Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

At vænne fra nat-amning. HJÆLP! Gode råd søges

10.februar 2017 kl. 11:13
Luk
Medlem siden 29-10-2015
10-02-2017 11:13
Luk
Medlem siden 29-10-2015
Godt skrevet
0

Jeg har den dejligste knægt, J, på godt 7 måneder. Han har altid været en stor dreng (4 kilo ved fødslen) og vejer nu knap 10. 

Han er nem, græder ikke meget og er meget veloplagt om dagen. Har lært at kravle og rejser sig op af alle ting. Han spiser med stor appetit og kan stort set lide alt, som serveres for ham. 

Men! Selvom han spiser godt i løbet af dagen, så vil han ammes om natten og gerne hver anden time. Jeg har prøvet at skrue ned for fast føde om dagen i håb om at han ved mere mælk om dagen, ikke var tørstig om natten. Har også prøvet modsat. Han får pt 2 x mos og 2 x grød + glutenfri brød (til formiddag) og derudover snacks og lidt brød. Han kan tygge og kan sagtens spise rugbrød og får også gerne samme aftensmad som os. Derudover har vi prøvet med godnatgrød også. Han bliver ammet før lure i løbet af dagen og igen til aften (ca. Kl 20). Han spiser altid godt ved amning også (også om natten). Han melder sig første gang kl 22 ca og derefter med 1-2 timers mellemrum hele natten. Mor her er dødtræt! Vi har prøvet at far tager over, men måske ikke ihærdigt nok. Jeg er så bange for at J reelt er sulten om natten, for han spiser godt ved stort set alle amninger (og det er umuligt at lirke babsen ud, før han har spist en stor del). 

Han bruger ikke sut (vil ikke), så det er ikke en mulighed. Han har en krammebamse, men virker ikke særlig begejstret for den (i hvert fald ikke om natten). Han kan ikke lide at man nuser ham over panden og lignende. Det kører ham egentlig kun mere op. Hvis far tager ham op og går med ham, kan der komme ro på, men J melder sig så igen inden for en time. 

Så kære mødre hjælp! Hvad virkede for jer? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.februar 2017 kl. 12:01
Luk
Medlem siden 15-11-2015
292 skrevne indlæg
10-02-2017 12:01
Luk
Medlem siden 15-11-2015
292 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg har en dreng fra maj 2016. For en 3 ugers tid siden stoppede vi nat amningen, da vi var sikker på han fik rigeligt om dagen. Vi valgte at stoppe helt fra den ene dag til den anden. Tænkte det ville forvirre ham, hvis han måtte amme på nogle tidspunkter, men ikke på andre.

Jeg læste nettet tyndt inden. Har læst mig frem til, at det oftest er vanen, som vækker dem. Lige som os skulle deres stofskifte regulere sig om natten, så vi ikke føler sult på samme måde som om dagen. Selvfølgelig forudsat de får rigeligt med mad om dagen. 

Det gik faktisk ret nemt. Han blev tilbudt vand, som han slet ikke var interesseret i, hvilket bekræftede os i, at det ikke var sult eller tørst, som vækkede ham. 

Han vågner stadig ofte om natten, men nu kan jeg nøjes med at ligge dynen over ham og nusse ham lidt. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.februar 2017 kl. 12:07
Luk
Medlem siden 29-12-2015
1 startede debatter
443 skrevne indlæg
10-02-2017 12:07
Luk
Medlem siden 29-12-2015
1 startede debatter
443 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Læs denne, Ammenet en fantastisk side: http://ammenet.dk/wiki/natammestop

Men husk også på at amning er mere end bare mad, det er tryghed og omkring dette tidspunkt er der en separationsfase. Overvej om det er et godt tidspunkt at afvænne natteamning. Det kan i hvert fald være et "svært" tidspunkt og det er formentlig bare en fase med de meget hyppige natteamninger :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
10.februar 2017 kl. 12:27
Luk
Medlem siden 29-10-2015
12 startede debatter
210 skrevne indlæg
10-02-2017 12:27
Luk
Medlem siden 29-10-2015
12 startede debatter
210 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
10.maj2016 skrev :

Jeg har en dreng fra maj 2016. For en 3 ugers tid siden stoppede vi nat amningen, da vi var sikker på han fik rigeligt om dagen. Vi valgte at stoppe helt fra den ene dag til den anden. Tænkte det ville forvirre ham, hvis han måtte amme på nogle tidspunkter, men ikke på andre.

Jeg læste nettet tyndt inden. Har læst mig frem til, at det oftest er vanen, som vækker dem. Lige som os skulle deres stofskifte regulere sig om natten, så vi ikke føler sult på samme måde som om dagen. Selvfølgelig forudsat de får rigeligt med mad om dagen. 

Det gik faktisk ret nemt. Han blev tilbudt vand, som han slet ikke var interesseret i, hvilket bekræftede os i, at det ikke var sult eller tørst, som vækkede ham. 

Han vågner stadig ofte om natten, men nu kan jeg nøjes med at ligge dynen over ham og nusse ham lidt. 

Tak for svar! Vi må vist bare prøve igen med farmand på banen :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.februar 2017 kl. 12:33
Luk
Medlem siden 29-10-2015
12 startede debatter
210 skrevne indlæg
10-02-2017 12:33
Luk
Medlem siden 29-10-2015
12 startede debatter
210 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Jeg er blevet mor <3 skrev :

Læs denne, Ammenet en fantastisk side: http://ammenet.dk/wiki/natammestop

Men husk også på at amning er mere end bare mad, det er tryghed og omkring dette tidspunkt er der en separationsfase. Overvej om det er et godt tidspunkt at afvænne natteamning. Det kan i hvert fald være et "svært" tidspunkt og det er formentlig bare en fase med de meget hyppige natteamninger :)

Tak for svar. Vil bestemt prøve at kigge den hjemmeside :-) Sybss jeg har googlet og googlet, men måske der står noget nyt :-)

Jeg er klar over at amning ikke blot er mad og som skrevet er han på alle måder en meget velafbalanceret dreng om dagen :-) Ved amning om natten "hygger-sutter" han absolut ikke. Så snart han er færdig med at spise vender han hovedet væk (gør det samme om dagen). Jjeg har bestemt ikke et ønske om at natamningen skal ophøre helt - blot ikke være hver time. 

Han virker ikke til at have ramt separations-fasen endnu, så tænker tidspunktet egentlig er fint nok til at prøve - han har altid spist meget om natten (og om dagen), så det er desværre ikke bare en fase. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.februar 2017 kl. 12:36
Luk
Medlem siden 29-12-2015
1 startede debatter
443 skrevne indlæg
10-02-2017 12:36
Luk
Medlem siden 29-12-2015
1 startede debatter
443 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Selvfølgelig, du kender din søn :) Det var kun hvis du ikke havde tænkt sådan omkring amning. Mange ser det som "kun mad". 

Alternativt har ammenet en Facebook gruppe, hvor man kan stille spørgmål til professionelle ammerådgivere. Den gruppe kan jeg virkelig anbefale :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
10.februar 2017 kl. 12:46
Luk
Medlem siden 29-10-2015
12 startede debatter
210 skrevne indlæg
10-02-2017 12:46
Luk
Medlem siden 29-10-2015
12 startede debatter
210 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Jeg er blevet mor <3 skrev :

Selvfølgelig, du kender din søn :) Det var kun hvis du ikke havde tænkt sådan omkring amning. Mange ser det som "kun mad". 

Alternativt har ammenet en Facebook gruppe, hvor man kan stille spørgmål til professionelle ammerådgivere. Den gruppe kan jeg virkelig anbefale :)

Og jeg sætter pris på alle input! :-) 

Jeg må lige få tjekket op på det ammenet :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
13.februar 2017 kl. 09:35
Luk
Medlem siden 26-02-2015
36 startede debatter
177 skrevne indlæg
13-02-2017 09:35
Luk
Medlem siden 26-02-2015
36 startede debatter
177 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Vi havde stor succes med at tage natammestop som en kold tyrker. Når barnet er 8 måneder har det ikke længere et fysiologisk behov for mad om natten.

Vi lavede projekt natammestop da sønnike var 9½ måned, og far gik på barsel, da vi ikke var sikre på hvor længe det ville tage. Og nu fortryder jeg så at vi ikke gjorde det noget før, da det kun tog 2 nætter :-D Men det kunne vi jo ikke vide, og jeg havde læst skrækhistoer på nettet om børn som græd det halve af natten i en uge.

Vi havde også en søn som ikke brugte sut, og som vågnede og villes ammes hver 2.-4. time natten igennem.

Jeg læste op på det på nettet, og kunne se at alle sådan nogle steder som Ammenet, artikler hvor de havde snakket med eksperter osv. rådede til en langsom udtrapning. Samtidig kunne jeg læse den ene debat efter den anden fra folk som havde forsøgt sig med det, og hvor deres børn blev forvirrede over hvorfor de nogle gange måtte ammes og andre ikke.

Så vi besluttede at køre fuld ammestop fra han blev puttet og til kl. 5, og det har været en stor succes! Han sover nu (15 mdr.) igennem fra kl. 18/19 og ca. 12 timer. Og det har han faktisk stort set gjort siden vi stoppede med natamningen.

Vi gjorde rent praktisk det at jeg rykkede ud af vores lejlighed, da det skulle stoppe. Når han så vågnede, så stod far op med ham og trøstede ham. De var lidt rundt i lejligheden for at han kunne se at mor altså ikke var der, og så blev han tilbudt lidt vand i en kop (hvilket han bestemt ikke ville have!). Han vågnede og græd (meget!) i 2-3 nætter, og så var det dét. Så havde han ligesom forstået at det var slut med det, og så holdt vi fast i en eftermiddags amning. I starten havde vi også en morgenamning, men så begyndt han at vågnede tidligere og tidligere (fordi han gerne ville ammes formodede vi), så da klokken efterhånden var 5 når han vågnede, så droppede vi også den, og så begyndte han at sove til kl. 7.

Anmeld
Svar
Lilypie Maternity tickers
Godt skrevet
1
Lilypie Maternity tickers
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere