Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Fødselsdepression

02.maj 2020 kl. 02:39
Luk
Medlem siden 02-02-2020
02-05-2020 02:39
Luk
Medlem siden 02-02-2020
Godt skrevet
0

Hej :)

Nu er det en uge siden jeg har født. Min fødsel var fantastisk, og jeg har det godt med hvordan det forløb, og det forløb da godt, for det meste.

Det gik dog hurtigt til sidst, da min søn måtte tages med en blød cup og jeg skulle syes af to læger i en time, med en bristning af grad 3a - og på samme tid også en "lang" bristning

Vi var på barselshotel i ca. 1½ døgn efter følgende. Ammningen kørte så godt de første 3-4 dage.. Derefter blev det svært for os. Jeg følte at min søn tømte brysterne ved 17-18 tiden hver dag, og han ville ofte ikke tage fat, med mindre han var lagt perfekt. Vi supplerede med MME, i samarbejde med sundhedsplejersken  og forsøgte at lægge ham til brystet oftere, for at få gang i mælken.

Men alt det her har ramt mig..
Jeg har en del erfaring med at være deprimeret, og har været medicineret i nogle år for det, også gennem min graviditet. Jeg har også altid været ekstremt følsom, og grædt over alt og intet. Kun citalopram hjalp på det..

Nu græder jeg meget, over helt små ting. Min søn er dejlig og jeg ved at jeg gør mit bedste for at han skal have det godt. Alt andet sejler for mig, føler jeg. Jeg kan på ingen måde overskue en opvask, eller at lægge vasketøj sammen, selvom min søn sover lige ved siden af mig eller når min kæreste har ham.

Jeg ved godt, at det selvfølgelig ikke er nemt at være nybagt mor, men jeg har bare alt mange følelser.. Desuden overvejer jeg også, at gå over til MME helt eller delvist, så jeg ikke bliver belastet psykisk. Jeg føler at det giver mig en smule mere ro i hovedet.. 
Min søn har det heldigvis godt med MME, og det samme har hans mave. 

Jeg følte bare for at få det UD. Vi får heldigvis sundhedsplejersken på besøg igen på mandag, hvor vi snakker med hende om de her ting. 

Det er bare svært lige nu.. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
02.maj 2020 kl. 03:05
Luk
Medlem siden 15-09-2019
8 startede debatter
670 skrevne indlæg
02-05-2020 03:05
Luk
Medlem siden 15-09-2019
8 startede debatter
670 skrevne indlæg
Godt skrevet
4

Hvis du tror det vil give dig mere ro at gå fuldt ud over til flaske, og du ikke kommer til at fortryde det senere hen, så gør det ❤️ Se det som en mulighed for at far kan tage mere over, også om natten. Du skriver at du har taget medicin under din graviditet. Det må jo betyde at du stadig er syg? Tager du medicin nu, og får du i det hele taget behandling? Det er jo en stor omvæltning at få et barn, og med den historik du har er du jo højst sandsynligt ekstra sårbar i situationen. Tænker bestemt du skal tage en snak med din egen læge. Din sundhedsplejerske kan screene dig for fødselsdepression, men jeg tænker at egen læge er mere relevant at snakke med i din situation. Han/hun kender jo dig og dit forløb før graviditeten. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
02.maj 2020 kl. 03:12
Luk
Medlem siden 10-09-2011
92 startede debatter
2820 skrevne indlæg
02-05-2020 03:12
Luk
Medlem siden 10-09-2011
92 startede debatter
2820 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

no

Du har lige født og fået en stor bristning. Du skal ikke andet end hygge med baby! Mon ikke det er dine babyblues? Det er hormonelt og går hurtigt over igen.

Du skal tænke meget nøje over at droppe ammingen. Ja, den er et pres. Men hvem siger brysterne er tomme om aftenen? Det er normalt at de søger brystet megetnom aftenen, det er sådan babyer gør! 
Du har endda haft mælk tidligt, vær stolt og ha tillid til din krop.

Derimod er amningen GODT for dit psykiske helbred. Undersøgelser har vist, at når man ammer, er risikoen for efterfødselsreaktioner mindre. Vi er altså nædt til at vende på hvordan vinser på amningen - også sundhedspersonalet. Det kan være en belastning pga presset om vægtopgang osv. Men amningen i sog selv, er en hjælp til at kvinden skal have det godt. Søvnen bliber også mere effektiv når man ammer.

Jeg forstår du griber hvert strå lige nu. Men mit bedste forslag er at du piller tøjet af dig og baby og lægger dig i sengen. Hud mod hud. Det giver naturlige hormoner som er godt for dig. Beroligende og gode. 
Man behøver ikke amme ELLER give flaske, men kan fint gøre begge dele, så man får nærhed uden det pres der også kan følge med. 

Og så en ting mere: Din bristning skal nok hele fint, det må du ikke være bange for.

Når jeg læser det du skriber, bliver jeg bange for om den del af det her også skyldes, at du er af den type, som er bange for at fejle. Hjemmet skal være perfekt, du fiser rundt og gør rent allerede. Amme skal du også og nu bum rammer det dig. 
Vis kærlighed til dig selv. Du duer som du er, uanset opvaskens størrelse 

Og vid at en del som sagt er normalt efter fødslen og går over. Alle er igennem en tudeperiode, det behøver SLET ikke sætte sig! noMen selvfølgelig skal du være opmærksom som pgså er!

Anmeld
Svar
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Premature Baby tickers >
Godt skrevet
1
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Premature Baby tickers >
02.maj 2020 kl. 07:06
Luk
Medlem siden 23-03-2018
23 startede debatter
1072 skrevne indlæg
02-05-2020 07:06
Luk
Medlem siden 23-03-2018
23 startede debatter
1072 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Nu havde jeg selv en fødselsdepression, og når nu du er ekstra sårbar, så vil jeg komme med et råd.. Det bliver måske super hårdt for dig, men drop ALT i hjemmet.. Lad kæresten overtage for en stund, så du KUN fokuserer på dig og baby.. For det er altså simpelthen så hårdt de første par måneder, hvor amningen lige skal op og køre og du lige skal vænne dig til rollen som mor og finde din rytme.. 

Og hvis din kæreste så har overskud til det, så spørg, om han ikke ville tage baby en dag om ugen, evt. onsdag.. På den måde skal du kun overskue at være på 2 dage om ugen, og onsdag lader du så op og får energi 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3

Slettet bruger

02.maj 2020 kl. 07:14
Slettet bruger
02-05-2020 07:14
Godt skrevet
2

Jeg ved der er mange der taler for amning og det er SÅ fint 👍🏼 Men for mig var det en kæmpe lettelse at droppe amningen. Så hvis du bare ikke har lyst til at amme men give flaske i stedet er det helt okay! Tidspunkter jeg ville ønske jeg var fortsat var: når man er på tur, ift. pakning, ift køreture, ift. økonomi, ift. rengøring af flasker. Det er altså praktiske ting.. det var det værd at stoppe for mig. 
Da min baby var en uge gammel græd jeg også hele tiden, som en anden skriver babyblues.. det er jo sindssygt at blive nogens mor ❤️ Din mand skal overtage alt i hjemmet, jeg havde heller ikke overskud til andet end at ligge i sengen med baby. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
02.maj 2020 kl. 07:54
Luk
Medlem siden 20-03-2016
12 startede debatter
213 skrevne indlæg
02-05-2020 07:54
Luk
Medlem siden 20-03-2016
12 startede debatter
213 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Da min søn var en uge gammel, og amningen bare ikke fungerede, endte jeg med at stå ude under bruseren og hulke fuldstændig fortvivlet. Jeg græd konstant fordi jeg vidste, at når min søn vågnede igen, skulle han ammes igen, og jeg havde ikke nok mælk til ham. Min mand var så rådvild, at han ringede efter min mor, som kom og krammede mig. Jeg havde de VILDESTE babyblues der. Og jeg slog mig selv i hovedet over alt: hvorfor kunne jeg ikke lige give en hånd med oprydningen, nu han sov, hvorfor tog jeg ikke flere billeder af ham - elskede jeg ham ikke nok? Hvorfor havde jeg så ondt i maven over at skulle amme ham, når der nu var det bedste for ham, og hvordan jeg måtte være den dårligste mor på jorden, fordi jeg ikke kunne overskue at skulle starte forfra med amning, når min søn vågnede. 

Det bliver bedre, det lover jeg! no

Hold ud, hvis du ved, at du rigtigt gerne vil amningen. Og hvis den bliver ved med at være en kilde til frustration og ondt i maven, så slip det og få på flaske fuldtid. Vi supplerede også op helt fra starten af, og da vi efter halvanden måned endte i en situation, hvor 70% af min søns næring kom fra MME, gik jeg over på fuld flaske. Det var en kæmpe lettelse, selvom jeg havde svært ved at sluge skuffelsen i starten. Men det var det helt rigtige for os. 

Jeg husker at alle omkring mig sagde "Det bliver meget nemmere" og jeg tænkte "Det tror jeg simpelthen ikke på". Men det gjorde det faktisk. Efter en måned havde jeg kapacitet nok til at se, at resten af verden ikke var gået i stå sammen med vores lille familie, og derfra gik det slag i slag. Selvfølgelig har der været hårde perioder, men den første måned er ren overlevelse, og det var klart det hårdeste mentalt.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
02.maj 2020 kl. 08:23
Luk
Medlem siden 15-09-2019
8 startede debatter
670 skrevne indlæg
02-05-2020 08:23
Luk
Medlem siden 15-09-2019
8 startede debatter
670 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
Grocus skrev :

no

Du har lige født og fået en stor bristning. Du skal ikke andet end hygge med baby! Mon ikke det er dine babyblues? Det er hormonelt og går hurtigt over igen.

Du skal tænke meget nøje over at droppe ammingen. Ja, den er et pres. Men hvem siger brysterne er tomme om aftenen? Det er normalt at de søger brystet megetnom aftenen, det er sådan babyer gør! 

Derimod er amningen GODT for dit psykiske helbred. Undersøgelser har vist, at når man ammer, er risikoen for efterfødselsreaktioner mindre. Vi er altså nædt til at vende på hvordan vinser på amningen - også sundhedspersonalet. Det kan være en belastning pga presset om vægtopgang osv. Men amningen i sog selv, er en hjælp til at kvinden skal have det godt. Søvnen bliber også mere effektiv når man ammer.

Jeg forstår du griber hvert strå lige nu. Men mit bedste forslag er at du piller tøjet af dig og baby og lægger dig i sengen. Hud mod hud. Det giver naturlige hormoner som er godt for dig. Beroligende og gode. 
Man behøver ikke amme ELLER give flaske, men kan fint gøre begge dele, så man får nærhed uden det pres der også kan følge med. 

Og så en ting mere: Din bristning skal nok hele fint, det må du ikke være bange for.

Når jeg læser det du skriber, bliver jeg bange for om den del af det her også skyldes, at du er af den type, som er bange for at fejle. Hjemmet skal være perfekt, du fiser rundt og gør rent allerede. Amme skal du også og nu bum rammer det dig. 

Og vid at en del som sagt er normalt efter fødslen og går over. Alle er igennem en tudeperiode, det behøver SLET ikke sætte sig! noMen selvfølgelig skal du være opmærksom som pgså er!

Hun skriver at hun har en del erfaring med at være deprimeret, og at hun så sent som i graviditeten har taget medicin. Mon ikke det er klogest at lade hendes egen læge vurdere hvad det er der er på spil lige nu? Det kunne jo være det var andet og mere end babyblues (og det kan også være det ikke er) :) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
02.maj 2020 kl. 08:27
Luk
Medlem siden 27-09-2016
33 startede debatter
237 skrevne indlæg
02-05-2020 08:27
Luk
Medlem siden 27-09-2016
33 startede debatter
237 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Først en kæmpe krammer til dig ❤️ 

Hvis MME er den bedste løsning for dig, så brug det hvis det kan hjælpe med dit overskud, du skal ikke føle dig som en fiasko, eller noget! For du gør det nemlig for dit barn, ja din mælk er den bedste, men MME er et godt alternativ.

Er helt sikker på du er en god mor, fordi du ser det er et problem! Det skal der en god mor til for at gøre og din søn er heldig han har dig.

Med din psyke, vil jeg sige tag tingene når du føler overskudet er der, ellers lade det være som det er. Jeg er selv følsom, men pisse stædig, og min stædighed er den der får mig fremad, så se på hvad dine styrker er, og benyt dig af dem, find ting som giver dig lidt energi, jeg bruger sang og dans, på de uger og dage hvor der kun står 20 timer søvn på en uge på skemaet ❤️

Endnu et kram og husk du er god nok ❤️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
02.maj 2020 kl. 09:52
Luk
Medlem siden 10-09-2011
92 startede debatter
2820 skrevne indlæg
02-05-2020 09:52
Luk
Medlem siden 10-09-2011
92 startede debatter
2820 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
livamusen skrev :
Grocus skrev :

no

Hun skriver at hun har en del erfaring med at være deprimeret, og at hun så sent som i graviditeten har taget medicin. Mon ikke det er klogest at lade hendes egen læge vurdere hvad det er der er på spil lige nu? Det kunne jo være det var andet og mere end babyblues (og det kan også være det ikke er) :) 

Jo! Du har ret! Læs min sidste sætning. TS er opmærksom og har sindhedspersonale som er. Så den del er ikke min største bekymring, det er at få hende opmuntret lidt så hun klarer weekenden til hendes sp kommer smiley Eller til babybluesene letter! Eller ikke, se nederst.

I øvrigt, TS, jeg knækkede også sammen af den første amning. Jeg havde været igennem præcis samme fødsel som du og var fysisk smadret. Tro ikke jeg ikke ved hvad du står i. De andre beskeiver det så fint. Baby tognikke på. Jeg blev bange og angst fordi jeg ikke kunne leve op til en skeigende baby. Til slut kunne jeg ikke klare det mere. Jeg gav flaske også og det hjalp. Men jeg fik heller ikke en skid hjælp. Og selvom det var ret beslutning i situationen var det et kæmpe nederlag og en sorg. Som holdt i. En sorg man ikke behøver stå i, hvis nogen ellers gider hjælpe en! Men den blev helet, da jeg fik mit andet barn og med massiv hjælp helammede. Så it aint over til the fat lady sings! 

Du, hvis det stadig er rigtigt slemt i dag, så ringer du ind på barselsgangen! En genindlæggelse kan være super relevant og redde dig (og amningen), så gør det hvis du behøver! De hjælper gerne og det vil være muligt i din situation. no

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
02.maj 2020 kl. 12:03
Luk
Medlem siden 02-02-2020
5 startede debatter
30 skrevne indlæg
02-05-2020 12:03
Luk
Medlem siden 02-02-2020
5 startede debatter
30 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Tak for alle de dejlige svar ❤️

Jeg er selvfølgelig meget opmærksom på om det bare er babyblues eller en depression. Jeg tager stadig medicin og regner med at det kan være for livet.

Jeg er meget tæt på at droppe amming sådan næsten. Jeg er stadig i tvivl, men jeg ved at MME er det rigtige for os. Det vil betyde SÅ meget mindre frustration for vores familie.

Selvfølgelig vil jeg gerne have sundhedsplejersken med ind over, men min beslutning er nok næsten taget. Heldigvis er min kæreste så støttende i det, og han ønsker det bedste for os alle. 

Igen, tak for jeres svar, det var så brugbart! ❤️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

ANNONCE

3 ting, der er ideelle at lave som gravid

At blive gravid er en stor omvæltning i sin ellers helt normale hverdag. Fra øjeblikket hvor du står med en positiv graviditetstest i hånden, er du ikke længere alene, og det vil komme til at være sådan langt ud i fremtiden. Læs mere

ANNONCE

3 ting du ikke vidste om efterfødselstræning

Træning kan gøre dig glad og gøre dig til den mor, du gerne vil være. Styrketræning og motion bruges som behandling af fødselsdepression. Læs mere

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

ANNONCE

3 ting, der er ideelle at lave som gravid

At blive gravid er en stor omvæltning i sin ellers helt normale hverdag. Fra øjeblikket hvor du står med en positiv graviditetstest i hånden, er du ikke længere alene, og det vil komme til at være sådan langt ud i fremtiden. Læs mere

ANNONCE

3 ting du ikke vidste om efterfødselstræning

Træning kan gøre dig glad og gøre dig til den mor, du gerne vil være. Styrketræning og motion bruges som behandling af fødselsdepression. Læs mere

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere