Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

svigermødre

20.maj 2019 kl. 15:48
Luk
Medlem siden 09-04-2019
20-05-2019 15:48
Luk
Medlem siden 09-04-2019
Godt skrevet
3

Hej - er der nogle af jer der har en svigermor der ikke liiiige lever op til formater ‘drømme-svigermor’ ? 

Min kæreste og mit forhold er temmelig nyt. Og jeg kender ikke svigerfamilie så godt endnu. Specielt ikke hans fars side. Nu er det så lige præcis der jeg ser problemer komme snigende. Min kærestes stedmoder. Hun er neurotisk, over-sukkersød, indehaver af en psykisk diagnose og ikke lige min kop the.

Jeg skal selvfølgelig lære hende at kende og give hende en chance, men føler virkelig ikke jeg har overskuddet til at rende den del af familien på dørerne hele tiden. Det skal lige tilføjes at der næsten hver anden weekend er familie arrangementer. Jeg har fortalt kæresten at jeg kommer til at takke nej til mange arrangementer, for jeg er introvert, har job der kræver meget energi, er gravid og har virkelig brug for MIG-tid. 

Nu har ‘pap-svigermor’ så anmodet om venskab på fb.... jeg har virkelig lyst til at ignorere det - kan jeg tillade mig det? Jeg har ikke lyst til at dele mit liv med hende. 

Er der andre der har en svigermor de helst så bo i den anden ende af landet? Og hvad gør I? Og er det evt blevet bedre med årene ? 

Ps. Det er ikke kun mig der har det sådan med hende både min kæresten og hans bror kan hende heller ikke.

(så lige for mig igår, at når der kommer en lille baby om 6 mdr så skal ‘pap-svigermor’ også have lov at holde baby - oh no) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
23.maj 2019 kl. 22:05
Luk
Medlem siden 06-12-2008
304 startede debatter
3521 skrevne indlæg
23-05-2019 22:05
Luk
Medlem siden 06-12-2008
304 startede debatter
3521 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Giv hende en chance <3

Vi er alle forskellige, men jeres store fællesskab - jeres fælles familie og det lille barn på vej - skal I begge værne om og støtte op om. Familie er så vigtig. Det er ikke vigtigt med fnidder, facebook eller milimeterdemokrati på hvor længe baby er blevet holdt af hvem osv. 

Dit barn kan ikke få for meget kærlighed. Tværtimod, så kan dit barn virkelig lukrere på at opleve at andre kan give omsorg, vise retning, give kærlig osv, det giver endda et rigtigt godt fundament for et godt liv med et godt  selvværd og tillid til andre.

Jeg forstår dog sagtens at alene tanken om at ens lille barn bliver “taget fra en” er angstprovokerende, jeg ved det, for jeg kan huske at jeg havde det på samme måde. Men jeg lærte, at det eneste alle de her mennesker (familie) ville, var at elske mit barn. 

Min svigermor er fantastisk og mine børn er heldige, de har hende. Jeg elsker at hun elsker dem betingelsesløst og at de elsker hende. Og derfor elsker jeg hende også! 

Jeg ved godt at du ikke spurgte så specifikt ind til det at du skal være mor (tillykke!), men mere på et generelt svigermor-niveau, min erfaring her fra siden er dog, at det som oftest handler om de forandringer der er på vej ifm at der kommer en lille ny. Svigermor får ofte på puklen i den forbindelse. ;-) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
25.maj 2019 kl. 23:16
Luk
Medlem siden 25-11-2014
2 startede debatter
1064 skrevne indlæg
25-05-2019 23:16
Luk
Medlem siden 25-11-2014
2 startede debatter
1064 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hos os var det min mand der endte i en situation der lyder som jeres. Han har svært ved nye mennesker og mange mennesker og bliver nemt træt osv . Hvor min familie er lige på og hårdt med kram og nærhed og familiefester hele dagen osv . Vi flyttede ret hurtigt sammen og jeg blev gravid . Oveni en ny hverdag tog vi på ferie med min familie og min stedmor der lige syntes Hun skulle lære ham hvordan man behandlede hendes lille pige - han endte med angstanfald 🙄 det tog dem længe at forstå han hellere blev hjemme fra fødselsdage for at koble af foran computeren - hvilket jeg støtter fuldt i stedet for han stresser og vi ender i en diskussion . Nu har vi været sammen i 6 år og det hele er så fint på plads . De har lært ham at kende og han er mere tryg ved dem til at pressse den mere socialt . 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
26.maj 2019 kl. 08:53
Luk
Medlem siden 16-04-2018
17 startede debatter
199 skrevne indlæg
26-05-2019 08:53
Luk
Medlem siden 16-04-2018
17 startede debatter
199 skrevne indlæg
Godt skrevet
4

Jeg er fuldstændig enig med Maria 1 barn... Synes man skal tænke på at man højst sandsynligt selv vil stå i samme situation en dag og være svigermoderen. Hvordan vil man selv behandles?? Vil man ikke komme til at give gode råd? Hvis man kan søge gode råd på min mave.. Hvorfor kan man ikke tåle dem fra familiemedlemmer?? Hvilke værdier og signaler sender man sit barn ved at ekskludere det fra familie?

Jeg forstår simpelthen ikke mødre der ser sort på relationer førend de er begyndt istedet for at se på det positive i det. Der kommer en dag og to og tre hvor man gerne vil have barnet passet, så vil man have behov for at familie kan træde til. 

Jo mere du vænner dit barn at være hos andre jo bedre. Istedet for at lære barnet at være afhængig af kun en person og ikke kan være med andre og hos andre.. Det gjorde jeg helt bevidst.. For vil netop ikke have et barn der vokser op på mit skød 24 7... Jeg vil netop lære mit barn at se mennesker.. At kunne være med mennesker uden at gå amok.. Det er jeg så glad for at mit barn kan og sidde hos andre.. Når folk vil bære dit barn.. De elsker den lille ny.. Er der noget dårligt i det?? Foretrækker man at folk er ligeglade?

Når man har sagt ja til et forhold til en anden person, så siger man også ja til vedkommendes familie. Især når der netop kommer børn til.

Du behøver ikke at deltage i hvad som helst og kan sagtens have din tid.. Men familie forpligter uanset hvad.. Når dit barn kommer så er det slut med me time.. 

Det er ikke for at være hård i det jeg skriver, men jeg synes efterhånden at dette er blevet den nye norm bare fordi man skal have børn. Vær åben og verden åbner sig. Også selvom man er introvert. At være introvert forpligter stadig. Igen... Hvad vil man lære sit barn. At være høflig, ikke dømme, give folk en chance eller to i livet.

Blot mine tanker. Beklager hvis det virker hårdt. Det er ikke meningen. Det er bare min holdning.. Give a little to take a little... Circle of life..

God søndag :) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
26.maj 2019 kl. 19:37
Luk
Medlem siden 22-06-2016
4 startede debatter
148 skrevne indlæg
26-05-2019 19:37
Luk
Medlem siden 22-06-2016
4 startede debatter
148 skrevne indlæg
Godt skrevet
4

Det er netop problemet når man hører ting fra andre, og ikke selv fra personerne. Lad vær med at præge dit forhold til svigermor udfra hvad du har hørt fra andre, eller hvad andre syntes om hende. Bare fordi din kæreste måske ikke er så glad for hende, så behøver du ikke, måske når du åbner mere op for at lukke hende ind, finder du af hvordan hun rigtig er som person og måske får i et godt forhold til hinanden.

Og hvad er det snart for noget med at svigermødre nærmest ikke må holde deres nye børnebørn. Der er da ikke noget værre end at glæde sig til et nyt familiemedlem og så må man nærmest ikke have noget med barnet at gøre, bare fordi man ikke er mor til kvinden.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
27.maj 2019 kl. 16:58
Luk
Medlem siden 11-05-2017
11 startede debatter
458 skrevne indlæg
27-05-2019 16:58
Luk
Medlem siden 11-05-2017
11 startede debatter
458 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

De der som fortæller hvem der ikke kan lide én... De er ikke særligt søde. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
29.maj 2019 kl. 23:11
Luk
Medlem siden 29-05-2019
2 startede debatter
12 skrevne indlæg
29-05-2019 23:11
Luk
Medlem siden 29-05-2019
2 startede debatter
12 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg er selv indehaver af en pap-svigermor - og vi har vores forskelligheder... Men jeg er glad og taknemmelig for hende! Hvis man accepterer hinandens forskelligheder og prøver at ville hinanden det bedste, så kommer man langt.

Hun er også den eneste svigermor i vores ægteskab, da både min mand og jeg har mistet vores mor til brystkræft. Det har lært mig at være taknemmelig for det man har - også selvom man kunne ønske det anderledes. Så nej, jeg ville bestemt ikke ønske hende til den anden ende af landet.

Og som en anden skriver, så er det at have en psykiatrisk diagnose altså ikke et problem i sig selv. Det forklarer måske nogle af hendes adfærdsmønstre, men det er en sygdom ligesom alt muligt andet og ikke noget der skal tillægges bunken af ''dårlige'' egenskaber hos hende.

Hvis jeg var dig ville jeg få det bedst ud af situationen, sige ''pyt'' engang imellem og så ellers nyde, at der er folk omkring jer, der glæder sig til at holde baby.

Venlige hilsen fra Helena 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump! &nbsp; Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

ANNONCE

Gaver og forkælelse til den gravide

Forkæl din gravide kone, kæreste, datter, søster eller veninde med en skønne uskadelige produkter der forsøder de næste 9 måneder. Lets celebrate the baby buump! &nbsp; Læs mere

Bekymringer og angst omkring Corona hos gravide - Få lægens råd her

De seneste måneder har hverdagen for de fleste ændret sig markant. Det gælder også gravide, fødende samt forældre på barsel. For mange gravide giver situationen anledning til bekymring og måske endda angst, og en lang række spørgsmål rejser sig. I denne artikel sætter jeg fokus på det at være gravid i en coronatid og forsøger at svare på nogle af de spørgsmål, der rejser sig. Samtidig vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at dæmpe angst og bekymringer og tage dig kærligt af dig selv og dit lille barn i maven. Læs mere

ANNONCE

Har din baby svært ved at falde til ro?

Mange babyer har svært ved at falde til ro, når de møder verden uden for mors trygge mave. Sanserne er pludselig i brug, og lydene og indtrykkene er mange. Derfor har mange børn også svært ved at finde ro og falde i søvn. En slyngevugge er mange forældres redning. Læs mere

ANNONCE

Naturebaby - Når alle skal have råd til 100% økologi

Jeg har længe været på udkig efter en forretning, hvor jeg ved, at uanset hvad jeg putter i kurven, så er sikkerheden og kvaliteten 100% i fokus. Jeg har langt om længe fundet Naturebaby Læs mere