Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

brystbetændelse og amme problemer

07.december 2019 kl. 17:34
Luk
Medlem siden 09-04-2019
07-12-2019 17:34
Luk
Medlem siden 09-04-2019
Godt skrevet
0

Hvor mange er stadig aktive herinde? 
Er der nogle af jer der har kæmpet med brystbetændelse? 
Er der nogle af jer der kæmper med ammeproblemer? 
jeg fik brystbetændelse omkring 5. Dagen efter fødslen. 
jeg har været på penicillin og synes stadig mit bryst er lidt irriteret :-( 

Det har desværre også påvirket mælkeproduktionen, så nu kæmper vi herhjemme med amning + udmalkning + supplering med MME ind imellem når det er nødvendigt. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
09.december 2019 kl. 07:33
Luk
Medlem siden 15-10-2015
19 skrevne indlæg
09-12-2019 07:33
Luk
Medlem siden 15-10-2015
19 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hej

Lyder til du

ikke har fået den rigtige hjælp til amningen fra start af.

En ammevejleder kan hjælpe dig rigtig meget. 

Har dit barn den rigtige sutteteknik? Beskytter du dine bryster? Har din barn for kort eller stram tyngebånd?

Inden så Facebook findes gruppen ammenetværk for børn 0-2år, der kan du få en masse råd og vejledning, og der kan du også få personlig ammevejledning hver mandag. https://www.facebook.com/groups/190064298072901/

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.december 2019 kl. 13:26
Luk
Medlem siden 24-06-2016
5 skrevne indlæg
10-12-2019 13:26
Luk
Medlem siden 24-06-2016
5 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Det er bare så hårdt, når amningen ikke rigtig kører som det skal.

Jeg har haft problemer med amning med begge mine børn. Den førstefødte var stor og sulten og fik supplerende flaske allerede fra start. Efter en langstrakt fødsel over knap tre døgn var min krop åbenbart sløv til at producere nok mælk. Jeg fik bidt hul i den ene side og fik brystbetændelse. Brugte uforholdsmæssigt meget tid på at pumpe ud for at stimulere produktion, amme i forskellige stillinger, bruge suttebrik osv. Og det lykkedes ikke at amme brystbetændelsen væk, som sundhedsplejersken foreslog, så her endte det også penicillin. Efter 3 mdr ca kørte amning nogenlunde men måtte give supplerende flasker hele vejen. Og så stoppede han med at ville ammes efter ca. 4 mdr. 

Jeg har lige fået barn nr. 2 og efter et par uger er vi gået over til flaske. En hård beslutning men det helt rigtige for os. Det startede fint med amningen, men så bed datteren hul på begge bryster og jeg fik herefter brystbetændelse. Vores søn på knap 3 år kunne ikke helt forstå hvorfor mor var trist - sad og græd hver gang jeg skulle lægge baby til - og efter nogen overvejelse og snak med ammehotlinen og ikke mindst på opfordring fra manden gik vi over til flaske. 

Det var ikke en let beslutning, og jeg følte mig som den værste mor de første mange gange hun græd og lige skulle vente lidt på at flasken var klar, men så snart det kørte ordentligt med flasken, efter et par dage, var det en kæmpe lettelse! 

Det var absolut en sejr, da jeg fik amningen til at fungere med vores førstefødte, og man vil jo så gerne give dem en god start, så kan kun trøste med at det bliver bedre, men synes nu også lige jeg vil sige at moderskabet ikke sidder i brysterne og det er vigtigt at du har overskud til at være der for dit barn. 

Håber det lykkes for dig og hvis ikke er der ingen skam i det. Whatever works😀

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.december 2019 kl. 08:04
Luk
Medlem siden 06-09-2018
3 skrevne indlæg
11-12-2019 08:04
Luk
Medlem siden 06-09-2018
3 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hej med dig

Min pige er nu et år.

Men vi kæmpede med både amning og brystbetændelse fra start. Og jeg har fået brystbetændelse flere gange i mit amme forløb da jeg lige pludselig overproducerede mælk.

Jeg fik en lille pige der ikke var stor nok til at kunne tage ordentlig fat i brystet så efter 3 dage hjemme blev indlagt med en meget sulten lille pige der havde tabt 200g siden fødsel. Vi blev indlagt på neonatal til ammevejledning i 5 dage. Jeg gik derfra med utrolig meget mælk i brysterne og en lille pige der stadig ikke rigtig ville tage fat på det tidspunkt blev hun bare hys når jeg prøvede. Så vi tilbød flaske (jeg malkede ud) en lille uge efter var jeg selv mentalt klar til at prøve an mig igen så jeg tilbød en lidt mindre flaske og så lagde jeg hende til med ammebrik når den værste slut var stille så hun havde tålmodigheden til at vente på mælken lige løb til. Godt 6 uger efter fødsels med 2 x brystbetændelse den ene med penicillin var amningen oppe og køre fuldt. 

Mit råd mod selve brystbetændelses irritationen efter endt behandling er masser af varme og massage på det irriteret område. Jeg brugte et lille hånd apparat da det fungerede bedst for mig. Og hvis du kan amme så flyt din lille pode i ammestillinger så hagen vender mod det ømme sted 😊

Rigtig god bedring og held og lykke med det hele og tillykke med den lille

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.december 2019 kl. 08:14
Luk
Medlem siden 27-09-2016
33 startede debatter
234 skrevne indlæg
22-12-2019 08:14
Luk
Medlem siden 27-09-2016
33 startede debatter
234 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg fik os brystbetændelse, og den ene grund var min søn suttede skævt, også fordi jeg havde så meget mælk, min dreng ikke kunne følge med til at spise til at starte med, jeg både blødte og havde utrolig stærke smerter, men jeg blev ved med at amme på brystet og tog varme bade, det hjalp også gik det over, min mine brystvorter er først blevet fine nu, og han er nu 7 uger gl. Og har endelig lært at sutte rigtig 😀..  Mit råd er at amme og amme, drikke nisseøl og tag dig god tid med amningen, og ja ved det lyder uoverskueligt, men bide smerten i sig 🤪.. Det gør fandens ondt og man har lyst til at hive barnet væk fra brysterne pga smerter.

Men stoppede du med at amme på brystet med betændelse?

Glemte lige at skrive, min søn kunne først finde ud af at tage fat og spise ordentligt på 3 dagen 🤗

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump!   Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump!   Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere