Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Bør jeg være bekymret? Gør jeg det rigtige for min søn? Trives han virkelig så godt som jeg går og tror?

09.september 2019 kl. 11:57
Luk
Medlem siden 23-05-2016
09-09-2019 11:57
Luk
Medlem siden 23-05-2016
Godt skrevet
0

Hej alle!

Min søn på 22 mdr. er en meget glad dreng, han græder sjælendt og er meget uadvendt. Han har mange voksne tæt på sig, som virkelig elsker ham og som han ses meget tit med (både mig, far, mormor, oldemor, oldefar, farmor, farfar, faster og onkel). Derudover har han to fætre hvor den ældste er 10 mdr. ældre end ham og den yngste er 9 mdr. yngre end ham, som vi også ses med ofte. Tit 1 gang om ugen.

Han har gået i vuggestue i lige knap 1 år og han har altid virket til at trives der og det er tydeligt at der er nogle af de voksne som han har knytet sig meget til end andre, og det er jo helt naturligt.

Det jeg tænker meget over er disse ting:

Han er stadigvæk meget ked/utilfreds når jeg aflverer ham om morgenen og "optager" en pædagog hver eneste morgen, fordi han er så ked. Jeg kan ikke bare aflevere ham og gå lige så stille, han skal aflveres til en pædagog hvor han bliver ked af det og siger "neeeej moooar". Det har selvfølgelig ikke været hver dag i 1 år, men det er tæt på. Nogle perioder er bedre end andre, ligeledes er der også forskel på hvilken pædagog der tager imod ham. I lang tid har jeg ikke tænkt over det og slet ikke i starten og det jo er normalt, at de reagerer, men nu er det virkelig ikke sjovt mere og idag var det lige før bægeret tippede over for mig. Jeg havde aller mest bare lyst til at tage ham med hjem igen og melde mig syg fra arbejde.. øv :-'( Hver den tredje fredag i måneden afleverer jeg ham allerede kl. 7 istedet for 7:30, da jeg skal møde tidligere der. Der kun1-2 børn der er mødt ind der, og afleveringerne går altid super godt når det er. Han er stort set ikke ked af det og sender selv mig ud af døren ved at sige "hej hej mor". Når der er mange børn og meget larm og gråd, så blivber han så ked af det også panisk....

En anden ting er, at han reagerer rigtig voldsomt på larm. Når børn skriger, græder, råber eller kaster med ting, så holder han sig nogle gange for ørerne og andre gange kan jeg bare se på ham at han er "bange" og ikke kan lide situationen, han bliver en anelse utryg og virker til ikke at kunne kaperer larmen. Nogle gange siger han "nej stop" til det barn der larmer og andre gange trækker han sig væk fra larmen og leger selv. Han er ørebarn og har fået lagt dræn to gange, det har hjulpet meget. Han er super meget med rent sprogligt, motorisk er han også med, mdog virker han ikke til at udfordre sin balance og slår sig faktisk aldrig. Han er aldrig kommet til skade eller har slået sig på nogle måder, som jeg kan se hans to fætre gør. De har jo blå mærker i panderne hver eneste uge og falder konstant, det gør min søn ikke. Vores plan er lige at tage ham forbi ørelægen igen og tjekke, at alt er som det skal være.

Jeg har ALDRIG nogensinde været i tvivl om mine valg for min søn, men nu er jeg virkelig dér hvor jeg tænker om det havde været bedre for ham, at han kom i dagpleje, hvor han har færre børn at forholde sig til og om vi i det hele taget overser noget i hans udvikling. Han er som sagt en rigtig glad og social dreng, der virkelig smelter alles hjerter, men ofte virker det til, at han er bedre sammen med voksne, end han er i en større gruppe af børn.

Den sidste ting er, at en af pædagogerne i hans vuggestue giver udtryk for, at han sjælendt kan finde ud af koncentrere sig om en besked når der sker for meget og er for meget larm, hans øjne er et helt andet sted når man går ne di øjenhøjde og taler til ham. Det er som om, at han ikke kan abstrahere fra, hvad de andre børn laver og ikke kan tage imod en besked så som "gå hen med hagesmækken" eller lignende. Han kan godt hvis der er ikke er ret mangfe andre børn eller larm i nærheden af ham. Det er tit som om, at man taler hen over hovedet på ham, som om at han slet ikke registrerer at der er en der prøver at komme i kontakt med ham. Jeg kan godt lidt genkende det hjemmefra, men overhovedet ikke i samme grad - hvis han skal have en besked, skal vi ofte (dog ikke altid) fjerne elementer der kan forstyrre ham, før vi kan give beskeden (her kan det være legetøj eller tv). Men ofte kan han sagtens uden problemer hente sin hagesmæk, hente sine sko og alle andre normale ting. 

I denne weekend har vi været til  barnedåb lørdag og fødselsdag søndag, hvor der har været børn med. Hver gang jeg kiggede til ham hyggede han sig med at lege, men han var alene. De andre børn spillede fodbold eller legede fangeleg og han rendte bare rundt for sig selv... -ved fangelegen prøvede han at løbe lidt med, men der gik ikke længe før han opgav og legde alene resten af dagen.. Han sad og legede alene inde på et af børneværelserne, da jeg spørger om han ikke kan være sød at sige farvel til min mands faster og onkel. Han ignorerer mig fulkommen og leger bare videre i sin egen bobbel.

Overser vi noget i hans udvikling eller opfører han sig fuldkommen alderssvarende, jeg synes det er svært at vurderer når nu pædagogen påtaler nogle forkskellige ting.

Vi vil bede om et møde med pædagogerne i vuggestuen for at høre nærmere om hvad de mener om hans trivsel.

For første gange nogensinde er jeg virkelig i tvivl om vi gør det rigtige for vores søn..

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
09.september 2019 kl. 12:13
Luk
Medlem siden 14-01-2017
159 skrevne indlæg
09-09-2019 12:13
Luk
Medlem siden 14-01-2017
159 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg tænker at din dreng nok ikke er så meget til mange mennesker på et sted og derfor reagerer han som han gør. 

Derhjemme kan i jo hjælpe ham (når i er til større ting) at give ham mulighed for at trække sig eller måske fange 1 eller 2 andre børn og hjælpe dem i gang med en leg - på den måde er han ikke alene hele tiden men selvfølgelig skal han også have lov til at trække sig.

Har selv en datter på nu 3 år som ikke er en fan af store menneskemændger. 

Ift. Institution så gør jeg faktisk selv det at aflevere i tidsrum hvor jeg ved der ikke er mange børn (selvom det betyder jeg så afleverer tidligere end højest nødvendigt) for jeg ved at så får hun en meget bedre start på dagen.  

Og super god idé at tage fat i pædagogerne.. få et overblik hvor meget det fylder i hans instituonshverdag og så tag den sammen derfra. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
09.september 2019 kl. 13:47
Luk
Medlem siden 23-05-2016
6 startede debatter
22 skrevne indlæg
09-09-2019 13:47
Luk
Medlem siden 23-05-2016
6 startede debatter
22 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Tak for dit svar! 
Det er bare skægt, fordi når vi er familien samlet og kun voksne mennesker, så stortrives han. Han charmerer alle og skal lige være sikker på, at alle kigger på ham når han laver noget. Når flere af mine veninder er på besøg, søge rhan dem meget og elsker når de kigger på ham og griner, han elsker at være centrum for opmærksomheden.

Men larmen fra andre børn virker til at overvælde ham helt vildt.... :'(

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
09.september 2019 kl. 14:32
Luk
Medlem siden 25-11-2014
2 startede debatter
864 skrevne indlæg
09-09-2019 14:32
Luk
Medlem siden 25-11-2014
2 startede debatter
864 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Aller først så få.fat i et møde med primærpædagog oh evt leder . De er der for det samme 😊 det er virkelig øv at gå at bekymre sig om men jeg tænker de helt sikkert Havde hevet i jer hvis de selv tænkte det var helt katastrofalt 😊

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
09.september 2019 kl. 14:40
Luk
Medlem siden 06-08-2015
93 skrevne indlæg
09-09-2019 14:40
Luk
Medlem siden 06-08-2015
93 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Allerede inden du selv luftede tanken, så var min tanke, at den dreng da skal i dagpleje i stedet. 
Vores datter er også meget udanvendt og glad. Hun var i dagpleje og nu i børnehave. Efter hun er startet i BH (som hun stortrives i) er jeg ekstra glad for vores valg af dagpleje. Der er bare en helt anden ro og styr på tingene og slet ikke så mange hverken børn eller voksne at skulle forholde sig til. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 06:23
Luk
Medlem siden 15-01-2009
46 startede debatter
1881 skrevne indlæg
11-09-2019 06:23
Luk
Medlem siden 15-01-2009
46 startede debatter
1881 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg tror din dreng er særligt sensitiv og lydfølsom. Når han fungerer i vuggestuen, ville jeg ikke udsætte ham for et skift til dagpleje her et år før han skal i børnehave. Jeg ville i stedet søge om at få ham skærmet fra situationer, hvor han presses.

Hvis han trives med aflevering kl 7, så aflever ham tidligt hver dag. Det har vi altid gjort, fordi det gav den bedste start på dagen.

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
1
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
11.september 2019 kl. 07:41
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
11-09-2019 07:41
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
Godt skrevet
0

Jeg synes virkelig også du skal aflevere kl 7 hver dag. Det er jo alligevel kun en halv times forskel, og faste rutiner skader aldrig. At han selv kan lege viser bare at han er i stand til at trække sig når larmen bliver for voldsom, og at han ikke keder sig i sit eget selskab. Desuden siges det jo at børn parellelleger til de er tre år. Og det er helt normalt at de bliver distraherede af legetøj og skærm. Især skærm kan de blive helt opslugte af pga lyset og lyden.

Jeg synes også det er helt fint du gerne vil have et møde med vuggestuen, da det jo i sidste ende kun er dem der ved hvordan han har det derhenne, men umiddelbart synes jeg ikke der er noget du skal være bekymret for. Bare gør hvad du kan for at imødekomme hans behov for at blive skærmet fra larm og mange mennesker. Har vuggestuen ikke nogle rum børnene kan komme ind i når det hele bliver for meget? Så kan I jo blandt andet få snakket om hvad personalet kan gøre for at imødekomme hans behov. Men igen, aflevér til en start på samme tidspunkt hver dag, hvem ved, måske kommer dét alene til at gøre hele forskellen. Synes umiddelbart, ud fra hvad du skriver her, slet ikke det er så slemt at det kan betale sig at flytte ham i dagpleje så kort tid før han skal i børnehave. Er det en integreret institution så han kan fortsætte der? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 15:11
Luk
Medlem siden 23-05-2016
6 startede debatter
22 skrevne indlæg
11-09-2019 15:11
Luk
Medlem siden 23-05-2016
6 startede debatter
22 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Ja det er egentlig sjovt, for når far skal hente ham så vil han aldrig med hjem og han har også nogle rigtig gode venner i vuggestuen. Vi er så heldige at nomeringen er rigtig god og der er 11 børn på stuen til 3 pædagoger og 1 "flyver", lederen er fantastisk og det samme er pædagogerne og generelt er jeg ret glad for dagens gang dernede. Han er bare rigtig glad for stedet, det kan jeg også se om morgenen når vi kommer til vuggestuen, han løber ind af lågen og løber ind af hoveddøren, han bliver først ked af det når jeg skal gå. Jeg ved ikke om de har et rum de kan gå hen i hvis det hele bliver for meget, det vil jeg helt sikkert spørge om. 
Tænker også at begynde at aflevere kl. 7 istedet for 7:30, håber det hjælper på hans gråd om morgenen.

Vi har idag fået tjekket ørerne og der er intet, hverken væske, MØB eller dårlig hørelse.

Det er en integreret institution så han kan sagtens fortsætte, vi har dog talt meget om at få ham i Skovbørnehave :-) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 15:17
Luk
Medlem siden 23-05-2016
6 startede debatter
22 skrevne indlæg
11-09-2019 15:17
Luk
Medlem siden 23-05-2016
6 startede debatter
22 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg har prøvet at sidde og læse lidt om særlig sensitive børn og jeg kan ikke rigtig nikke genkendende til de ting de skriver hos Psykiatrifonden der kendetegner et særlig sensitivt barn.

Jeg kan nikke genkendende til 4 af de 23 punkter der kendetegner et særligt sensitivt barn. Det er ikke min tanke at han er sensitiv, men måske lydfølsom?
Samtidig kan han lukke af på en måde som jeg ikke rigtig ser hos andre børn. Måske er han bare lidt distræt? :-D 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 17:18
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
11-09-2019 17:18
Luk
Medlem siden 05-01-2018
11 startede debatter
1333 skrevne indlæg
Sidst online 24-08-2019
Godt skrevet
0
mt22 skrev :

Ja det er egentlig sjovt, for når far skal hente ham så vil han aldrig med hjem og han har også nogle rigtig gode venner i vuggestuen. Vi er så heldige at nomeringen er rigtig god og der er 11 børn på stuen til 3 pædagoger og 1 "flyver", lederen er fantastisk og det samme er pædagogerne og generelt er jeg ret glad for dagens gang dernede. Han er bare rigtig glad for stedet, det kan jeg også se om morgenen når vi kommer til vuggestuen, han løber ind af lågen og løber ind af hoveddøren, han bliver først ked af det når jeg skal gå. Jeg ved ikke om de har et rum de kan gå hen i hvis det hele bliver for meget, det vil jeg helt sikkert spørge om. 
Tænker også at begynde at aflevere kl. 7 istedet for 7:30, håber det hjælper på hans gråd om morgenen.

Vi har idag fået tjekket ørerne og der er intet, hverken væske, MØB eller dårlig hørelse.

Det er en integreret institution så han kan sagtens fortsætte, vi har dog talt meget om at få ham i Skovbørnehave :-) 

Så spørger jeg lige totalt blankt som mor til et kommende dagplejebarn hvad en flyver er? kiss

Dejligt at helbredet havde det fint. Jeg glemte i øvrigt at skrive i mit forrige svar, at hvis han er fint med motorisk, så er det ikke en dårlig ting at han ikke kommer galt afsted og har blå mærker osv. Det kan være han bare er god til at vente med at gøre tingene til han ved at han mestrer dem. 

Ud fra det du skriver om vuggestuen lyder det som et rigtig godt sted, jeg tror ikke jeg ville vælge det fra hvis jeg var dig, hvis det altså hjælper tilstrækkeligt på hans trivsel at aflevere ham kl 7 hver dag, og at gøre personalet opmærksomme på hans behov for ro. Ift børnehaven, så er det selvfølgelig langt fra sikkert at den er ligeså god som vuggestuen, men så er det jo godt at I har god tid til at overveje det. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.september 2019 kl. 23:24
Luk
Medlem siden 15-08-2019
20 skrevne indlæg
11-09-2019 23:24
Luk
Medlem siden 15-08-2019
20 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Man skal passe på med at putte børn i kasser med det samme - han behøver bestemt ikke være særlig sensitiv. Vi har en herhjemme, som også godt kan lide at være i centrum, er meget udadvendt og social - når det er i en gruppe med voksne. Større grupper af børn fungerer bare ikke. Vi opdagede det først i børnehaven - det var en meget stille, rolig og struktureret vuggestue, vi havde, tænker der er derfor. Børn er vildt forskellige, og man kan godt være introvert på den måde, man henter energi i sit eget selskab, og bruger meget energi/drænes ved at være sammen med mange. Det betyder ikke, man ikke kan være meget social og udadvendt som person, men blot at man simpelthen har brug for at trække sig og få ladet op ved at være alene. Det lyder lidt sådan med din søn. Og jeg tænker, grunden til, det er nemmere med voksne, simpelthen er fordi, voksne er tydelige at aflæse, der er et helt andet samspil - der bliver slet ikke krævet så meget af et barn i en barn-voksen relation, som der gør barn til barn. Måske jeres søn bare bruger meget energi på at være i relationer til andre børn, øve sig i hvordan man leger, håndterer konflikter etc, og derfor bliver træt - og dermed lydfølsom. Det bliver de fleste af os, hvis vi er trætte og trænger til en pause 😊 umiddelbart ville jeg ikke skifte til dagpleje udfra det du beskriver, det lyder til din søn overordnet set er glad for stedet, men tænker det er fint, hvis du deler din bekymring med hans kontaktpædagog, det er jo derfor, de er der 😊

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere