Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Deprimeret - kun under graviditet

02.juli 2012 kl. 10:32
Luk
Medlem siden 13-01-2008
Sidst online 07-03-2013
02-07-2012 10:32
Luk
Medlem siden 13-01-2008
Sidst online 07-03-2013
Godt skrevet
0

Hej piger.

De fleste har hørt om fødselsdepresioner, men hvad med graviditetsdepresion?? Er der noget, der hedder det?

Dette er min anden graviditet, og endnu en gang oplever jeg nærmest depresive tendenser fra ca. uge 17-18. Sidste gang troede jeg det handlede om stress på jobbet + tanker om at blive mor, og det lettede også, da jeg endelig fik en fuldtidssygemelding i uge 32. (Måtte trygle lægen på grædende knæ - flere gange... De 40-50 plukkeveer om dagen hjalp med at overbevise hende)

Denne gang bekymrer jeg mig slet ikke så meget for moderrollen eller jobbet, og alligevel er jeg virkelig dykket nedaf på humørstigen. Har ca. 1-2 sygedage hveranden uge med timelang gråd, og desuden tager manden sig af næsten alt det huslige og vores 2-årige datter, fordig jeg ikke kan overskue det.

Åh, hvor jeg hader at være usikker - jeg ved jo ikke, om sygemelding er løsningen, eller hvordan jeg skal gribe det an med lægen - som jeg endnu ikke har talt med om det.

Eller er det jordemoderen, jeg skal snakke med? Men det er vel lægen, der endelig skal tage stilling...

Nogen erfaringer eller gode råd??

Anmeld
Svar
2009: M: 31, meget nedsat sædkvalitet. K: 31, ok. Gravid ved 1. ICSI. Fødte en pige 30.05.2010 (4120g og 54 cm). Lillesøster: ICSI sep. 2011. ÆO 21. sep., BP 5. okt. - negativ. Behandlingsforsøg med "endometrium injury" okt., Ny diagnose 11/11: irregulær proliferation. Provera i nov.-dec. 2011. ICSI feb. 2012, ÆO 22/2 2012. BP 12/3 2012: POSITIV!! Venter endnu en pige!  BabyFetus Ticker
Godt skrevet
0
2009: M: 31, meget nedsat sædkvalitet. K: 31, ok. Gravid ved 1. ICSI. Fødte en pige 30.05.2010 (4120g og 54 cm). Lillesøster: ICSI sep. 2011. ÆO 21. sep., BP 5. okt. - negativ. Behandlingsforsøg med "endometrium injury" okt., Ny diagnose 11/11: irregulær proliferation. Provera i nov.-dec. 2011. ICSI feb. 2012, ÆO 22/2 2012. BP 12/3 2012: POSITIV!! Venter endnu en pige!  BabyFetus Ticker
02.juli 2012 kl. 21:02
Luk
Medlem siden 07-12-2008
93 startede debatter
811 skrevne indlæg
Sidst online 28-04-2014
02-07-2012 21:02
Luk
Medlem siden 07-12-2008
93 startede debatter
811 skrevne indlæg
Sidst online 28-04-2014
Godt skrevet
0

Jeg har det ikke selv særlig godt med alle de hormoner i kroppen, men er dog ikke deprimeret. Men jeg ved at min veninde som i forvejen døjer med depression har været meget deprimeret, når hun har været gravid, så tror helt sikkert, at de hormoner kan være skyld i at man får det dårligt.

Jeg ville helt klart snakke med min læge om det og hvis der ingen forståelse er ville jeg kontakte JM, der så måske kan hjælpe med at kontakte lægen.

Håber du finder en løsning

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
02.juli 2012 kl. 21:09
Luk
Medlem siden 10-04-2012
7 startede debatter
49 skrevne indlæg
Sidst online 17-01-2013
02-07-2012 21:09
Luk
Medlem siden 10-04-2012
7 startede debatter
49 skrevne indlæg
Sidst online 17-01-2013
Godt skrevet
0

Hej,

jeg har googlet lidt på graviditetsdepression og fundet ud af at det er mere almindeligt end man lige går og tror.

Jeg render selv rundt og er monsternedtrykt og tuder i dagevis. Min kæreste er en del væk pga hans arbejde, så jeg er alene med hele cirkusset - barn på 4 år + hund + hus + mit eget freelancejob, som indimellem trækker tænder ud - big time... Jeg kan slet ikke overskue det og bekymrer mig og græder en masse og får masser af plukveer og ondt i maven (vist osse pga for megen mavesyre) og det gør det bare værre og værre i disse dage.  Min egen plan er en snak med en jordemoder, det synes jeg virker logisk!  Måske sender hun mig videre til lægen, som er mindre "gtraviditetsmindet", men nok den mere korrekte fermgangsmåde. -Jeg håber jeg kan få gang i noget terapi el.l., jeg er ikke ret meget for medicin....

Så det er ikke på baggrund af en masse erfaring jeg skriver. Men måske kan vi hjælpe hinanden? Jeg vil ihvertfald gerne høre hvad du stiller op herfra. Så vil jeg fortælle hvad JM siger i morgen.

Kærlige hilsner herfra !!!

Anmeld
Svar
Lilypie Maternity tickers
Godt skrevet
0
Lilypie Maternity tickers

Slettet bruger

02.juli 2012 kl. 21:14
Slettet bruger
02-07-2012 21:14
Godt skrevet
0

Man kan sagtens udvikle en depression under graviditeten. Du kan både snakke med din jordmoder og din læge om det, jo flere der kan støtte dig desto bedre. Lægen er vejen til, at få en henvising til evt. behandling, med mindre man selvfølgelig har råd til selv at betale, så det er altid godt at få tjekket ud. Men humørsvingniner er jo også normalt og det er ikke sikkert det er en depression der er tale om. Men jeg ville klart anbefale dig, at få en faglig vurderering af situationen.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
03.juli 2012 kl. 10:10
Luk
Medlem siden 28-09-2008
9 startede debatter
69 skrevne indlæg
03-07-2012 10:10
Luk
Medlem siden 28-09-2008
9 startede debatter
69 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Hej

Siden jeg opdagede min graviditet (som ikke var planlagt - jeg havde spiral) har jeg også været nedtrykt, sur og vred hele tiden (hvilket normalt IKKE er mig) Talte hurtigt med lægen om den store forandring da jeg var i tvivl om det virkelig kunne være hormoner der gjorde alt det, - men da jeg ikke havde det sådan under sidste graviditet mente hun bestemt ikke det var tilfældet. Efter flere samtaler med egen læge, som konkluderede "belastningsreaktion" - dvs en form for stress, blev jeg sygemeldt fra job. Dette har givet lidt luft til tankerne, men jeg bliver fortsat meget ked af det i tide og utide. Jeg har fået henvisning til psykologhjælp fra egen læge og min jordemoder har også sørget for at vi får månedlige samtaler, så hun på den måde kan støtte mig ift barnets sundhed og bekræfte at det ikke lider skade at min manglende appetit og tudeture.

Så mit råd : Erkend at du har et problem, gå til lægen og bed om hjælp!  En graviditet er jo et mirakel, tænkt på det eventyr der sker i vores indre <3   Vi skal nyde det, ikke tude over det!!     

Alle støttende tanker og lykke til herfra

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
1
05.juli 2012 kl. 22:32
Luk
Medlem siden 13-01-2008
34 startede debatter
93 skrevne indlæg
Sidst online 07-03-2013
05-07-2012 22:32
Luk
Medlem siden 13-01-2008
34 startede debatter
93 skrevne indlæg
Sidst online 07-03-2013
Godt skrevet
0

Tak for jeres råd og erfaringer!

Jeg har været hos lægen i dag - ikke min egen, da hun selv er sygemeldt, men det var kun godt for mig, for den anden læge var virkelig god til at lytte.

Jeg blev foreløbigt sygemeldt i 6 uger og fik henvisning til psykolog, så det er godt. Rart, at kunne slappe lidt af, mens manden er på arbejde og datteren i vuggestue, så jeg kan deltage lidt mere i familielivet, når de er hjemme. Så må vi se, hvor meget energi psykologen koster mig! ;-)

Og så håber jeg også bare, at den nældefeber, der har angrebet mig de sidste par dage, snart forsvinder igen. Er overbevist om, at den er psykisk fremprovokeret...

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.juli 2012 kl. 14:28
Luk
Medlem siden 28-09-2008
9 startede debatter
69 skrevne indlæg
10-07-2012 14:28
Luk
Medlem siden 28-09-2008
9 startede debatter
69 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det lyder rigtig fornuftigt!

Held og lykke med det hele.

Varme tankter herfra

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.juli 2012 kl. 15:26
Luk
Medlem siden 11-04-2012
80 startede debatter
1165 skrevne indlæg
Sidst online 21-02-2014
10-07-2012 15:26
Luk
Medlem siden 11-04-2012
80 startede debatter
1165 skrevne indlæg
Sidst online 21-02-2014
Godt skrevet
0

Hvor er det bare træls at du har drt sådan, og hvor er det godt og sejt at du i den grad har været ærlig overfor dig selv, og taget problemet alvorligt, og handlet på det. Jeg er helt sikker på bare det at du nu har fået handling på det, er blevet sygemeldt vil gøre dig mere fattet. Og jeg er HELT overbevist om at psykologsamtalerne, selvom de ikke ka trylle hormoner og belastningen væk, så i hvert fald vil gøre dig meget mere klog på hvad der rører sig, hvilke tanker og bekymringer der er reelle nok ogh ilke der kommer sig af at dit følelsesliv går lidt amok pga graviditeten. Held og lykke!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

• Listen To Your ... - 15-11-2019

Det som ikke skete - del 2
  • Faderstuen - 13-11-2019

Den farlige sammenligning
  • Listen To Your ... - 13-11-2019

Det som ikke skete - del 1
  • Faderstuen - 06-11-2019

Kære børn

Nyeste artikler

ANNONCE

9 gode bøger, vi lytter til, når vi går tur med barnevognen... Psst! Der er også en lille julegave

At have bookmate på sin telefon er lidt ligesom at have et bibliotek på sin telefon, hvor de populære bøger aldrig er udlånt. Vi guider dig til hvad du skal låne. Læs mere

ANNONCE

Nilens Jord forvandler mig fra barslende til professionel mor

I denne måned er jeg startet på mit drømmejob, som daglig leder på Min-Mave (jubiii!). Derfor har jeg brug for lidt ekstra til lige at pifte mig selv lidt op. Læs mere

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

ANNONCE

Prisvindende Gotland flyverdragt fra Reima holder din baby varm og tør

Vinteren lurer lige om hjørnet og flere førstegangs forældre kan godt blive i tvivl om, hvordan man klæder sin baby på i de kolde måneder. Specielt når børnene begynder i institution er det rart at vide, at ens dyrebareste ikke bliver kold, når det er tid til at være på legepladsen eller er på tur i skoven. Læs mere

Babysvømning - har du disse bekymringer?

Babysvømmetræner og YouTuber Ann Helene fortæller om babysvømning, og svarer på dine bekymringer. Læs mere

Jura når kærester går fra hinanden

Ved du, hvad der gælder rent juridisk, når I går fra hinanden? Hvis ikke kan du blive lidt klogere her, på hvordan I deler boet. Læs mere

Nyeste blogindlæg

• Listen To Your ... - 15-11-2019

Det som ikke skete - del 2
  • Faderstuen - 13-11-2019

Den farlige sammenligning
  • Listen To Your ... - 13-11-2019

Det som ikke skete - del 1
  • Faderstuen - 06-11-2019

Kære børn

Nyeste artikler

ANNONCE

9 gode bøger, vi lytter til, når vi går tur med barnevognen... Psst! Der er også en lille julegave

At have bookmate på sin telefon er lidt ligesom at have et bibliotek på sin telefon, hvor de populære bøger aldrig er udlånt. Vi guider dig til hvad du skal låne. Læs mere

ANNONCE

Nilens Jord forvandler mig fra barslende til professionel mor

I denne måned er jeg startet på mit drømmejob, som daglig leder på Min-Mave (jubiii!). Derfor har jeg brug for lidt ekstra til lige at pifte mig selv lidt op. Læs mere

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

ANNONCE

Prisvindende Gotland flyverdragt fra Reima holder din baby varm og tør

Vinteren lurer lige om hjørnet og flere førstegangs forældre kan godt blive i tvivl om, hvordan man klæder sin baby på i de kolde måneder. Specielt når børnene begynder i institution er det rart at vide, at ens dyrebareste ikke bliver kold, når det er tid til at være på legepladsen eller er på tur i skoven. Læs mere

Babysvømning - har du disse bekymringer?

Babysvømmetræner og YouTuber Ann Helene fortæller om babysvømning, og svarer på dine bekymringer. Læs mere

Jura når kærester går fra hinanden

Ved du, hvad der gælder rent juridisk, når I går fra hinanden? Hvis ikke kan du blive lidt klogere her, på hvordan I deler boet. Læs mere