Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

rygning under gravidtet

05.februar 2018 kl. 14:58
Luk
Medlem siden 28-09-2017
05-02-2018 14:58
Luk
Medlem siden 28-09-2017
Godt skrevet
0

Hej alle andre kommende maj/juni forældre. 

Dette er en debatgruppe for dem som ryger. Jeg tror alle os rygere godt er klar over konskvenserne ved rygning, og hvis vi kunne, ja så havde vi også stoppet. Derfor ønsker jeg ikke den debat skal kommenteres med hvorfor vi ikke burde og en masse lærestrenge. 

Jeg ville bare høre om der er nogle af jer andre der ryger? Og hvor mange? Hvordan har i det med det, hvad har i prøvet af rygestop osv osv? Er i nervøse? 

Mvh. Mathilde 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.februar 2018 kl. 13:53
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
07-02-2018 13:53
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Smådrømme skrev :

Kære Mathilde.

Jeg har røget i 15 år, og jeg ELSKER det kiss Nogle ser rygning som en  belastning, men jeg ser det som en aflastning. Jeg nyder virkelig at give mig selv de små rygepauser om dagen, hvor jeg slapper af og får pulsen ned. At det er usundt for min krop er ikke en motivationsfaktor for mig til at stoppe. Jeg har altid sagt at det eneste der kan få mig til at stoppe var hvis jeg blev glavid.

Nu står jeg i en situation hvor min kæreste og jeg forsøger at blive gravide, og derfor er smøgerne selvfølgelig lagt på hylden. Min krop skal være et dejligt og sundt sted og bo i. Derfor siger jeg til mig selv hver gang jeg får lyst til en smøg. -Vil du have en cigaret, eller vil du have en baby. Nothing in between  og ja... Jeg vil have en Baby.

Jeg har nu været røgfri i 1½ mrd   Min krop skriger efter nikotin, men den får en kold tyrker, og så giver jeg mig selv lov til at drikke lidt mere kaffe her i starten. 

Det er svært at stoppe, men valget er let. 

Hej 

Super flot! Vil bare lige sige, at din krop ikke skriger efter nikotin - den fase er faktisk kun omkring en uges tid.... Det din krop skriger på er vanen og nogle af de andre giftstoffer. Det er fixet - ikke giften. Ligesom en narkoman "altid" er i risiko for at falde i - ikke fordi kroppen skriger på stoffet (der er dog længere afvænning end på nikotin), men fordi hjernen skriger på det fix, den fik ved det. Glemslen osv. Som med de fleste afhængigheder, så er det hjernen, der spiller os et puds!

Jeg ryger ikke, men er max sukkerafhængig. Jeg ved det tager mig en uge at "detoxe", hvor jeg har det mega ringe.... Men jeg magter simpelthen ikke at holde mig fra sukker - især chokolade. Så jeg har VIRKELIG stor sympati for andre afhængigheder også ;-) 

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
07.februar 2018 kl. 13:56
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
07-02-2018 13:56
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
Godt skrevet
2
anosild skrev :

Er gravid for 3. Gang, og er stoppet med at ryge alle 3 gange.

Så snart testen har vist positiv, har jeg røget pakken færdig (shame on me) og asket samt skodet i en pose som jeg kunne lugte til, når trænger meldte sig de første par dage efter. 

Jeg ELSKER at være ryger, jeg ELSKER de små pauser jeg får fra hverdagen ved at ryge. Jeg har aldrig været mere sikker på, at jeg begynder igen (for forhelvede hvor har jeg brug for en smøg!) men ikke med baby i maven. Ville hade mig selv hvis baby fik astma el.l. fra spæd. Ville altid tænke “hvad nu hvis jeg havde haft lidt rygrad...” 

Ville du ryge i et lille rum uden vinduer med din baby på armen? Krydser for at du finder lidt motivation til at kvitte 

Må jeg spørge nysgerrigt, hvorfor du starter igen? Passiv rygning og 3. håndsrygning er jo også farligt for børn. 

Det er ikke for at "dunke" dig i hovedet - bare en oprigtig nysgerrighed på, hvad der driver andre :-) Min far er nemlig også ryger og er heller ikke lige minded for at stoppe, hvilket giver mig et stort dilemma omkring hans omgang med mine børn.... 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
07.februar 2018 kl. 18:05
Luk
Medlem siden 11-05-2017
11 startede debatter
458 skrevne indlæg
07-02-2018 18:05
Luk
Medlem siden 11-05-2017
11 startede debatter
458 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Kære du. Har røget i perioder af min graviditet og efter fødslen. Kan kun opfordre til at ryge så lidt som muligt og undersøge alle muligheder for at stoppe. Selvom jeg har et sundt og rask barn, gør det ondt at vide at jeg ikke har beskyttet hende 100% og at vi begge kan få følgevirkninger senere.  

Kram og held og lykke

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
07.februar 2018 kl. 21:08
Luk
Medlem siden 02-12-2017
6 startede debatter
26 skrevne indlæg
07-02-2018 21:08
Luk
Medlem siden 02-12-2017
6 startede debatter
26 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
Halli skrev :
anosild skrev :

Så snart testen har vist positiv, har jeg røget pakken færdig (shame on me) og asket samt skodet i en pose som jeg kunne lugte til, når trænger meldte sig de første par dage efter. 

Jeg ELSKER at være ryger, jeg ELSKER de små pauser jeg får fra hverdagen ved at ryge. Jeg har aldrig været mere sikker på, at jeg begynder igen (for forhelvede hvor har jeg brug for en smøg!) men ikke med baby i maven. Ville hade mig selv hvis baby fik astma el.l. fra spæd. Ville altid tænke “hvad nu hvis jeg havde haft lidt rygrad...” 

Ville du ryge i et lille rum uden vinduer med din baby på armen? Krydser for at du finder lidt motivation til at kvitte 

Må jeg spørge nysgerrigt, hvorfor du starter igen? Passiv rygning og 3. håndsrygning er jo også farligt for børn. 

Det er ikke for at "dunke" dig i hovedet - bare en oprigtig nysgerrighed på, hvad der driver andre :-) Min far er nemlig også ryger og er heller ikke lige minded for at stoppe, hvilket giver mig et stort dilemma omkring hans omgang med mine børn.... 

Selvfølgelig må du det - men svaret er dumt

Jeg har brug for pauserne i hverdagen. Den eneste smøg jeg ryger imens ungerne er vågne, er efter aftensmad smøgen. Ryger selvfølgelig udenfor med min “rygerjakke” (fordi jeg hader lugten af røgen der sætter sig) Har ifb. mine graviditeter forsøgt at finde noget andet at bruge pauserne på, men uden held. I en til tider hektisk hverdag kan en smøg få mig fuldstændig ned på jorden, og det har jeg brug for. 

Sidder og slår mig selv i hovedet, når jeg læser hvad jeg har skrevet. Men jeg mener det ikke mindre af den grundenlightened Jeg vil så gerne være ikke-ryger, men jeg tror desværre ikke det bliver i dette liv. I hvertfald ikke lige nuwink

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
08.februar 2018 kl. 05:47
Luk
Medlem siden 29-03-2017
3 startede debatter
16 skrevne indlæg
08-02-2018 05:47
Luk
Medlem siden 29-03-2017
3 startede debatter
16 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Min veninde med en datter på 4 år er lige røget på Århus hospital med en blodprop i hendes sorte rygerlunge 39 år gammel. Hun har røget siden hun var 15...  

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
08.februar 2018 kl. 07:48
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
08-02-2018 07:48
Luk
Medlem siden 31-08-2012
199 startede debatter
5349 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
anosild skrev :
Halli skrev :
anosild skrev :

Selvfølgelig må du det - men svaret er dumt

Jeg har brug for pauserne i hverdagen. Den eneste smøg jeg ryger imens ungerne er vågne, er efter aftensmad smøgen. Ryger selvfølgelig udenfor med min “rygerjakke” (fordi jeg hader lugten af røgen der sætter sig) Har ifb. mine graviditeter forsøgt at finde noget andet at bruge pauserne på, men uden held. I en til tider hektisk hverdag kan en smøg få mig fuldstændig ned på jorden, og det har jeg brug for. 

Sidder og slår mig selv i hovedet, når jeg læser hvad jeg har skrevet. Men jeg mener det ikke mindre af den grundenlightened Jeg vil så gerne være ikke-ryger, men jeg tror desværre ikke det bliver i dette liv. I hvertfald ikke lige nuwink

Tak for ærligheden! 

De der små pauser er jo også guld værd. Jeg ryger ikke, men kan godt tage nogle ekstra tissepauser, bare for at få ro ;-)

at din krop falder til ro med en smøg er sådan set også rigtigt nok - og så ikke. Din hjerne og nervesystem bedøves en smule af røgen - men samtidig går hele resten af din krop i alarmberedskab pga giften - men hjernen ignorerer det og finder ro. Så det er virkelig en paradoksal reaktion. Hovedet finder ro, mens kroppen prøver at råbe vagt i gevær. 

Godt at du bruger rygerjakke! Husk dog at ret meget af giften sidder i din hud - især på fingrene. Selv når min far bruger rygerjakke udenfor, så lugter han rigtig meget af røg bagefter - og han glemmer ofte at vaske hænder (og ansigt) efterfølgende, hvilket irriterer mig grusomt. 

Men tak for svaret!!! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
08.februar 2018 kl. 09:56
Luk
Medlem siden 26-10-2012
22 startede debatter
100 skrevne indlæg
08-02-2018 09:56
Luk
Medlem siden 26-10-2012
22 startede debatter
100 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Min veninde røg under graviditeten. Hun var ved at blive sindssyg af alle de kommentarer og gode råd fra folk. Sådan har du det nok også. Hun skar ned, men kunne ikke stoppe helt... Og hun følte sig dømt af omverdenen. Det var jo ikke deres problem. Og hendes valg skulle respekteres. Hun gjorde jo sit bedste, sagde hun. Og det første barn tog ikke skade... 

Hendes søn blev født med astma,  og røg ud og ind af læge og sygehus med hoste og vejrtrækningsbesvær, og astmatisk bronkitis de første år - mistede kontakten, så ved ikke mere.

Synd for den trætte mor? Naaah. Den medlidenhed skulle jeg arbejde lidt for at føle. 

Synd for barnet? Ja! 

Anmeld
Svar
CafeMom Tickers
Godt skrevet
1
CafeMom Tickers
08.februar 2018 kl. 10:13
Luk
Medlem siden 23-10-2014
194 skrevne indlæg
08-02-2018 10:13
Luk
Medlem siden 23-10-2014
194 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg har en lignende historie som troldepus skriver. 

Jeg har en tidligere veninde der røg med sin søn under hele graviditeten. Blev ved med at komme med alverdens undskyldninger for hvorfor hun ikke kunne stoppe. At det var værre for barnet at være stresset end hun røg, osv osv osv.. hendes søn var voldsomt plaget af astmatisk bronkitis og blev indlagt i tide og utide i de første mange år af sit liv.  Hvordan hun har kunnet se sig selv i øjnene når hendes barn ikke har kunnet få luft, og fik alverdens medicin og masker er mig totalt en gåde. Vi taler ikke sammen i dag (dog ikke af den årsag) så hvordan det går med ham i dag ved jeg ikke.

min egen kærestes mor røg også under sin graviditet og har altid røget indenfor mens han voksede op. Han er voldsomt allergiker, har tendens til tør og sart hud.. tja, igen tror jeg ikke det er et tilfælde.  rygning kan bare på ingen måde retfærdiggøres, uanset hvor meget man forsøger! 

Og ja jeg røg selv i mine unge dage, så jeg ved godt det er svært at holde op, men ikke umuligt :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.februar 2018 kl. 21:21
Luk
Medlem siden 11-10-2017
5 startede debatter
32 skrevne indlæg
10-02-2018 21:21
Luk
Medlem siden 11-10-2017
5 startede debatter
32 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

du har valgt et emne der vil brimge megen vrede fra nogle dog er jeg glad for at se det ikke rigtig er sket i de kommentare jeg har læst :)

Jeg er hvad jeg kalder en ryger der vælger ikke at tage den næste smøg.. lige som en alcoholiker der vælger ikke at drikke.

Jeg stoppede ca 1 måned inden jeg blev gravid og til at starte med var det, det nemmeste valg jeg kunne tage for min lille bebs <3 MEN nu drømmer jeg hver nat at jeg ryger mens jeg er gravid og følesen er lettende i drømmen jeg nyder det, dog lige så snart jeg vågner føler jeg mig ulækker klarm og har dårlig samvittighed (og har ikke engang røget) nu er trængen være end den nogen sinde har været før, men min bebs er vigtigere!

jeg gætter på du allerede har læst lidt om hvad rygning gør ved en lille bebs i maven og de konsikvenser det har for dit barn så dem vil jeg ikke ramse op.

og ja vi er alle forskellige så det at det er en let beslutning er rigtig, men at holde ved er noget andet da vi alle har forskellige psyker og fysologi. nogen er mere præget til afhængninghed end andre, og det er forskelligt fra person til person hvad der gør man er så afhæning at det. nikotin er den mest kendte, men kakao, tjærre og psykologien kan have større efekt på andre. 

jeg er ikke læge eller har deltaget i et kursus, men har studeret lidt om ryge stop gennem min uddannelse og skrevet en opgave der på efter at have snakket med ca 50 rygere i alle aldre. Der af min viden om hvordan andre oplever det.

undskyld det lange indlæg men bliver lidt irretabel når jeg ikke ryger og det trigger nemt ved folk udtaler "Jeg ved det fordi jeg har prøvet det" vi har ikke alle dine gener eller oplevelser så husk inden du skriver den sætning du er den eneste der har det præsis sådan.!

Anmeld
Svar
Lilypie Maternity tickers
Godt skrevet
0
Lilypie Maternity tickers
01.maj 2018 kl. 22:36
Luk
Medlem siden 02-04-2018
2 startede debatter
6 skrevne indlæg
01-05-2018 22:36
Luk
Medlem siden 02-04-2018
2 startede debatter
6 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Hej Mathilde, 

Jeg ryger 2 smøger om dagen. Jeg har forsøgt at stoppe SÅ mange gange og forsøger stadig. Jeg får så dårlig samvitighed hvergang jeg tænder en smøg. Men er nu stadig stolt af mig selv over, at jeg er gået fra at ryge 15 stk. til 2 stk. 

Du må meget gerne skrive til mig, hvis du har behov for at skrive med en om dette. Jeg har lavet ligne opslag, hvor det ikke blev taget så godt imod. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump! &nbsp; Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump! &nbsp; Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere