborns-trivsel-bliver-registreret-skjult-og-ulovligt ) og gik til åbent hus en gang imellem i stedet. Men det var så også barn nummer fire og jeg var derfor rutineret. Jeg kan godt forstå at du føler behov for lidt sparring og gode råd når det er barn nummer et, men hvis din sundhedsplejerske gør dig mere usikker, synes jeg bestemt du skal skifte hende ud med en anden. Sundhedsplejersken skal give nybagte forældre selvtillid, ikke gøre dem usikre.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
05.april 2020 kl. 08:15
Luk
Medlem siden 26-12-2009
64 startede debatter
2749 skrevne indlæg
05-04-2020 08:15
Luk
Medlem siden 26-12-2009
64 startede debatter
2749 skrevne indlæg
Godt skrevet
15

Lad være med at tage det som kritik af dig, det handler om dit barn.

Det er meget vigtigt at de ligger på maven og der sker ikke noget ved at de gylper imens (det er faktisk bedre end når de ligger på ryggen, da det så kommer ud og ikke glat i halsen)

Det er vigtigt at der er fri bevægelighed i nakken, så de ikke er låste, så skal du evt have en kiropraktor ind over der kan løsne op (og muligt at barnet godt kan, men hvis det har en favorit side , skal man være obs på det, ellers bliver kraniet skævt og det er nok det sp kan se)

Følger legetøj er også en vigtig ting at kunne, og kan måske være en tilfældighed, de gange du har observeret det. (Og det er nok noget så vil tjekke igen ved næste besøg)

Memik inkl. Smil er også et idviklingstrin og noget sp skal se ( i hvert fald en eller anden form for glæde i øjnene og måske ikke smil som du tænker ).

Så umiddelbart er det helt normale ting at tjekke og noget sp skal se, igen tag det ikke som en kritik af dig, men tag det som råd og vejledning 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
15
05.april 2020 kl. 08:45
Luk
Medlem siden 15-01-2018
2 startede debatter
376 skrevne indlæg
05-04-2020 08:45
Luk
Medlem siden 15-01-2018
2 startede debatter
376 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Uha. Jeg har haft samme oplevelse som dig. 
Med barn nr 2. Min sundhedsplejske var dog noget mere Human at høre på. Hun mente, at min baby var belastet af stemningen i hjemmet. Jeg mente, derimod at der var noget refluks og "kolik".(min baby græd sig igennem hele aftenen fra 17-00)  Min baby kastede også meget op, var ked af det efter hvert måltid. (Også ved natmad) hvilket betød, at hun ofte holdt sig vågen, når hun havde spist - med det resultat, at hun var totalt smadret og træt, når SP kom. 

Vores kiggede også meget til den ene side - så du skal til kiropraktor - det er helt normalt, at de bliver trykkede under fødslen og graviditeten. Det er ikke din skyld - men det er dit ansvar, at få en sundhedsfaglig til at se på det :) 

Da sundhedsplejersken var her ved 5 måneders, hvor "kolikken" havde været væk i over en måned (stadig problemer med meget gylp - men bedre), så sagde hun ordret "Det er jo en helt anden baby! Du havde ret. Der er jo ikke en finger at sætte" 

Så det kan jo sagtnes være, at dine fornemmelser er rigtige. 
Jeg tog det, i modsætning til dig, ikke til mig, fordi jeg har erfaringen fra nr 1, og ved hvordan min mavefornemmelse ofte er rigtig :) 

Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en ny SP. Din psyke skal stabiliseres og hvis hun gør dig nervøs, så er hun ikke den rette. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
05.april 2020 kl. 19:50
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
05-04-2020 19:50
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Inden mødet med sundhedsplejersken var jeg altid glad, selvsikker, elskede min rolle som mor og hverdagen med min søn. Jeg stolede på mig selv og min mavefornemmelse og følte det gik rigtig fint med min søn taget hans kolik i betragtning.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
05.april 2020 kl. 19:55
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
05-04-2020 19:55
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
mitalt skrev :

Lad være med at tage det som kritik af dig, det handler om dit barn.

Det er meget vigtigt at de ligger på maven og der sker ikke noget ved at de gylper imens (det er faktisk bedre end når de ligger på ryggen, da det så kommer ud og ikke glat i halsen)

Det er vigtigt at der er fri bevægelighed i nakken, så de ikke er låste, så skal du evt have en kiropraktor ind over der kan løsne op (og muligt at barnet godt kan, men hvis det har en favorit side , skal man være obs på det, ellers bliver kraniet skævt og det er nok det sp kan se)

Følger legetøj er også en vigtig ting at kunne, og kan måske være en tilfældighed, de gange du har observeret det. (Og det er nok noget så vil tjekke igen ved næste besøg)

Memik inkl. Smil er også et idviklingstrin og noget sp skal se ( i hvert fald en eller anden form for glæde i øjnene og måske ikke smil som du tænker ).

Så umiddelbart er det helt normale ting at tjekke og noget sp skal se, igen tag det ikke som en kritik af dig, men tag det som råd og vejledning 

Jeg ved godt at det er vigtigt at min søn ligger så meget som muligt på maven og det har jeg også gjort, men der er også grænser for det når min søn skriger og vrider sig i smerte når han ligger på maven. Han skriger så voldsomt at han får problemer med vejrtrækningen og det har jeg meget svært ved at ignorere. 

Min søn kan sagtens kigge til begge sider, men gkorde det ikke ved sundhedsplejersken, hvor det var 5 timer siden han sidst havde sovet og knap 4 timer siden hans sidste flaske, så han var både træt og sulten da hun undersøgte ham. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump!   Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump!   Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere