Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Gravid og jobsøgning

04.juli 2017 kl. 10:24
Luk
Medlem siden 15-06-2017
04-07-2017 10:24
Luk
Medlem siden 15-06-2017
Godt skrevet
0

Jeg er færdiguddannet lige om lidt, og er så småt begyndt på jobsøgningen. Men der melder sig jo nogle dilemmaer, nu hvor jeg jo ved, at jeg kun kan arbejde indtil jul. Har termin 1/2-2018

Jeg er med på, at man først er forpligtiget til at sige det tre måneder før man går fra, men jeg har det alligevel underligt med at søge et job, side til en evt. jobsamtale og love guld og grønne skove, og så ikke nævne, at jeg udemærket godt ved, at jeg er gravid. 

Hvad ville i andre gøre? Holde det hemmeligt for en potentielt ny arbejdsgiver, og så komme en måned efter og sige suprise, eller bare lægge kortene på bordet i ansættelsesprocessen og håbe på, at de vælger mig alligevel?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
04.juli 2017 kl. 13:02
Luk
Medlem siden 29-04-2013
1 startede debatter
12 skrevne indlæg
04-07-2017 13:02
Luk
Medlem siden 29-04-2013
1 startede debatter
12 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg ville sige det til samtalen hvis jeg var synligt gravid. Ellers ville først sige det når de ringer og tilbyder jobbet. De må nemlig ikke trække jobtilbuddet tilbage grundet graviditet. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
04.juli 2017 kl. 13:12
Luk
Medlem siden 21-05-2012
19 startede debatter
180 skrevne indlæg
04-07-2017 13:12
Luk
Medlem siden 21-05-2012
19 startede debatter
180 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg ville under alle omstændigheder nævne det til en jobsamtale og ikke "snyde" dem til at ansætte mig, som f.eks. Vinteren13 er inde på. 

Hvad tror du, at der vil ske, næste gang der er fyringsrunde og du fra starten af har handlet illoyalt (som jeg mener at skjule en graviditet er)!? 

Læg kortene på bordet. Vælger de ikke at ansætte dig på baggrund af din graviditet, så er det nok alligevel ikke et sted man gider være ansat i det lange løb. 

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
04.juli 2017 kl. 13:53
Luk
Medlem siden 18-02-2008
12 startede debatter
1039 skrevne indlæg
04-07-2017 13:53
Luk
Medlem siden 18-02-2008
12 startede debatter
1039 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det kommer an på hvilken type job og i hvilken type virksomhed? Som udgangspunkt ville jeg gå efter mest mulig erfaring til CV'et! Har du mulighed for et halvt års arbejde, er det bare at give den gas i det halve år, så de kan se at de ikke kan undvære dig efter graviditet heller.

Hvis jeg søgte i en lille, ny virksomhed, ville jeg lægge kortene på bordet med det samme (måske allerede når de indbyder til samtale) - her kan det betyde liv og død for virksomheden. I en større virksomhed ville jeg tidligst sige det til samtalen. 

Du kunne eventuelt gå efter vikariater, hvis det passer ind? eller en masse virksomhedspraktik - så bruger du graviditeten på at skabe kontakter og erfaring, så du er lidt foran i køen når du går igang efter barsel.

Anmeld
Svar
Har en fantastisk pige fra 08 og en vidunderlig dreng fra 10
Godt skrevet
0
Har en fantastisk pige fra 08 og en vidunderlig dreng fra 10
04.juli 2017 kl. 14:26
Luk
Medlem siden 30-01-2017
746 skrevne indlæg
04-07-2017 14:26
Luk
Medlem siden 30-01-2017
746 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Sig ikke noget. Vi kvinder skal ikke holdes tilbage på arbejdsmarkedet, blot fordi det er os der skal bære fremtidens børn. Du er ikke forpligtet til at sige noget, og du spiller bare spillet efter reglerne - ligesom arbejdsgivere også ville gøre, hvis du fortalte om en graviditet inden en ansættelse. De fleste arbejdsgivere ville ikke ansætte dig, og så ville de officielt sige: Der var en mere kvalificeret kandidat.

Jeg nævnte ikke for min chef, da jeg søgte kursus, det måtte jeg så fortælle bagefter, da kurset var godkendt :D

Vi har på mit arbejde netop ansat en højgravid, men dette var udelukkende fordi, hun allerede var i et vikariat og abrjdspladsen derfor vidste med 100% sikkerhed, at hun efter barsel ville passe ind :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
04.juli 2017 kl. 15:06
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2619 skrevne indlæg
04-07-2017 15:06
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2619 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg ville sige det til jobsamtalen. Jeg ville føle mig lidt tarvelig, hvis jeg ikke sagde det. At fortie det kan give en mærkelig start på et nyt job og skabe en knap så god stemning.

Hvis du er den rette kandidat til jobbet, kan det godt være de vil ansætte dig, selv om du er gravid. Hvis jeg var arbejdsgiver, ville ærlighed være et plus.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0

Slettet bruger

04.juli 2017 kl. 16:49
Slettet bruger
04-07-2017 16:49
Godt skrevet
0

Enten skal du spille med åbne kort fra starten af, eller også skal du vente med at sige noget til kontrakten er underskrevet...

Både min mand og jeg sidder med ansættelser i vores jobs. Da jeg oftest ansætter ungarbejdere eller studerende, har jeg aldrig spekuleret i evt. Graviditet, men min mand har lige haft to oven i hinanden.

Den første klarede første samtale rigtig godt, og blev kaldt ind til en mere. Her fortæller hun så at hun er gravid, og det gjorde at de fandt den anden kandidat bedre egnet.

anden gang ringede de til vedkommen og sagde mundtligt at de gerne ville ansætte hende. Over telefonen fortalte hun så at hun var gravid. To dage efter meddelte de hende at de desværre ikke kunne ansætte hende alligevel - officielt af diverse andre grunde, uofficielt fordi hun var gravid. Fordi det hele var mundtligt og der ikke fandtes bevis for hvad der var sagt ved foregående samtale, blev det påstand mod påstand, og her vandt arbejdspladsen sagen...

Det skal dog siges at de også har haft ansat tre medarbejdere der allerede inden jobsamtalen fortalte de var gravide, men som fik jobbet alligevel.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
05.juli 2017 kl. 08:19
Luk
Medlem siden 11-04-2012
111 startede debatter
877 skrevne indlæg
05-07-2017 08:19
Luk
Medlem siden 11-04-2012
111 startede debatter
877 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Den er jo svær. Min moral siger mig at man bare skal spille med åbne kort, men min erfaring siger mig også at det sagtens kan betyde du ikke får et job som du ellers er kvalificeret til... jeg havde dog en veninde som fik nyt job da hun var gravid. Hun fandt selv ud af det mellem 1. og 2. Samtale, og sagde det så ved 2. Samtale at hun lige havde opdaget det. Hun blev faktisk også sygemeldt under graviditeten. Men hun har stadig jobbet. Så måske kommer det an på hvilket job du søger? Hvis det er faste stillinger, så ville jeg sige det. Fx til 2. Samtale. Men hvis det er projektansættelser, så skal du nok ikke regne med at få jobbet. For det har man brug for at projektet køres helt i mål. Selvom det er diskriminerende, og død uretfærdigt! 

Jeg kommer selv i lidt samme situation. Jeg er nemlig projektansat og har termin 1,5 mdr før min ansættelse udløber. Jeg tog kun jobbet fordi de har lovet mig som minimum en forlængelse, men helst en fast ansættelse... og nu er jeg så gravid... Jeg kommer nok til at sige det inden vi genforhandler min kontrakt. Det er sikkert dumt, men jeg kan ikke selv leve med ikke at sige det. Hvis det gør at min chef ikke vil forlænge mig - som mundtligt er blevet lovet - så ved jeg hvem han er, og så finder jeg på sigt et andet arbejde. Men jeg håber vi løser det - for det er en fed arbejdsplads :-)

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
11.juli 2017 kl. 08:08
Luk
Medlem siden 05-06-2017
4 startede debatter
49 skrevne indlæg
11-07-2017 08:08
Luk
Medlem siden 05-06-2017
4 startede debatter
49 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg står i samme dilemma. Blev færdiguddannet sidste sommer og har været i barselsvikariat indtil slut juni. 

Jeg søger nu job til efter sommerferien og har besluttet mig for, at jeg vil sige til evt kommende arbejdsplads, af jeg er gravid, hvis jeg får tilbudt jobbet. For mig er der ikke noget problem i at søge noget og så komme til samtale, for der er det jo alligevel ikke sikkert, at man får det. 

Selv ville jeg have vildt dårlig samvittighed, hvis jeg fik et godt job og så en uge inde i ansættelsen siger: forresten.....Det ville jeg slet ikke have samvittighed til - også fordi jeg ville føle, jeg havde taget pladsen fra en anden, der IKKE er gravid, kan du følge mig? Hvis jeg siger til arbejdspladsen fra starten, at jeg er gravid, så har se jo muligheden for at vælge en anden, og så er det bare træls for mig selv....men så har jeg i hvert fald ikke ført dem bag lyset (er min holdning) 

Håber, du kunne bruge det til noget - men kender det SÅ godt! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

• Faderstuen - 23-09-2019

Konkurrence med Jesperhus!
  • Faderstuen - 05-09-2019

Jesperhus fra 1 meters højde
  • MamasVerden - 15-07-2019

Tjekliste til rejsen med børn
  • Faderstuen - 10-07-2019

... og så var vi 4!

Nyeste artikler

Er brunt udflåd tegn på abort?

Mange gravide bliver bekymrede, hvis de opdager brunt udflåd eller pletblødning under graviditet. Jordemoder Berit svarer på de gravides spørgsmål hver eneste uge. Læs mere

ANNONCE

Navngiv – Ny dansk app gør det sjovt for forældre at finde det helt rette navn til deres nyfødte baby

Nu er der hjælp at hente for de mange kommende og nybagte forældre, som jagter det helt rette fornavn til deres baby. App’en Navngiv gør det til en sjov og overskuelig oplevelse at gå på navnejagt blandt Danmarks nu mere end 39.000 godkendte fornavne. Læs mere

"Tidlige spjæt og spark fra maven"

Jeg har tidligere haft en spontan abort, men er nu gravid i uge 18. Min mave laver mærkelige spjæt eller rystelser når jeg lægger på maven. Kan det være bevægelser fra barnet Læs mere

2 perfekte fødsler

Veerne var ikke smertefulde som ved første fødsel, men de var regelmæssige, og de kom hurtigt efter hinanden. Sygehuset havde givet os accept til at komme. Når det var anden gang, ville det sikkert gå endnu hurtigere. Læs mere

ANNONCE

10 film du skal se med børnene i efterårsferien

Efterårsferien står for døren og er du i tvivl om hvad du og børnene skal bruge tiden på, så har vi samlet de 10 bedste film fra C More, som I kan hygge jer med Læs mere

Nyeste blogindlæg

• Faderstuen - 23-09-2019

Konkurrence med Jesperhus!
  • Faderstuen - 05-09-2019

Jesperhus fra 1 meters højde
  • MamasVerden - 15-07-2019

Tjekliste til rejsen med børn
  • Faderstuen - 10-07-2019

... og så var vi 4!

Nyeste artikler

Er brunt udflåd tegn på abort?

Mange gravide bliver bekymrede, hvis de opdager brunt udflåd eller pletblødning under graviditet. Jordemoder Berit svarer på de gravides spørgsmål hver eneste uge. Læs mere

ANNONCE

Navngiv – Ny dansk app gør det sjovt for forældre at finde det helt rette navn til deres nyfødte baby

Nu er der hjælp at hente for de mange kommende og nybagte forældre, som jagter det helt rette fornavn til deres baby. App’en Navngiv gør det til en sjov og overskuelig oplevelse at gå på navnejagt blandt Danmarks nu mere end 39.000 godkendte fornavne. Læs mere

"Tidlige spjæt og spark fra maven"

Jeg har tidligere haft en spontan abort, men er nu gravid i uge 18. Min mave laver mærkelige spjæt eller rystelser når jeg lægger på maven. Kan det være bevægelser fra barnet Læs mere

2 perfekte fødsler

Veerne var ikke smertefulde som ved første fødsel, men de var regelmæssige, og de kom hurtigt efter hinanden. Sygehuset havde givet os accept til at komme. Når det var anden gang, ville det sikkert gå endnu hurtigere. Læs mere

ANNONCE

10 film du skal se med børnene i efterårsferien

Efterårsferien står for døren og er du i tvivl om hvad du og børnene skal bruge tiden på, så har vi samlet de 10 bedste film fra C More, som I kan hygge jer med Læs mere