Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

IVF behandling

12.januar 2021 kl. 21:16
Luk
Medlem siden 23-02-2015
12-01-2021 21:16
Luk
Medlem siden 23-02-2015
Godt skrevet
0

Hej alle sammen! 
Vi modtager vores første tid til ivf behandling inden for de næste 2-3 uger - længe ventet og vi glæder os helt vildt efter at have prøvet i snart 2 år.. 

Jeg er så spændt, og på trods af meget læsning osv. om hvad vi kan forvente, vil jeg gerne høre andres historier og erfaringer, samt evt møde nogen der står i samme båd? 

Jeg har fra tidligere forhold en søn på snart 10 år. Var 17 år da jeg blev gravid på p-piller og bum så kom min lille prins til verden 9 måneder senere. 
i 2015 mistede jeg en søn i 5 måned (sen abort) da hans hjerte var så misdannet at han ikke ville kunne overleve. 
Min mand og jeg har ikke opnået graviditet sammen. Vi har som sagt forsøgt i to år. Efter et år kom jeg til undersøgelse hvor vi opdagede jeg har medfødt pcos (har et BMI på 20 så det er ikke der den er gal og har faktisk ikke nogen symptomer andet end at jeg sjældent får ægløsning). Jeg har fået skyllet mine æggeledere igennem og de fungerer som de skal. Vi har derpå fået hormon behandling med henblik på at stimulere æggeblærerne og derpå ægløsende sprøjte - og prøvet selv uden held. Derfor er vi nu henvist videre. 
Min mand har ikke fået testet sin sædkvalitet endnu grundet andre omstændigheder, så det er vi ret spændte på. Han har dog haft gjort en gravid før for mange år siden (abort). 

Min gynækolog sagde, at jeg ikke har et problem ifht slimhinden og derfor snildt burde kunne holde på et barn. Derfor håber jeg også det lykkedes i første eller andet forsøg❤️ 
Min medstuderende (er igang med ssa) fortalte mig de stod i samme problem engang og det lykkedes i første hug - så man kan jo håbe! 

Min mand og jeg flyttede i sommers i vores ny byggede rækkehus og har i den forbindelse også et ekstra værelse klar til baby nu. Det har naget mig meget at have et tomt værelse der "venter" på babyen.. Men håbet om at snart kunne møblere og indrette det er begyndt at blomstre lidt op igen. 

Havde personligt aldrig troet det skulle være så mentalt udmattende at forsøge at få et barn, og med så meget selvbebrejdelse. Ofte tager jeg mig selv i at tænke min mand forlader mig og vil skilles hvis jeg ikke snart "virker".. ved selvfølgelig godt han aldrig ville gå fra mig og vi har talt om det hvor han griner af mig og siger det er en helt vanvittig tanke.. Men selvbebrejdelsen over ikke at "virke rigtigt" tager virkelig overhånd nogen gange.. 

Kan dog mærke at siden klinikken skrev, er også det blevet bedre. Jeg tror så inderligt på det vil lykkes! 

Nogen andre der vil dele enten erfaringer eller tanker og følelser? 
Jeg føler ihvertfald det kan hjælpe mig meget personligt at kunne relatere de følelser, håb og processen med andre der gennemgår det samme.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
12.januar 2021 kl. 21:27
Luk
Medlem siden 10-06-2018
7 startede debatter
23 skrevne indlæg
12-01-2021 21:27
Luk
Medlem siden 10-06-2018
7 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Hej,

Jeg vil rigtig gerne følges og dele tanker.

Vi har forsøgt at blive gravide i 1.5 år. Det sidste år med iui. Jeg har også pcos.

Vi havde tilmeldt os første IVF behandling denne måned, blev desværre afvist men NU er vi da nået så langt :D

Hvilken klinik/sygehus skal i i behandling hos?

Ved du om i skal have lang eller kort behandling?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
12.januar 2021 kl. 21:38
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
12-01-2021 21:38
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
sommerblomst19 skrev :

Hej,

Jeg vil rigtig gerne følges og dele tanker.

Vi har forsøgt at blive gravide i 1.5 år. Det sidste år med iui. Jeg har også pcos.

Vi havde tilmeldt os første IVF behandling denne måned, blev desværre afvist men NU er vi da nået så langt :D

Hvilken klinik/sygehus skal i i behandling hos?

Ved du om i skal have lang eller kort behandling?

Afvist? Hvorfor dog?

vi skal på Køge fertilitetsklinik :) vi har ikke drøftet hvilken behandling endnu, de siger første møde tager vi samtalen om hele forløbet og lægger en plan 🙏🏻

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.januar 2021 kl. 21:03
Luk
Medlem siden 10-06-2018
7 startede debatter
23 skrevne indlæg
14-01-2021 21:03
Luk
Medlem siden 10-06-2018
7 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Ja desværre, De fortalte til vores samtale at der ind imellem var for mange der tilmeldte sig, så derfor var der en risiko for at man blev afvist. Mener hun sagde de max måtte gøre det 3 gange i løbet af de 3 forsøg man får. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.januar 2021 kl. 21:26
Luk
Medlem siden 29-03-2020
171 skrevne indlæg
14-01-2021 21:26
Luk
Medlem siden 29-03-2020
171 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Først tillykke med at i er nået så langt, selvom det er på en træls baggrund så er det for mange en lettelse endelig at få hjælp. 

Når din kæreste ikke har fået analyseret sin sæd tænker jeg at det godt kan være de vil starte med IUI altså insemination før de går til IVF.

Jeg har selv været igennem først IUI uden held og så ICSI, hvor jeg blev gravid på første oplægning (fryseforsøg). 

Jeg synes processen med behandling var ret hård mentalt. Har følt mig i en nærmest konstant zombie tilstand hvor tanken om et barn og en helt absurd fokus på at mærke min krop simpelthen fyldte (set i bakspejlet alt for meget). 

For mig var det rart at sige højt at vi var i behandling, og oplevede generelt virkelig stor forståelse og respekt omkring det. Til gengæld har det været rigtig svært at gå fra dem i behandling til dem der skal have et barn, det er jeg stadig i en proces med at skulle forstå. 

Hvis der er noget konkret du gerne vil vide noget om vil jeg hjertens gerne dele ud af min erfaring. Fra vi blev henvist til behandling til positiv test (inkl forløb privat) gik ca 10 mdr. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.januar 2021 kl. 21:44
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
14-01-2021 21:44
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
sommerblomst19 skrev :

Ja desværre, De fortalte til vores samtale at der ind imellem var for mange der tilmeldte sig, så derfor var der en risiko for at man blev afvist. Mener hun sagde de max måtte gøre det 3 gange i løbet af de 3 forsøg man får. 

Ej hvor uretfærdigt 😭 håber den går igennem næste gang!❤️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.januar 2021 kl. 21:49
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
14-01-2021 21:49
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
babydrømme2020 skrev :

Først tillykke med at i er nået så langt, selvom det er på en træls baggrund så er det for mange en lettelse endelig at få hjælp. 

Når din kæreste ikke har fået analyseret sin sæd tænker jeg at det godt kan være de vil starte med IUI altså insemination før de går til IVF.

Jeg har selv været igennem først IUI uden held og så ICSI, hvor jeg blev gravid på første oplægning (fryseforsøg). 

Jeg synes processen med behandling var ret hård mentalt. Har følt mig i en nærmest konstant zombie tilstand hvor tanken om et barn og en helt absurd fokus på at mærke min krop simpelthen fyldte (set i bakspejlet alt for meget). 

For mig var det rart at sige højt at vi var i behandling, og oplevede generelt virkelig stor forståelse og respekt omkring det. Til gengæld har det været rigtig svært at gå fra dem i behandling til dem der skal have et barn, det er jeg stadig i en proces med at skulle forstå. 

Hvis der er noget konkret du gerne vil vide noget om vil jeg hjertens gerne dele ud af min erfaring. Fra vi blev henvist til behandling til positiv test (inkl forløb privat) gik ca 10 mdr. 

Pga nogen lidt særlige omstændigheder i min mands og mit liv, bliver inseminations delen sprunget over da det simpelthen vil være for "besværligt".

Jeg håber som du at jeg rammer en positiv test første gang. Om ikke andet giver det mig en enorm ro og glæde bare det at kunne sige vi er igang og der begynder at være lys for enden af det her baby helvede🤣 

kender alt for godt det med at mærke sig selv for meget, man bliver nærmest helt psykotisk til sidst.. 😰 

det har været så alt overskyggende for mig, for vi ønsker så inderligt en baby. Oveni det har min mands bror lige fået en lille pige pga en "upser" og min kollega blev gravid første måned efter hun smed p-pillerne og selvom jeg er glad på deres vegne, så sidder der et lille misundeligt monster i maven på mig.. 

hvor langt er du henne nu? Eller har du født? 
hvordan gør de i forhold til test er det definitivt at man få en blodprøve eller kan de finde på at bede en teste selv? (Prøver at stoppe mit testmonster nemlig) 

En ting jeg har svært ved at overskue er når de har sæden, og de har taget æg ud, hvordan/hvor længe går man så? Hvad sker der så?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
14.januar 2021 kl. 22:12
Luk
Medlem siden 29-03-2020
171 skrevne indlæg
14-01-2021 22:12
Luk
Medlem siden 29-03-2020
171 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
coffeeislife skrev :
babydrømme2020 skrev :

Pga nogen lidt særlige omstændigheder i min mands og mit liv, bliver inseminations delen sprunget over da det simpelthen vil være for "besværligt".

Jeg håber som du at jeg rammer en positiv test første gang. Om ikke andet giver det mig en enorm ro og glæde bare det at kunne sige vi er igang og der begynder at være lys for enden af det her baby helvede🤣 

kender alt for godt det med at mærke sig selv for meget, man bliver nærmest helt psykotisk til sidst.. 😰 

det har været så alt overskyggende for mig, for vi ønsker så inderligt en baby. Oveni det har min mands bror lige fået en lille pige pga en "upser" og min kollega blev gravid første måned efter hun smed p-pillerne og selvom jeg er glad på deres vegne, så sidder der et lille misundeligt monster i maven på mig.. 

hvor langt er du henne nu? Eller har du født? 
hvordan gør de i forhold til test er det definitivt at man få en blodprøve eller kan de finde på at bede en teste selv? (Prøver at stoppe mit testmonster nemlig) 

En ting jeg har svært ved at overskue er når de har sæden, og de har taget æg ud, hvordan/hvor længe går man så? Hvad sker der så?

Jeg er i 12. uge, så det er stadig sådan relativt nyt. 

Sådan for at tage forløbet helt fra start så tilmeldte jeg mig på første mens dag, og fik en tid på dag 3, hvor jeg blev scannet og startede hormoner om aftenen. Derfra var jeg så til scanning en 3-4 gange før de kunne planlægge udtagning. 

Ved udtagning viste det sig at jeg var blevet overstimuleret, så de sagde fra start at de ikke ville lægge æg tilbage, men fryse alt og så bruge i senere cyklus. Når man gør det sådan skal man vente en hel cyklus yderligere (dvs tilmelde sig tidligst ved nr to blødning efter udtagning). Jeg fik taget æg ud en torsdag og skulle så ringe om fredagen for update på hvor mange der var blevet befrugtet. Derfra skulle jeg bare vente at få en e boks besked med hvor mange der klarede den til 5 dage, og dermed til nedfrysning. Det var nogle meget lange dage, og endte meget skuffet med kun to til frys på trods af 19 æg ud. 

Da jeg skulle have æg op valgte jeg en stimuleret cyklus, hvor man medicinsk kontrollere cyklus helt og man ikke får ægløsning. Jeg blev scannet et par gange før oplægning kunne planlægges. Oplægning var meget nemt og gik lynhurtigt og så blev man sendt hjem for at tænke positive tanker. 

Jeg fik taget blodprøve svarende til 4+4 tror jeg det var, jeg havde selv testet hjemme forinden, men i princippet behøver man ikke, man får et helt klart svar. Da min test var positiv ringede de og sagde tillykke og bookede en tid til tidlig scanning tre uger senere så 7+.

Derfra bliver man betragtet som standard gravid og følger bare almindeligt forløb med nakkefold og MD scanning. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
16.januar 2021 kl. 22:35
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
16-01-2021 22:35
Luk
Medlem siden 23-02-2015
19 startede debatter
44 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hvordan fungerer sådan en stimuleret cyklus?

hvor er jeg glad på dine vegne!!❤️ Håber jeg om nogen måneders tid kan komme tilbage med godt nyt

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.januar 2021 kl. 23:05
Luk
Medlem siden 26-08-2020
7 startede debatter
111 skrevne indlæg
16-01-2021 23:05
Luk
Medlem siden 26-08-2020
7 startede debatter
111 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
sommerblomst19 skrev :

Jeg har selv været i IVF behandling på OUH og der måtte man blive afvist Max 3 gange i træk imellem hvert af de 3 forsøg, mere så du ikke bliver skuffet hvis du bliver afvist flere gange. 
ved os lykkes det i 9 forsøg i det private 😀 (tog 2,5 år i behandling)

Jeg sender en masse Lykke jeres vej! 😀

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
16.januar 2021 kl. 23:25
Luk
Medlem siden 29-03-2020
171 skrevne indlæg
16-01-2021 23:25
Luk
Medlem siden 29-03-2020
171 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
coffeeislife skrev :

Hvordan fungerer sådan en stimuleret cyklus?

hvor er jeg glad på dine vegne!!❤️ Håber jeg om nogen måneders tid kan komme tilbage med godt nyt

I stimuleret cyklus får man tablet østradiol to gange dagligt og senere suppleres med progesteron enten som stikpiller i skeden (evt også rektalt) eller som creme, jeg fik som stikpiller 3 x dagligt (2 vaginalt og en rektalt), det fortsætter man så med indtil test, hvis negativ stopper man, hvis positiv fortsættes (i mit tilfælde til 9+6). 

Medicinen gør at man ikke selv får ægløsning, dermed får man heller ikke noget gult legeme som normalt producere progesteron, det er derfor man fortsætter med det. Nogle klinikker bruger kun stimuleret cyklus hvis man har cyklus på over 35 dage, min klinik brugte det som standard til alle, med mindre man selv ønskede naturlig cyklus. 

Jeg valgte at følge deres anvisning, også fordi jeg vidste jeg ville være bekymret for om min krop nu ville være god nok til at holde på ægget naturligt. Så hvis jeg ikke blev gravid  ville jeg ikke kunne slippe tanken om jeg var blevet det med hormonstøtte. 

Nogle prioritere så få hormoner som muligt, jeg prioriterede så meget ro i maven jeg kunne få.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Kom ud og oplev verdenen med den lille ny

Der er ingen større gave i livet end at blive forældre, og den lykke man oplever, når man er omkring barnet, kan gøre resten af verden fuldstændig ubetydelig. Dette leder ofte til, at særligt nybagte forældre ikke kommer ud og oplever verden omkring dem, fordi de pakker sig ind i hjemmets trygge rammer sammen med den lille ny. Læs mere

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Kom ud og oplev verdenen med den lille ny

Der er ingen større gave i livet end at blive forældre, og den lykke man oplever, når man er omkring barnet, kan gøre resten af verden fuldstændig ubetydelig. Dette leder ofte til, at særligt nybagte forældre ikke kommer ud og oplever verden omkring dem, fordi de pakker sig ind i hjemmets trygge rammer sammen med den lille ny. Læs mere

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere