Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Har i været ved lægen endnu?

18.juni 2017 kl. 12:05
Luk
Medlem siden 11-04-2012
18-06-2017 12:05
Luk
Medlem siden 11-04-2012
Godt skrevet
0

Jeg er vist omkring 5+3 - sådan udfra egen beregning. Jeg har ikke fået ringet til lægen endnu... magter ikke lige alle de der gynækologiske undersøgelser som følger med at være gravid. Men jeg må nok hellere snart få det gjort. Man skal jo i systemet, så de kan afsætte tid til NF. 

Hvad med jer? Har i været ved lægen allerede, eller venter i nogle uger endnu?

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
19.juni 2017 kl. 07:46
Luk
Medlem siden 21-10-2016
24 startede debatter
164 skrevne indlæg
19-06-2017 07:46
Luk
Medlem siden 21-10-2016
24 startede debatter
164 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Næ, det har jeg ikke. Min læge ville oprindeligt først se mig i uge 10. Det synes jeg godt nok er sent. Ydermere er de faktisk på ferie i uge 10, så de var helt rådvilde om hvad de skulle gøre. 

Nu tror de at de tager mig ind i uge 8.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.juni 2017 kl. 22:45
Luk
Medlem siden 10-03-2017
5 startede debatter
29 skrevne indlæg
20-06-2017 22:45
Luk
Medlem siden 10-03-2017
5 startede debatter
29 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg skal til lægen på mandag :) 30 minutter hos en sygeplejerske og 15 minutter hos lægen - jeg ved ikke om de opretter en vandrejournal, da de ikke spurgte hvor langt henne jeg er. Men satser på at få foretaget en tidlig scaning på uregelmæssige cykluser siden p-pille stop. Men jeg er lige nu 6+2 (efter egen beregning) :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.juni 2017 kl. 14:31
Luk
Medlem siden 04-05-2017
1 startede debatter
18 skrevne indlæg
22-06-2017 14:31
Luk
Medlem siden 04-05-2017
1 startede debatter
18 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Min læge vil først se mig 10+1 (tror dog også, der er fordi hun holder ferie i klinikken et par uger). Jeg er mest nervøs for, om jeg kan nå NF inden jeg skal på sommerferie, vil så gerne nå det inden, så vi kan fortælle familien om den lille spire, når vi kommer hjem fra ferie. Men ellers må jeg jo tålmodigt vente. Google kan være misledende: nogle steder står der at NF ligger mellem uge 12-14 og andre mellem 11+0-12+6. Hvis jeg ikke når NF inden ferien, går vel også med en scanning i uge 14? Eller? ... Tænker for meget over tingene... 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.juni 2017 kl. 14:33
Luk
Medlem siden 05-04-2017
1 startede debatter
50 skrevne indlæg
22-06-2017 14:33
Luk
Medlem siden 05-04-2017
1 startede debatter
50 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

tja, jeg har fået bekræftet ved sygeplejerske i dag ved 4+3, og hun gav mig tid i uge 9 til alt muligt på en dag, sidst i juli.. :) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.juni 2017 kl. 14:42
Luk
Medlem siden 04-11-2015
27 startede debatter
977 skrevne indlæg
22-06-2017 14:42
Luk
Medlem siden 04-11-2015
27 startede debatter
977 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
honningkagen skrev :

Min læge vil først se mig 10+1 (tror dog også, der er fordi hun holder ferie i klinikken et par uger). Jeg er mest nervøs for, om jeg kan nå NF inden jeg skal på sommerferie, vil så gerne nå det inden, så vi kan fortælle familien om den lille spire, når vi kommer hjem fra ferie. Men ellers må jeg jo tålmodigt vente. Google kan være misledende: nogle steder står der at NF ligger mellem uge 12-14 og andre mellem 11+0-12+6. Hvis jeg ikke når NF inden ferien, går vel også med en scanning i uge 14? Eller? ... Tænker for meget over tingene... 

Nakkefoldsscanning ligger mellem 11+6 og 13+6.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.juni 2017 kl. 14:44
Luk
Medlem siden 09-09-2016
2 startede debatter
148 skrevne indlæg
22-06-2017 14:44
Luk
Medlem siden 09-09-2016
2 startede debatter
148 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Din region har en oversigt over, hvornår man skal til læge, sygehus og jordemoder i den pågældende region. Her i Aalborg/region Nordjylland kommer man ikke til lægen før uge 8, hvor der bliver oprettet vandrejournal, hvis graviditetstesten stadig er positiv ved urinprøve hos lægen. Før da skal du ikke til læge, medmindre du har andet galt med dig. I uge 8 tager lægen blodprøver til nakkefoldsscanning og for at teste din sygdomshistorie (hiv, syfilis, haresyge, lussingesyge osv). Så bliver du vejet og får taget blodtryk. Derefter ser du gennem graviditeten skiftevis lægen, sygehuset og jordemoderen efter planen til tjek, scanninger osv.

Du bliver ikke undersøgt indvendigt før til fødslen, medmindre du har særlige indikationer for det (hvis du viser tegn på forkortet livmoderhals, begyndende fødsel el. Lign) eller feks vaginisme, hvor det kan være fint at træne den gynækologiske undersøgelse. Alt andet foregår udvendigt og ved scanninger.

Men det er en god ide at kontakte din læge allerede nu for en tid i uge 8, da de fleste læger har lang ventetid på tider.

Og tillykke med graviditeten da ☺️

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
22.juni 2017 kl. 15:20
Luk
Medlem siden 30-01-2017
73 skrevne indlæg
22-06-2017 15:20
Luk
Medlem siden 30-01-2017
73 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg er 7+0 i dag, og jeg har fået tid hos lægen i næste uge, når jeg er 7+6. Jeg har lige været til tidlig scanning på sygehuset i dag, hvor vi så en lille baby og hjerteblink. Sygeplejersken sagde, at jeg kunne sige til lægen, at vi er blevet tjekket i dag, og at terminen er fastslået. Så behøver han vist ikke undersøge mig yderligere.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
23.juni 2017 kl. 01:23
Luk
Medlem siden 18-08-2011
32 startede debatter
585 skrevne indlæg
23-06-2017 01:23
Luk
Medlem siden 18-08-2011
32 startede debatter
585 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg skal til lægen i næste uge 7+2. Min læge går på ferie, hun ville godt have ventet til 9+, men sådan er det nu en gang.

7+0 skal jeg til tidlig scanning på klinikken der har hjulpet os med at blive gravide. 😍

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
23.juni 2017 kl. 14:31
Luk
Medlem siden 22-06-2017
3 startede debatter
41 skrevne indlæg
23-06-2017 14:31
Luk
Medlem siden 22-06-2017
3 startede debatter
41 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg ringede til min læge med det sammen jeg fandt ud af det nærmest :D (første gang) fik dog først tid i 9. uge. Jeg har købt Politikens graviditetsbog og der står allerede noget om lægebesøg i 6. uge. 

Men lyder til at det er meget normalt med uge 8-9. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
23.juni 2017 kl. 14:39
Luk
Medlem siden 28-12-2014
13 startede debatter
64 skrevne indlæg
23-06-2017 14:39
Luk
Medlem siden 28-12-2014
13 startede debatter
64 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg var ved lægen igår - er 8+1 idag. Så nu venter jeg bare på tid til NF... det er nu bare rart når man får sin vandrejournal :-) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump!   Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump!   Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere