Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Svigermor....

23.december 2017 kl. 14:34
Luk
Medlem siden 23-12-2017
23-12-2017 14:34
Luk
Medlem siden 23-12-2017
Godt skrevet
0

Hej allesammen.

Det seneste år har jeg bøvlet en del med min svigermor, så jeg skriver herinde fordi jeg har brug for at få luft og for at høre om jeg er helt gal på den.

Den 28 maj i år fik min kæreste og jeg vores første barn sammen og siden har der været mange udfordringer, som for alvor blev for meget for mig for et par måneder siden. Flere gange har hun overskredet mine grænser ved hele tiden at kommentere på min kærestes og mine beslutninger omkring vores søn, gøre rent i vores hus (på eget initiativ) mens hun siger "så kan man se jeres gulv igen" og generelt blande sig. Det kan jeg til en vis grad se gennem fingre med, men: I sensommeren mistede vi desværre min far i en meget ung alder, efter et sygdomsforløb der både i min graviditet og i vores søns første måneder har fyldt rigtig meget. Jeg har derfor haft et behov for at være der meget for mine forældre og efterfølgende være meget sammen med min mor og derfor har vores søn naturligt set mine forældre mere end han har set mine svigerforældre, da jeg ammer. Da vi mistede min far gik der ikke længe før de (primært min svigermor) begyndte at kommentere (mange gange) hvor lidt de ser os. Det gør mig ked af det, da jeg virkelig har forsøgt at gøre en indsats for at vores søn har set dem, så meget vi har kunne overskue midt i det hele. Ikke EN gang mens min far var syg har de tilbudt at hjælpe til, komme med aftensmad, gå en tur med vores søn eller lign. så at de på den måde skal "brokke" sig, gør mig sur og ked af det. Sådan har det været HVER gang vi har talt sammen de sidste måneder og jeg har faktisk ikke længere lyst til at være sammen med hende. Jeg er stadig meget påvirket over tabet af min far og jeg kan ikke magte at hun skal brokke sig hver gang vi ses. Jeg har fortalt min kæreste hvordan jeg føler og han kan godt forstå det, men hver gang de små stikpiller fra hans mor kommer, lægger han ikke rigtig mærke til det før jeg påpeger det når vi er alene. Jeg føler virkelig ikke at mine følelser eller beslutninger bliver respekteret af hende. Min kæreste har overvejet at tage en snak med hende, fordi jeg så ofte er træt af det hele og efterhånden skal der heller ingenting til. Så sent som idag, synes hun ikke det var tidligt nok at vi kommer kl. 15 til juleaften fordi de jo så gerne vil nå at nyde vores søn i hans vågne timer, da han bliver puttet ved 8-tiden. Men hver gang vi er hos dem er det bare så stresset og så mange mennesker, og vores søn stresser hel vildt over det, fordi han nærmest går på runde fra vi kommer ind til han skal sove. Og hvis jeg nævner det, eller går lidt væk med ham får jeg bare afvide at jeg er en hønemor eller at jeg "skal slappe lidt af".

Puha.. Hvad synes I?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
23.december 2017 kl. 15:44
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
1419 skrevne indlæg
23-12-2017 15:44
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
1419 skrevne indlæg
Godt skrevet
4

Dit barn dine grænser og dine valg og har du bestemt ret til at fortælle svigermor. Jeg ville have sagt noget og sat foden ned.  Hvad klok i kommer er op til jet skal Ingen bestemme.   Vores baby går i seng klokken 16. Der blev spurgt til ang mad gaver osv sagde intet skulle indrettes efter ham for ham ville ikke være vågen.   Og ville ikke tøve med at blive væk hvis jegg følte de ikke respekterede mine grænser

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
23.december 2017 kl. 15:50
Luk
Medlem siden 11-02-2015
30 startede debatter
784 skrevne indlæg
23-12-2017 15:50
Luk
Medlem siden 11-02-2015
30 startede debatter
784 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Enig. Og svigermor lyder til ikke at se ud over egne behov, i hvert fald ud fra hvad du beskriver. 

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
23.december 2017 kl. 16:07
Luk
Medlem siden 17-12-2014
3 startede debatter
240 skrevne indlæg
23-12-2017 16:07
Luk
Medlem siden 17-12-2014
3 startede debatter
240 skrevne indlæg
Godt skrevet
7

Jeg synes bestemt ikke du lyder urimelig :) Din kæreste må tage en alvorlig snak med sin mor, men måske ikke lige i juledagene, hvor følelserne godt kan sidde uden på tøjet.

I forhold til kommentarerne om at du er en hønemor, når du skærmer dit barn mod at gå fra arm til arm osv, synes jeg, du skal trække på skuldrene og fortsætte med at lytte til barnets behov.

I de tilfælde, hvor jeg har fået kritik for min måde at være mor på (dog primært fra min egen mor), har det virket godt at sige noget i retning af "tjo... men jeg er hans mor" - indforstået: og derfor bestemmer jeg, så knyt sylten! :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
7
23.december 2017 kl. 17:43
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
937 skrevne indlæg
23-12-2017 17:43
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
937 skrevne indlæg
Godt skrevet
30

Jeg er ked af at høre om dit tab :-(

Jeg synes sagtens selv du kan snakke med svigermor. Jeg synes hun er ret strid. Hvis det var mig, så tror jeg, at jeg ville kigge svigermor direkte i øjenene næste gang, der kommer en stikpille og sige: “Jeg beklager at du føler dig overset. Men min far fik x måneder sammen med min søn. Den tid prioriterede jeg at bruge sammen med ham. Du og (sønnen) har mange år foran jer. Derfor har jeg ikke prioriteret dig. Men hvis du helst vil bruge vores tid sammen på at brokke dig, så ender det faktisk med at jeg slet ikke har lyst til at ses.”

Anmeld
Svar
Godt skrevet
30
23.december 2017 kl. 17:44
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
937 skrevne indlæg
23-12-2017 17:44
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
937 skrevne indlæg
Godt skrevet
4

Det er dog IKKE en sætning til juleaften ;-) Der synes jeg ikke man skal gå i konflikter. Men til en anden dag :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
23.december 2017 kl. 18:13
Luk
Medlem siden 24-11-2012
15 startede debatter
227 skrevne indlæg
23-12-2017 18:13
Luk
Medlem siden 24-11-2012
15 startede debatter
227 skrevne indlæg
Godt skrevet
8

Generelt synes jeg du har fat i den lange ende mht at værne om din søn og at du har gjort det der var rigtigt og nødvendigt i den situation i har været i. Dog tænker jeg på om i har spurgt hende om hun ville komme med aftensmad, gå en tur med barnevognen osv. for ellers er det ikke til at forvente at folk kan gætte det. Det ville være skønt hvis de kunne men de det er langt fra alle. Nogle holder måske endda lidt afstand for ikke at være anmassende. 

Anmeld
Svar
PB siden november 2012. 1. ICSI lang protokol 1 æg oplagt: negativ. 2 frysæg oplagt: negativ. 2. ICSI lang protokol 1 æg oplagt: hcg 11 BIO. 1 fryseæg oplagt: positiv MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
8
PB siden november 2012. 1. ICSI lang protokol 1 æg oplagt: negativ. 2 frysæg oplagt: negativ. 2. ICSI lang protokol 1 æg oplagt: hcg 11 BIO. 1 fryseæg oplagt: positiv MinTicker.dk Ticker
23.december 2017 kl. 20:55
Luk
Medlem siden 09-02-2017
4 startede debatter
265 skrevne indlæg
23-12-2017 20:55
Luk
Medlem siden 09-02-2017
4 startede debatter
265 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Jeg synes du er helt i din gode ret. 

Det er garanteret sådan med at ingen nogensinde har sagt til hende at det hun gør og siger ikke er ok og så ruller det som en snebold ned ad bakke. 

Jeg bliver så provokeret af at hun går i gang med at rydde op og kommer med den kommentar om jers gulv. Min svigermor har haft lignende tendens til uopfordret at gå i gang med at vaske op efter middage holdt i vores hjem, og det er så  grænseoverskridende.

Hvis jeg var dig ville jeg tage det op med hende når situationerbe opstår. Det er svært i din situation men måske din mand kan hjælpe. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2

Slettet bruger

23.december 2017 kl. 22:23
Slettet bruger
23-12-2017 22:23
Godt skrevet
2

Nu er vi alle jo meget forskellige.. begge mine svigerforældre giver sig til at rydde op på eget initiativ og kan komme med lign kommentarer, jeg tænker bare.. fedt så behøver jeg ikke bruge tid på det.. dem om det. 

Ift dit tab er du måske nødt til at forklare hende situationen..? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
24.december 2017 kl. 13:34
Luk
Medlem siden 21-06-2015
6 startede debatter
102 skrevne indlæg
24-12-2017 13:34
Luk
Medlem siden 21-06-2015
6 startede debatter
102 skrevne indlæg
Godt skrevet
17

Jeg har tænkt en del over dit opslag siden i går, for det rører noget i mig.

Selvfølgelig skal din svigermor ikke kommentere i tide og utide.

Men jeg tror simpelthen i er kommet i en dårlig rytme! Og I skal TALE sammen for at løse det. Jeg tror ikke, at det rette er, at du giver hende en passive-aggressive svada, en dag bægeret flyder over. Det ville du jo heller ikke ønske af hende vel? 

Hvis nogen har et problem med mig, vil jeg da gerne at de fortæller det stille os roligt på en kærlig måde, a la: "jeg har brug for at tale med dig. Jeg er stadig i en rigtig svær situation efter at have mistet min far. Jeg savner ham. Og det har jeg på fornemmelsen ,at du ikke helt har forstået. Jeg har enormt brug for dig i vores liv og til at være verdens bedste farmor for vores søn. Men jeg føler mig faktisk tit enormt presset af dig. Det er helt sikkert ikke din mening, og jeg vil øve mig i at sige det til dig i den enkelte situation. Jeg siger det nu, fordi vores forhold er vigtigt for mig og vores søn. Hvis du har lyst, kunne jeg rigtig godt tænke mig, at du hjalp vores lille familie ved at gøre X". Hvad tænker du om det her? Kan vi ikke hjælpe hinanden?"

Det er dælme svært at sige nej, hvis nogen taler fra hjertet og beder om hjælp.

Held og lykke 🍀 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
17

Slettet bruger

24.december 2017 kl. 19:21
Slettet bruger
24-12-2017 19:21
Godt skrevet
1
tulletullen skrev :

Jeg har tænkt en del over dit opslag siden i går, for det rører noget i mig.

Selvfølgelig skal din svigermor ikke kommentere i tide og utide.

Men jeg tror simpelthen i er kommet i en dårlig rytme! Og I skal TALE sammen for at løse det. Jeg tror ikke, at det rette er, at du giver hende en passive-aggressive svada, en dag bægeret flyder over. Det ville du jo heller ikke ønske af hende vel? 

Hvis nogen har et problem med mig, vil jeg da gerne at de fortæller det stille os roligt på en kærlig måde, a la: "jeg har brug for at tale med dig. Jeg er stadig i en rigtig svær situation efter at have mistet min far. Jeg savner ham. Og det har jeg på fornemmelsen ,at du ikke helt har forstået. Jeg har enormt brug for dig i vores liv og til at være verdens bedste farmor for vores søn. Men jeg føler mig faktisk tit enormt presset af dig. Det er helt sikkert ikke din mening, og jeg vil øve mig i at sige det til dig i den enkelte situation. Jeg siger det nu, fordi vores forhold er vigtigt for mig og vores søn. Hvis du har lyst, kunne jeg rigtig godt tænke mig, at du hjalp vores lille familie ved at gøre X". Hvad tænker du om det her? Kan vi ikke hjælpe hinanden?"

Det er dælme svært at sige nej, hvis nogen taler fra hjertet og beder om hjælp.

Held og lykke 🍀 

Rigtig godt svar - og jeg synes helt sikkert også, det vil være fint at fortælle hende pænt at du har prioriteret den sidste tid med din far højt og at du er i sorg over at have mistet ham, hvorfor du er meget følsom for tiden, og har brug for at folk tager hensyn (hvilket egentlig ikke burde være nødvendigt, men nogle er ikke så gode til at tackle andres sorg) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Når amningen driller

Har du brug for hjælp til amningen eller gode råd, så kan du ringe eller skrive til Forældre og Fødsels Ammerådgivning. Det er gratis, uforpligtende og anonymt. Læs mere

ANNONCE

Få laser- eller rynkebehandling hos kosmetisk klinik

Laserbehandlinger og rynkebehandlinger har vundet større og større indpas i Danmark de seneste par år. Derfor vil du også hurtigt opdage, at der er mange forskellige kosmetiske klinikker at vælge imellem, hvis du søger en kosmetisk behandling. Læs mere

ANNONCE

5G - Farligt eller ok?

5G er forkortelsen for den 5. generation af mobilnetværk. Men er det farligt eller er det OK for os og vores børn? Mobilnetværket udvikles nemlig, så det kan følge med tidens behov for hurtigere hastighed, øget sikkerhed og større kapacitet, når det kommer til overførsel og udveksling af data. Læs mere

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Når amningen driller

Har du brug for hjælp til amningen eller gode råd, så kan du ringe eller skrive til Forældre og Fødsels Ammerådgivning. Det er gratis, uforpligtende og anonymt. Læs mere

ANNONCE

Få laser- eller rynkebehandling hos kosmetisk klinik

Laserbehandlinger og rynkebehandlinger har vundet større og større indpas i Danmark de seneste par år. Derfor vil du også hurtigt opdage, at der er mange forskellige kosmetiske klinikker at vælge imellem, hvis du søger en kosmetisk behandling. Læs mere

ANNONCE

5G - Farligt eller ok?

5G er forkortelsen for den 5. generation af mobilnetværk. Men er det farligt eller er det OK for os og vores børn? Mobilnetværket udvikles nemlig, så det kan følge med tidens behov for hurtigere hastighed, øget sikkerhed og større kapacitet, når det kommer til overførsel og udveksling af data. Læs mere

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere