Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

jeg er begyndt at hade min svigermor ??

07.maj 2019 kl. 13:19
Luk
Medlem siden 27-12-2017
07-05-2019 13:19
Luk
Medlem siden 27-12-2017
Godt skrevet
0

jeg er begyndt at hade at skulle på sviger besøg medvirkes datter på 8 mdr eller rettelse, da jeg var gravid elskede jeg min svigermor og havde det så godt med hele hans familie.

Men efter jeg så har født er det bare blevet værrere især med svigermor, føler hun hele tiden går over min grænse 😞 

feks ved at tage den lille uden at spørge for at trøste hende og bare river tøj af for at prøve hendes nystrikkede  tøj uden at tænke på hvilken sindstilstand min datter er i 😣 og hun dømmer også selvom hun siger ( jeg blander mig aldrig ) så er hun den største sladrehank og nok den første til at rette en når man gør noget hun synes er forkert, dog siger hun det ikke direkte men med kropssprog og stikpiller 😕 

jeg har slet ikke lyst til at se min kærestes familie mere da jeg ved at jeg bare skal makkeret og aflevere min datter i deres arme så snart vi er der 😢 

ved ikke helt havd jeg vil med dette opslag men måske nogle gode råd eller om der er andre der er i samme båd?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.maj 2019 kl. 13:25
Luk
Medlem siden 04-11-2018
8 startede debatter
35 skrevne indlæg
07-05-2019 13:25
Luk
Medlem siden 04-11-2018
8 startede debatter
35 skrevne indlæg
Godt skrevet
8

Mit bedste råd er, at snakke med din kæreste om det og at I sammen får en snak med din svigermor! Hun gør det helt sikkert i god mening og hun ved måske ikke at du har de følelser omkring det! Og hvordan skulle hun ændre på noget hun ikke ved irriterer dig? 🙈 

Anmeld
Svar
Frida ?? 19/06/19 ved aks ??????
Godt skrevet
8
Frida ?? 19/06/19 ved aks ??????
07.maj 2019 kl. 13:29
Luk
Medlem siden 26-04-2018
1 startede debatter
12 skrevne indlæg
07-05-2019 13:29
Luk
Medlem siden 26-04-2018
1 startede debatter
12 skrevne indlæg
Godt skrevet
11

Du skal sige "NEJ", stå ved dine følelser. Vær tydelig.

"du skal ikke tage den lille, lad os lige komme ind først"

"jeg kan mærke du ikke er enig i måden jeg gør det her på, men jeg gør det, som jeg finder bedst for mit barn."

"hun har tøj på, lad være med at klæde hende af uden først at vende det med mig."

Min svigermor brød også mine grænser i starten, jeg var førstegangs mor, og fik ikke sagt fra til at starte med. Fik præcis de samme følelser. Jeg hadede hende! MEN det jeg troede var had, viste sig at være følelsen af magtesløshed. Da jeg tog magten tilbage over mit barn, og sagde fra, fik svigermor og jeg et virkelig godt forhold igen.! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
11
07.maj 2019 kl. 13:46
Luk
Medlem siden 02-02-2015
18 startede debatter
51 skrevne indlæg
07-05-2019 13:46
Luk
Medlem siden 02-02-2015
18 startede debatter
51 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Jeg har selv en svigermor der nogle gange går over min grænse ifht. vores barn. Da vores datter var lille generede det mig helt vildt, som en anden skrev drejede det sig om magtesløshed. Jeg valgte et kompromis - sige fra overfor det som virkelig gik mig på, men også sige pyt en gang i mellem. Som tiden er gået så har jeg fået mit gode forhold til svigermor tilbage og endnu bedre, så har min datter og min mands familie et fantastisk forhold!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
07.maj 2019 kl. 13:58
Luk
Medlem siden 27-12-2017
1 startede debatter
1 skrevne indlæg
07-05-2019 13:58
Luk
Medlem siden 27-12-2017
1 startede debatter
1 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Du har nok ret i jeg har svært ved at sige fra og føler mig nok lidt magtesløs ! Men har svært ved at sige fra er da jeg I starten sagde fra og bedte dem om ikke at tage hende og sende hende rundt da jeg kunne mærke hun blev overstimuleret. Det blev så til at hun selvfølgelig ikke tog hende, men blev ved med at bore i hvorfor hun dog skulle være overstimuleret og at det da kun var særligt udsatte børn der kunne have det !! 

Plus når jeg siger noget til hende så bliver der sladret til  hele familien, hvilket jeg bestemt ikke synes om. Så har nok valgt at prøve at bide tingene i mig, men kan mærke der æder mig op langsomt 😥 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.maj 2019 kl. 14:06
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
962 skrevne indlæg
07-05-2019 14:06
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
962 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Du skal sige fra eller træder de over dine grænsestrid og længere og længere over.    Når du først får trukket linjerne op skal hun nok lade til.  At det kun er udsatte børn der overstimuleres viser bare det har hun ikke en dyt forstand på.  Min dreng er taget ved kejsersnit og han blev ekstrem let overstimuleret det første stykke tid.  Dog løste vi let lad baby gå på omgang delen han sad nemlig det meste at tiden i slynge på mig eller far.  Er det første barnebarn?     Og at hun. Sladre eller fortæller til alle skulle i have haft kontrovers  pyt da med det herregud lad hende sladre kan du ikke gøre noget ved

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
10.maj 2019 kl. 18:36
Luk
Medlem siden 17-11-2017
4 skrevne indlæg
10-05-2019 18:36
Luk
Medlem siden 17-11-2017
4 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Øv, det lyder ikke rart. Jeg kan virkelig godt forstå at du ikke kan lide at sige fra, jeg er selv konfliktsky og ville slet ikke kunne lide tanken om at der skulle sladres på den måde om mig. Men, nu er vi jo engang forældrene, og dvs for det første har vi ret til at sige fra, og bestemme hvad der skal ske med vores børn og hvornår.For det andet har vi pligt til at sige fra på vores børns vegne, vi er deres talerør til omverdenen. Det er vores opgave at se hvornår de er overstimuleret, kede af det mv, og så reagere på det. Jeg ville få kæresten på banen så han kan bakke op dig og jeres barn, det er hans opgave. Der kan komme mange situationer henover årene hvor din svigerfamilie kan have andre holdninger end jer, så det kan være vigtigt at gøre det klart at I er forældrene og I har nogle grænser som andre skal respektere. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
10.maj 2019 kl. 20:33
Luk
Medlem siden 01-11-2017
2 startede debatter
27 skrevne indlæg
10-05-2019 20:33
Luk
Medlem siden 01-11-2017
2 startede debatter
27 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg har selv været nødt til at sætte grænser overfor min svigerfamilie. Min kæreste og jeg talte om de ting vi følte overskred vores grænser og sagde det efterfølgende til svigerfamilien, som tog det til sig i det omfang de kunne forstå vores grænser. Jeg vil bare sige at det er blevet SÅ meget lettere nu da min dreng næsten er 1 år. Han kan selv sende signaler og er meget tydelig, men ind imellem må vi stadig kridte banen op og sådan har jeg accepteret at forholdet er til dem, men jeg ærgrer mig over at skulle være meget håndfast og grænsesættende, når det stort set kun er i forbindelse med dem jeg er nødt til det. Derudover holder jeg fast ved tanken om at jeg/vi er vores barns talerør og at det er vores opgave at sige til og fra. Jeg ser det som min fornemmeste opgave at varetage hans behov og hvis det betyder at sige nej og frabede sig specifikke ting, så er det bare sådan det må være :-) Held og lykke, det kan være så udfordrende at være mor :-) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.maj 2019 kl. 08:04
Luk
Medlem siden 03-08-2015
5 startede debatter
52 skrevne indlæg
11-05-2019 08:04
Luk
Medlem siden 03-08-2015
5 startede debatter
52 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Det er så svært altså.... Jeg oplevede det samme. Mine svigerforældre tror jeg er begyndt at forstå at vi ikke gider høre på alt hvad vi gør “forkert”. Særligt fordi de nu (efter knap 3 år...) kan se at vi har fået et fantastisk sødt og velopdragent barn ud af vores anstrengelser. Det sker stadig til tider, men det er mere bare deres mening og så har jeg lært bare at sige nå, det har jeg ikke lige tænkt over, men vi kan godt lige at gøre sådan. Min mand siger også nogle gange, så er det godt det ikke er jeres barn eller sådan noget 🤗 Derudover er min mands mormor langt værre, hvilket jeg snakker med mine svigerforældre om, og så tror jeg de fattede at de der foreslag ikke er så velkommen. 

Derudover tænker jeg meget over at de kun gør det fordi de ønsker at indvoldvere sig i vidunderet. Jeg har fået en anden følelese omkring det, fordi min egen mor ikke gør noget for kontakten til mine børn, så hellere de gør for meget end for lidt ❤️ 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
27.maj 2019 kl. 06:39
Luk
Medlem siden 02-06-2017
6 skrevne indlæg
27-05-2019 06:39
Luk
Medlem siden 02-06-2017
6 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Du lyder fuldstændig som mig og min situation... datter på 8 mdr. en svigermor der har nul situationsfornemmelse og overskrider alle ens grænser uden hensyntagen for vores datter. Det er tydeligt for mig, at det er et trofæ for hende og det handler mere om hvad hun kan vise frem, end det er vores datters behov for at være sammen med farmor!

Jeg nåede faktisk til et punkt en dag, hvor vores datter skulle puttes og svigermor rev hende ud af mine arme og afklædte hende sin sovedragt for at sidde og "lege" med hende, hvor jeg måtte sige fra. Jeg havde kvalme og var følelsesmæssigt fuldstændig i vildrede, for hun har sikkert gjort det i en god intention ud fra den viden og lyst hun havde på det tidspunkt. Hvilket gjorde det hele meget værre. Men da hun tog hjem, sluttede jeg simpelthen 'hyggen", af med at sige, at jeg fremover gerne vil have at vores datters puttetider respekteres, for det er mig der skal have hende om natten, og aftenen når hun skriger og er overstimuleret og at vi kæmper en kamp for at få det til at lykkes i forvejen og der ingen grund er til at gøre det værre. Der blev overraskende nok rettet ind til højre og kort sagt ja.

Selvom det på alle måder var grænseoverskridende for alle, så hjalp det. Også her i tiden efter. Når jeg siger nej, så trækker hun sig også selvom det virker lidt protestagtigt, men hun gør det.

Hvis du heller ikke er typen der siger fra hver gang eller råber højest, så er det sikkert nok med en gang. Vælg den kamp der er værd at tag, og den situation der vægter mest i din verden så står du stærkere. Argumenter for hvorfor du synes det hun har gang i ikke er nogen god idé og hvad det betyder for dig (konsekvens). Så får I hvert fald svært ved at modsige dig.

Men nøj hvor jeg er i præcis samme situation som dig. Jeg hader at besøge svigerfamilien, det er lige så jeg får ondt I maven over det.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Udvid dine horisonter under barselsorloven

Der er meget at se til på barselsorlov. Derfor er det vigtigt at Mor giver sig selv lov til at slappe af, hvis hun får mulighed. Fx med yoga eller kreativitet. Læs mere

De bedste tidspunkter for samleje i din cyklus

Sådan holder du styr på din ægløsning og bliver i stand til at planlægge hvornår, du skal hive den udkårne farmand med under dynen. Læs mere

Sådan påvirker stress fertiliteten

Det kan være psykisk hårdt når graviditeten udebliver, men kan stress og bekymringer påvirke dine chancer for at blive gravid? Læs mere

Hver fjerde graviditet er en ups’er

En undersøgelse som BT har fået foretaget viser at hver fjerde graviditet er en smutter, For 20 år siden var kun 15 % af graviditeterne ikke-planlagte. Læs mere

9 sjove måder at gætte om det er en dreng eller pige

Så snart de to streger viser sig på graviditetstesten, begynder din tanker nok at kredse om kønnet. Bliver det en dreng eller pige? Prøv disse sjove tests. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Udvid dine horisonter under barselsorloven

Der er meget at se til på barselsorlov. Derfor er det vigtigt at Mor giver sig selv lov til at slappe af, hvis hun får mulighed. Fx med yoga eller kreativitet. Læs mere

De bedste tidspunkter for samleje i din cyklus

Sådan holder du styr på din ægløsning og bliver i stand til at planlægge hvornår, du skal hive den udkårne farmand med under dynen. Læs mere

Sådan påvirker stress fertiliteten

Det kan være psykisk hårdt når graviditeten udebliver, men kan stress og bekymringer påvirke dine chancer for at blive gravid? Læs mere

Hver fjerde graviditet er en ups’er

En undersøgelse som BT har fået foretaget viser at hver fjerde graviditet er en smutter, For 20 år siden var kun 15 % af graviditeterne ikke-planlagte. Læs mere

9 sjove måder at gætte om det er en dreng eller pige

Så snart de to streger viser sig på graviditetstesten, begynder din tanker nok at kredse om kønnet. Bliver det en dreng eller pige? Prøv disse sjove tests. Læs mere