Close
Log Ind Opret Bruger

Paragraf 56

  • 29 april 2018, 17:22

    Hej mm-folk der er/har været i behandling.

    Vil lige høre om der er nogen af jer, som har meget viden angående paragraf 56? Og evt. Har haft held med at få den også her efter de nye regler.

    jeg ønsker den selvfølgelig fordi, at det kan hjælpe mig rent økonomisk.

    jeg har læst et sted, at den i dag kun kan fås, hvis arbejdsgiver er bekendt med at man er i behandling ved ansættelsestidspunktet. Det er sådan, at min arbejdsgiver har været bekendt med det, da jeg var igang med henvisning og forundersøgelser ved ansættelsesstart. Er det så muligt? 

    Jeg har også læst, at der vidst er forskel fra kommune til kommune. Hvori ligger forskellen?

    hilsen lille-T

    29. april 2018 kl. 18:14

    Det er korrekt at arbejdsgiver skal være oplyst ved ansættelsens start, men også at der skal ligge en kronisk lidelse til grund for barnløshed.

    En nylig afgørelse fra Ankestyrelsen gør altså, at er man uforklarlig barnløs, så kan den ikke bare længere udskrives. 

    Jeg har lige fået en ny, og det var i hvert fald kriterierne  her i RKSK kommune. 

    29. april 2018 kl. 18:20

    Så det er kun hvis jeg f.eks. får konstateret lukkede æggeledere her d. 7. maj, at det så kan lade sig gøre?

    29. april 2018 kl. 19:01

    Jeg fik afslag på min ansøgning. Der skal ligge en kronisk sygdom der giver sygedage ud over dem til fertilitetsbehandling før end at man kan få en §56. Sådan var det i hvert fald i Morsø Kommune. 

     

    Og medmindre du er selvstændig har §56 ikke nogen økonomisk betydning for dig. §56 giver din arbejdsplads en økonomisk kompensation for dine sygedage. Hvis du er fast ansat får du forsat løn under sygdom. Og har ret til fri til lægebesøg/behandling mm. 

     

    §56 gavner din arbejdsplads, men det skader ikke dig at få afslag – med mindre du er selvstændig 🙂 

    29. april 2018 kl. 19:05

    altea skrev :

    Det er korrekt at arbejdsgiver skal være oplyst ved ansættelsens start, men også at der skal ligge en kronisk lidelse til grund for barnløshed.

    En nylig afgørelse fra Ankestyrelsen gør altså, at er man uforklarlig barnløs, så kan den ikke bare længere udskrives. 

    Jeg har lige fået en ny, og det var i hvert fald kriterierne  her i RKSK kommune. 

    Dvs at hvis man har været ansat længe inden projekt baby så kan man ikke få den mere? Jeg havde den da vi var i behandling sidst, 2016, og har netop talt med kommunen om en ny.

    Bor også i RKSK kommune. Her er det primært mandens sædkvalitet og det at jeg har svært ved at modne æg. Ellers fejler jeg intet. Så det lyder til at det blir svært at få igen ???? 

    29. april 2018 kl. 19:05

    Okay, så lukkede æggeledere bliver heller ikke set som værende en kronisk sygdom? Fordi der snakker klinikken også om, at de evt. går ind og fjerner dem operativt. ????

    29. april 2018 kl. 19:17

    SoloMor1987 skrev :

    Jeg fik afslag på min ansøgning. Der skal ligge en kronisk sygdom der giver sygedage ud over dem til fertilitetsbehandling før end at man kan få en §56. Sådan var det i hvert fald i Morsø Kommune. 

     

    Og medmindre du er selvstændig har §56 ikke nogen økonomisk betydning for dig. §56 giver din arbejdsplads en økonomisk kompensation for dine sygedage. Hvis du er fast ansat får du forsat løn under sygdom. Og har ret til fri til lægebesøg/behandling mm. 

     

    §56 gavner din arbejdsplads, men det skader ikke dig at få afslag – med mindre du er selvstændig 🙂 

    Det har stor betydning for mig at min §56 går igennem, da jeg jo ellers skal bruge ferie på behandlingen. Og ved IVF mm. kommer man hurtigt til at bruge alt sit ferie når man også har halvanden times kørsel til behandlings stedet ???? 

    Jeg er funktionær ansat, men jeg har fået at vide at tid man bruger på fertilitetsbehandling er ferie ????

     

    29. april 2018 kl. 19:22

    Jeg er jo også helt groet sammen i nederste region – men da det er grundet endometriose, bliver det set som en kronisk årsag. Og først blev min afvist igen nu her, da lægen ikke havde opgivet dette som grund.

    Jeg forstår SLET ikke de nye regler, når man nu i behandling er ligestillet med en gravid ifht rettigheder. Det bliver virkelig svært at forblive gode venner med en arbejdsplads, hvis ikke man kan få refunderet for fx 50 dage om året. 

    29. april 2018 kl. 19:26

    Min arbejdsgiver ser det heller ikke som sygedage. Han mener også, at jeg skal gøre brug af afspadsering/fri på egen regning. Så jo, synes det

    ender med at blive ret dyrt, da jeg ikke kan se hvordan jeg skal nå at optjene så meget afspadsering ????

    29. april 2018 kl. 19:32

    Det skal du så ikke – man har jo næsten alle steder tjenestefri med løn, når det handler om speciallæge aftaler. Det skal man have fri til? Hvilken branche er du i?

    29. april 2018 kl. 19:35

    altea skrev :

    Det skal du så ikke – man har jo næsten alle steder tjenestefri med løn, når det handler om speciallæge aftaler. Det skal man have fri til? Hvilken branche er du i?

    Jeg arbejder på fabrik, men det burde vel ikke have en betydning? Vil bare være ked af, hvis jeg skal have fagforeningen ind over. For så tror jeg ikke, at jeg er så populær hos min arbejdsgiver længere.

    29. april 2018 kl. 19:40

    Lige præcis…det er så svært at få det til at hænge sammen. Godt at du fik din igennem igen ????

    Men er bare ked af også at skulle bruge alt mit ferie hvis jeg ikke får en igen ????

    29. april 2018 kl. 19:44

    I skal bestemt ikke bruge ferie og afspadsering. Reglerne er, at har man ret til løn under sygdom, så har man også ret til fertilitetsbehandling med løn i arbejdstiden. Og har man ikke optjent løn under sygdom, kan man få sygedagpenge. 

    Ved ikke om du er 3F’er så? Prøv at google :” Ret til fravær fertilitetsbehandling 3f” – det aller øverste link hos mig giver svar.

    29. april 2018 kl. 19:44

    Nu er jeg ikke begyndt på selve behandlingen endnu. Hvor mange dage bruger i pr. måned, hvor i er på klinikken?

    29. april 2018 kl. 19:44

    Lille-T skrev :

    Okay, så lukkede æggeledere bliver heller ikke set som værende en kronisk sygdom? Fordi der snakker klinikken også om, at de evt. går ind og fjerner dem operativt. ????

    Jo hvis der ikke er passage og de evt fjernes er det lig med kronisk sygdom, og så bør du få en paragraf 56 sygemelding. Hvis problemet ligger hos dig, så har du uanset hvad ret til fri med løn når du er i behandling. Men hvis du ikke fejler noget, så er det ferie der skal bruges!!! Så hvis det er manden der har nedsat sædkvalitet, så kan du ikke få fri med løn til behandling. Mega latterligt når det jo er kvinden det hele går ud over ????

     

    Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.