Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

spisevaner....

14.august 2016 kl. 15:24
Luk
Medlem siden 11-11-2015
14-08-2016 15:24
Luk
Medlem siden 11-11-2015
Godt skrevet
0

Hej allesammen :).. 

Jeg vil lige hører jeres mening om dette, og hvad i evt. Oplevet med jeres egne børn. Jeg har ikke et barn selv, endnu.. Men min kæreste har en datter på 7 år næsten 8 år.. Vi har hende hver anden weekend, og hver gang vi har hende tager jeg mig selv i at blive irriteret og ærgelig på min kæreste over de spisevaner hun har, et eksempel er i dag: 

morgenmad - halvanden the bolle med pålægschokolade. 

Frokost - et halv stykke rugbrød med leverpostej, hun var ikke mere sulten efter det halve, og gad ikke drikke noget for jeg havde serveret vand til frokost i dag. 

Nu sidder hun så en time efter frokost og spiser havregryn med sukker og nesquick og mælk på :/... 

Hvad spiser jeres børn i weekenderne?? Er det bare mig der er en sur kost? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.august 2016 kl. 15:49
Luk
Medlem siden 17-06-2016
2 startede debatter
24 skrevne indlæg
14-08-2016 15:49
Luk
Medlem siden 17-06-2016
2 startede debatter
24 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Jeg har to børn på fire og seks år. Vi spiser meget sundt i hverdagen - men der er forskel på hverdag og weekend - og du ville sikkert blive chokeret hvis du overværede en weekend hos os. I weekenden må man fx få lyst brød med pålægschokolade, kakaomælk og chokopops til morgenmad. I hverdage står den på fuldkorn og havregryn. I hverdage spiser vi dessert og køber saftevand etc...

Så ja, I har hende hveranden weekend - så slap af. Hvis ikke hun er absurt overvægtig og du er bekymret over hendes generelle sundhed, skal du slappe helt af - og så er det vel også din kæreste der skal have det endelige saying i denne sag. Havregryn med kakao jamen altså - det kunne da være meget værre.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
14.august 2016 kl. 15:50
Luk
Medlem siden 17-06-2016
2 startede debatter
24 skrevne indlæg
14-08-2016 15:50
Luk
Medlem siden 17-06-2016
2 startede debatter
24 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Vi spiser self dessert og køber saftevand i WEEKENDER ikke hverdage :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.august 2016 kl. 16:08
Luk
Medlem siden 11-11-2015
3 startede debatter
31 skrevne indlæg
14-08-2016 16:08
Luk
Medlem siden 11-11-2015
3 startede debatter
31 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Hun er bare super meget syg hele tiden - er konstant snottet.... 

Det er måske heller ikke så meget det hun spiser - jeg vil bare så gerne lære hende man også godt kan spise en gulerod eller et stykke agurk nogen gange... 

Problemet er bare at det er først for nylig vi kun har hende i weekenderne, ellers har vi haft hende en uge - og til morgenmad inden hun skal i skole spiser hun en bolle med nutella og et glas nesquick... 

Selvfølgelig skal man hygge i weekenderne - det gør vi bestemt også... Men jeg vil hende jo bare det bedste :-) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
14.august 2016 kl. 16:26
Luk
Medlem siden 22-01-2013
12 startede debatter
879 skrevne indlæg
14-08-2016 16:26
Luk
Medlem siden 22-01-2013
12 startede debatter
879 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Nu er det jo ikke dit barn, så du skal selvfølgelig snakke med din kæreste først, men jeg synes godt man kan serve en sund morgenmad alle ugens dage. Hyggen kan man jo lave senere, med f.eks. at bage boller sammen om eftermiddagen. Og synes det er fint at der bliver serveret vand til frokosten. Nu er mine børn ikke så gamle, men jeg underviser børn i den alder, og det er tydeligt hvem der får en sund morgenmad og hvem der ikke gør/slet ingen får.

Herhjemme er de usunde ting ekstra. De erstatter ikke noget. F.eks. skal man have spist min. en hel skive rugbrød med pålæg før man får en chokolademad. 

Anmeld
Svar
BabyGaga Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
1
BabyGaga Lilypie First Birthday tickers
14.august 2016 kl. 16:37
Luk
Medlem siden 11-11-2015
3 startede debatter
31 skrevne indlæg
14-08-2016 16:37
Luk
Medlem siden 11-11-2015
3 startede debatter
31 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Synes nemlig også de usunde ting skal være ekstra - dog kan man godt hygge lidt ekstra i weekenderne ;-).. 

Ved godt det ikke er mit barn, med i og med hun bor i vores hjem, som i øvrigt er hendes hjem også, så har jeg stadig, føler jeg - et hvis ansvar for hun får en ordentlig kost! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
14.august 2016 kl. 16:49
Luk
Medlem siden 09-07-2016
15 startede debatter
204 skrevne indlæg
Sidst online 09-07-2016
14-08-2016 16:49
Luk
Medlem siden 09-07-2016
15 startede debatter
204 skrevne indlæg
Sidst online 09-07-2016
Godt skrevet
1

Jeg havde nok taget en snak med kæresten, bare en stille og rolig snak og høre hvad han syntes og fortælle om dine tanker. Synes ikke han kan tillade sig og blive sur, du gør det jo i god mening da det ikke er godt for hende og du bekymrer dig om hende. Jeg synes selv man godt må spise lidt usundere i weekenden, men det er ikke ensbetydende med man ikke kan spise en gulerod. Der intet næring i det hun spiser og jeg er i den opfattelse der hører vand med til alle måltider også i weekenden. Så kan man drikke hvad man vil efter man har spist. Men sådan ser man jo nok så forskelligt på det.

At hun har en dag hvor der ryger det du beskriver ned synes jeg er iorden. Men hvis det er hver gang i har hende og hun evt spiser sådan hjemme, er det altså ikke godt. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.august 2016 kl. 17:06
Luk
Medlem siden 26-01-2016
26 startede debatter
460 skrevne indlæg
14-08-2016 17:06
Luk
Medlem siden 26-01-2016
26 startede debatter
460 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Vi spiser også sundt i hverdagen og lidt mere usundt i weekenderne.  F eks spiser vi altid havregrød/havregryn og mælk til morgenmad før børnehaven og i weekenderne får vi diverse morgenmadsprodukter og mælk med.  Vi drikker stort set altid mælk eller vand med alle måltider, men i weekenderne drikker vi tit saftevand til aftensmaden (en gang imellm også i hverdagerne).   

Det jeg synes er vigtigt er at min søn får ikke lov til at nægte at spise sin frokost og så får lov til at få noget mere spænende efter 1 time.  De lærer hurtigt hvordan man får sin vilje på den måde.  

Nu har du måske ikke så meget om det at sige når det ikke er din datter men jeg ville i hvert fald tage en snak med ham om hvordan det nu bliver med jeres fæller barn/børn hvis i har planer om at få et barn sammen.  

Før vi fik vores søn syntes jeg det var vigtigt at få snakket om den slags fordi man kan komme til med at skændes utroligt meget om opdragelse hvis man ikke er enig.  Min mand spiste meget mere usundt end jeg og er vokset op med usund kost så vi lavede en plan før vi overhoved gik i gang med projekt baby.  Så var det i hvert fald på plads:)

du kunne muligvis bringe det op på den måde "jeg ved at det ikke er noget jeg har noget at sige om men når jeg ser hvilken kost din datter får så vil jeg gerne snakke om hvordan det bliver hvis vi får et barn...fordi jeg har i hvert fald ikke lyst til at mit barn får boller med nutella og kakaomælk hver dag ect ect"

Anmeld
Svar
Lilypie Pregnancy tickers
Godt skrevet
3
Lilypie Pregnancy tickers
14.august 2016 kl. 18:14
Luk
Medlem siden 11-11-2015
3 startede debatter
31 skrevne indlæg
14-08-2016 18:14
Luk
Medlem siden 11-11-2015
3 startede debatter
31 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

tusind tak for jeres brugbare svar, tror jeg vil tage en snak med min kæreste om lidt sundere vaner :-)... 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.august 2016 kl. 18:49
Luk
Medlem siden 15-04-2016
86 skrevne indlæg
14-08-2016 18:49
Luk
Medlem siden 15-04-2016
86 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

UHA - det er godt nok sprængfarlig grund at bevæge sig ud på som bonusmor - og da især når I kun har pigen hveranden weekend.. 

Det var måske interessant at høre din kæreste ad om han selv har tænkt over hvorvidt pigens kostvaner er uhensigtsmæssige eller om han måske tænker at når han har sin datter så lidt så prioriterer han bevidst at det skal være hyggeligt og så gider han ikke diskutere sund mad.. At han tænker at det må moderen stå for i hverdagen..

Du kunne sagtens tale med din kæreste om det - især ifht hvis I planlægger at få børn sammen, men du skal virkelig passe på.. Tænker faktisk at du nok gør klogest i at holde emnet til jeres evt kommende fællesbørn for det er dem du har mulighed for at have reel indflydelse på.. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.august 2016 kl. 19:28
Luk
Medlem siden 08-12-2010
9 startede debatter
1061 skrevne indlæg
14-08-2016 19:28
Luk
Medlem siden 08-12-2010
9 startede debatter
1061 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg synes det er en vildt dårlig kost!

Jeg forstår godt at man ønsker at forkæle når man kun ser barnet i weekenden, men jeg ville mene at pålægschokolade og et glas juice er mere end rigeligt! 

Hvis du vil tage konflikten, så gør det. Men han giver sig nok ikke. 

Min søns far er lige sådan. Sønnike får alt muligt lort, og jeg kan mærke at han har lært at lyve om at han feks får sodavand  (som far ellers er "enig" med mig at han ikke bør). Gider han ikke maden får han noget andet. Også selvom farmor  (som han bor ved) er meget uenig. 

Held og lykke!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Kom ud og oplev verdenen med den lille ny

Der er ingen større gave i livet end at blive forældre, og den lykke man oplever, når man er omkring barnet, kan gøre resten af verden fuldstændig ubetydelig. Dette leder ofte til, at særligt nybagte forældre ikke kommer ud og oplever verden omkring dem, fordi de pakker sig ind i hjemmets trygge rammer sammen med den lille ny. Læs mere

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Kom ud og oplev verdenen med den lille ny

Der er ingen større gave i livet end at blive forældre, og den lykke man oplever, når man er omkring barnet, kan gøre resten af verden fuldstændig ubetydelig. Dette leder ofte til, at særligt nybagte forældre ikke kommer ud og oplever verden omkring dem, fordi de pakker sig ind i hjemmets trygge rammer sammen med den lille ny. Læs mere

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere