Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Paragraf 56

31.juli 2019 kl. 12:50
Luk
Medlem siden 20-04-2018
31-07-2019 12:50
Luk
Medlem siden 20-04-2018
Godt skrevet
0

Kære alle kloge kvinder

Vi er for nyligt startet i fertilitetsbehandling og i den forbindelse har mine chefer selv spurgt ind til en paragraf 56. Det lader ikke til at nogen af dem ved nogen på forhånd - jeg tænker, at jeg er den første i vores afsnit med problemet.

Er vi ikke enige om, at det er så godt som næsten umuligt at få denne ordning? Vi bor i Varde kommune, ingen af os fejler noget - kun let nedsat sædkvalitet og lavt stofskifte. Vi er altså uforklarligt barnløse. Vi har kun indtil nu været i 1 forsøg IUI, hvor jeg havde ferie (så jeg brugte kun 1 sygedag). Nu har klinikken ferie, men det kunne være rart med afklaring til næste behandlings forsøg. 

Nogle erfaringer? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
31.juli 2019 kl. 15:23
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2472 skrevne indlæg
31-07-2019 15:23
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2472 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jo, det er meget svært at få en paragraf 56 p.gr.a. fertilitetsbehandling.

Der kom en ny principafgørelse fra ankestyreslen for nogle år siden, og de fleste kommuner følger den afgørelse.

I kan selvfølgelig godt søge, det sker der ikke noget ved, men være forberedt på et afslag 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
31.juli 2019 kl. 16:02
Luk
Medlem siden 07-07-2015
6 startede debatter
161 skrevne indlæg
31-07-2019 16:02
Luk
Medlem siden 07-07-2015
6 startede debatter
161 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg fik en paragraf 56 aftale da vi startede i behandling. Jeg arbejder i en kommune. Min gjaldt et år af gangen og fik den forlænget to gange. For nylig fik jeg den forlænget selvom jeg var blevet gravid, blot hvis nu der skulle ske noget.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
31.juli 2019 kl. 16:19
Luk
Medlem siden 15-08-2016
3 startede debatter
18 skrevne indlæg
31-07-2019 16:19
Luk
Medlem siden 15-08-2016
3 startede debatter
18 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg arbejder i Holstebro kommune og kunne ikke få den da arbejdsgiver ikke havde kendskab til fertilitetsbehandling ved ansættelsens start. Kender ikke til hvordan det ellers er rundt omkring 😊

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
01.august 2019 kl. 23:32
Luk
Medlem siden 28-12-2016
2 startede debatter
70 skrevne indlæg
01-08-2019 23:32
Luk
Medlem siden 28-12-2016
2 startede debatter
70 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det kan være svært, men det er slet ikke sikkert.

Jeg havde en paragraf 56 for et år, og fik den derefter forlænget et år. Men da den skulle forlænges 2. gang, var der desværre kommet nye regler, så det var ikke muligt (Herning kommune).

Men det lyder til, at det stadig er forskelligt fra kommune til kommune, så måske I er heldige i Varde kommune?!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
18.august 2019 kl. 22:08
Luk
Medlem siden 05-02-2015
3 startede debatter
52 skrevne indlæg
18-08-2019 22:08
Luk
Medlem siden 05-02-2015
3 startede debatter
52 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg fik en  uden problemer ved begge mine graviditeter. Så jeg er i tvivl om hvad der skulle være svært ved det. Min chef fik selv sat det i stand, og så var jeg ved lægen og få udfyldt papire, da man måtte forvente behandlingen kunne påføre mere end 10 dages fravær (som er det man min. skal have før den gælder). Min læge skrev bare, at det var grundet fertilitetsbehandling. 

Min aftale blev brugt hver gang jeg skulle til undersøgelse/skanning mm. og der var aldrig problemer med det. Så når jeg kom og sagde jeg skulle til noget, så noterede de bare en 56-dag. 

Jeg håber det også lykkedes for dig og få den, For mig gav det utrolig meget ro at have den!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
18.august 2019 kl. 22:57
Luk
Medlem siden 28-12-2016
2 startede debatter
70 skrevne indlæg
18-08-2019 22:57
Luk
Medlem siden 28-12-2016
2 startede debatter
70 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Windak skrev :

Jeg fik en  uden problemer ved begge mine graviditeter. Så jeg er i tvivl om hvad der skulle være svært ved det. Min chef fik selv sat det i stand, og så var jeg ved lægen og få udfyldt papire, da man måtte forvente behandlingen kunne påføre mere end 10 dages fravær (som er det man min. skal have før den gælder). Min læge skrev bare, at det var grundet fertilitetsbehandling. 

Min aftale blev brugt hver gang jeg skulle til undersøgelse/skanning mm. og der var aldrig problemer med det. Så når jeg kom og sagde jeg skulle til noget, så noterede de bare en 56-dag. 

Jeg håber det også lykkedes for dig og få den, For mig gav det utrolig meget ro at have den!

Nu ved jeg ikke hvor gamle dine børn er, men det kan være pga ændringer i reglerne, at du ikke har oplevet problemer med at få en paragraf 56. Eller også bor du i en kommune, der stadig giver paragraffen til fertilitetsbehandling.

Som jeg skrev i en anden kommentar, så havde jeg en paragraf 55 de første to år af behandlingsforløbet (og fik den med lethed). Men ved 3. år var reglerne ændret, så det ikke længere var en mulighed.

I nogle kommuner er det vist stadigt muligt at få paragraffen, men det afhænger måske af hvor man bor?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
18.august 2019 kl. 23:08
Luk
Medlem siden 05-02-2015
3 startede debatter
52 skrevne indlæg
18-08-2019 23:08
Luk
Medlem siden 05-02-2015
3 startede debatter
52 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
PippiBaby skrev :
Windak skrev :

Nu ved jeg ikke hvor gamle dine børn er, men det kan være pga ændringer i reglerne, at du ikke har oplevet problemer med at få en paragraf 56. Eller også bor du i en kommune, der stadig giver paragraffen til fertilitetsbehandling.

Som jeg skrev i en anden kommentar, så havde jeg en paragraf 55 de første to år af behandlingsforløbet (og fik den med lethed). Men ved 3. år var reglerne ændret, så det ikke længere var en mulighed.

I nogle kommuner er det vist stadigt muligt at få paragraffen, men det afhænger måske af hvor man bor?

Bor i Hedensted kommune, og Mine børn er 3 og 1 år, så det er ikke længe siden, og min veninde har også lige fået sin, så vi er nok bare heldige og bo i den rette kommune :)  

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.august 2019 kl. 07:07
Luk
Medlem siden 28-12-2016
2 startede debatter
70 skrevne indlæg
19-08-2019 07:07
Luk
Medlem siden 28-12-2016
2 startede debatter
70 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
Windak skrev :
PippiBaby skrev :
Windak skrev :

Bor i Hedensted kommune, og Mine børn er 3 og 1 år, så det er ikke længe siden, og min veninde har også lige fået sin, så vi er nok bare heldige og bo i den rette kommune :)  

Ok, jamen så er det jo sikker forklaringen smiley.

Godt at høre, at din veninde kunne få en paragraf 56. Så skal hun ikke bekymre sig om arbejdspladsen, når hun skal til behandlinger. Der er simpelthen nok at bekymre sig om, i de perioder.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
19.august 2019 kl. 08:12
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2472 skrevne indlæg
19-08-2019 08:12
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2472 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Windak skrev :

Det , der er svært ved det, er jo netop den forholdsvis nye principafgørelse fra ankestyrelsen, som mange kommuner vælger at følge.

Afgørelsen går ud på, at hvis det, der forårsager barnløsheden (f.eks. lukkede æggeledere), ikke i sig selv medfører uarbejdsdygtighed, så kan man ikke på en paragraf 56.

Og derfor kan det afhænge af, hvilken kommune man bor i, da mange kommuner vælger at følge den nye afgørelse.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere