Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

jordmoder besøg

07.marts 2018 kl. 13:18
Luk
Medlem siden 09-11-2017
07-03-2018 13:18
Luk
Medlem siden 09-11-2017
Godt skrevet
0

Jeg er nu 35+5 og har i dag været til jordmoder. 

Baby vejer mellem 28-2900g. Min jordmoder jiget at baby nok bliver stor. 

Er der nogle af jer andre kommende mødre som har det svært med jeres jordmoder? Jeg har været der to gange og begge gange er hun kommet med bemærkninger omkring min vægt. Det skal lige siges at jeg normalt vejer 75-80kg og er 175cm høj. Jeg har taget 17-18kg på, MEN jeg er altså også holdt op med at ryge under graviditet. Hun har nu to gange kaldt mig overvægtig og i dag også at "du er jo ikke en lille kvinde".. jeg sad i bilen og tudede hele vejen hjem, mens min kæreste forsøgte at udrede jordmoders ord. 

Er det mig der er nærtagende? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.marts 2018 kl. 13:44
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
07-03-2018 13:44
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Tja. Du ligger normalt lige omkring grænsen for overvægt og 18 kg er også i den høje ende at tage på. Rygestop er jo super flot! Men det gør jo ikke at 18 kg ikke stadig er 18 kg. Så jo, du vil ligge i gruppen overvægtig nu - helt uden omsvøb. 

Måske har hun ikke formuleret det super godt og du er helt sikkert også mere følsom pga hormoner (det er næsten alle gravide). Så den kombi er der jo. 

Men du skal måske vende skråen en gang: hvorfor bliver du ked af det? Fordi du godt ved at der er rigtigt? Fordi det slet ikke passer med din egen opfattelse af din vægt? Fordi det gør dig bekymret om vægten fremover? 

Men spade er jo en spade. Men overvej, hvorfor det rammer dig. 

Knus

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
3
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
07.marts 2018 kl. 13:57
Luk
Medlem siden 09-11-2017
1 startede debatter
7 skrevne indlæg
07-03-2018 13:57
Luk
Medlem siden 09-11-2017
1 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
Halli skrev :

Tja. Du ligger normalt lige omkring grænsen for overvægt og 18 kg er også i den høje ende at tage på. Rygestop er jo super flot! Men det gør jo ikke at 18 kg ikke stadig er 18 kg. Så jo, du vil ligge i gruppen overvægtig nu - helt uden omsvøb. 

Måske har hun ikke formuleret det super godt og du er helt sikkert også mere følsom pga hormoner (det er næsten alle gravide). Så den kombi er der jo. 

Men du skal måske vende skråen en gang: hvorfor bliver du ked af det? Fordi du godt ved at der er rigtigt? Fordi det slet ikke passer med din egen opfattelse af din vægt? Fordi det gør dig bekymret om vægten fremover? 

Men spade er jo en spade. Men overvej, hvorfor det rammer dig. 

Knus

Det er nok fordi jeg godt er klar over at jeg har taget på.. og at det bekymrer mig i mit videre forløb, når jeg har født. 

Jeg er normalt rimelig tilfreds med min vægt, og finder mig tilpas. Men, det der irriterer mig er at hun skal pointerer det HVER gang hun ser mig. Det er forfærdeligt for mig. Jeg er jo ikke idiot. Jeg har jo øjne i hovedet. 

Jeg tænker at jeg må sige det til hende næste gang.. og ja hormonerne gør det nok heller ikke bedre for mig. Desværre spiser jeg ikke slik og kage og sådan nogle ting. Derfor er det mig også en gåde hvorfor jeg har taget så meget på. 

-.-

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
07.marts 2018 kl. 14:11
Luk
Medlem siden 04-03-2018
27 startede debatter
92 skrevne indlæg
07-03-2018 14:11
Luk
Medlem siden 04-03-2018
27 startede debatter
92 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Jeg er 37+5 og har taget 20 kg. Jeg har spist korrekt, og motioneret så meget som muligt. Derfor gider jeg ikke tage det til mig, hvis der falder en kommentar om min vægt - jeg kunne ikke ha gjort det bedre. Det lyder også som om at du har gjort det så godt du kunne, og mere kan de sq ikke forlange. Jeg ville ryste det af mig, og huske mig selv på at så længe baby har det godt, er det ok. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
07.marts 2018 kl. 15:21
Luk
Medlem siden 12-08-2017
4 startede debatter
21 skrevne indlæg
07-03-2018 15:21
Luk
Medlem siden 12-08-2017
4 startede debatter
21 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Jeg kan 100% sætte mig ind i dine tanker og følelser. 

Jeg har oplevet det samme - blev også sendt til GKB-test grundet jeg er “så tyk”. 

Mit BMI var lidt for højt da jeg fandt ud af jeg var gravid. Vi snakker her en vægt på 74kg og en højde på 169 cm. 

BMI målestokken tager desværre ikke højde for at jeg har en del muskler som vejer mere end fedt, eftersom jeg normalt cykler MEGET samt spiller fodbold. 

Det var der dog ingen der ville tage hensyn til... Også selvom jeg havde det rigtig godt med mig selv og ikke har haft problemer med overvægt i mine 2 andre graviditeter. 

Hver gang jeg var hos jordemoder blev min vægt pointeret og hun belærte min mand og jeg om hvordan vi skulle spise! Altså hun konkluderede at vi levede af fastfood og slik. 

Det var meget provokerende - og jeg vil bare sige at jeg fik en anden jordemoder. Fortalte ikke hvorfor jeg ønskede men det fik jeg, og det har været en lettelse! 

Jeg har i alt taget 11kg på i denne graviditet, jeg er 33+4 og ved der kommer et par kg mere. 

Jeg har nu en jordemoder der koncentrer sig om min baby og ikke om jeg spiser fuldkornspasta eller toastbrød. 

Jeg synes bare du skal sige det! INGEN skal køre hjem fra jordemoder grædende - hormoner eller ej!!! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
07.marts 2018 kl. 15:28
Luk
Medlem siden 26-07-2015
28 startede debatter
1287 skrevne indlæg
07-03-2018 15:28
Luk
Medlem siden 26-07-2015
28 startede debatter
1287 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg er 36+2 og har taget 8 kg på. Jeg er hverken tynd eller overvægtig. Min vægt er på intet tidspunkt blevet kommenteret, og der er vel egentlig ikke så meget, man selv kan gøre ved det. Altså hvis man spiser fornuftigt, så kan det vel være lige meget, om man tager 5 eller 20 kg på. Noget kan vel også være væske. Det hele kommer jo af igen smiley

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
07.marts 2018 kl. 15:43
Luk
Medlem siden 09-11-2017
1 startede debatter
7 skrevne indlæg
07-03-2018 15:43
Luk
Medlem siden 09-11-2017
1 startede debatter
7 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
chiliwilly skrev :

Jeg kan 100% sætte mig ind i dine tanker og følelser. 

Jeg har oplevet det samme - blev også sendt til GKB-test grundet jeg er “så tyk”. 

Mit BMI var lidt for højt da jeg fandt ud af jeg var gravid. Vi snakker her en vægt på 74kg og en højde på 169 cm. 

BMI målestokken tager desværre ikke højde for at jeg har en del muskler som vejer mere end fedt, eftersom jeg normalt cykler MEGET samt spiller fodbold. 

Det var der dog ingen der ville tage hensyn til... Også selvom jeg havde det rigtig godt med mig selv og ikke har haft problemer med overvægt i mine 2 andre graviditeter. 

Hver gang jeg var hos jordemoder blev min vægt pointeret og hun belærte min mand og jeg om hvordan vi skulle spise! Altså hun konkluderede at vi levede af fastfood og slik. 

Det var meget provokerende - og jeg vil bare sige at jeg fik en anden jordemoder. Fortalte ikke hvorfor jeg ønskede men det fik jeg, og det har været en lettelse! 

Jeg har i alt taget 11kg på i denne graviditet, jeg er 33+4 og ved der kommer et par kg mere. 

Jeg har nu en jordemoder der koncentrer sig om min baby og ikke om jeg spiser fuldkornspasta eller toastbrød. 

Jeg synes bare du skal sige det! INGEN skal køre hjem fra jordemoder grædende - hormoner eller ej!!! 

Jeg er nemlig selv gammel elitesportsudøver, så nok også derfor det går mig på. Stoppede for 6 år siden og er da udemærket godt klar over at mit BMI ligger lidt højt, men jeg var faktisk glad for min krop inden min graviditet. 

Glad er jeg bestemt ikke lige nu, fordi jeg føler at der bliver set ned på mig. Derudover er jeg også lærer og idrætslærer og der blev der også knyttet en kommentar "din puls er lidt høj når man tænker på at du er idrætslærer". Synes virkelig alt det her med jordmoder gør at jeg slet ikke har lyst til at komme igen. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.marts 2018 kl. 19:10
Luk
Medlem siden 17-06-2015
7 startede debatter
78 skrevne indlæg
07-03-2018 19:10
Luk
Medlem siden 17-06-2015
7 startede debatter
78 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg synes bestemt ikke du er nærtagende og jeg synes bestemt ikke din jorsemoder skal komme med sådanne udtagelser. Selvfølgelig må hun gøre opmærksom på det, hvis der er BEHOV for det. Men hun sidder med en gravid kvinde, hvor hormonerne raser og generelt er man jo ret ømtålelig som kvinde omkring sin vægt. Så hvis hun har behov for at sige det, så kan hun måske sige det på en ordentlig måde! 

Og fordi du normal vejer 75-80 kg, så er du jo på INGEN måde stor. Jeg ved ikke engang om du ee overvægtig, i hvert fald ringer der ingen alarm klokker. Jeg er normalvægtig og tog næsten 30kg på og ingen kommenteret på min vægt på noget tidspunkt. 

Jeg synes bestemt ikke en jordemode skal være dømmende, hun skal udvise omsorg. Jeg forstår godt dine følelser, men du skal ikke tage dig af hende. Nogle mennesker kan bare ikke høre hvordan de siger tingene🤦🏻‍♀️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.marts 2018 kl. 14:17
Luk
Medlem siden 30-12-2015
3 skrevne indlæg
11-03-2018 14:17
Luk
Medlem siden 30-12-2015
3 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg vejede 80 inden min graviditet, så jeg er normalt ikke super slank. Jordemoderen skal gøre opmærksom på hvis der er noget der øger risk i en graviditet - og det gør overvægt. Hun skal forholde sig til de anvisninger de har, og gøre opmærksom på hvis noget stikker udenfor.

De dage du er til jordemoderkonsultation har hun væg-til-væg konsultationer, og ser rigtig mange forskellige forløb... jeg tror ikke det er muligt rent tidsmæssigt at vurdere præcis hvor robust eller ømskindet en gravid kvinde er. Personligt havde jeg nok spurgt hende hvad hun mente jeg kunne gøre anderledes i forhold til hvad jeg gør rent praktisk (mad+motion+rygestop), og så taget det med mig.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

ANNONCE

Giv legen frit spil med det perfekte legetårn

Som forældre kan det være svært at få børnene ud og lege i haven, da mange børn i dag bruger flere timer foran en telefon, tablet eller en computerskærm. Et legetårn med en gynge til haven, kan være det perfekte værn til at få dit eller dine børn ud og lege i jeres have. Læs mere

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

ANNONCE

Giv legen frit spil med det perfekte legetårn

Som forældre kan det være svært at få børnene ud og lege i haven, da mange børn i dag bruger flere timer foran en telefon, tablet eller en computerskærm. Et legetårn med en gynge til haven, kan være det perfekte værn til at få dit eller dine børn ud og lege i jeres have. Læs mere

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere