Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Født uge 29-30?

17.juni 2015 kl. 17:56
Luk
Medlem siden 24-01-2015
17-06-2015 17:56
Luk
Medlem siden 24-01-2015
Godt skrevet
0

Hejsa. Er der måske nogen herinde som har født i/omkring uge 29-30 der vil vise billeder af deres guldklump? Og evt. fortælle lidt om forløbet ved fødslen. :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
18.august 2015 kl. 17:54
Luk
Medlem siden 23-01-2015
3 startede debatter
11 skrevne indlæg
18-08-2015 17:54
Luk
Medlem siden 23-01-2015
3 startede debatter
11 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg har ikke billeder på computeren af min guldklump (en dreng), men jeg fødte 29+5 for 30 dage siden. Det var på grund af svær svangerskabsforgiftning, og han blev taget ved kejsersnit, så fødselsforløbet er nok ikke så spændende her :) Men hvis du har spørgsmål, så skal du bare spørge! :) Har du selv født eller skal føde i uge 29-30? 

Anmeld
Svar
GRAVID efter at have prøvet i et år!! <3
Godt skrevet
0
GRAVID efter at have prøvet i et år!! <3
18.august 2015 kl. 20:38
Luk
Medlem siden 13-03-2015
4 startede debatter
218 skrevne indlæg
18-08-2015 20:38
Luk
Medlem siden 13-03-2015
4 startede debatter
218 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg fødte i uge 32+1 en dreng på 1717 g ig 44 cm ved ikke om det er relevant

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.august 2015 kl. 09:22
Luk
Medlem siden 27-03-2015
1 skrevne indlæg
20-08-2015 09:22
Luk
Medlem siden 27-03-2015
1 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

For ti år siden fødte jeg pludselig i 30 + 5. Min søn vejede 1980 gr., hvilket var relativt stort for den uge, men jo stadig lille og umodnet. Han havde svært ved at trække vejret selv, og vi fik malet mange scenarier for hans fremtidige fysiske og mentale helbred/mulige handicap.  Han fik c-pap, kom i lyskasse, havde sonde, vejrtrækningsalarmer, hjertemåler, faldt i vægt til 1715gr.  osv.osv., men efter ca. 3 uger begyndte han at slippe de fleste hjælpemidler og havde kun sonde + vejrtrækningsalarm på. 

Efter ca. en måned kom vi med i en hjemmeordning, hvor vi fik en åben indlæggelse, men kunne få ham med hjem, hvis min mand ville lære at lægge sonde selv. Da vi først kom hjem, begyndte det at gå rigtig godt med amning ( nok fordi jeg begyndte at slappe af) og med ham. Han blev stor, glad og alderssvarende (måske ikke lige den første til motorisk at kravle og gå osv. i mødregruppen, men ellers intet). 

Han er nu 10 år og en stor, stærk, høj, kvik og sund dreng. Han er og har nærmest nærmest aldrig været syg (hvilket vi også blev stillet i udsigt). 

Mit bedste råd er at skærme så meget som muligt i starten. At lære deres tegn og signaler for overstimulering ( de skulle jo stadig have ligget i maven) og respektere det. De skal ikke på runde i familiearme eller dikkes af forskellige mennesker, men ind og ligge på forældrenes bryst. Vi mødte en erfaren sygeplejerske dengang, der gav os en "bog" med billeder af for tidligt fødte, der viste de signaler, man kunne være opmærksom på (den adfærd, der viste, at nu havde barnet fået nok/havde brug for ro.). Jeg tror, at projektet var lavet på OUH.

Jeg fødte siden vores datter i uge 35 og venter nu nr. 3 ( er pt. i uge 28+6) og holder vejret og håber, at det denne gang holder tiden ud. Men vil blot gøre ops. på, at for tidligt fødte børn også sagtens kan komme uden om langvarige konsekvenser.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
21.juli 2016 kl. 08:45
Luk
Medlem siden 22-08-2014
5 startede debatter
67 skrevne indlæg
21-07-2016 08:45
Luk
Medlem siden 22-08-2014
5 startede debatter
67 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg fødte den dag du lavede indlægget :-) Vores pige blev født i uge 29+6 efter langvarig vandafgang fra 29+2.

Hun vejede 1405 g og målte 40 cm.

Helt fra start snød hun lægerne og alt hvad vi fik at vide vi skulle regne med, kom ikke til at ske. Hun trak selv vejret, men lå dog i cpap i 10 dage, for ikke at presse hende. Hun fik hverken gulsot eller ROP. Havde ingen alarmer på det tilkoblede udstyr. Hun har aldrig været syg eller snottet. Og hun er ikke det mindste sensitiv. I dag er hun en stor pige på 13 måneder som følger kurven fint og som bare har fart på! Da vi var til 1 års tjek på Neo blev vi afsluttet fordi hun ikke var efter bøgerne.

Vi gik rigtig meget op i at sørge for at skærme hende og der gik måneder før nogle få udvalgte fra familien fik lov til at holde hende. Og det tror jeg har været et vigtigt element i hendes modningsprocess...

Så... Selvom man er for tidlig født behøver man ikke være skrøbelig. Lige som man kan være født til tiden men til gengæld være det :-)

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
14.juli 2017 kl. 11:17
Luk
Medlem siden 12-09-2015
4 startede debatter
23 skrevne indlæg
14-07-2017 11:17
Luk
Medlem siden 12-09-2015
4 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg fødte en dreng på 1626 g og 44 cm i uge 30+0 i december 2015. Jeg havde foranliggende moderkage, og den løsnede sig meget pludseligt. Jeg fik akut kejsersnit, hvorefter at sønnike blev overført til et andet sygehus, mens jeg lå på opvågningen. Jeg kom ned til ham dagen efter, dvs. der gik ca 16 timer før. at jeg så ham. På det tidspunkt var han allerede kommet ud af respiratoren og kunne nøjes med 3 dage i cpap.

Vi endte med at være indlagt i godt 8 uger, før vi kom hjem, da han havde svært ved at lære at spise selv. Bortset fra en lille uges indlæggelse pga spiseproblemer, da han var ca 5 mdr, har han været forskånet for de store men. Han var sen til at begynde at spise rigtig mad og især til at drikke tynde væsker, men nu i en alder af 17 mdr korrigeret, spiser han masser af rugbrød, smoothies, kød og kan selv drikke af en kop.

Han startede i dagpleje, da han var 9 måneder (knap 7 mdr. korrigeret), og har klaret det super flot.   

Anmeld
Svar
Charlotte
Godt skrevet
1
Charlotte
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

ANNONCE

Giv legen frit spil med det perfekte legetårn

Som forældre kan det være svært at få børnene ud og lege i haven, da mange børn i dag bruger flere timer foran en telefon, tablet eller en computerskærm. Et legetårn med en gynge til haven, kan være det perfekte værn til at få dit eller dine børn ud og lege i jeres have. Læs mere

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

ANNONCE

Giv legen frit spil med det perfekte legetårn

Som forældre kan det være svært at få børnene ud og lege i haven, da mange børn i dag bruger flere timer foran en telefon, tablet eller en computerskærm. Et legetårn med en gynge til haven, kan være det perfekte værn til at få dit eller dine børn ud og lege i jeres have. Læs mere

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere