Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

En familierelation, som fylder for meget.

21.oktober 2020 kl. 21:20
Luk
Medlem siden 20-09-2018
  Online
21-10-2020 21:20
Luk
Medlem siden 20-09-2018
  Online
Godt skrevet
2

Hej med jer.

Jeg står lidt i et dilemma, som måske ikke helt hører til herinde, men jeg har brug for at høre nogle udefrakommendes meninger til emnet, og ved ikke hvor jeg ellers skal skrive, så here goes... Jeg håber, at jeg kan få lidt gode råd fra nogle af jer.

Det drejer sig om min far. Han fylder meget, har stærke holdninger, og er ikke særlig open minded, og han er ikke super god til at lytte til hvad andre har at sige - han venter ligesom bare på at sige noget selv. Det han har at fortælle er ofte meget overfladisk, og samtalen fra hans side går ofte på materielle ting, så som hvad hans venner har købt af dyre biler osv. Det bliver lidt sådan noget målen og vejen. Dog er han en meget varm mand, som altid er der, og som rigtig gerne vil hjælpe med både stort og småt.

Min kæreste og jeg har været sammen i 4 år nu, og vores forældre kommer rigtig godt ud af det sammen, og ses også privat, uden at vi nødvendigvis er til stede. Det har de gjort stort set helt fra start af. Men jeg er begyndt at fornemme at mine svigerforældre også lægger mærke til, at min far fylder meget, snakker om materielle ting, ikke er særlig objektiv etc., og det virker som om de tager afstand fra det, hvilket jeg godt kan forstå.
 

I dag sidder min kæreste og jeg og snakker om det, og snakken er egentlig faldet på det en del gange, ifht. at han fylder meget, og glemmer at lytte til andre, og at min mor tit kommer til at stå lidt i baggrunden, fordi min far fylder så meget. I dag giver min kæreste dog stærkt udtryk for, at han synes det er trættende, og at han virkelig irriterer sig over at snakke med min far efterhånden, fordi snakken altid bliver overfladisk, når min far fortæller om at hans kammerat f.eks. har købt en dyr bil, eller at en anden kammerat har købt en dyr båd til mange millioner osv., og at han ikke rigtigt lytter til hvad andre har at sige. Jeg kan sagtens forstå min kæreste, og jeg har det jo lidt selv på samme måde - jeg har bare vænnet mig til det, tror jeg.
Han har altid fyldt meget i alle relationer, og vil meget gerne have ret.

Min kæreste foreslog at jeg kunne snakke med min far om det, men sagde at det selvfølgelig var op til mig. Jeg føler virkelig at jeg burde, for mit ønske er jo at min kæreste og mine svigerforældre fortsat kan have et godt forhold til ham, og jeg burde nok snakke med ham inden det tager overhånd. Problemet er bare, at min far som sagt ikke er særlig open minded, så jeg frygter at han blot vil betragte det som et angreb mod ham, og vil gå i forsvar, og så får jeg ikke noget ud af at snakke med ham. Dernæst er jeg bange for at såre ham, for jeg ønsker jo ikke at han skal forstå det som om at han ikke er vellidt. Det er han hos mange, og han har jo også nogle gode sider. Den her del af ham er bare ved at tage overhånd, og det har også givet anledning til familiekontroverser mellem ham og hans søskende, fordi "de er så forskellige", som han siger. Den del er en helt anden historie...

Jeg har tænkt over det længe, og har faktisk med tiden fået mere og mere ondt af ham, for i mine ører lyder det som mindreværd at han snakker så meget om materielle goder, og at han måske føler at han halser efter ifht. at "kunne være med", fordi mange af hans venner ikke mangler noget. Sådan tror jeg ikke at hans venner betragter det, de har været venner i mange år, og det burde jo handle om venskabet i sig selv, og ikke om hvem der har den dyreste bil, eller flest penge på kontoen. Jeg ærgrer mig bare sådan over det på så mange måder, fordi det fylder så meget nu, og jeg føler at jeg er nødt til at snakke med ham på tomandshånd, både for hans skyld, men også for mange andres skyld. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe det an på en ordentlig og konstruktiv måde, så han ikke bliver såret.

Det blev til et langt skriv, men jeg håber lidt at der er nogen, som kan komme med nogle gode råd, eller som måske kan genkende det fra andre.

Det skal siges at min kæreste og jeg venter vores første barn, og hele familiens første barnebarn, og det medfører også nogle bekymringer ifht at mine forældre kan have tendens til at "ville overgå" andre med gaver. Vi ønsker ikke at de skal komme med dyre gaver til vores barn, som måske også vil give mine svigerforældre en fornemmelse af at deres gave ikke er lige så god... Jeg ønsker egentlig bare at få min far til at "falde lidt ned", hvis I forstår.
 

Tak fordi du læste med.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
21.oktober 2020 kl. 21:38
#1
Luk
Medlem siden 10-09-2011
92 startede debatter
2821 skrevne indlæg
  Online
21-10-2020 21:38
Luk
Medlem siden 10-09-2011
92 startede debatter
2821 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
7

Copy-paste og send dit fine skriv til Mads og monopolet. Under eget navn. Så føles det ikke så meget som et angreb. noDet kan være oplæg til at få det fra felre sider og måske får du en t-shirt så du har den at tage yderligere diskussion i! 

Anmeld
Svar
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Premature Baby tickers >
Godt skrevet
7
Daisypath Anniversary tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Maternity tickers Lilypie Premature Baby tickers >
21.oktober 2020 kl. 21:54
#2
Luk
Medlem siden 01-10-2013
1 startede debatter
27 skrevne indlæg
  Online
21-10-2020 21:54
Luk
Medlem siden 01-10-2013
1 startede debatter
27 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Kære dig,

Jeg er i nøjagtig samme båd, dog med min mor der også udelukkende hænger sig i snakken om materielle ting. Jeg tror at du har ret i at det handler om mindreværdskompleks eller ihvertfald en usikker omkring hvor de står. Min mands forældre er akademikere, min mand og jeg er akademikere og mine forældre er begge håndværkere, så for min mor er det den forskel der fylder mest. Hun er bange for (og det har hun sagt til mig) at vores datter vil knytte sig mere til farmor og farfar fordi de "har råd til alt". Suk. Jeg har forsøgt at snakke konstruktivt med hende om det, men hun tror ikke på det. Hun udfritter endda mine svigerforældre når de en sjælden gang mødes om hvor mange gange har de haft passet/set vores datter, hvad har de tænkt sig at købe i gave til hende, hvor har de tænkt sig at tage på ferie. Og de spørgsmål ville jeg være helt okay med hvis det ikke var fordi at jeg vidste at hun i vores næste snak holder det op imod hvad "de så burde gøre". Også dette er forsøgt kommunikeret til at det jo for pokker ikke er et væddeløb om hvem der er bedst af bedsteforældrene! Vores datter elsker sin mormor (og morfar) men jeg tror aldrig at min mor vil acceptere at hun er lige så højt elsket som de andre bedsteforældre, uanset hvad vi siger eller gør. 
Hun giver, som du selv skriver, større og flere gaver end farmor/farfar, og det er trættende. Dels for vores datter der ikke forstår hvorfor at der er 4 gaver lagt ned i én kasse til jul når det er én julegave. Men for os forældre er det bare pisse irriterende at der ryger så meget indenfor de 4 vægge. Til gengæld gider vores datter ikke lege med alle de ting hun får så det sker at gaver "bliver væk" 😏 Fællesgaven er også diskuteret uden succes. 
Så jeg er spændt på at høre om andre har fundet en god vej/dialog/ultimatum for at ændre eller bedre på denne adfærd med "hvem er bedst" 🙏🏻
 

Mit råd er som minimum at forsøge at tage snakken med din far og enten reflekterer han over det eller også fortsætter han. Men han fortjener at vide at nu fylder det for meget. Og især hvis du har bekymringer allerede nu for hvordan den opførsel evt kan munde ud i med jeres kommende barn.

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
21.oktober 2020 kl. 22:33
#3
Luk
Medlem siden 20-09-2018
26 startede debatter
57 skrevne indlæg
  Online
21-10-2020 22:33
Luk
Medlem siden 20-09-2018
26 startede debatter
57 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
2

Kære du. 
Tusind tak for dit svar. Hvor er jeg ked af at høre at din mor er på samme måde - både på jeres vegne, men også på hendes. Det er så ærgerligt at det bliver en konkurrence om hvem der f.eks. giver størst gaver, eller passer flest gange osv. 

Herhjemme har vi snakket lidt om at vi ikke ønsker at vores børn skal overforkæles med materielle ting, men at vi faktisk hellere vil at bedsteforældrene f.eks. tager dem med på ture, eller giver noget, som skaber værdi for deres og barnets relation. Jeg ved bare allerede at mine forældre kommer til at give store julegaver, og det frygter jeg så vil få mine svigerforældre til at tænke deres. 
 

Jeg synes at det er stærkt at du faktisk har konfronteret din mor, og prøvet at overbevise hende om at det ikke er det det kommer an på, og at børn jo heller ikke dømmer ud fra uddannelse, økonomi etc. Selvfølgelig vil barnet holde lige meget af både mormor, morfar, farmor og farfar, så længe barnet får forudsætningerne for det. 

Vi har købt rigtig fornuftigt ind her til første barn, både ved at købe brugt, men også bare finde gode ting til rimelige priser, og ikke købe for meget. Mine forældre har givet udtryk for, at de har ondt af os, fordi jeg er studerende, og de tror at det er derfor at vi prioriterer som vi gør. De kommer med ting til baby tit, og tilbyder at købe en barnevogn, selv om vi har købt en, dog brugt. De synes vi skal have en ny. Vi siger pænt tak for gaverne, takker pænt nej til en barnevogn, og siger at de ikke behøver at købe mere. Min veninde som venter sig, havde fortalt mine forældre at de havde fundet en brugt autostol til en god pris. Mine forældre gav senere udtryk overfor mig for at de syntes det var ringe at hendes forældre (som ikke mangler noget økonomisk) ikke lige kunne købe dem en autostol fra ny. Jeg har prøvet at forklare at man jo ikke behøver at købe alt det nyeste og dyreste, og at bare fordi forældrene har penge, så behøver de vel ikke at forære dem en dyr autostol. 
 

Jeg har egentlig også en interesse i at gøre min far opmærksom på det her nu, fordi det jo tydeligvis også går min kæreste på at det føles som sådan noget praleri hver gang vi er sammen med dem, fordi han skal fortælle om dyr kunst han har købt, eller vise hvilken dyr bil eller dyr båd en kammerat har købt. Det bliver meget overfladisk, og rigtig trættende for resten af selskabet at høre om i længden. Jeg tænker at jeg skal gøre det, når jeg er alene med min far, og den mulighed byder sig ikke så tit, men indtil da må jeg udtænke en plan for hvordan jeg bedst muligt griber det an, så han tager det pænest muligt. 
 

Jeg håber, at din mor også sænker skuldrene med tiden, og indser at det ikke er et kapløb. Det er altså bare ikke nemt at stå i sådan noget. 
 

Kram til dig! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
22.oktober 2020 kl. 06:34
#4
Luk
Medlem siden 01-10-2013
1 startede debatter
27 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 06:34
Luk
Medlem siden 01-10-2013
1 startede debatter
27 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Det er lige præcis det der er pointen! At jeg vil hellere have at de prioriterer at være sammen med barnebarnet end at de skal have x antal gaver eller besøg i flest antal forlystelsesparker eller hvilken bedsteforældre tilbyder flest fjernsynstimer 😬 
 

Vi har også købt fornuftigt til både første gang og nu her med lillebror rundt om hjørnet, og har skiftet taktik til at vi vil INTET have fra dem. Vi er begge fuldtidsansatte med en økonomi hvor der er plads til tingene men min mor vil så gerne hjælpe som den pleaser hun nu engang er, men jeg magter ikke "hjælpen" mere. Med vores datter var det højst tøj (ikke overtøj) de fik lov til at købe, og hun forstod allerede dengang efter mange afvisninger til alt muligt andet at det var det eneste hun fik lov til at købe. Hun har sidenhen skiftet taktik og sender et billede eller spørger inden hun er på vej til at købe noget 🤪

Snakken er ikke sjov, men den er nødvendig. For på sigt så gør det enorm stor skade på relationen, kan jeg afsløre. 😓

Kram til dig!

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
0
MinTicker.dk Ticker
22.oktober 2020 kl. 09:09
#5
Luk
Medlem siden 17-10-2014
217 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 09:09
Luk
Medlem siden 17-10-2014
217 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
7

Jeg synes du skal være meget påpasselig med at tage ansvar for din fars relation til andre mennesker. Det må de selv rode rundt med. Men hvis du selv har et problem med at han er som han er så tag en snak med ham om hvordan du opleveren egen relation til ham. 
 

Du kan meget hurtigt ende i en rolle hvor du glatter ud over din far og tager ansvar for hans opførsel - og det skal du overhovedet ikke. Han må selv stå for ansvar for sine relationer til andre - også selv om det er dine svigerforældre. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
7
22.oktober 2020 kl. 09:30
#6
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
1382 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 09:30
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
1382 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
8

Min farfar var sådan.  Jeg syntes faktisk det er synd folk ikke bare kan møde din far hvor han er men mener han skal ændre sig for deres skyld.  Ville de ændre sig for hans skyld da?  
 

Folk er hvordan de er med den personlighed de nu har   Syntes faktisk alle andre end din far virker til at have et problem.  Det er ikke sikkert sin mor ser sig som om han over trumfet hende måske hun faktisk kan lide det trods alt ham hun hat valgt som mand og far til hendes børn

havde tit ondt af min farmor men idag kan jeg godt se det generede ikke hende og hun nok havde mere og sige end  jeg lige var bekendt med. Kun når de var sammen med andre hun blev den grå mus.   Og han var i sit es

 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
8
22.oktober 2020 kl. 10:19
#7
Luk
Medlem siden 21-03-2018
2 startede debatter
108 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 10:19
Luk
Medlem siden 21-03-2018
2 startede debatter
108 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
9

Jeg tror mange oplever, at deres forældre kan have adfærd og holdninger som man ikke er enig i, som er svær at forholde sig til og som i nogle situationer giver anledning til frustration og konflikter. Som det bliver påpeget i tråden, skal man ikke forsøge at regulere andre voksnes adfærd for andres skyld. 
Hvis din mand har et problem med din far, burde han tale med ham. Hvis du oplever at din far er materealistisk og du synes det er et problem, bør du tale med ham. Den bedste måde at tale om den slags på er, meget ligesom med børn, at sætte kærlige og tydelige grænser. Det er hvertfald min erfaring.

Min stedfar afbryder ofte andre og taler meget. Når han gør det siger jeg ting som "du afbrød mor, jeg vil gerne høre hvad hun har at sige", "nu afbryder du, må jeg slet ikke sige noget?", "det er sjovere at tale sammen, hvis vi alle sammen rent faktisk får lov at sige noget". Det hele bliver sagt med rolig stemme, et smil på læben og et glimt i øjet. Hvis nogen bliver sure, så holder jeg på min holdning. Jeg gider ikke at være med i en samtale, hvor der kun er en der får lov at sige noget. Jeg vil gerne høre alle i samtalen og jeg gør derfor opmærksom på når de bliver afbrudt. Det er selvfølgelig lidt at gå ind og påtage mig min mors kamp, når jeg gør opmærksom på at min far kom til at afbryde hende, men i de her tilfælde vil jeg gerne høre hvad hun var ved at sige.

Min mor har en tendens til nogle gange at være lidt kritisk og grov overfor andre mennesker. Det er typisk når de ikke er der, eller det kan være kommentarer til mig. Så siger jeg "jeg bliver ked af det når du taler sådan der om mig/en anden person", "det var ikke særlig pænt sagt, synes du? hvorfor taler du sådan om ham/hende", "jeg er slet ikke enig i det du siger og jeg synes ikke det er særlig pænt at sige sådan noget om andre". Det er klare og tydelige grænser som hun kan forholde sig til og typisk stopper hun. Gør hun ikke, så trækker jeg mig fra samtalen. Det er mig og mine grnser det handler om. Jeg kan ikke lave om på hende eller andre, men jeg kan sige hvad jeg vil og ikke vil være med til.

Når din far taler en masse om andres biler og andre dyre ting, så ville jeg nok sige ting som "jeg er ligeglad med hvilken bil han har. det er ikke vigtigt for mig at have dyre eller fine ting, jeg vil hellere have det godt. er det vigtigt for dig at have en dyr bil?" så kan samtalen måske komme til at handle om hvorfor din far synes det er vigtigt hvad andre har. Måske kan han få reflekteret over hvorfor materielle ting er vigtige for ham og høre om hvordan andre mennesker set på den slags. 

Jeg ved ikke om mine tanker hjælper eller om de rammer ved siden af. Jeg ved bare at det har hjulpet mig mega meget, at sige højt hvordan jeg har det med mine forældres adfærd. Om ikke andet bare sige til og fra i forhold til om en samtale er en jeg har lyst til at være med i. Jeg øver mig stadig rigtig meget, nogle emner er mere sårbare end andre og det er f.eks stadig nemmere med min egen familie end med min svigerfamilie. Men det bliver bedre hele tiden og typisk er jeg glad og stolt af mig selv, når jeg har sagt fra eller italesat adfærd jeg er uenig i :) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
9
22.oktober 2020 kl. 11:50
#8
Luk
Medlem siden 22-06-2016
5 startede debatter
172 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 11:50
Luk
Medlem siden 22-06-2016
5 startede debatter
172 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Min mor er selv meget materialistisk og alt handler om penge og mærke varer. Jeg må ærligt sige jeg har efterhånden lært at lade det gå ind af det ene øre og ud af det andet, når hun snakker om disse ting. Det er død træls altid at skulle høre på det, men hun hører jo også på ting fra os andre som hun nok ikke finder særlig interessant.

Så din far skal da bare snakke om det hvis det er det som er vigtigt for ham, vi kan jo ikke alle have samme interesser at snakke om. Og du skal ikke snakke med din far om det, de andre må acceptere ham som han er eller selv snakke med ham om det

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.oktober 2020 kl. 12:21
#9
Luk
Medlem siden 22-10-2019
13 startede debatter
512 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 12:21
Luk
Medlem siden 22-10-2019
13 startede debatter
512 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Jeg synes ogsådet handler om st folk hver især må tage ansvar for hvad en relation skal indeholde. 
hvordan kan det være der ikke er nogen der siger, jeg går slet ikke op i materielle ting på den måde. Eller er nysgerrige på det han siger; hvordan kan det Ege tæig være det materielle betyder så meget for dig, har det altid gjort det? Eller lign. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
22.oktober 2020 kl. 19:46
#10
Luk
Medlem siden 13-10-2015
41 startede debatter
107 skrevne indlæg
  Online
22-10-2020 19:46
Luk
Medlem siden 13-10-2015
41 startede debatter
107 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Hvad med din mor? Måske hun kan snakke med ham?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

 

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

 
ANNONCE
 

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

ANNONCE
 

3 ting, der er ideelle at lave som gravid

At blive gravid er en stor omvæltning i sin ellers helt normale hverdag. Fra øjeblikket hvor du står med en positiv graviditetstest i hånden, er du ikke længere alene, og det vil komme til at være sådan langt ud i fremtiden. Læs mere

ANNONCE
 

3 ting du ikke vidste om efterfødselstræning

Træning kan gøre dig glad og gøre dig til den mor, du gerne vil være. Styrketræning og motion bruges som behandling af fødselsdepression. Læs mere

 

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

Nyeste blogindlæg

 

Nyeste artikler

 

Jul på Min-Mave.dk

Julen nærmere sig med hastige skridt og måske har julestressen allerede meldt sin ankomst i det lille hjem. Her på Min-Mave spreder vi intet andet end jule hyggemed fede præmier som du kan finde, sjove juleaktiviteter og de bedste juleopskrifter til gravide og babyer. Hver søndag i hele julen udlodder vi fede præmier til én heldig vinder og man deltager ved at følge med i vores breve. Læs mere

 
ANNONCE
 

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

ANNONCE
 

3 ting, der er ideelle at lave som gravid

At blive gravid er en stor omvæltning i sin ellers helt normale hverdag. Fra øjeblikket hvor du står med en positiv graviditetstest i hånden, er du ikke længere alene, og det vil komme til at være sådan langt ud i fremtiden. Læs mere

ANNONCE
 

3 ting du ikke vidste om efterfødselstræning

Træning kan gøre dig glad og gøre dig til den mor, du gerne vil være. Styrketræning og motion bruges som behandling af fødselsdepression. Læs mere

 

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere