Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Mit kommende barns hårfarve???

01.april 2011 kl. 10:25
Luk
Medlem siden 30-10-2010
01-04-2011 10:25
Luk
Medlem siden 30-10-2010
Godt skrevet
0
Har prøvet at skrive et spørgsmål til brevkassen herinde, men fik ikke svar på det, jeg havde håbet.. Så tænkte, at der måske var nogle af jer kloge hoveder, der havde lidt mere forstand på den humane genetik end jeg....

Jeg er, som nok de fleste, helt utrolig spændt på at se, hvordan mit kommende barn ser ud. Især hårfarven gætter vi meget på, da den kommende far er rødhåret, og jeg modsat er meget mørk. Samtidig har jeg dog de røde aner i familien...

Min kærestes forældre er begge mørkhårede, mens hans morbror er rødhåret og har 2 ud af 3 rødhårede børn.
Jeg ligner min mor og mormor utrolig meget - og de er begge født meget mørke med næsten sort hår. Min far er født hvidhåret og har blond til lyst brunt hår. Min lillebror er født rødhåret men er blevet blond med tiden. Til gengæld var min bedstefar knald-rødhåret.

Det kunne være spændende at kende lidt til odds'ene for de forskellige udfald. Jeg har meget med dyr at gøre, og her er som regel nogle håndgribelige regler for såkaldt "farve-genetik", er dog endnu ikke stødt på det samme hos mennesker. Kender kun til blå versus brune øjne. Jeg er i øvrigt brunøjet (med et grønligt skær), mens kærestens øjne er helt grønne.

Mit eget umiddelbare bud ville være, at mine gener lader til at være ret stærke, siden de har været så markante i 3 generationer nu. Regner derfor med at få et mørkt eller et rødhåret barn - begge er selvfølgelig velkomne, men det er da 2 modsætninger :-) 

Håber der er nogle i blandt jer, der er lidt kloge på det her.. 

Knus Anne Marie 
Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
01.april 2011 kl. 10:34
Luk
Medlem siden 21-02-2011
118 startede debatter
1408 skrevne indlæg
Sidst online 05-03-2012
01-04-2011 10:34
Luk
Medlem siden 21-02-2011
118 startede debatter
1408 skrevne indlæg
Sidst online 05-03-2012
Godt skrevet
0

...og er ret sikker på at have læst at det primært er faderen der bestemmer både øjenfarve og hårfarve og så har jeg læst at rødhårede er enormt dominerende så jeg ville sætte mine penge på en rødhåret baby :)

Anmeld
Svar
Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
0
Lilypie First Birthday tickers
01.april 2011 kl. 10:34
Luk
Medlem siden 17-08-2010
31 startede debatter
590 skrevne indlæg
Sidst online 16-03-2014
01-04-2011 10:34
Luk
Medlem siden 17-08-2010
31 startede debatter
590 skrevne indlæg
Sidst online 16-03-2014
Godt skrevet
0

Min kæreste har sort tykt hår (er dog ved at have rigtig mange grå hår, hans far var helt gråhåret som 25 årig, min kæreste bliver snart 30). Jeg har mørkt glat hår.

Vi fik en datter sommeren 2008. Hendes hår var ved fødslen mørkere end mit er nu (men mit var også mørkere ved fødslen). Med tiden har hun dog fået nøjagtig samme hårfarve som mig, og det er også ligeså glat som mit.

Så jeg er meget spændt på at se hvilket hår nummer to får. Hvis nu det bliver en dreng, så bliver det sjovt at se, om det så er fars gener, der slår igennem

Vil næsten håbe det er mine der slår igennem men det er kun pga det tidlige grå hår

Anmeld
Svar
Fødte en lækker dreng ved akut kejsersnit d. 2/7-11 - 3490g og 52 cm. Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
0
Fødte en lækker dreng ved akut kejsersnit d. 2/7-11 - 3490g og 52 cm. Lilypie First Birthday tickers
01.april 2011 kl. 10:35
Luk
Medlem siden 29-11-2010
80 startede debatter
735 skrevne indlæg
Sidst online 29-03-2014
01-04-2011 10:35
Luk
Medlem siden 29-11-2010
80 startede debatter
735 skrevne indlæg
Sidst online 29-03-2014
Godt skrevet
0

ja det er da nået af et spørgsmål :) Jeg har læst og hørt at en forældre med lyst og den anden med mørk hår, ofte får børn med rød hår.

Men hvis hele din familie er mest mørk vil jeg gætte på at i får en baby med mest mørk, med stadig med rød'skær :)

Bliver spændene og se hvad der kommer ud :D

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
01.april 2011 kl. 10:45
Luk
Medlem siden 20-12-2010
124 startede debatter
601 skrevne indlæg
Sidst online 07-05-2014
01-04-2011 10:45
Luk
Medlem siden 20-12-2010
124 startede debatter
601 skrevne indlæg
Sidst online 07-05-2014
Godt skrevet
0

Min søn er født med lang mørkt/sort hår, men hans blev hurtigt lysere med et rødligt skær... Jeg er selv meget lys i huden, men med mørkebrunt hår med et lidt rødligt skær i og det har min søn arvet...

Han har mine blå øjne, lyse hud og det rødlige hår ( som dog ikke er helt orangerødt, men man kan sagtens se det rødlige især når solen skinner på det)...

Jeg håber lillebror kommer til at arve de samme træk, da jeg altid har elsket at min søn ligner mig så meget...

Anmeld
Svar
Lilypie First Birthday tickers MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
Lilypie First Birthday tickers MinTicker.dk Ticker
01.april 2011 kl. 10:46
Luk
Medlem siden 30-10-2010
59 startede debatter
845 skrevne indlæg
01-04-2011 10:46
Luk
Medlem siden 30-10-2010
59 startede debatter
845 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det kunne der måske være noget om med det røde hår.. Mener jeg har hørt et sted, at især rødhårede mænd giver det videre til deres døtre.. Men ved jo ikke rigtigt, så er jo derfor jeg spørger jer..

Det eneste jeg mener at vide er, at  der skal 2 reccesive gener for blå øjne til for at et barn får blå øjne.. Mens de brune øjne kun behøver et gen, da de er dominante (sorry det tekniske). Det vil med andre ord sige, at 2 blåøjede forældre ikke bør kunne få brunøjede børn (med mindre de er mutationer, hvilket mine mors bedsteforældre åbenbart var..). 2 brunøjede kan godt få blåøjede børn, hvis de begge har et reccesivt gen for blå øjne (der jo ikke bliver (fænotypisk) udtrykt). En blåøjet og en brunøjet kan få børn med begge farver, såfremt, den brunøjede har et reccesivt gen for blå øjne..

Så bare ud fra det, bør jeg selv have 1 gen for brune øjne (da mine øjne er brune) og et for blå (da min far har blå øjne og dermed 2 reccesive gener = det er det eneste, han kan give videre)...

Tager dog forbehold for, at jeg intet aner om de andre øjenfarver og deres interaktion ift. blå/brune øjne..  Når min eksamen er slut, må jeg altså sætte mig lidt mere ind i det der..

Det er rigtig spændende at høre om jere andres erfaringer - det er altså virkelig spændende at se, hvad der kommer ud!

Det eneste der irriterer mig lidt ved måske at få et rødhåret barn er, at min kæreste var skaldet meget lnæge som barn  Mens jeg - har fået at vide - at jeg var den smukkeste lille baby, født med lange krøller, der aldrig faldt af.. Og så det faktum, at min kæreste har psoreasis, der jo er arveligt gerne knytter sig til sart hud (der jo følger med det røde hår.. )

Knus

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
01.april 2011 kl. 10:47
Luk
Medlem siden 28-12-2010
13 startede debatter
119 skrevne indlæg
Sidst online 19-01-2012
01-04-2011 10:47
Luk
Medlem siden 28-12-2010
13 startede debatter
119 skrevne indlæg
Sidst online 19-01-2012
Godt skrevet
0

Rødt hår er altså et recessivt gen :)

Der har været et rigtigt godt ekspert-svar tidligere på dette, som svarer ret uddybbende på dit spørgsmål her:

http://www.min-mave.dk/ekspertpanel/?nid=5210

Jeg er nemlig selv rødhåret med en mørkhåret mand, så har også tænkt på det :)

Anmeld
Svar
 BabyFruit Ticker
Godt skrevet
0
 BabyFruit Ticker
01.april 2011 kl. 10:58
Luk
Medlem siden 30-10-2010
59 startede debatter
845 skrevne indlæg
01-04-2011 10:58
Luk
Medlem siden 30-10-2010
59 startede debatter
845 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Catz - tak for linket..

Hmm.. hvis det er så simpelt, så er det jo det samme som med min kæreste og jeg - bare omvendt rødhåret mand/mørk kvinde.. Han har jo genet og vil give det videre uanset hvad.. Hvis jeg skal ressonere mig frem, må min mor også have genet latent (da min morfar var rødhåret = giver kun det videre). Det virker bare meget sandsynlig, at jeg skulle have fået min mors mørke gen, men det er jo ikke en selvfølge. Så det hele afhænger altså af mig og min genpulje.. Spændende...  Chancen for begge dele er da helt sikkert til stede  

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
01.april 2011 kl. 11:06
Luk
Medlem siden 11-09-2007
309 startede debatter
1053 skrevne indlæg
01-04-2011 11:06
Luk
Medlem siden 11-09-2007
309 startede debatter
1053 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Her var min søn en del mørk håret ved fødslen, men efter et par uger var han total blond... både han far og jeg er leverpostejsfarvet, men da jeg var lille var jeg os total sort håret da jeg kom ud og blev helt blond som så gik videre til leverpostejsfarvet...  denne gang er det med en anden mand, så er os spændt på hvad hårfarve vores lille pige får, for vi er nemlig os begge leverpostejsfarvet...

Anmeld
Svar
Lilypie Pregnancy tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Third BirthdayUp1.png
Godt skrevet
0
Lilypie Pregnancy tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Third BirthdayUp1.png
01.april 2011 kl. 11:10
Luk
Medlem siden 18-05-2009
111 startede debatter
417 skrevne indlæg
Sidst online 23-07-2012
01-04-2011 11:10
Luk
Medlem siden 18-05-2009
111 startede debatter
417 skrevne indlæg
Sidst online 23-07-2012
Godt skrevet
0

Vores datter er lys brun.... så her har fars hår ikke været dominerende, hun ligner nemlig sin moar....

Så jeg tror det er svært at spå om, men vi venter da også lidt spændt på at se om vores næste pige bliver rødhåret...

Anmeld
Svar
Lilypie First Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers
Godt skrevet
0
Lilypie First Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers
01.april 2011 kl. 11:11
Luk
Medlem siden 21-12-2010
16 startede debatter
536 skrevne indlæg
Sidst online 18-11-2011
01-04-2011 11:11
Luk
Medlem siden 21-12-2010
16 startede debatter
536 skrevne indlæg
Sidst online 18-11-2011
Godt skrevet
0

Min søn havde næsten ingenhår på hovedet da han blev født, og det der var der var helt lyst.  I dag er han mørkhåret.  Han har brune øjne  ( Han var nærmest en kopi af mig , da jeg var spæd)

Min datter var nærmest langhåret ved fødslen og det var kulsort.  I dag har hun lyst hår.  Hun har blå øjne. ( hun lignede sin far som spæd).

Hvis man ser et billede af de 2 som spæd kan man ikke lige umiddelbart se at de er søskende, men i dag har de mange af de samme træk.  De er i dag 6 og 8 år.

Så der har været meget stor forskel ved mine børn og de har altså samme far :)

Er spændt på hvem den næste lille trold kommer til at ligne .

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

Forebyg skævt kranie med ergonomisk babypude fra Baby Cloud

Baby Cloud har lavet en revolutionerende babypude i et patenteret silikoneskum, der øger både sikkerheden, varmereguleringen og minimerer støvmider med 99% Læs mere

Babysvømning - har du disse bekymringer?

Babysvømmetræner og YouTuber Ann Helene fortæller om babysvømning, og svarer på dine bekymringer. Læs mere

Kinesisk kalender - får du en dreng eller pige?

Kineserne gemmer på oldgammel visdom. Læs her hvordan du kan udregne kønnet på dit barn. Læs mere

Quiz: Er din fødsel gået i gang?

Din terminsdato nærmer sig med hastige skridt, og du begynder for alvor at glæde dig til din fødsel er gået i gang. Læs mere

9 absurde fødselkager til den store begivenhed

Man siger, at er en af de smukkeste øjeblikke i livet, er fødslen - men er der mon en grund til at gøre en fødselskage så grafisk? Læs mere

Hjertelyd - angelsound, scanning eller køkkenrulle?

Mange gravide ser frem til den dag, hvor de hører deres barns hjertelyd højlydt for første gang, det sker ved en af de første undersøgelser hos jordemoderen. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

Forebyg skævt kranie med ergonomisk babypude fra Baby Cloud

Baby Cloud har lavet en revolutionerende babypude i et patenteret silikoneskum, der øger både sikkerheden, varmereguleringen og minimerer støvmider med 99% Læs mere

Babysvømning - har du disse bekymringer?

Babysvømmetræner og YouTuber Ann Helene fortæller om babysvømning, og svarer på dine bekymringer. Læs mere

Kinesisk kalender - får du en dreng eller pige?

Kineserne gemmer på oldgammel visdom. Læs her hvordan du kan udregne kønnet på dit barn. Læs mere

Quiz: Er din fødsel gået i gang?

Din terminsdato nærmer sig med hastige skridt, og du begynder for alvor at glæde dig til din fødsel er gået i gang. Læs mere

9 absurde fødselkager til den store begivenhed

Man siger, at er en af de smukkeste øjeblikke i livet, er fødslen - men er der mon en grund til at gøre en fødselskage så grafisk? Læs mere

Hjertelyd - angelsound, scanning eller køkkenrulle?

Mange gravide ser frem til den dag, hvor de hører deres barns hjertelyd højlydt for første gang, det sker ved en af de første undersøgelser hos jordemoderen. Læs mere