Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

17,1% under gennemsnittet

15.december 2014 kl. 16:10
Luk
Medlem siden 11-12-2012
15-12-2014 16:10
Luk
Medlem siden 11-12-2012
Godt skrevet
0

I dag var vi til første, ud af to, vækstskanninger.

Hun ligger 17,1% under gennemsnittet. Puha, det er lidt af en forskrækkelse, men jordemoderen forklarede at det stadig ligger indenfor 'gennemsnittet'.

Vi skal til næste skanning 13/1-2015. Jeg håber hun er vokset, eller som minimum følger sin kurve.

Andre der har oplevet så lav en vægt i uge 30, men fået børn med en flot fødselsvægt?

Eller nogen der har oplevet så lav en vægt, hvor man er blevet fulgt ekstra nøje og evt. har måtte føde før tid?

Hører gerne fra begge sider.

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker ___________________________________________________________________ MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker ___________________________________________________________________ MinTicker.dk Ticker
15.december 2014 kl. 16:16
Luk
Medlem siden 19-12-2012
99 startede debatter
3487 skrevne indlæg
15-12-2014 16:16
Luk
Medlem siden 19-12-2012
99 startede debatter
3487 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det lyder nu ikke så slemt. 

Man tager jo udgangspunkt i en kurve der er lavet på baggrund af rigtig mange børn. Så har man et gennemsnit som ligger lige midt i, som stort set ingen rammer. Inden for hele kurven er der så en øvre og en nedre grænse for hvad der er godt og skidt, set ud fra gennemsnittet. 

Jeg ville ikke tage det så tungt, hvis den procent i har fået, ikke er noget der bekymre jordemoder. Der er jo også forskel på forældre, og man kan ikke forvente at "små" forældre får børn i den høje ende af kurven. 

Anmeld
Svar
/PiMa
Godt skrevet
0
/PiMa
15.december 2014 kl. 16:34
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
15-12-2014 16:34
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
PiMa skrev :

Det lyder nu ikke så slemt. 

Man tager jo udgangspunkt i en kurve der er lavet på baggrund af rigtig mange børn. Så har man et gennemsnit som ligger lige midt i, som stort set ingen rammer. Inden for hele kurven er der så en øvre og en nedre grænse for hvad der er godt og skidt, set ud fra gennemsnittet. 

Jeg ville ikke tage det så tungt, hvis den procent i har fået, ikke er noget der bekymre jordemoder. Der er jo også forskel på forældre, og man kan ikke forvente at "små" forældre får børn i den høje ende af kurven. 

Det er helt rigtigt. - men nu er min kone meget gennemsnitligt både af højde og vægt.

Hun var dog også meget lille ved fødslen, ca. 2200g, men der havde også været 'fejl' i moderkagen. HVIS det skulle være det samme, så er vi bare rigtig glade for, at de følger en så tæt nu om dage :-) Og at de har så mange muligheder og redskaber for at sikre det bedste for barnet :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.december 2014 kl. 16:40
Luk
Medlem siden 11-10-2010
2 startede debatter
428 skrevne indlæg
15-12-2014 16:40
Luk
Medlem siden 11-10-2010
2 startede debatter
428 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hej du??

Jeg har prøvet begge dele faktisk??

Min søn blev taget ved akut kejsersnit i uge 34+3 i 2011 da han var næsten 30% under gennemsnittet (han vejede 1695 gr og var 44cm lang). De kunne se at flowet i navlesnoren var skidt = han fik ikke nok mad, så derfor måtte han ud og have noget føde. Det skal lige siges at han er en sund og rask dreng så det har ikke betydet andet end at det selvfølgelig var en lidt hård start for os alle (han er vores første).

Nu venter vi så på lillesøster (er i dag 36+3) og er blevet fulgt meget tæt pga min første graviditet. Min første vægtscanning sagde 22% under gennemsnittet, derefter 3%, 13%, 15% og senest 6% under gennemsnittet. Så hvis der er noget jeg har lært er det at man kan blive meget forvirret af vækstscanningerne og lægen sagde at de kan regne/måle forkert med op til 10 %.

Lillesøster er nu i følge sidste måling 2550 gr. så jeg er ikke længere bekymret. Så længe de kan se at flowet er fint i navlesnoren skal det nok gå fint:-)

I følge lægen er det hen mod slutningen baby tager mest på og det tror jeg helt sikkert er tilfældet her og vil sikkert også være det for dig.

Så selvom det er svært ikke at bekymre sig så prøv at lade være. Jeg fik at vide at de først bekymre sig på hospitalet når baby er 22% under gennemsnittet, og det først er der de normalt tjekker flowet i navlesnoren. Men du kan jo spørge næste gang om de har tid til lige at måle på det også hvis du tænker det kan give dig lidt ro.

Held og lykke med det, jeg er sikker på at det nok skal gå fint:-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.december 2014 kl. 16:42
Luk
Medlem siden 11-10-2010
2 startede debatter
428 skrevne indlæg
15-12-2014 16:42
Luk
Medlem siden 11-10-2010
2 startede debatter
428 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hmmm den laver spørgsmålstegn hvor jeg laver en smiley :-D

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.december 2014 kl. 16:49
Luk
Medlem siden 09-01-2013
27 startede debatter
762 skrevne indlæg
Sidst online 05-07-2019
15-12-2014 16:49
Luk
Medlem siden 09-01-2013
27 startede debatter
762 skrevne indlæg
Sidst online 05-07-2019
Godt skrevet
0

Yes, vores søn lå på -22% men vejede 3470 ved fødslen :) 

Anmeld
Svar
Mor til 2 skønne prinser fra Juni 2013 & Januar 2015.
Godt skrevet
0
Mor til 2 skønne prinser fra Juni 2013 & Januar 2015.
15.december 2014 kl. 16:52
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
15-12-2014 16:52
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
morfor1gang skrev :

Yes, vores søn lå på -22% men vejede 3470 ved fødslen :) 

Hold da op, det var en flot fødselsdvægt.

Jordemoderen nævnte også, at hvis bare hun følger sin egen kurve, vil hun have en fødselsvægt på ca. 3000g. Og det er jo egentlig en fin vægt. Men minus 17% lyder bare af MEGET!

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.december 2014 kl. 17:05
Luk
Medlem siden 19-12-2012
99 startede debatter
3487 skrevne indlæg
15-12-2014 17:05
Luk
Medlem siden 19-12-2012
99 startede debatter
3487 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Det er jo lidt problemet med at de oplyser procenter. 

For ja, det lyder umiddelbart af meget, men hvis man har en afvigelse på helt op til 22% før man reagerer,  er 17 jo ikke ret meget. 

Jeg synes personligt at de oplyser alt for mange tal og procenter til gravide. De burde bare sige om det er fint, er noget man skal holde øje med, eller om det er skidt, for det er praktisk talt umuligt at forholde sig til det andet, når man ikke har et nyt barn i maven hver måned. 

Lidt som de der risiko satser i forbindelse med nf og double test. De skaber så meget uro. 

Anmeld
Svar
/PiMa
Godt skrevet
2
/PiMa
15.december 2014 kl. 17:08
Luk
Medlem siden 21-05-2011
37 startede debatter
327 skrevne indlæg
15-12-2014 17:08
Luk
Medlem siden 21-05-2011
37 startede debatter
327 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg har også en lille pige i maven, der ved scanninger i uge 27 og 29 havde en vægt på 22 procent under gennemsnittet. I uge 31 havde hun dog taget et ryk til 10 procent under og ved uge 34 var hun på 15 procent under gennemsnittet. Flowet har dog hele tiden været fint, så de har på intet tidspunkt virket synderligt bekymret ude på Hvidovre - det er mere mig, der har været bekymret, da hun dels har meget skiftende aktivitetsniveau og der har været en del andre 'bump på vejen' i denne graviditet. Blandt andet mangler hun også en arterie i navlesnoren ligesom jeres pige, hvis jeg husker korrekt.

Det korte af det lange er, at jeg sagtens forstår forskrækkelsen, men alt fra 22 procent under til 10 procent over gennemsnittet regnes som normalt. Nogle børn er bare mindre eller større end andre;-)

Hvis ellers jeres pige er aktiv, som hun plejer (med forbehold for stille dage naturligvis), er jeg sikker på, at alt er som det skal være. Så prøv at nyde julen og nytår, og forkæl din kone, så hun kan slappe af med benene oppe. Det giver den lille de bedste vilkår for at vokse frem til næste scanning - og husk at hvis hun bliver på sin nuværende kurve, vil hun alligevel nå op omkring 3000 gram til terminen.

Anmeld
Svar
Mor til mr B (2006) og baby E (2015) <3
Godt skrevet
0
Mor til mr B (2006) og baby E (2015) <3
15.december 2014 kl. 17:16
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
15-12-2014 17:16
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
PiMa skrev :

Det er jo lidt problemet med at de oplyser procenter. 

For ja, det lyder umiddelbart af meget, men hvis man har en afvigelse på helt op til 22% før man reagerer,  er 17 jo ikke ret meget. 

Jeg synes personligt at de oplyser alt for mange tal og procenter til gravide. De burde bare sige om det er fint, er noget man skal holde øje med, eller om det er skidt, for det er praktisk talt umuligt at forholde sig til det andet, når man ikke har et nyt barn i maven hver måned. 

Lidt som de der risiko satser i forbindelse med nf og double test. De skaber så meget uro. 

Du har helt ret. Jeg synes dog jordemoderen sagde det på en fin måde... MEN så nævnte hun også, at hvis hendes vægt faldt yderligere skulle vi følges af en læge, men hun ville samtidig gerne have, at vi skulle have en lægetid allerede til næste skanning. Så sidder man som et stort spørgsmålstegn og tænker, jamen er det så alvorligt alligevel?!

Hvis bare vi fik af vide, at hun var en lille pige, så ville vi nok ikke tænke yderligere over det. Men nu er vi jo blevet tilbudt vækstskanninger grundet et manglende kar i navlesnoren. Jordemoderen kan dog ikke sige om det har en sammenhæng, om moderkagen virker mindre godt, eller hun bare er en lille pige... Jamen ok så.. Alle de skanninger, og så alligevel ingen svar... hmmm..

Men vi forholder os i ro frem til næste vækstskanning sad

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
15.december 2014 kl. 17:20
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
15-12-2014 17:20
Luk
Medlem siden 11-12-2012
73 startede debatter
1993 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Basryzd skrev :

Jeg har også en lille pige i maven, der ved scanninger i uge 27 og 29 havde en vægt på 22 procent under gennemsnittet. I uge 31 havde hun dog taget et ryk til 10 procent under og ved uge 34 var hun på 15 procent under gennemsnittet. Flowet har dog hele tiden været fint, så de har på intet tidspunkt virket synderligt bekymret ude på Hvidovre - det er mere mig, der har været bekymret, da hun dels har meget skiftende aktivitetsniveau og der har været en del andre 'bump på vejen' i denne graviditet. Blandt andet mangler hun også en arterie i navlesnoren ligesom jeres pige, hvis jeg husker korrekt.

Det korte af det lange er, at jeg sagtens forstår forskrækkelsen, men alt fra 22 procent under til 10 procent over gennemsnittet regnes som normalt. Nogle børn er bare mindre eller større end andre;-)

Hvis ellers jeres pige er aktiv, som hun plejer (med forbehold for stille dage naturligvis), er jeg sikker på, at alt er som det skal være. Så prøv at nyde julen og nytår, og forkæl din kone, så hun kan slappe af med benene oppe. Det giver den lille de bedste vilkår for at vokse frem til næste scanning - og husk at hvis hun bliver på sin nuværende kurve, vil hun alligevel nå op omkring 3000 gram til terminen.

Tusind tak for svar - det er meget beroligende at høre andres erfaringer.

Konen havde første reelle barselsdag i dag, så fra nu af og frem til fødslen står den på afslapning og forkælelse sad

Vi har besluttet ikke at bekymre os frem til næste skanning. Såhvidt jeg kan forstå, er det også vigtigere at de bare følger deres egen kurve - og det satser vi selvfølgelig på, at hun gør. Og så tager vi i mod de ekstra tilbud vi får tilbudt, så vi ved hun bliver fulgt godt og nøje frown

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

Forebyg skævt kranie med ergonomisk babypude fra Baby Cloud

Baby Cloud har lavet en revolutionerende babypude i et patenteret silikoneskum, der øger både sikkerheden, varmereguleringen og minimerer støvmider med 99% Læs mere

Kinesisk kalender - får du en dreng eller pige?

Kineserne gemmer på oldgammel visdom. Læs her hvordan du kan udregne kønnet på dit barn. Læs mere

Quiz: Er din fødsel gået i gang?

Din terminsdato nærmer sig med hastige skridt, og du begynder for alvor at glæde dig til din fødsel er gået i gang. Læs mere

9 absurde fødselkager til den store begivenhed

Man siger, at er en af de smukkeste øjeblikke i livet, er fødslen - men er der mon en grund til at gøre en fødselskage så grafisk? Læs mere

Hjertelyd - angelsound, scanning eller køkkenrulle?

Mange gravide ser frem til den dag, hvor de hører deres barns hjertelyd højlydt for første gang, det sker ved en af de første undersøgelser hos jordemoderen. Læs mere

Derfor sprækker dine brystvorter og de bedste tips til at overleve

Sprukne og ømme brystvorter kan ramme alle mødre, og være med til at gøre amningen smertefuld. Her er et par syndere, som kan forårsage sprukne brystvorter, og tips til at overleve. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

Forebyg skævt kranie med ergonomisk babypude fra Baby Cloud

Baby Cloud har lavet en revolutionerende babypude i et patenteret silikoneskum, der øger både sikkerheden, varmereguleringen og minimerer støvmider med 99% Læs mere

Kinesisk kalender - får du en dreng eller pige?

Kineserne gemmer på oldgammel visdom. Læs her hvordan du kan udregne kønnet på dit barn. Læs mere

Quiz: Er din fødsel gået i gang?

Din terminsdato nærmer sig med hastige skridt, og du begynder for alvor at glæde dig til din fødsel er gået i gang. Læs mere

9 absurde fødselkager til den store begivenhed

Man siger, at er en af de smukkeste øjeblikke i livet, er fødslen - men er der mon en grund til at gøre en fødselskage så grafisk? Læs mere

Hjertelyd - angelsound, scanning eller køkkenrulle?

Mange gravide ser frem til den dag, hvor de hører deres barns hjertelyd højlydt for første gang, det sker ved en af de første undersøgelser hos jordemoderen. Læs mere

Derfor sprækker dine brystvorter og de bedste tips til at overleve

Sprukne og ømme brystvorter kan ramme alle mødre, og være med til at gøre amningen smertefuld. Her er et par syndere, som kan forårsage sprukne brystvorter, og tips til at overleve. Læs mere